Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

+10
Geten
Atlas Musclecore
ElectricWizard
Vargr
Vitus
ThrashDave
Sictorment
Carrion
Hammerheart
MetalManiac87
14 posters

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av MetalManiac87 ons 25 aug - 18:14:40

Här snackas New Wave of British Heavy Metal, som rubriken antyder. Nämn gärna favoritband, album, låtar etc. Länka gärna till nån gammal rare live-video!

Som en inkörsport kan jag bifoga några bra länkar här:

Raven - Mind over Metal! Deras bästa låt, enligt mig, dock är detta studioversionen. https://www.youtube.com/watch?v=BUoYFm021Bg

Samson - Hammerhead, med Bruce Dickinson på sång! Jävligt bra låt och kul för alla Maiden/Dickinsonfanatiker! https://www.youtube.com/watch?v=5iM5p-y0Fw4

En annan kul video med Samson där Bruce sjunger, "Biceps of Steel" . Han är väl runt 20-22 här. https://www.youtube.com/watch?v=B8CIFiblb74&feature=related

Keep it coming!

MetalManiac87

Antal inlägg : 88
Join date : 10-07-20
Age : 36
Ort : Sollentuna

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Hammerheart ons 25 aug - 18:22:17

Witchfynde - Give em Hell
Raven - Rock Until../Wiped out/All for One
Quartz - Stand up and Fight
Tokyo Blade - s/t/Night of the blade/Blackhearts...
Venom - Welcome/Black Metal/At war...
Demon - Night of the/The Unexpected Guest
Samson - Don't get mad, Get even
Tygers of Pan Tang - Wild Cat

Är väl främst dessa skivor jag värderar högst när vi snackar om NWOBHM. Så det är väl bara att ut med er och köpa och komma tillbaka sedan. Å andra sidan har jag inte hälften så mycket NWOBHM i min samling, som jag vill egentligen. Förresten så är Virtue överskattade, om någon planerade på att nämna dem.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Hammerheart ons 25 aug - 18:24:09

Fan också, glömde nämna Tytan - Rough Justice.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Carrion tor 26 aug - 5:12:42

Vardis - 100 MPH är en riktig pärla!

Enda intressanta jag kan komma på. Finns ju Ajjronn Mejjdenn också.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Sictorment tor 26 aug - 14:00:04

Angel Witch såklart!
Sictorment
Sictorment

Antal inlägg : 930
Join date : 10-02-13
Ort : Karlshamn

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av ThrashDave tor 26 aug - 14:29:19

jag gillar fan elixir-the son of odin(1986)lite sent men ändå
praying mantis-time tells no lies(1981)
satan(Uk) är jävligt bra med,särskilt court in the act från 1983:)
ThrashDave
ThrashDave
Har ingen spaceknapp
Har ingen spaceknapp

Antal inlägg : 390
Join date : 10-04-04
Age : 30

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Gäst fre 27 aug - 15:26:45

Tank är det bästa bandet ur NWOBHM, punkt. Tyrant kommer kanske precis efter.

Men annars så är det förmodligen den bästa musikvågen någonsin.

Angel Witch, Hammer, Wolf ex. Black Axe, Angel Witch, Diamond Head, Raven, Satan, Blitzkrieg, Holocaust, Witchfinder General, Persian Risk, Triarchy, Grim Reaper, Cloven Hoof, Battleaxe, Sweet Savage, Tytan, Virtue, Tokyo Blade, Mendes Prey, Venom etc.

Davve: Witchfynde är överskattade om något!

Det som också är så jävla underbart med NWOBHM är att alla ungar i resten av världen som var helt sålda på importskivor började starta egna band liksom, amerikaner, fransmän, svenskar, danskar etc.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av ThrashDave fre 27 aug - 15:40:05

du har koll du hellbastard :D
ThrashDave
ThrashDave
Har ingen spaceknapp
Har ingen spaceknapp

Antal inlägg : 390
Join date : 10-04-04
Age : 30

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Gäst fre 27 aug - 15:40:58

Haha jag tackar :)

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av ThrashDave fre 27 aug - 15:41:46

en av dina favvostilar va? cheers
ThrashDave
ThrashDave
Har ingen spaceknapp
Har ingen spaceknapp

Antal inlägg : 390
Join date : 10-04-04
Age : 30

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Gäst fre 27 aug - 15:42:47

Ja det hade man nog kunnat säga haha! Underbart alltså.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av ThrashDave fre 27 aug - 15:44:32

jo för i helvete!!föredrar new wave för all annan slags heavy kan jag ju säga direkt
ThrashDave
ThrashDave
Har ingen spaceknapp
Har ingen spaceknapp

Antal inlägg : 390
Join date : 10-04-04
Age : 30

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Hammerheart fre 27 aug - 23:24:28

Garfield: Du har inte en jävla aning om vad du snackar om. Hur många Witchfyndeplattor äger du? nej precis. Snacka fan inte om överskattat/inte överskattat, om du börjar snacka om TYRANT, av alla jävla band! Visst de har gjort typ... ett par bra låtar, men itne kunnat åstadkomma mer än så.

Som Echmil en gång sade: Det enda sättet att bevisa att man är ett bra band, är att spela in en bra fullängdare.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Hammerheart fre 27 aug - 23:34:19

För om du tror att det handlar om att hitta bra låtar på internet, så har du missförstått det hela helt åt helvete alltså.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Gäst lör 28 aug - 9:52:05

Ja nu har du fått helt fel uppfattning. Bara för att man har köpt ett album så betyder inte det att det är världens bästa album, jag har lyssnat igenom en del Witchfynde under min tid, men fan alltså, det bara är inte så bra. Du vet väl att musiksmak är subjektivt? Alla kan inte tycka som du alltså och det tänker jag inte heller. Witchfynde har gjort en bra låt, och det är Ready To Roll. Punkt.

Och dessutom, vad fan är detta med överskattat? Känns inte som att band som Tyrant, Virtue och liknande sätts på någon jävla piedestal av media eller personer som verkligen inte är insatta i den här musiken liksom.

Finns ju många jävligt bra singelband, som inte släppte några fullängdare, men som ändå är asbra.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Hammerheart lör 28 aug - 12:32:25

Alla SKA tycka som mig! Men i vilket fall. För att bevisa att man är karl för sin kilt, så bör man släppa en fullängdare. Vilket pucko som helst som kan spela gitarr, kan skriva en anständig låt, kanske till och med två.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Gäst lör 28 aug - 15:06:51

Att göra en perfekt 7a är något som är mycket mer beundransvärt än en medioker skiva med cirka 8-10 låtar.

Vilken idiot som helst kan släppa en skiva. Vilken idiot som helst kan skapa musik.
Men det tar någon att göra BRA sådan, oavsett hur mycket eller hur lite man skriver.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Vitus lör 28 aug - 15:37:28

håller med gustav. sug på den DAVID!
Vitus
Vitus
Sloth Warrior
Sloth Warrior

Antal inlägg : 3482
Join date : 10-01-31
Age : 32
Ort : Rydaholm

http://www.last.fm/user/public_library

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Vargr lör 28 aug - 16:30:30

Witchfinder General! Fast ja, det är ju blandat med lite doom också. Har förövrigt en fråga.. Är Tokyo Blade verkligen bra? Namnet ger iaf mig intryck av ett bögband, men det är jag...
Vargr
Vargr

Antal inlägg : 1539
Join date : 10-01-31
Ort : Uppsala

http://www.klockren.nu

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Vitus lör 28 aug - 19:45:24

bögigt namn, bögiga titlar. och ja...de ser rätt bögiga ut. men de ÄR bra!
Vitus
Vitus
Sloth Warrior
Sloth Warrior

Antal inlägg : 3482
Join date : 10-01-31
Age : 32
Ort : Rydaholm

http://www.last.fm/user/public_library

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Hammerheart lör 28 aug - 22:13:34

Poängen var FORTFARANDE: att vilket jävla uggo som helst, kan skriva minst en, eller två bra låtar, om man har någon form av musikalisk talang. Så dvs. att bevisa sin förmåga som musiker, så krävs det att man åtminstonde kan göra en anständig fullängdare.

Och det är väl klart som fan att vilken jävla fitta på jorden föredrar två BRA låtar än 8 skitdåliga låtar? Så nu har du helt enkelt vandrat vilse i resonemanget, min vän.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av ElectricWizard mån 30 aug - 21:04:54

Det är så himla kul att du tar upp det mest mediokra av alla mediokra NWOBHM-band och sedan snackar om att band måste släppa "bra fullängdare"

Nåja man fick sig ett gott skratt av den enfaldiga tesen i alla fall
ElectricWizard
ElectricWizard

Antal inlägg : 254
Join date : 10-06-07
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av MetalManiac87 tis 31 aug - 22:26:42

Kanske är lite yesterdays news, men va fan coolt att dom fortfarande kör!
https://www.youtube.com/watch?v=f1SE76KI4dM

Någon som hade turen att råka befinna sig i publikhavet?

MetalManiac87

Antal inlägg : 88
Join date : 10-07-20
Age : 36
Ort : Sollentuna

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Atlas Musclecore ons 1 sep - 3:35:06

Inte på den där spelningen, men tre andra.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av ElectricWizard ons 1 sep - 11:24:55

Inte på den spelningen som sagt, men här var man dock

ElectricWizard
ElectricWizard

Antal inlägg : 254
Join date : 10-06-07
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod] Empty Sv: New Wave-tråden! [Diskussioner om NWOBHM /Mod]

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet