Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t

2 posters

Gå ner

Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t Empty Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t

Inlägg av MetalManiac87 tis 20 jul - 2:25:16

Jag är en sångare och gitarrist på 22 år som mer än allt annat vill starta ett metalband med inriktning på "old school heavy metal" men med inslag ifrån tysk speed metal, US Power och Thrash! Jag vill blanda alla elementen ifrån heavy metal för att skapa ett dynamiskt och kraftfullt sound.

Influenser: Maiden, Saxon, Priest, Manowar, King Diamond, Accept, Helloween, Grim Reaper, Helstar, Primal Fear, Iced Earth samt många andra.

Är dock ej ute efter att försöka låta som alla andra band utan målet är att försöka skapa något unikt men med rötterna i den gamla hederliga skolan.

Jag söker personer mellan 18-25 år. Ett plus om du bor i Stockholm, Uppsala eller Nyköping, om inte, hör av er ändå!

Mejl: varulven_87@hotmail.com

Mobil: 076-205 03 46

Horns up!
Nichlas

MetalManiac87

Antal inlägg : 88
Join date : 10-07-20
Age : 36
Ort : Sollentuna

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t Empty Sv: Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t

Inlägg av Vargr tis 20 jul - 19:10:04

Det låter inte som att du har skrivit några låtar än men jag måste ändå fråga om du har det? Nyfiken på hur det kan låta. Visst du beskrev många influenser men du sa att du ville göra något eget också.

Vart bor du förresten?
Vargr
Vargr

Antal inlägg : 1539
Join date : 10-01-31
Ort : Uppsala

http://www.klockren.nu

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t Empty Sv: Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t

Inlägg av MetalManiac87 tis 20 jul - 20:48:02

Jag har en del låtidéer i form av riff och en massa texter som bara dykt upp i huvudet. Jag övar mest sång nuförtiden eftersom min gura mest är för hemmabruk. Har tänkt kombinera båda del.

Precis. Jag vill använda de klassiska influenserna och kombinera det med senare/modernare influenser från t.ex. Wolf, Grand Magus, Seven Witches mm. Det är väl lite åt det hållet jag tänkt. Dels tungt och melankoliskt, men samtidigt fartfyllt och melodiskt.

Jag bor i Sollentuna, norr om Stockholm så jag har inte jättelångt till Uppsala om det skulle vara så. Vad spelar du?

MetalManiac87

Antal inlägg : 88
Join date : 10-07-20
Age : 36
Ort : Sollentuna

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t Empty Sv: Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t

Inlägg av Vargr tis 20 jul - 21:00:40

Mitt huvudinstrument är trummor.

Det låter intressant det du beskriver. Att spela tungt och melankoliskt är min passion. Håller på med Doom Metal just nu men jag har spelat i ett black/thrash band. Dock är jag inte den snabbaste trummisen måste jag erkänna, men som jag uppfattat det så handlar det inte om att spela Merciless heller.
Vargr
Vargr

Antal inlägg : 1539
Join date : 10-01-31
Ort : Uppsala

http://www.klockren.nu

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t Empty Sv: Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t

Inlägg av MetalManiac87 tis 20 jul - 22:05:37

Det låter bra det du säger. Jag är jävligt inne på Candlemass och en del Witchfinder General. Du behöver inte vara supersnabb för det kommer väl bli ganska mid-tempo tror jag, men om du klarar vanlig två-takt så är det nog inga problem.

Personligen så lyssnar jag på allt ifrån 60-och 70-tals rock till dödsmetall och black metal, men det är just det traditionella heavy metal-soundet som ligger mig närmast. Idag så är det redan tillräckligt mycket "melodeath", metalcore, hardcore/screamo m.m. Det finns en del nya heavy metal-band som är riktigt bra! Trist bara att dom förväxlas med power metal-banden. Inget fel på power, men jag är mest influerad "tyngre power" som inte är för glättigt, gulligt och trallvänligt.

Som sagt så vill jag blanda det tunggung med ett "speedat/thrashigt " sound. Har du lyssnat något på Iced Earth? Lite sådana influenser har jag tänkt mig.

MetalManiac87

Antal inlägg : 88
Join date : 10-07-20
Age : 36
Ort : Sollentuna

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t Empty Sv: Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t

Inlägg av Vargr ons 21 jul - 8:37:28

Du beskriver en bra vision. Det verkar som att vi har liknande syn på hur vi vill att musik ska låta. Jag har alltid varit ett fan av tyngre musik, när det blir mer tekniskt och snabbt tappar jag lätt intresset. Eller ja, det kan ju fortfarande vara tekniskt och tungt på samma gång och ändå vara bra. Du fattar kanske vad jag menar.

Jag har inte lyssnat väldigt mycket på Iced Earth vill jag påstå men det jag hört är bra. Mycket baskagge/dubbeltramp i deras låtar, sånt är kul.

Det verkar som att vi kan komma bra överrens. Vi kan ju prova och se vart det leder om du är intresserad av att ha mig med förstås. Du kan ju kolla in banden jag spelar i om du vill höra lite hur det låter när jag spelar. Länkar finns i min signatur

|
|
v
Vargr
Vargr

Antal inlägg : 1539
Join date : 10-01-31
Ort : Uppsala

http://www.klockren.nu

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t Empty Sv: Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t

Inlägg av MetalManiac87 ons 21 jul - 18:22:02

Precis. Teknikalitet i all ära, men när det blir för mycket show-off så försvinner hela känslan.

Absolut! Lyssna på dubbelkaggen i låten "The Reckoning" och sedan upptempo-låten "Wolf" så förstår du nog vad jag tänkt mig för typ av sound.

Det vore jävligt kul att träffas och lira. Min polare spelar ju bas och så ska jag försöka få tag på en till gitarrist. Den här och nästkommande vecka har jag tyvärr inte möjlighet men från och med första veckan i augusti så är jag ledig.

MetalManiac87

Antal inlägg : 88
Join date : 10-07-20
Age : 36
Ort : Sollentuna

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t Empty Sv: Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t

Inlägg av MetalManiac87 ons 21 jul - 18:35:56

Lyssnade på låtarna och det låter jävligt bra! Tror du är rätt kille, hehe!

MetalManiac87

Antal inlägg : 88
Join date : 10-07-20
Age : 36
Ort : Sollentuna

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t Empty Sv: Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t

Inlägg av Vargr ons 21 jul - 18:46:51

Aight! Det blir en del dubbelkagge med andra ord Wink Hehe ja vi får väl se hur det går. Det var ett tag sen jag använde dubbeltrampet.

Jag skickade ett mail till dig.
Vargr
Vargr

Antal inlägg : 1539
Join date : 10-01-31
Ort : Uppsala

http://www.klockren.nu

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t Empty Sv: Heavy Metal-band i Stockholm söker gitarrist och t

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet