Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Frågor om instrument

+7
Geten
Atlas Musclecore
Bestial Death
Xemtoth
Svullet_Rektum
Juck
Halonen666
11 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Bestial Death fre 14 maj - 22:44:47

Jag sitter och funderar på ny förstärkare till guran. Den jag har nu, en Laney, suger fullkomligt.

Jag behöver främst tips på en bra topp, men jag tar gärna emot tips på en juste låda också. Musiken som ska spelas är väl främst gammal döds á la Grave och dylikt. Utrustning bör vara till hyfsat vettigt pris också.

Bestial Death

Antal inlägg : 782
Join date : 10-02-09
Age : 31
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Xemtoth fre 14 maj - 23:09:44

Fråga på börsen? Dem är hjälpsamma som fan.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Bestial Death lör 15 maj - 0:17:58

Jag får väl göra det.

Bestial Death

Antal inlägg : 782
Join date : 10-02-09
Age : 31
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Halonen666 lör 15 maj - 0:41:37

Du får hjärna skriva vad dem sa! Är själv sugen på en ny förstärkare och lirar döds med gamla influenser
Halonen666
Halonen666
FÄRS
FÄRS

Antal inlägg : 2659
Join date : 10-01-31
Age : 31
Ort : Karlstad (Kronoparken)

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Bestial Death lör 15 maj - 18:04:46

Det ska jag göra så fort jag har varit där och frågat! Vet inte riktigt när jag får tid att ta mig ner dit heller, men det visar sig.

Bestial Death

Antal inlägg : 782
Join date : 10-02-09
Age : 31
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Juck lör 15 maj - 18:27:51

Jag tycker att det är i princip omöjligt att testa en stärkare i butik. Vissa låter en ju ta hem grejer på lån någon dag och då är det lättare. Man maxar ju knappast en stärkare i affären och kan inte ta med resten av sin utrustning/band.

Min erfarenhet är dessutom att 90% av de som jobbar i musikaffärerna har ganska taskig koll. Självklart finns det undantag och bra snubbar här och där men ofta är det mycket snack och liten verkstad.

Jag skulle nog testa riggar som finns i bekantskapskretsen eller på spelningar och utifrån det skaffa sig en uppfattning.
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Gäst ons 9 nov - 18:07:24

Är det värt att köpa en Gibson SG Faded, eller borde jag spara ihop mina pengar ännu mer och köpa en SG Standard istället?

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Carrion ons 9 nov - 19:10:47

Standard om du vill slippa den "träiga" looken/känslan.
Jag hade nog köpt en standard. Vetefan dock vad det är för prisskillnad.

EDIT: Båda är värda sina pengar. Handlar mest om vilken du föredrar. Wink
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Gäst ons 9 nov - 19:24:24

Aha. Ja alltså, jag har spelat på en Faded och jag älskade det. Kanske är lika bra att gå till en butik och spela på en Standard med antar jag.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Carrion ons 9 nov - 19:35:35

Nog bäst så.

Kan vara som så att du gillar standarden mer?
Man vet aldrig vad man missar!
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Countess ons 9 nov - 19:51:08

Jag har en Faded, är väldigt nöjd. Standard är lite dyrare har jag för mig men jag tror du blir nöjd vad du än väljer. SG POWAAHH!!
Countess
Countess

Antal inlägg : 1265
Join date : 10-05-04
Age : 30
Ort : Under eken

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Xemtoth ons 9 nov - 20:12:37

Hellbastard skrev:Är det värt att köpa en Gibson SG Faded, eller borde jag spara ihop mina pengar ännu mer och köpa en SG Standard istället?
Gibsons Faded prylar är som en billighetsgitarr med fint märke på. Sen är dem skitfula med. Kör på en standard.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Gäst ons 9 nov - 21:41:50

Aha, får väl dra till musikbörsen och kolla in vad de har.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Carrion tor 10 nov - 0:35:50

Xemtoth skrev:
Hellbastard skrev:Är det värt att köpa en Gibson SG Faded, eller borde jag spara ihop mina pengar ännu mer och köpa en SG Standard istället?
Gibsons Faded prylar är som en billighetsgitarr med fint märke på. Sen är dem skitfula med. Kör på en standard.

App app app.

Skillnad på Worn & Faded som Cuntass har och har 3 mickar och den vanliga Faded som har en matt finish.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Xemtoth tor 10 nov - 8:26:51

Vad gör "mellanmicken" i så fall? Vanligtvis kör ju Gibsons guror (V exempelvis) på 469R i halsposition och 500T i stallposition. Vafan är skiten i mitten då?

Jag har hört att det är skillnad på både träslag, mickar och lack. Dem väger ju förfan ingenting medans en RIKTIG GIBSON väger bly jämförelse. Hur förklarar du det i så fall? Tung lack?
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Vargr tor 10 nov - 10:25:35

Xemtoth skrev:en RIKTIG GIBSON väger bly jämförelse. Hur förklarar du det i så fall? Tung lack?
Laughing
Skitelak lackerare!
Vargr
Vargr

Antal inlägg : 1539
Join date : 10-01-31
Ort : Uppsala

http://www.klockren.nu

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Carrion tor 10 nov - 11:16:12

Xemtoth skrev:Vad gör "mellanmicken" i så fall? Vanligtvis kör ju Gibsons guror (V exempelvis) på 469R i halsposition och 500T i stallposition. Vafan är skiten i mitten då?

Jag har hört att det är skillnad på både träslag, mickar och lack. Dem väger ju förfan ingenting medans en RIKTIG GIBSON väger bly jämförelse. Hur förklarar du det i så fall? Tung lack?

En RIKTIG GIBSON brukar numera se ut så här. Inte alla, men de flesta Les Pauls.

Frågor om instrument - Sida 2 GibsonDarkFireLesPaulChamberedBody

Brukar annars vara en 496R i halspositionen, inte 469R.
När det gäller 3 micks-versionerna dvs Worn & Faded-serien så är det 3st 490:or. 2st 490R och en 490T.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Xemtoth tor 10 nov - 11:55:38

Skrev fel på 496R. Har själv en sån på min gura. Så faded har ingen 500T?
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Carrion tor 10 nov - 12:15:26

Varken den vanliga 2-mickade Faded (490R och 490T) eller den 3-mickade.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Juck lör 12 nov - 22:16:24

Kan man skilja ett uselt instrument från ett bra så kan man också köpa faded.
Jag har sett riktiga måndagsexemplar som egentligen borde ha sålts för under tusenlappen på rusta och jag har sett riktigt bra exemplar. Faded är ett lotteri och vill man inte slänga pengar i sjön så ska man verkligen kunna sina instrument innan man köper faded.
Är man fortfarande osäker och vill ha ett instrument att växa i så får man tyvärr punga ut för att komma upp i jämnare kvalite.

Man kan ju ta med någon man känner och som kan sin sak men glöm inte att det finns gott om folk som är skitduktiga på att spela men som inte vet ett skvatt om instrument.

Edit: ang viktskillnad så beror den troligen på ett lättare träslag, jag tvekar på att dom lägger ner mer tid på att fräsa ur en kropp när det handlar om ett billigare instrument.
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Gäst lör 12 nov - 22:35:00

Aha, ja då antar jag att jag får vara något mer eftertänksam än vad jag tänkte vara när jag skulle köpa gitarren inom en snar framtid.

Funderar nästan på att köpa en standard istället, då jag även hört från andra ställen att faded inte alltid är så bra.
Tack för tipsen allihopa!

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Gäst tis 27 mar - 22:35:47

Tänkte vädra lite synpunkter, ska dock poängtera att det är inte fakta utan egna erfarenheter och synpunkter och generella tips jag vill ge :)

Man ska ha i åtanke på att priset eller märket inte spelar nån roll när det gäller att hitta en bra gitarr, visst det finns säkerligen vissa märken som har sjukt bra kvalité och allting, men bland det viktigaste är ju just att träet i guran är bra, allt annat såsom mickar, elektronik o.s.v kan ju ändras i efterhand om det inte låter så bra, det viktigaste är första hand att träet i gitarren är bra, och att gitarren känns ''rätt'' för Dig!

Ingen gitarr är helt lik den andre, så man kan få testa över 10 likadana gitarrer tills man hittar den som känns ''bäst'', svårt att förklara i exakthet men.. Man känner helt enkelt när man hittar en riktigt bra gura, dom resonerar bra, är lättspelade (om dom är korrekt intonerade och allting!) och känns allmänt sköna att spela på.

Gamla vintage guror typ 60-tal kan vara fantastiska, men kan likväl kännas ''döda'' precis som ett nytt instrument, finns både bra och dåliga instrument oavsett om det är nytt eller vintage.

Träet var ''oftast'' bättre förr på typ gamla Gibson från 50-60 talet och liknande i jämförelse med en del moderna Gibsons av billig ekonomiklass.

En intressant grej i det hela är dock att ett instrument som blivit REJÄLT spelat på över flera år faktiskt kan låta jävligt fantastiskt, det beror på att träet har åldrats och påverkats av vibrationer i kroppen och av strängarnas tryck och allting som påverkar hur träets molekyler ändras. Noterna kan liksom vibrera, resonera och allting lättare och gitarren kan kännas sjukt skön att spela på. Det är lite som med vin, att det blir bättre med åldern, men det krävs att dom spelas på också!

Ta bara dom gångerna ni kanske har stått i skolans replokal med läraren och spelat på ett instrument som kanske har fått se många timmar med elever, instrumentet kanske inte känns så ''segt'' när det resonerar om man sedan jämför med den nya guran man har fått hem.

Gitarrer åldras, men blir samtidigt inte så ''stela'' efter att ha spelats på ett tag, ni kanske har märkt det dom gångerna ni har fått hem en gura och märker att den inte känns lika ''stel'' längre. Mycket beror på träet och vilken kvalité det har samt hur mycket gitarren spelas på.

Det är ungefär som om molekylerna i träet ''anpassar sig'' för att låta materialet vibrera och resonera sig i förhållande till hur den blir spelad kan man tro, det finns lite vetenskapliga artiklar om just åldrande instrument och så så det är nog inte bara en myt det hela. Märkte att min Gibson gura mer och mer har börjat öppna upp sig och låter inte alls lika stel som först när man köpte den, ja ger mig fan på att myten stämmer till viss del. Det påverkas ju med tiden och hur det spelas helt klart.

När det gäller exempelvis moderna Gibsons och du vill ha ett bra instrument, kolla isåfall upp så kallade Custom Shop guror, dom är oftast väldigt bra byggda(ibland t.o.m lika bra på nästan alla punkter som dom gamla vintage gurorna från 60-talet!), är dom för dyra som nya så kan man nog hitta en Custom Shop gura i eftermarknaden för rimligare pris som förhoppningsvis är spelad på. Visst Gibson har dock blivit jävligt dyra kan jag hålla med om och kvalitén är inte alltid det man vill ha.. Men man kan hitta riktigt bra Gibsons för ett rimligt pris om man letar noga.

Viktigaste är som sagt att träet är bra, ett bra trä som gör att gitarren känns bra för Dig kan vara ett köp, låter inte mickarna så bra så kan man alltid byta ut dom! Gå INTE efter utseendet, det ska i första hand KÄNNAS bra att spela på gitarren!

Själv är jag nog sugen på en rejält sönderspelad Flying V från 60-talet i slitet skick för att fixa en riktigt bra gura för just 70-80 tals tonerna genom en Marshall stack , en SG känns bra men kanske är lite mer passande med en Flying V för 80-talets heavy metal i en del saker :)

Priset eller märket har oftast ingen betydelse, men se bara till att guran känns bra för dig och att träet är av bra kvalité. Läs på om modeller innan ni köper nåt, och ni får vad ni betalar för precis som med allt annat :)

Mvh Seb

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Hammerheart ons 28 mar - 0:35:07

http://www.matsumoku.org/models/ariaproii/cs/cs-350.html Här har ni f.ö en gitarr värd att spela på.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Gäst tis 28 aug - 20:54:42

Någon som kan rekommendera ett bra munspel för en som är i princip helt ny till att spela på ett sådant?

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Vargr ons 29 aug - 10:07:00

Börja med vanligaste/billigaste. Bestäm vilken stämning du önskar bara. Själv har jag ett Hohner Silverstar med D-stämning.
Vargr
Vargr

Antal inlägg : 1539
Join date : 10-01-31
Ort : Uppsala

http://www.klockren.nu

Till överst på sidan Gå ner

Frågor om instrument - Sida 2 Empty Sv: Frågor om instrument

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet