Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Demoner och Exorcism

+12
Hammerheart
Geten
Sire-Nahvas
Scullicon
Tartaros11
Atlas Musclecore
Antagonist
Xemtoth
Peggyfier
Monoliten
Johan
Carrion
16 posters

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 3 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Tartaros11 mån 14 mar - 5:47:50

Antagonist skrev:
Där tappade du mitt intresse. Jag är ledsen, men det låter som en jävla massa bullshit. Varför skulle andarna och andra väsen blockeras bara för att man inte tror på att att de existerar?

Precis som du behöver smakens sinne för att känna smak, eller synens sinne för att kunna se, så har varje människa ett sinne för "energier" eller andar.
Om jag säger "Öh, jag såg en älg där borta!", och så går du dit, så finns det ingen älg när du kommer dit. Tror du då att den förflyttat sig, eller existerar verkligen älgen?

Men ja, mycket inbillning kan skapas när man hört historier om platser det får jag hålla med om. Det gäller att i sådana lägen ta det som det kommer, och hålla huvudet kallt. Händer det då inget, så är det antagligen bara historier.
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 3 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Xemtoth mån 14 mar - 9:25:24

Något man bör tillägga är ju också när man är i det Astrala planet(jag tror att andar är astral kroppar så) är inte anden blockerad av vårat kött så att säga. Människokroppen limiterar oss som fan.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 3 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Tartaros11 mån 14 mar - 10:57:22

Ja, kroppen, hela det fysiska planet, är ett enda stort fängelse.
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 3 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Xemtoth mån 14 mar - 11:14:43

Tartaros11 skrev:Ja, kroppen, hela det fysiska planet, är ett enda stort fängelse.
Man kan se kroppen som ett fängelse av kött ja. Om man vart ute ur sin fysiska kropp så inser man möjligheterna man vanligtvis inte har i sitt fysiska jag.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 3 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Atlas Musclecore mån 14 mar - 12:07:46

Om vi ponerar att det nu finns ett andligt plan, dimension eller vad som helst... Varför är det nödvändigtvis av högre kvalité eller bättre än det materiella som vi lever i? Kanske är det ena planet den andras välgörare, och de fungerar i symbios i ett förhållande av behov till varandra? Om ni menar att dessa två plan är ihopvävda på något vänster, vilket jag antar eftersom kommunikation däremellan annars skulle vara omöjlig.

Är själv skeptiker som håller sinnet öppet inför vad jag kan, men jag kan bara svälja dogmer ifrån de flesta etablerade esoteriska strömningar en kort period innan jag ser det mesta som hopslingrade cirkelresonemang och påhitt utan någon egentlig grund. Och just detta med "det fysiska fängelset" kontra "friheten", "makten" eller de "krafter" man kan nå genom det andliga/astrala/ickemateriella mer verkar som någon invecklad fantasiromantik som tilltalar ens estetiska sida, och ens ego med dessa påpekade axiomuppbyggnader i den esoteriska läran som gäller.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 3 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Monoliten mån 14 mar - 17:08:53

Det låter som ett missbildat kärleksbarn från religion och vidskepelse liksom.

 Demoner och Exorcism - Sida 3 Disapproval
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 3 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Xemtoth mån 14 mar - 17:12:04

Atlas Musclecore skrev:Om vi ponerar att det nu finns ett andligt plan, dimension eller vad som helst... Varför är det nödvändigtvis av högre kvalité eller bättre än det materiella som vi lever i?
BÄTTRE har jag aldrig sagt. Det jag menade med fängelse var att man är så begränsade i den fysiska kroppen, om man jämför vad man kan göra i sin Astralkropp.

Sebban: Pratar du om mig?
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 3 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Atlas Musclecore mån 14 mar - 17:16:34

Jo, men om man ser på semantiken i det språk de flesta esoteriker brukar i sina litteratur, eller för den delen argumenten och grundteserna. Ta det mest klassiska med demiurgen då, enligt den "teorin" så är vi väl begränsade i våran egentliga suveräna andlighet bundna till det materiella planet, och på så vis förslavade? Var en tankegång jag själv gick iväg på under en period, men har mer börjat luta mer åt vad jag försökte förklara i mitt tidigare inlägg - att om det existerar en spirituell dimension som vi kan interagera med så är den nog lika beroende av oss som vi är av den. Vilket kan utvecklas om jag orkar samlar mina tankar...
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 3 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av AdverseSphere mån 14 mar - 18:03:34

Jag ser det som en kosmisk symbios och ett kretslopp att jämföra med fröet som metamorferas till fullvärdig planta, för att sedan dö och låta en ny planta spira ur jorden. Att döden ofta glorifieras kan bero på att den öppnar porten till en okänd tillvaro.

Vad jag upplever när jag förnimmar vaga gnistor strömmandes från detta tillstånd, eller icke-tillstånd, är något jag aldrig kommer att kunna förklara. Inte förrän på senare år har jag sökt etikettera denna märkliga, djupt rotade mekanism, och då med anledning av att symboliska gestaltningar ger mig en struktur att studera och arbeta i enighet med. Att det är onödigt riskabelt att försöka navigera genom outforskat territorium utan karta och kompass är något jag har fått erfara. Sedan är det upp till var och en att finna sin väg, vart den än må leda. Mina metaforiska skildringar är blott variabler som skildrar tänkta kartor utan att ge en bild av omgivningen eller riktningens mål.
AdverseSphere
AdverseSphere

Antal inlägg : 173
Join date : 10-06-06
Age : 111

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 3 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av AdverseSphere mån 14 mar - 18:19:39

Astralkroppen är förvisso fortfarande bunden till det kosmiska, och på så vis ingen "frihet" i sig. However, genom att utforska hela spektrat låser man gradvis även upp portarna till ett akosmiskt tillstånd. Det låter förstås ofta urflummigt och fiktivt när jag betraktar det i ordbunden, metaforisk form, men upplevelsen talar för något annat.
AdverseSphere
AdverseSphere

Antal inlägg : 173
Join date : 10-06-06
Age : 111

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 3 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Atlas Musclecore mån 14 mar - 18:58:07

Skulle väl lika gärna kunna vara en manifestation utlöst av utsöndringar av DMT som du själv producerar ? Alltså en hallucinogen/psykedelisk upplevelse.

Finns ju i alla fall bevis på att vi i våra kroppar skapar residuala mängder av DMT i våran kropp, även om jag inte är helt säker på om det har fastställts exakt var. Däremot finns det hypoteser om att detta är vad som sker när folk upplever många "övernaturliga" händelser... nära döden upplevelser, religiositet, extremt visuella/verkliga drömmar etc. Och vissa icke vetenskapliga doktriner anser att DMT produceras när man aktiverar det tredje ögat och beger sig ut på sina astrala äventyr eller whatever.

Frågan är då om detta är ett glidmedel för att möjliggöra kontakt med något annat plan, eller om det helt enkelt är vanföreställningar.

Har själv brukat psykedeliska droger och kan relatera till det du säger med att det inte får att fånga upplevelsen i ord. Faktiskt kan jag knappt relatera till det hela i "nyktert" tillstånd. Men de gånger som jag var under påverkan så kände jag att det här enbart är något som går att förstå när man är där i nuet, och som man sedan enbart kan försöka att förklara eller tala om med andra - och om man talar med individer som själv har varit under samma påverkan, eller upplevt liknande saker så har de i alla fall inlevelseförmågan för att förstå på någon nivå. Känns på något sätt relaterat till det som du skriver, om än under andra former och med annat uppsåt.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 3 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av AdverseSphere mån 14 mar - 20:18:30



Senast ändrad av AdverseSphere den ons 20 jul - 0:11:07, ändrad totalt 1 gång
AdverseSphere
AdverseSphere

Antal inlägg : 173
Join date : 10-06-06
Age : 111

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 3 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Monoliten mån 14 mar - 20:55:03

Xemtoth skrev:
Atlas Musclecore skrev:Om vi ponerar att det nu finns ett andligt plan, dimension eller vad som helst... Varför är det nödvändigtvis av högre kvalité eller bättre än det materiella som vi lever i?
BÄTTRE har jag aldrig sagt. Det jag menade med fängelse var att man är så begränsade i den fysiska kroppen, om man jämför vad man kan göra i sin Astralkropp.

Sebban: Pratar du om mig?

Nej det gör jag inte. Snackar om hela stora grejen nu, folk krånglar till det alltså.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

 Demoner och Exorcism - Sida 3 Empty Sv: Demoner och Exorcism

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet