Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hen

+8
Hammerheart
Peggyfier
Scullicon
Monoliten
Carrion
Vitus
Burschk the Embalmer
Svullet_Rektum
12 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Hen Empty Hen

Inlägg av Svullet_Rektum sön 15 apr - 9:47:35

Vad tycker ni om hen egentligen? Bra eller anus? Behövs det i vårt samhälle? Modernt eller extremfeministiskt?

Hur använder man hen?
v. 5
Hen är ett nyskapat könsneutralt pronomen för en person. Det används i första hand av personer som inte känner sig hemma i en könsuppdelning på man och kvinna, och som därför tycker att hon eller han inte passar: ”Jag säger hen om mitt barn. Jag vill inte pressa in barnet i gamla könsrollsmönster.”

Det står självklart var och en fritt att benämna sig eller andra hen för att ge uttryck för könsidentitet eller för en ideologisk hållning. Den här användningen av hen har en viss spridning, inte minst i hbtq-samhället. Om hen i framtiden kommer att bli accepterat även i det breda allmänspråket återstår att se.

Dessutom vill några också använda hen som ett sätt att slippa omständliga formuleringar som han eller hon när man talar allmänt om personer, som i ”När kunden har fått hem varan ska hen källsortera emballaget”.

Vi rekommenderar att man i det fallet hellre använder den (”När kunden har fått hem varan ska den källsortera emballaget”), om man inte vill formulera om det. Läs mer i Frågelådan om han eller hon och den.

Om man ändå vill använda hen finns det ingen anledning att ha någon särskild objektsform. Det heter alltså: ”Jag såg hen.” Genitivformen blir hens: ”Det är hens ensak.”

Ibland föreslås henom som objektsform. Detta avråder vi ifrån, av två skäl. Det första är att det ser ut som en variant av honom, och därigenom undergrävs den könsneutrala intentionen. Det andra är att de objektsformer som finns av andra pronomen (mig, dig, honom, henne, oss, er, dem) är rester från ett kasussystem som inte längre lever i språket.

Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Burschk the Embalmer sön 15 apr - 10:17:04

Hen är ett fruktasvärt uttryck vars enda resultat kommer att vara total förvirring. Äckliga jävla extremfeminister...

Det enda alternativa resultatet av användandet av detta ord är möjligtvis handgemäng, vilket jag och Hammerheart höll på att bli varse för några veckor sen
Burschk the Embalmer
Burschk the Embalmer
Fistmeister Büsk

Antal inlägg : 120
Join date : 12-02-20
Age : 31
Ort : Bromölla

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Vitus sön 15 apr - 10:38:18

det är anus som lär orsaka total förvirring och kaos för växande barn. hoppas framtida generationer kommer ha råd med psykiatriker.

stör mig som fan på folk som tror att kön och ras finns inte. att allt är i huvudet på en. visst är det en sak att tro att det inte borde spela någon roll vad för kön eller ras någon tillhör men att bete sig som de inte finns överhuvudtaget är ju seriöst pantat.
Vitus
Vitus
Sloth Warrior
Sloth Warrior

Antal inlägg : 3482
Join date : 10-01-31
Age : 32
Ort : Rydaholm

http://www.last.fm/user/public_library

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Carrion sön 15 apr - 10:53:44

"Det används i första hand av personer som inte känner sig hemma i en könsuppdelning på man och kvinna, och som därför tycker att hon eller han inte passar."

Om du har en penis, då är du en han. Har du en fitta, då är du en hon.


”Jag säger hen om mitt barn. Jag vill inte pressa in barnet i gamla könsrollsmönster.”

Gamla könsrollsmönster???

Givetvis en kvinna som sa detta.

Så länge det finns könsorgan, deal with it.
Föds man utan det, då kan man vara en "hen", om barnet vill det, inte när föräldrarna tycker att det passar.

Sammanfattning?

Väldigt anus.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Monoliten sön 15 apr - 11:52:33

Vad har det hela med feminism att göra?
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Scullicon sön 15 apr - 12:06:46

"Det används i första hand av personer som inte känner sig hemma i en könsuppdelning på man och kvinna, och som därför tycker att hon eller han inte passar."

Jovisst, finns de dem som känner så. De kan väl däremot inte vara särskilt många?

Uttrycket i sig låter som något från skånska landbygden, trodde de va ett skämt först....

suckar mest över att folk kan lägga så mycket energi på att försöka ändra på ord i språket.... Måste ju finnas viktigare saker att debattera
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Gäst sön 15 apr - 12:53:24

Det enda jag har att säga om det är att språket utvecklas av folket, inte av staten.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Monoliten sön 15 apr - 13:06:54

Det språket som utvecklas av folket är ju fan retarderat, jävla twittergeneration som bögar runt. Dialekterna är på väg åt helvete för den förjävliga rikssvenskan och allt hopp för mellanstäderna är borta. Länge leve landsbygden.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Gäst sön 15 apr - 13:09:01

Monoliten skrev:Det språket som utvecklas av folket är ju fan retarderat, jävla twittergeneration som bögar runt. Dialekterna är på väg åt helvete för den förjävliga rikssvenskan och allt hopp för mellanstäderna är borta. Länge leve landsbygden.

Vem fan bryr sig?

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Carrion sön 15 apr - 14:42:10

Monoliten skrev:Vad har det hela med feminism att göra?

Undrar jag också. Dock låter det som en galen kvinnas påhitt...
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Peggyfier sön 15 apr - 14:53:39

Anus, definitivt. Som Vitus skrev så är det helt världsfrånvänt att intala sig själv att kön inte finns. Det finns en jävla skillnad. Plus att ordet i sig låter puckat. Hen. Ligger dåligt i munnen.

Håller med Sebban om att språket håller på att förfalla, tycker verkligen inte om att vokabulären krymper heller. Kan däremot inte säga så mycket om rikssvenskan förutom att jag tycker att dialekter är charmigt och att det vore synd om de försvann.
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Monoliten sön 15 apr - 15:19:52

Hellbastard skrev:
Monoliten skrev:Det språket som utvecklas av folket är ju fan retarderat, jävla twittergeneration som bögar runt. Dialekterna är på väg åt helvete för den förjävliga rikssvenskan och allt hopp för mellanstäderna är borta. Länge leve landsbygden.

Vem fan bryr sig?

Jag bryr mig.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Svullet_Rektum sön 15 apr - 17:07:53

Vad jag har förstått så handlar det inte om att kön inte ska finnas, utan att det ska användas i situationer där man inte kan, vill eller behöva använda kön för att beskriva en person. Scullicon är inne på något när han säger att det är främst en liten grupp människor som har användning av det.

Och det där med att språket bli sämre stämmer inte. Medelsvensken har mycket bättre språkbruk och vokabulär än någonsin.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Monoliten sön 15 apr - 17:54:52

Vad baserar du det påståendet på? Jag säger att det går åt helvete efter vad jag hör och ser. Det kanske finns hopp på andra platser i landet, vad vet jag.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Hammerheart sön 15 apr - 18:06:33

Språkbruket i tal fungerar ju fortfarande relativt okej. Då det aldrig vart ovanligt att man böjer meningar på ett "otillåtet" sätt när man talar.

I skrift däremot... Åhja, där flyger det helt åt pipan. Särskrivningar, "e d så?" "sj?" osv osv. Oförlåtligt.

Många har ju för vana att säga t.ex "Denna gången gjorde jag såhär". Just det... "Denna gången" får min ryggrad att krypa av obehag. Samma sak är det med folk som inte kan säga "honom" istället för "han". "Henne" har ju folk varit bra på att behålla, det krävs ett riktigt stolpskott eller en fyraåring för att yttra exempelvis "Säg till hon att sluta".

Nej fyfan. Håller med Sebban.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Svullet_Rektum sön 15 apr - 18:10:47

Hur tror du folk skrev förr i tiden i informella sammanhang? Nej, folk är bara latare nu för tiden när det finns sms och internet.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Monoliten sön 15 apr - 18:13:24

Tal kanske inte är lika farligt, även om det är den biten jag är mest pmsgrinig på. När det gäller dialekter är ni skåningar bättre på att befvara grejerna än många värmlänningar är efter vad jag hört när jag varit där nere. Håll hårt i det alltså.

Skrift är verkligen åt helsicke, man gör själv lite småfel ibland, oftast då med flit men honom/henne som du drar upp är ju i mitt talspråk helt annorlunda så det blir gärna fel i skallen, speciellt när det man skriver inte har någon betydelse (inte skolarbete av något slag). Ho'ra, 'na, han'ra, etc.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Hammerheart sön 15 apr - 18:14:04

Men nu ska ju Sverige vara så utbildat och högintellektuellt. En förebild för alla andra nationer. Sedan hittar vi på idiotgrejer som "Hen". Varför ska vi trycka in ännu fler oväsentliga ord i ett språk som redan våldtas av semianalfabeter?
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Karate-Molin sön 15 apr - 20:10:49

Jaha? Och?
Dessa två ord beskriver hur jag just känner mig efter jag har läst om
"styggelsen" Hen... vilket jag får uppfattningen av er iaf.

Själv står jag i någon slags gråzon om just användningen eller om det kommer att få någon större påverkan på det svenska språket över lag. Självklart kommer vårt språk alltid utvecklas, på både gott o ont. Att dialekter försvinner är egentligen bra, rent kommunicerings viss men tragiskt eftersom hela den känslan att kunna pricka in vart folk kommer ifrån, men också att vissa dialekter låter skönare än andra. Men även vårt gamla ordarv (eller hur man uttrycker det) försvinner i detta hav av internätspröket som är fatalt sönderknullatanushelvete utan dess like som inte går att påverka eftersom vi har en allt mer efterbliven mänsklighet.

Skitsamma.

Låt folk vara dum i huvudet, trångsynta, rädda, öppna eller va nu fan vi ska kalla det för och tillåt då ordet "Hen" finnas där. Det är ingen som säger att just Vi måste använda det och sanningen ligger väll den att Vi kommer inte göra det.

Tack för mig och Sieg Halleluja.
Karate-Molin
Karate-Molin
Black Dwarf
Black Dwarf

Antal inlägg : 2829
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Kristinehamn.

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Sictorment sön 15 apr - 22:25:31

Vi har klarat oss rätt bra utan det hittills, eller?
Sictorment
Sictorment

Antal inlägg : 930
Join date : 10-02-13
Ort : Karlshamn

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Carrion mån 16 apr - 9:06:35

Tycker jag verkligen!

Frågan är hur stor gruppen är som "känner" att måste använda hen?
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Burschk the Embalmer mån 16 apr - 9:09:20

Carrion skrev:Tycker jag verkligen!

Frågan är hur stor gruppen är som "känner" att måste använda hen?

Kulturvänstern tycker uppenbarligen att det är ytterst nödvändigt!
Burschk the Embalmer
Burschk the Embalmer
Fistmeister Büsk

Antal inlägg : 120
Join date : 12-02-20
Age : 31
Ort : Bromölla

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Monoliten mån 16 apr - 18:23:31

Kan dock tänka mig att det är förjävligt att känna sig som en hen. Identitetskris är ju bara förnamnet. Lär vara andra psykologiska monster inblandat också, så kan förstå varför de vill ha en officiell grej av det hela. Bli erkända så att säga.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Hammerheart mån 16 apr - 18:42:39

Har man kuk = Han
Har man inte kuk = Hon

Det är inte svårare än så.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Antagonist mån 16 apr - 18:48:42

Oh, the horror! Ett nytt ord med syfte att beskriva något vi inte haft ett enskilt ord för förut! Skandal!

Jag bryr mig inte speciellt mycket av detta. Vill någon använda detta nya ord kan ju hen göra det ifall hen känner att det är en god idé.
Själv kommer jag nog inte använda det speciellt ofta. "Personen i fråga" eller något liknande kommer nog fortsätta att vara frasen jag använder mig av ifall jag vill beskriva en person utan att bestämma något kön.
Antagonist
Antagonist

Antal inlägg : 1043
Join date : 10-07-21
Age : 32
Ort : skoggen :O

Till överst på sidan Gå ner

Hen Empty Sv: Hen

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet