Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Demoner och Exorcism

+12
Hammerheart
Geten
Sire-Nahvas
Scullicon
Tartaros11
Atlas Musclecore
Antagonist
Xemtoth
Peggyfier
Monoliten
Johan
Carrion
16 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Xemtoth mån 28 feb - 10:06:20

Scullicon skrev:
Nej då skulle jag redan legat på psyket i många år,
Men stället verkar ju vara fullt av fanatiska Skeptiker så jag orkar inte lägga fram ett bra resonemang.
Lite av anledning att jag inte direkt lagt ner tid på att förklara något.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Scullicon mån 28 feb - 11:08:30

Precis, Folk som är såpass skeptiska kommer nog aldrig att förstå ändå,
så frågan är ju om de är värt att tjöta.
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Carrion mån 28 feb - 14:03:53

Det leder förhoppningsvis till intressanta diskussioner.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Sire-Nahvas mån 28 feb - 15:52:01

knappast
folk som vägrar öppna ögonen kommer inte att öppna ögonen
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Xemtoth mån 28 feb - 17:48:31

Sire-Nahvas skrev:knappast
folk som vägrar öppna ögonen kommer inte att öppna ögonen
Precis det jag menar. Det går inte att "starta intressanta diskussioner" i detta ämne.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Scullicon tis 1 mar - 14:34:32

Jo om de skeptiska höll sina bitska kommentarer för sig själva så skulle de ju kanske gå att diskutera olika aspekter i ämnet istället för att snacka om de existerar alls.
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Geten tis 1 mar - 14:59:09

Ah, men jag tycker det är intressant att läsa om såna här saker så om folk vågar (och kan) dela med sig av sina uppfattningar så uppskattar jag det i alla fall. Skeptikerna kan ju dra för de har ändå ingenting att bidra med. Demoner är verkliga. Det är lätt att göra narr av någon som uttrycker sig så för skeptikerna föreställer sig säkert en djävul med högaffel eller något annat skrattretande när man säger att man tror på dem. Fast hur de gestaltar sig för individen varierar sig. Inre demoner eller verkliga skepnader som förföljer en. Hur exakt jag ser på demoner kommer jag aldrig kunna förklara tillräckligt bra med språk så jag har slutat försöka. Det är så mycket känsla att en annan person aldrig kan förstå hur jag tänker förutom små korn här och där när likheter i tro uppstår.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Gäst tis 1 mar - 16:01:02

För det är ju verkligen fel att folk är rationella om vidskeplighet...
Rolling Eyes

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Geten tis 1 mar - 16:11:23

Du lever i din lilla bubbla av sekularisering och "förnuft". Jag avundas dig inte.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Xemtoth tis 1 mar - 16:19:50

Hellbastard skrev:För det är ju verkligen fel att folk är rationella om vidskeplighet...
Rolling Eyes
Alla har olika uppfattningar om allt, dem som har stort intresse för Esoteriska och ockulta ämnen är oftast bra mycket mera jävla öppen-sinnade än Ateister. Det innebär inte att dem är korkade, mentalt störda ELLER religiösa.

Edit: Du låter precis som en fanatiskt kristen som är med i nån sekt, fast tvärt om och åt ateist hållet.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Hammerheart tis 1 mar - 17:13:08

Alltså. Det där med ockultism, andar, spöken, demoner, fan och hans mormor är förbannat intressant, och därmed väldigt lätt att romantisera. Speciellt när man är inne på musik som gärna behandlar de ämnerna. Det kan jag förstå. Men fan asså, om ni för diskussioner om ämnet, så vill jag se kanske någon text ni hänvisar till som behandlar något liknande som har hänt. Eller några urgamla skrifter som nämner det... Fler spökberättelser etc. Ge lite schyssta grejer till diskussionen istället för att gnälla på att ingen tror på er/kan någonsin förstå (och givetvis tvärtom i skeptikernas fall), så man får läsa lite tuffa grejer!
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Carrion tis 1 mar - 17:24:40

Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Karate-Molin tis 1 mar - 17:54:37


Rolling on the floor laughing my ass off.
Karate-Molin
Karate-Molin
Black Dwarf
Black Dwarf

Antal inlägg : 2829
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Kristinehamn.

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Gäst tis 1 mar - 18:34:12

Xemtoth skrev:
Hellbastard skrev:För det är ju verkligen fel att folk är rationella om vidskeplighet...
Rolling Eyes
Alla har olika uppfattningar om allt, dem som har stort intresse för Esoteriska och ockulta ämnen är oftast bra mycket mera jävla öppen-sinnade än Ateister. Det innebär inte att dem är korkade, mentalt störda ELLER religiösa.

Edit: Du låter precis som en fanatiskt kristen som är med i nån sekt, fast tvärt om och åt ateist hållet.

Nej absolut att det är intressant att läsa om, mina ursäkter ifall jag har låtit för excentrisk. Jag ska inte störa mer, utan hellre läsa av vad ni har att säga.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Countess fre 4 mar - 15:15:16

Kan inte säga att jag inte tror på demoner men jag kan inte säga att jag tror på det heller...
Countess
Countess

Antal inlägg : 1265
Join date : 10-05-04
Age : 30
Ort : Under eken

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Gäst fre 4 mar - 15:42:52

Om jag ska vara ärlig så har jag omvärderat min åsikt till ungefär vad du nyss sa. Har haft en del obehagliga och allmänt underliga upplevelser, så vem är jag att döma.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Countess fre 4 mar - 18:12:21

Hellbastard skrev:Om jag ska vara ärlig så har jag omvärderat min åsikt till ungefär vad du nyss sa. Har haft en del obehagliga och allmänt underliga upplevelser, så vem är jag att döma.

Jo, samma här
Countess
Countess

Antal inlägg : 1265
Join date : 10-05-04
Age : 30
Ort : Under eken

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Antagonist fre 4 mar - 19:41:57

Geten skrev:Ah, men jag tycker det är intressant att läsa om såna här saker så om folk vågar (och kan) dela med sig av sina uppfattningar så uppskattar jag det i alla fall. Skeptikerna kan ju dra för de har ändå ingenting att bidra med. Demoner är verkliga. Det är lätt att göra narr av någon som uttrycker sig så för skeptikerna föreställer sig säkert en djävul med högaffel eller något annat skrattretande när man säger att man tror på dem. Fast hur de gestaltar sig för individen varierar sig. Inre demoner eller verkliga skepnader som förföljer en. Hur exakt jag ser på demoner kommer jag aldrig kunna förklara tillräckligt bra med språk så jag har slutat försöka. Det är så mycket känsla att en annan person aldrig kan förstå hur jag tänker förutom små korn här och där när likheter i tro uppstår.

Skeptiker har ingenting att bidra med? Om det ska bli diskussion av det hela så tror jag att skepticism är lika viktigt som blind tro. Det som gör en diskussion intressant är olika åsikter och synpunkter.

Tycker det mesta du säger låter förlegat och ganska tokigt. Inre demoner och hjärnspöken är bara hallucinationer. Har du någonsin funderat på om du är schizofren (jag är seriös, det du förklarar låter lite som schizofreni)?
Antagonist
Antagonist

Antal inlägg : 1043
Join date : 10-07-21
Age : 32
Ort : skoggen :O

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av AdverseSphere lör 5 mar - 14:18:43

Att ifrågasätta det man själv har förnimmat och det andra påstår sig ha förnimmat ligger till grund för en hälsosam balans. Som andligt sinnad skeptiker diskuterar jag gärna med ateister såväl som abrahamiter och fellow mystiker, så länge där finns en ömsesidigt öppensinnad ton och formell respekt. Jag har lika svårt för inskränkta "black metal-satanister" som jag har för militanta tvärateister och abrahamitiska fundamentalister. Min intention är inte att göda omvärlden med med den samling gnistor jag har tillgodo, då det är upp till var och en att finna sin plats i tillvaron. Men jag diskuterar gärna, med en kritisk underton, och då förväntar jag mig ett öppet hjärta hos övriga parter.
AdverseSphere
AdverseSphere

Antal inlägg : 173
Join date : 10-06-06
Age : 111

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Tartaros11 sön 6 mar - 14:00:41

Om jag säger som så här: Vetenskapen har alltid fastställt något som fakta, berättat för vanligt folk, sedan ändrat sig och gjort likadant. T.ex: Förr sa man att inget kunde leva utan sol. Men så tittade man en bit under vattnet och hittade en helt annan form av liv - som inte behövde solljus för att leva.

En viss Einstein har "vetenskapligt bevisat" att allt är energi. Detta har bl.a hinduismen sagt i flera tusen år, UTAN att ändra sig på den punkten. Igår fick jag också reda på att man har bevisat att om en patient tror på att en medicin ska fungera, så får medicinen bättre effekt på den än på en patient som tror att medicinen INTE kommer att få effekt.
Även detta har bl.a hinduismen sagt i flera tusen år, UTAN att ha ändrat sig. Tanke över materia.

Jag försöker inte få er att tro på det ockulta, det jag även vill säga är att jag ogillar att folk ger sin tillit till forskare och vetenskapsmän för att det anses vara mer "förnuftigt".
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Xemtoth sön 6 mar - 16:25:35

Tartaros11 skrev:
Jag försöker inte få er att tro på det ockulta, det jag även vill säga är att jag ogillar att folk ger sin tillit till forskare och vetenskapsmän för att det anses vara mer "förnuftigt".
Håller med dig som fan på den punkten. Kunde inte sagt det bättre själv.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Tartaros11 mån 7 mar - 22:01:21

Sketgött att folk håller med!

Okaj, tror det är rätt många här som kanske vill bli övertygade, eller få en upplevelse av det ockulta. Jag kan ju säga som så här: Ni som ABSOLUT inte tror på det ockulta, kommer antagligen aldrig uppleva något. Genom att inte tro på det, så blockerar man sinnet som används för att ens komma i kontakt med andra väsen. Tanke över materia.

Om ni vill uppleva något så är mitt förslag att utföra en seriös Ouija-session. D.v.s anden i glaset. Ensam eller med flera. Eran första tanke på detta kanske är att det skulle vara löjligt. Men när du/ni sitter där i mörkret med brädet framför er, så kommer atmosfären antagligen byggas upp till att bli obehaglig. Pröva på bara.
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Monoliten sön 13 mar - 16:34:38

Om man går vid en plats som sägs vara hemsökt och förväntar sig att se något blir nog personen lite upphetsad på något sätt, på helspänn eller liknande, om man däremot går förbi där och är övertygad om att det är skitsnack och mumbo jumbo och inte känna något. Alltså trissar folk upp sig själva, det känns som placeboeffekteN hela jävla ockultgrejen.

Jag repade vid ett ställe som har haft ett flertal "vittnesmål" om saker de sett och hört, bland annat har mina föräldrar hört grejer därifrån. Jag repade där i nått år och hörde inget, såg inget, kände inget. Andra känner obehag där, "hästar blir oroliga" (klassikern) etc. Får man spirit resistance av att tänka?

I fall av hemsökta ställen tror jag det blir så att när ett ställe får en historia, som det stället har (piga hade ihjäl dräng hon såklart var kär i, av misstag, svälte ihjäl sig själv i källare, båda hemsöker stället etc), så blir folk som är lite öppna för sånt mer "mottagliga" på så sätt att varje grej de ser eller hör där som de inte kan förklara på rak arm automatiskt blir till nått mumbo jumbo, detta sprider sig och andra likasinnade dårar känner av massvis med grejer och så vidare. Det stället där jag repade var med på nått sånt spökskitprogram på trean eller femman för massvis med år sen. Förstår någon hur jag tänker?
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av M-Morbid sön 13 mar - 16:51:01

Tycker demoner och ockultism är jävligt spännande, alltid varit intresserad av det övernaturliga.
Tror inte bokstavligen på det, men förnekar samtidigt inte helt heller att det inte existerar, man vet ju inte helt säkert..

M-Morbid

Antal inlägg : 1412
Join date : 10-09-12
Age : 33
Ort : Hedemora

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Antagonist sön 13 mar - 18:13:00

Tartaros11 skrev:Genom att inte tro på det, så blockerar man sinnet som används för att ens komma i kontakt med andra väsen. Tanke över materia.

Där tappade du mitt intresse. Jag är ledsen, men det låter som en jävla massa bullshit. Varför skulle andarna och andra väsen blockeras bara för att man inte tror på att att de existerar?

Till er som tror på demoner, spöken, andar och andra väsen, vad stoppar er att tro på gud (vilken som helst, inte bara den kristna)? Om jag skulle säga att jag tror på vättar, tomtar, troll eller skogsväsen, skulle jag framstå som lika intelligent i era ögon?

Jag är otroligt skeptisk till allt övernaturligt (just för att det är övernaturligt och onaturligt), men jag förnekar inte att det finns saker som människan riktigt förstår sig på. Men just det här med spöken och demoner känns lite förlegat och utdaterat.
Antagonist
Antagonist

Antal inlägg : 1043
Join date : 10-07-21
Age : 32
Ort : skoggen :O

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 2 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet