Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Dags att lista....

+2
Jon
Monoliten
6 posters

Gå ner

Dags att lista.... Empty Dags att lista....

Inlägg av Monoliten tor 22 apr - 15:02:36

...de 10 bästa skivorna i världshistorien - alla jävla kategorier/genrer/bananer/fy fan!.

Och jag vill se en ordentlig lista, inget jävla "ingen speciell rangordning, meh".
Jag vill se 12345678910 i ordning rätt upp o ner och inget annat. Och inget jävla "men det går ju inte, ååå det är så svårt, ååå jag återkommer, ååå jag ska tänka först".

Tänk först, skriv sen, comprende? En fet jävla lista. Bästa skivorna nånsin, alla genrer som finns inblandat. Så vi kan se Carola - Jul i Betlehem 34 tillsammans med De Mysteriis Dom Sathanas, etc. Helvete! Kör hårt OCH LÄS VAD JAG SKRIVIT, ÄR SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ ALLT BLÖÖÖRGH ONÖDIGT JÄVLA HALLELUJAHSNACK.

Återigen, kör hårt!



:.ech:
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Dags att lista.... Empty Sv: Dags att lista....

Inlägg av Gäst tor 22 apr - 15:04:30

Att du inte själv BÖRJAR DÅ! Kan omöjligt ranka skivor så kommer INTE bidra. :.ech:

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Dags att lista.... Empty Sv: Dags att lista....

Inlägg av Monoliten tor 22 apr - 15:05:43

Sitter FÖR fan och ÄTER. Fan Echmil!
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Dags att lista.... Empty Sv: Dags att lista....

Inlägg av Gäst tor 22 apr - 15:07:08

din MORSA!

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Dags att lista.... Empty Sv: Dags att lista....

Inlägg av Monoliten tor 22 apr - 15:08:53

Du knäcker mig fan Echmil, knäcker mig på mitten, pallar fan inte mer the solution
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Dags att lista.... Empty Sv: Dags att lista....

Inlägg av Jon tor 22 apr - 15:11:08

1.Dissection-storm of the lights bane.
2.Dissection-the somberlain.
3Dissection-Reinkaos
4Watain-Sworn to the dark
5Candlemass-epicus doomicus metallicus
6Mgla-groza
7Mortuus-de contemplanda morte de reverencie laboribus ac adorationis
8Judas priest-British steel
9Bathory-blood on ice
10Woods of infinity-hamptjärn

Verkligen jättesvårt men dessa skivor har fått mest speltid genom åren och då är det tämligen uppenbart att just dessa är mina favoritskivor.
Jon
Jon

Antal inlägg : 67
Join date : 10-04-20
Age : 32
Ort : Västerås

Till överst på sidan Gå ner

Dags att lista.... Empty Sv: Dags att lista....

Inlägg av Svullet_Rektum tor 22 apr - 22:06:23

Detta var ingen enkel uppgift men jag ska försöka mitt bästa! Är heller ingen person som sitter och lyssnar på en platta i rad utan föredrar att hoppa mellan band/plattor när jag lyssnar. Tar även bara en platta per band då jag har några få favoritband som annars hade dominerat listan.

1. Iron Maiden - Seventh Son of a Seventh Son. Otroligt svårt att välja bland Maiden-plattorna men det blev denna till slut. Så oerhört genomtänkt och magisk skiva så det inte är sant. Texterna och låtarna flyter samman och även om den har sina svagare stunder så tar topparna igen det med råge. Det stod mellan denna, Powerslave och Iron Maiden för övrigt.

2. Pink Floyd - Wish You Were Here. En klassiker som jag personligen föredrar över de mer populära Dark Side of the Moon och The Wall. Shine On You Crazy Diamond är Pink Floyds bästa och även en av världens bästa låtar alla kategorier. Inte en dålig sekund på plattan. Det är bara att lägga sig ner och njuta.

3. Alcest - Souvenirs D'un Autre Monde. Oerhört känslosam och atmosfärisk platta som sitter som ett smäck. De fyra första låtarna är direkta klassiker och Neige fångar verkligen den nostalgiska sidan av en.

4. Blind Guardian - Imaginations From The Other Side. Blind Guardian i toppform. Alla låtar är verkligen kanon och Hansis sånginsatser är inte av denna värld.

5. Behemoth - Sventevith (Storming Near the Baltic)- Denna är här endast av nostalgiska skäl. Detta var från när Behemoth fortfarande spelade skrammelblack med östeuropeiska folkinfluenser. Grym stämning genom hela skivan.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Dags att lista.... Empty Sv: Dags att lista....

Inlägg av JohanElfstrom tor 22 apr - 22:36:52

1.Ghost Reveries - Opeth
2.Damnation And A Day - Cradle of Filth
3.Memorial - Moonspell
4.The Pulse Of Awakening - Sybreed
5.Defenders Of The Faith - Judas Priest
JohanElfstrom
JohanElfstrom

Antal inlägg : 38
Join date : 10-04-11
Age : 32
Ort : Fors

http://www.myspace.com/hydrazineofficial

Till överst på sidan Gå ner

Dags att lista.... Empty Sv: Dags att lista....

Inlägg av Atlas Musclecore fre 23 apr - 22:30:11

Det blev en lista med vad jag tycker just nu, och egentligen är väl allt på listan egentligen alla #1:or! Limiterar mig själv mentalt till ett album/artist också.

1. Ludwig van Beethoven - Symphonie no. 9
Alltså, den här kompositionen har stor betydelse för mig. Hur kliché det än må låta upptäckte jag Beethoven via filmatiseringen av "A Clockwork Orange", och blev även via den Beethoven-fantast. Vad gäller inspelning så är det en ifrån 1968 med Cleveland Symphonic Orchestra under dirigering av George Szell som gäller. Det här verket sammanfattar ett estetiskt uttryck samt en filosofisk längtan som är starkt rotad i mina egna värderingar, och det händer inte sällan att jag kan sitta och grina samtidigt som jag lyssnar på den här symfonin.

2. Repugnant - Epitome of Darkness
Den ultimata dödsplattan helt enkelt. Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig kortfattat, så jag hänvisar till min recension på metal-archives: http://www.metal-archives.com/review.php?id=104416#105365

3. Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas
Likt med Repugnant så är den här en skiva jag inte kan sammanfatta kort, och har även till den en recension som kan läsas: http://www.metal-archives.com/review.php?id=254#105365

4. Mercyful Fate - Melissa
Den bästa heavy metal plattan. Cool Från början till slut är det en pungspark som kastar upp testiklarna i min hjärna och ger mig ett testestoronladdat adrenalinrus.

5. Celtic Frost - Morbid Tales+Emperor's Return

Klassar de här två EP-skivorna som ett album eftersom de flesta relaterar båda till en och samma release i vilket fall som helst i och med den amerikanska releasen som har ER-låtarna inslängda på Morbid Tales. Celtic Frost har alltid för mig varit ett enigma som jag inte riktigt kan förklara, mina känslor relaterade till plattan är inte riktigt påtagliga... Men fyfan vad bra det är!

6. Black Sabbath - Black Sabbath (Egentligen alla de sex första plattorna, de är lika bra allihopa på olika vis!)
Black Sabbath har och kommer alltid att ha en särskild plats i mitt hjärta som det band vilket introducerade mig till hela hårdrocksvärlden. Stilbildande, geniala... Försöker hitta ord för att förklara deras suveränitet, men det går inte, alla superlativ som dyker upp i skallen är inte nog.

7. Pagan Altar - Volume 1
Folk kan snacka om att ditten och datten är vad som specifierar doom för dem, men om det finns en sådan platta för mig så är det den här. Helvete alltså! När Judgement of the Dead drar igång så försvinner jag in i en helt annan värld.

8. Manowar - Into Glory Ride
Var tvungen att välja en Manowar-platta, så tog den som står högst just nu. Cool ALLA låtar på den här plattan kittlar min reptilhjärna och greppar mig i rövhåret och sliter mig in i en värld där män är muskelberg och kvinnor lustfyllda, kurviga figurer som enbart existerar för min njutning. Där krig är romantiskt, där berg tecknar sig emot himlavalven likt något enbart Gudarna kan ha skapat! UÄH!

9. Candlemass - Epicus Doomicus Metallicus
Apropå doom förut så är den här plattan på snäppet nära Pagan Altar, fast på ett annat vis. Wink Har alltid funnit att Candlemass har lite mer drag utav klassisk heavy metal i sin musik än renodlad doom, men i vilket fall som helst är en platta som tar mig till en värld av mystik, av esoteriska känslor... Till DOOM!

10. Morbid Saint - Spectrum of Death
Ja fan! Om det finns en skiva man kan säga "RÖJ!" om så är det Spectrum of Death. Den är kort, intensivare än något jag någonsin har hört, brutalare än någon dödsmetall, snabbare än speed metal osv.! Pat Lind's vocals är nog de mest djävulska, och Lee Reynold smattrar iväg på trummorna som ingen annan. THE EPITOME OF THRASH!!!

Bubblare utan kommentar:
Sabbat - Satanasword
Motörhead - Overkill
Ofermod - Mystérion Tés Anomias
Nick Cave & The Bad Seeds - No more shall we part
Bathory - Under the Sign of the Black Mark
Watain - Casus Luciferi
Cirith Ungol - King of the Dead
Burzum - Burzum/Aske
Saint Vitus - Hallow's Victim
Jonah Quizz - Anthology
Nifelheim - Nifelheim
Judas Priest - Defenders of the Faith
Count Raven - Destruction of the Void
Witchcraft - Witchcraft
Dissection - The Somberlain
Bal-Sagoth - Starfire Burning upon the Ice-Veiled Throne of Ultima Thule
Woods of Infinity - Ljuset
Joy Division - Unknown Pleasures
Slayer - Show No Mercy
Root - The Temple in the Underworld
Summoning - Nightshade Forests
Necrofrost - Bloodstorms Voktes Over Hytrungas' Dunkle Necrotroner
Hellhammer - Satanic Rites
King Diamond - Abigail


Senast ändrad av Atlas Musclecore den fre 23 apr - 22:52:02, ändrad totalt 1 gång
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Dags att lista.... Empty Sv: Dags att lista....

Inlägg av Hammerheart fre 23 apr - 22:52:34

Wasp - The Crimson Idol

Behöver ingen kommentar eller någon förklaring. Det är helt enkelt världens bästa skiva, så är det bara.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Dags att lista.... Empty Sv: Dags att lista....

Inlägg av Atlas Musclecore sön 25 apr - 14:11:48

När fan kommer Slobbans lista då!?!?!?
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Dags att lista.... Empty Sv: Dags att lista....

Inlägg av Monoliten sön 25 apr - 14:48:48

1. Nile - In Their Darkened Shrines
Det här är krig, död, krokodilmassaker, översvämningar, stjärnor som exploderar, gudar som dödas av mäktiga krigare, nekromantik, ännu mer död och en hel skiva fullproppad med odödligt material från början till slut. Det här är en skiva som har en produktion som är perfekt för den här sortens musik. Den har intensiva passager, episka drömlika ljudlandskap, slavvrål, flera mästerliga growlare, bästa trummorna jag någonsin hört och en jävla massa annat. Unas, Slayer of the Gods. Inledningen till den med den drömmande gitarren (som faktiskt spelar The Well of Souls, ren tribute till Candlemass, pluspoäng!) Lyssna på den, jag har lyssnat på skivan långt över 1000 gånger, kan inte tröttna. Så jävla bra, helt sjukt. Mästerverkens mästerverk, dödsmetallens magnum opus. Hallelujah

2. Candlemass - Epicus Doomicus Metallicus
Vad kan jag säga om den här skivan som inte redan sagts? Alla låtar är så starka i sig själva, alla stycken, texter, solon, fills, riff.. Allt är top notch, fort humboldt och döda teletubbies, det här är ballen i röven, grädden i såsen, vattnet i puckeln.. Osså Johan. Jag får aaaldrig nog av att tjata om Johans insats på Epicus, bland det mäktigaste i sångväg någonsin. Den här skivan är ett monument inom doom och den är ett riktmärke för en hel genre. Hallelujah brakskit!

3. Iron Maiden - Seventh Son of a Seventh Son
Maidens starkaste skiva, som Svullet skrev, magisk.. Innan jag hörde den här skivan ägde jag Powerslave, rockade around the clock till den och dyrkade den. Jag brukade tänka "hur fan ska någon skiva kunna slå den här?" Sen köpte jag ssoass och blev golvad..

4. Bal Sagoth - De första 5 skivorna
Jag kan omöjligt välja en av de skivorna över någon annan, då de allihop är mästerliga på sina egna men ändå ofta liknande sätt. Jag rekommenderar alla att dra igenom skivorna från "A Black Moon Broods Over Lemuria" till "Atlantis Ascendant". Verklighetsflykt 2.0

5. Ea - Ea Taesse
Då var det dags för Ea att äntra listan.. Jag råkade hitta Ea via Last.Fmradion med Funeral Doomtagen nån gång under 2006, låten som spelades var "Laeleia" och direkt låten drog igång var jag fast. Detta är den funeral doomskiva som utan tvekan har spelats flest gånger för mina öron, och av en bra orsak. Den är det bästa genren har spottat ut. Visionerna "Ea Taesse" ger mig är helt otroligt målande, episka och gigantiska. Världen går under, allting dör och sen kommer man till himlen, en änglakör välkomnar en samtidigt som man flyger ut genom tunneln och skådar det oändliga ljuset, pärleporten öppnas och där står Gud himself. Underbar, underbar skiva..

Orkar fan inte göra fler just nu, kommer tillbaka vid ett senare skede och gör klart den.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Dags att lista.... Empty Sv: Dags att lista....

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet