Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mayhem

+17
Jandelin
Svartesmeden
M-Morbid
Jihad
Edenborg
Tompus
Ekstål
Sire-Nahvas
Atlas Musclecore
Countess
Bestial Death
Monoliten
Jon
Hammerheart
Xemtoth
Karate-Molin
Carrion
21 posters

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Mayhem Empty Mayhem

Inlägg av Carrion mån 10 maj - 10:39:02

Ja det här bandet behöver givetvis ingen presentation.

Har länge lyssnat på Mayhem's De Mysteriis Dom Sathanas och alltid uppskattat den. När jag upptäckte den var jag inte alls förtjust i black metal överhuvudtaget, tyckte det handlade för mycket om att bränna ner kyrkor än om musik.

Hatar norsk black metal i allmänhet. Darkthrone är grymma men mycket mer finns fan inte enligt mig.

Nyligen så lyssnade jag på Deathcrush EP'n och mer inflytelserik BM-platta får man fan leta efter! Hade inte tänkt på hur tidigt den egentligen hade kommit ut, 1987(!). Skapade fan det allmäna black metal soundet! Sjukt jävla bra!

Skulle man ta bort allt som Venom, Bathory och Hellhammer gjort så är Deathcrush det absolut bästa någonsin inom black metal.

Vad tycker ni?
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Karate-Molin mån 10 maj - 10:46:20

Jag uppskattar Pure fucking armageddon och live in leipzig pga av deras taskiga ljud och den onda känslan man får.
De Mysteriis Dom Sathanas går ann också då och då.
Karate-Molin
Karate-Molin
Black Dwarf
Black Dwarf

Antal inlägg : 2829
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Kristinehamn.

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Xemtoth mån 10 maj - 11:06:28

Bra band helt enkelt, eller dem var ett bra band. Deathcrush EPn var skithärlig, jävligt egen, sunkig kvalitét osv. De Mysteriis Dom Sathanas e nog en av tidernas bästa black metal platta, varför lyssna på watain när man kan lyssna på de mysteriis? Live in Leipzig är förbannat bra med. Singeln Freezing Moon är helt jävla kanon med, med dead på studio sång, helt galet, låten Freezing moon är så jävla mycket bättre än på de mysteriis. Inget illa mot Attila, men tycker det känns mera som det är Deads sång, mera hans känsla i låten, han skrev ju trots allt den.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Carrion mån 10 maj - 13:01:01

Har inte hört Deads version men han var jävligt bra i Morbid!
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Hammerheart mån 10 maj - 13:05:58

Skaffa Live in Leipzig annars liksom.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Jon mån 10 maj - 16:38:18

Jag tycker live in leipzig är en otroligt bra liveskiva även om jag lyckades tappa bort den.Var tvungen att ersätta den med dawn of the black hearts som inte alls håller samma kvalité som leipzig.DMDS behöver ingen närmre presentation det är en otroligt bra skiva som kommer att hålla bra länge till.
Jon
Jon

Antal inlägg : 67
Join date : 10-04-20
Age : 32
Ort : Västerås

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Monoliten mån 10 maj - 16:49:09

Hatar norsk bm? Ring och beställ tid på närmsta vårdcentral, dags att rensa öronen.

Ordo ad Chao håller på att växa om DMDS för min del annars, är så jävla galet förälskad i den nattsvarta ljudbilden. Ren galenskap i musikform liksom.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Bestial Death mån 10 maj - 17:24:20

Jodå, Mayhem är bra. Jag har dock jävligt svårt att säga vilken platta som är bäst. Det står mellan Deathcrush och De Mysteriis Dom Sathanas, och jag måste nog säga att jag gillar dem lika mycket fast på helt olika sätt - Deathcrush för sin primitiva jävla råhet och Mysteriis för sin nattsvarta ondska.

På tal om Dead så tycker jag nog att han är rätt överskattad som sångare. Jag förnekar inte att han var bra, för det var han. Däremot så tycker jag att Attilas sång passar Mayhem så mycket mer. När det kommer till att skriva texter, å andra sida, så är det inte mycket att orda om. Där var Dead en sann mästare.

Bestial Death

Antal inlägg : 782
Join date : 10-02-09
Age : 31
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Carrion mån 10 maj - 18:00:06

Pappa Doom skrev:Hatar norsk bm? Ring och beställ tid på närmsta vårdcentral, dags att rensa öronen.

Ordo ad Chao håller på att växa om DMDS för min del annars, är så jävla galet förälskad i den nattsvarta ljudbilden. Ren galenskap i musikform liksom.

Som sagt, började handla om att brännar ner kyrkor, vilket enligt mig är helt onödigt. Sen tycker jag att black metal med bara massa blastbeats är sjukt tråkigt och enformigt. Samma sak med döds.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Countess mån 10 maj - 18:01:55

Älskar deathcrush!!
Är inte så förtjust i deras andra grejor, de går väl an men det är för att jag inte riktigt har gillat någon annan sångare än dead.

Men Mayhem tog väl avstånd till kyrkbränningar???
eller var det Darkthrone?
Countess
Countess

Antal inlägg : 1265
Join date : 10-05-04
Age : 30
Ort : Under eken

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Bestial Death mån 10 maj - 18:04:37

Countess skrev:Älskar deathcrush!!
Är inte så förtjust i deras andra grejor, de går väl an men det är för att jag inte riktigt har gillat någon annan sångare än dead.

Jag kan ju upplysa dig om att det inte är Dead som sjunger på Deathcrush.

Bestial Death

Antal inlägg : 782
Join date : 10-02-09
Age : 31
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Countess mån 10 maj - 18:08:08

menar maniac, sorry
Countess
Countess

Antal inlägg : 1265
Join date : 10-05-04
Age : 30
Ort : Under eken

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Carrion mån 10 maj - 18:10:50

Countess skrev:Älskar deathcrush!!
Är inte så förtjust i deras andra grejor, de går väl an men det är för att jag inte riktigt har gillat någon annan sångare än dead.

Men Mayhem tog väl avstånd till kyrkbränningar???
eller var det Darkthrone?

Det var Darkthrone och därför uppskattar jag dem mer än andra. Vikernes brände ju ner den Fantoft eller vad stället nu hette.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Countess mån 10 maj - 18:16:08

jo, fast det är ju inte säkert...
man vet inte vad man ska tro, han själv eller medierna...
Countess
Countess

Antal inlägg : 1265
Join date : 10-05-04
Age : 30
Ort : Under eken

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Carrion mån 10 maj - 18:20:03

Sant. Fast det följde ju med en tändare till en av Burzums skivor med en nerbränd kyrka på omslaget. Han stödde handlingarna iaf. Vilket suger.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Bestial Death mån 10 maj - 18:26:02

Att man inte gillar religion är en sak, men det där med kyrkobränningar är ju rätt jävla efterblivet. Det är ju trots allt en del av vår historia. Moskéer, å andra sidan, kan folk få bränna ner hur mycket de vill. Det kunde jag inte bry mig mindre om.

Bestial Death

Antal inlägg : 782
Join date : 10-02-09
Age : 31
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Atlas Musclecore mån 10 maj - 18:28:36

Tycker att det är synd att människor råkade dö pga. kyrkbränningarna, men förstår deras motiv och kan acceptera att de gjorde som de gjorde, även om jag inte förespråkar eller skulle göra det själv.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Countess mån 10 maj - 18:29:25

Carrion skrev:Sant. Fast det följde ju med en tändare till en av Burzums skivor med en nerbränd kyrka på omslaget. Han stödde handlingarna iaf. Vilket suger.

Haha jo det var lite kul ju...
fast kyrkbränningar är helt klart fel...
men Burzum är ändå det bästa norska bm bandet:p
Countess
Countess

Antal inlägg : 1265
Join date : 10-05-04
Age : 30
Ort : Under eken

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Xemtoth mån 10 maj - 18:50:51

Beror på hur man resonerar ang kyrkbränderna. Hade jag också sett det på det viset Varg Vikernes gjort det, hade jag säkert kunna gjort det själv.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Monoliten mån 10 maj - 19:35:25

Bestial Death skrev:Att man inte gillar religion är en sak, men det där med kyrkobränningar är ju rätt jävla efterblivet. Det är ju trots allt en del av vår historia. Moskéer, å andra sidan, kan folk få bränna ner hur mycket de vill. Det kunde jag inte bry mig mindre om.

Det var fan det dummaste jag läst på länge. Kyrkor, moskéer, synagogor, tempel etc är bara olika ord för samma skit för olika typer av dyrkan. Sen en del av vår historia, bah! Renrakade män som kom och bjöd på deras lögner som skulle vara den absoluta sanningen och mer logiskt än det folk trodde på innan, sen blev det hus i helvete när de väl hade makten att kunna röra om lite i grytan. Det är bara ett större, mer öppet format av ett hus som de sedan smyckar ut med lite religiöst mumbojumbo för att göra det mer tilltalande.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Xemtoth mån 10 maj - 19:40:46

Lite kul när vi pratar om vår historia och vårt arv, för egentligen är kristendommen inte vårt arv, utan något vi blev påtvingade.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Carrion tis 11 maj - 6:28:30

Bestial Death skrev:Att man inte gillar religion är en sak, men det där med kyrkobränningar är ju rätt jävla efterblivet. Det är ju trots allt en del av vår historia. Moskéer, å andra sidan, kan folk få bränna ner hur mycket de vill. Det kunde jag inte bry mig mindre om.

Visserligen handlar tråden om Mayhem, men varför är det ok att bränna ner en moské?
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Karate-Molin tis 11 maj - 7:16:31

Därför han läser Aftonhoran varje dag.
Karate-Molin
Karate-Molin
Black Dwarf
Black Dwarf

Antal inlägg : 2829
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Kristinehamn.

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Sire-Nahvas tis 11 maj - 9:13:58

tyckte att de var bra fram tills att Dead dog.
någonting tog slut i samband med det eller om det hände före eller efter att han dog men där i kring så slutade det komma grejer som skulle kunna falla mig i smaken.
mayhem har inte varit ett band i min smak så länge jag har levat...
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Bestial Death tis 11 maj - 20:19:39

@Pappa Doom:
Det är väl klart att det tillhör vår historia, även om vi blev påtvingade kristendomen?
Visst är allt det där olika ord för samma skit, men mig veterligen har i alla fall kyrkorna funnits i Sverige, och resten av de nordliga länderna, bra mycket längre än moskéerna. Jag vet inte riktigt när moskéerna kom till Sverige, men jag har svårt att tro att det var för allt för länge sedan. Så visst fan är kyrkorna att betraktas som historiska verk.

F.ö. är kyrkorna bra mycket finare och ståtligare än moskéerna också - ta bara Domkyrkan här i Uppsala som exempel och jämför det med en moské ute i förorterna någonstans.

Xemtoth skrev:Lite kul när vi pratar om vår historia och vårt arv, för egentligen är kristendommen inte vårt arv, utan något vi blev påtvingade.

Jag påstod aldrig att kristendomen var något arv. Bara för att det råkar vara en del av vår historia behöver det inte betyda att det är något arv.

Carrion skrev:Visserligen handlar tråden om Mayhem, men varför är det ok att bränna ner en moské?

Om det är okej vet jag inte, men jag skulle i alla fall inte bry mig. De har ju inte direkt något historiskt värde.


Nu blev det ju jävligt off-topic, men om någon känner att han vill fortsätta argumentera om det här får han väl starta en ny tråd någonstans.

Bestial Death

Antal inlägg : 782
Join date : 10-02-09
Age : 31
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Mayhem Empty Sv: Mayhem

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet