Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lite nya tag på forumet!

+4
Vitus
pissmannen
Peggyfier
Atlas Musclecore
8 posters

Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Atlas Musclecore tis 12 okt - 2:42:17

Snackade en del med mäster De-All aka. Snikich om forumet när vi var på kryssningen. Bl.a. att vi båda ansåg att lite hårdare tag bör tas vad gäller diskussionerna i musik-avdelningarna. Inte så mycket skitsnack med inlägg där man bara jakar eller nekar en åsikt ("Jag håller med!", "Fan vad bra platta X är med band X!", "Nej, fyfan, de är ju sämst..."), +1 inlägg helt enkelt. Vi har en hel drös med trådar där man kan leka runt på det viset, och i band och musikavdelningarna vill i alla fall jag höra lite mer konstruktiva åsikter. Inlägg som inte säger någonting tar död på lusten att vilja skriva något konstruktivt för oss alla, särskilt när man försöker och bara får ett sånt inlägg som svar. Så, den delen kommer det förmodligen bli lite hårdare moderation på den kommande tiden. Tänker inte införa något jävla fascistiskt varningssystem eller liknande, utan hoppas det här är något som kan införlivas i jargongen på forumet av sig själv med viss uppmuntran ifrån moderatorer och admins.

Vilket leder in på nästa ämne, vilket är att jag den kommande veckan kommer göra en hel del förändringar vad gäller moderatorer i allmänhet. Några kommer förmodligen få större ansvar, någon ny kanske dyker upp, och någon kanske försvinner - ska ta tag i det senare, har inga egentliga planer just nu.

Sist men inte minst: En soptunna för trådar kommer nu att dyka upp! Där får moderatorer slänga trådar som har tjänat sitt syfte. Kommer nog främst att märkas av i Övrigt- samt Konsert & Festival-avdelningarna. För just konsert & festival kommer trådar om spelningar att sorteras till soptunnan 2 veckor efter att eventet har varit, men självklart lämnas tråden uppe längre om det fortfarande sker diskussioner. Soptunnan kommer att radera trådar per automatik när den individuella tråden är 6 månader gammal. Kommer även att ha en avdelning, "The Graveyard", där "legendariska" trådar får hamna och som aldrig raderas.

I alla fall, detta är egentligen mest strukturella förändringar av administrationen av forumet, samt tyngre moderation i musik-avdelningarna.

Kom med invändningar eller förslag, det bejakas och välkomnas!
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Gäst tis 12 okt - 10:17:46

Varför bryr sig alla om att slänga trådar? Total lönlöst är vad det är.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Atlas Musclecore tis 12 okt - 12:34:47

För lättare navigation, håller det mindre kaotiskt i översikten.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Peggyfier tis 12 okt - 14:07:24

Kan börja rensa lite när jag kommit hem ikväll om jag hinner.
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Gäst tis 12 okt - 14:28:28

Näe, det är bara lamt att hålla på att slänga massa trådar! Fattar inte varför någon fått för sig att göra det över huvud taget får jag säga.

EDIT: Nu gav du ju mig en anledning förvisso, men ändå!

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av pissmannen tis 12 okt - 14:36:03

Blir som på gamla forumet om ni ska hålla på så här! Relax men. Är ju bara ett skruttigt forum.
pissmannen
pissmannen
Witchfinder General
Witchfinder General

Antal inlägg : 327
Join date : 10-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Vitus tis 12 okt - 16:42:02

vet inte vad jag tycker. liksom, själv känner jag att jag modererar hyffsat. men har ju fått flera kommentarer där jag borde "sätta igång!" och grejer. ser väl olika på vad som behöver ändras och tas bort osv. stannar ju gärna kvar som mod på chillout. men känns inte som jag har förtroende ifrån de högre makterna, så jag vet inte. tänker inte be om det direkt.
Vitus
Vitus
Sloth Warrior
Sloth Warrior

Antal inlägg : 3482
Join date : 10-01-31
Age : 32
Ort : Rydaholm

http://www.last.fm/user/public_library

Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Peggyfier tis 12 okt - 19:07:36

Började iof tänka på att om man skulle vilja glo på bandtrådar som har funnits och kanske starta en diskussion, då är det ju lite onödigt att man har slängt dem så att personen i fråga måste starta en ny eller så. Förstår det i Konsert-delen men. Sen tänkte jag i lite samma banor som Pissmannen också. Men jag vet inte. Är lite kluven.
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Svullet_Rektum tis 12 okt - 19:23:37

När forumet drog igång så ville jag ha hårdare tag, mindre trams i de seriösa trådarna etc men fick inte gehör så jag orkade inte med och började chatta och snacka OT i trådarna som alla andra. I nuläget är detta inte ett seriöst forum utan mer ett chatrum, med undantag för några trådar i exempelvis Politik.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Xemtoth tis 12 okt - 20:01:10

Tycker det där låter bra Atlas! Tell me what to do and i will do it.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Atlas Musclecore tis 12 okt - 22:52:06

Var inte meningen att folk skulle känna sig direkt träffade med det här, försökte skriva något som bara skulle ge lite riktlinjer och försöka spruta lite liv i de delar som finns.

Gamla bandtrådar tycker inte jag heller skall tas bort, däremot kanske en tråd som är specificerad för en nysläppt platta eller liknande kan mergas ihop med de"allmänna" trådar vi har i de flesta avdelningar eller helt enkelt flyttas till papperskorgen. Moderationen jag vill ha kommer främst att menas för de avdelningarna, samt rensningen av Konsert & Festival.

Som sagt är det inte så hårt som jag kanske fick det att gälla, agiterade kanske lite för hårt i det första inlägget... Men ja, egentligen är det väl inte för mycket att begära att man skriver varför man tycker något är bra om man skriver om ett band i musikavdelningarna? Det här är heller inte meningen att syfta till hårdare regler vad gäller off-topic inlägg som kan uppstå, det har vi redan snackat om och bestämt att det ska finnas visst utrymme för sånt - men om man vill fortsätta med den diskussionen man har råkat halka in på ska man inte bara fortsätta i den tråden, utan fortsätta i Chillout-delarna av forumet istället, eller i en mer väsentlig tråd i den musikavdelning det kan tänkas passa om det gäller musik och inte skitsnack.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Peggyfier ons 13 okt - 8:03:31

Då är jag med. Ska kolla över mina avdelningar vid lämpligt tillfälle
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Snikich ons 13 okt - 11:03:15

Tycker det är bra att det tas initiativ, bara bra om gamalt och dubbletter rensas. Sen är det inte roligt att ta sig in på forumet om man inte varit inne på några dagar och överväldigas av skräpinlägg. Att läsa i bandtrådar och se ett inlägg med "fan va bra!" eller liknande kanske inte spelar så stor roll men när det blir grupperingar med dessa inlägg så tappar man lusten till att läsa och själv komma på någonting konstruktivt att skriva i tråden. Har man inget vettigt att skriva i en tråd så låt bli, är inte svårare än så.

Vet inte om det är nån mer än jag som känner att dem tappat lusten till att ta sig tid att läsa olika bandtrådar, är lite synd då det tar bort en del av syftet med ett metalforum.

Jag känner som så att vi borde sträva efter ett trevligare forum för alla, om det krävs lite hårdare tag under en kortare period så tycker jag att vi kör på det för i det långa loppet blir det mer trivsamt för alla. "Dagisnivån" som blev det stora snackisen då forum24 dog tycker jag får finnas kvar men det har sin plats i övrigt trådarna.

Nu vill jag inte låta fascistisk eller så men när jag snacka med Atlas på båten så var vi ganska ense om att nått måste göras om det ska hända nått, man är ganska trött på det stillastående andan som finns just nu.
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Geten ons 13 okt - 11:47:38

Bandtrådarna brukar vara ointressanta oavsett hur "konstruktiva" inläggen är, såatte... Större använding av de allmäna skitsnacktrådarna tycker jag!
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Svullet_Rektum ons 13 okt - 12:11:29

Börja med att ta bort alla "lektrådar" eller ta bort hela det forumet helt!
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Snikich ons 13 okt - 12:12:14

Det ger väl ändå signalementen om att du gett upp? Jag minns en gång i tiden då det var snack på att vi ville ha fler medlemmar till forumet, att det skulle vara ett välkomnande ställe, vilket inte känns så sannolikt med bakåtsträvande och interna grupperingar.
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Snikich ons 13 okt - 12:15:33

Svullet_Rektum skrev:Börja med att ta bort alla "lektrådar" eller ta bort hela det forumet helt!

Lite drastisk kanske? Jag är inget större fan av de trådarna heller (särskilt inte "Kampen om banden") men de som vill vara där får ha det ifred i mitt tycke. Precis som resonemangen om man inte har nått vettigt att skriva så finns det ett alternativ om man stör sig på en tråd, låt bli att läsa! :)
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Geten ons 13 okt - 12:43:01

Snikich skrev:Det ger väl ändå signalementen om att du gett upp?
Antar att du riktade det hit? Nja, är bara personligen less på att glo i trådar som handlar om kända band så jag läser sällan bandtrådarna om jag inte har tråkigt. Spelar ingen roll om folk skriver väggar av väl genomtänkt text eller ej. På det här forumet uppskattar jag i så fall hellre gemenskapen. I love you

Men angående de allmänna trådarna i varje delforum. De klickar jag däremot alltid på om någon skrivit i dem för man vet aldrig vad som skrivits! Spänning...
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Lite nya tag på forumet! Empty Sv: Lite nya tag på forumet!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet