Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976

+2
Geten
Snikich
6 posters

Gå ner

Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976 Empty Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976

Inlägg av Snikich ons 20 okt - 17:32:41

Härligt initiativ av Geten med en filmklubb på forumet! Hoppas detta blir nått som tar sig. Vi rullar igång idag och snacket börjar då om en vecka (Onsdagen den 27nde Oktober) så alla kan ligga på samma villkor. Vem som helst här på forumet får vara med, det är bara att se på filmen och börja disskutera det.

Tar bort inlägg som skulle gälla som diskussion innan den 27nde, detta så alla ska ha god tid på sig och inte känna nån press, roligt om alla drar igång samtidigt.

Tycker Geten ska få välja nästa film då det blir aktuellt sen kan vi ju komma på i grundtråden nått smidigt sätt att avgöra vem som väljer film.


Rullar igång Metalexiles filmklubb med filmen "Network" från 1976 av regissören Sidney Lumet.

DVDRip: http://thepiratebay.org/torrent/4018059/Network.1976.DVDRip.XviD
HighRes: http://thepiratebay.org/torrent/4963669/Network_(1976)_HDTVRip_720p


Och en sista grej: DET KOMMER BLI SPOILERS, INGET JÄVLA GNÄLL OM DET!

Kör hårt och njut av filmen så rullar diskussionen igång om en vecka! Catfight!

Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976 Empty Sv: Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976

Inlägg av Geten ons 27 okt - 13:55:00

Jag kommer inte att analysera filmen grundligt och följande kommer vara osammanhängande dravel. Dessutom minns jag inte längre allt jag tänkte prata om.

Visste minimalt om filmen i förväg. Bara regissörens namn (har ingen megakoll på honom heller) och att den hade något med tv-nätverk att göra genom titeln. Direkt när berättarrösten drog igång påmindes jag om Brain Balls i Futurama, för de pratade i liknande monoton röst. Och jag skrattade och tänkte att filmen kanske är en komedi.

Gillade att förtexterna var så stora och centrerade att de täckte karaktärerna och händelserna. Minns inte när jag senast såg såna förtexter, om någonsin.

När människorna i höghusbyggnaden öppnade sina fönster och började bröla "I'm as mad as hell, and I'm not going to take this anymore" ville jag bara fästa näsdukar på deras huvuden och visa dem att de är med i en Monty Pythonsketch om Gumby.

Scenerna med Great Ahmet Khan var asroliga. Hans reaktion till att bli tv-stjärna: "What the fuck are you talking about?" och när han skjuter i taket för att människorna omkring honom käbblar. Sen låtsas de som ingenting hänt och fortsätter mötet. Två enkla humorknep men de fungerade som de skulle.

Ett problem jag hade med filmen var dialogen. Herregud så pretentiös och högtravande den var ganska ofta. Människor pratar inte på det viset! Tittade jag på en film eller teater? Sen att nästan alla karaktärer skulle gorma minst en gång under filmens gång... Men ett par av talen var faktiskt bra, även om ingen spontant skulle klämma ur sig något sånt. Syftar i huvudsak på Jensens tal till Beale i CCA:s styrelserum. Snyggt filmad var den scenen också med dämpad belysning.

Vill jag se Network igen? Nja, kanske om drygt tio år. Kanske inte. Som satir är den lite för pretentiös för min smak. Vill ha min satir mer balls out crazy! Network var absurd men kändes samtidigt förbehållsam. Mycket drama i en film som fungerat bättre om komedin fått större utrymme. Om vi säger att det finns vit komedi (typ Airplane) och svart komedi (whatever) så är Network grå komedi. Lika grått och trist som 70-talet såg ut att vara i filmen.

Måste dra en jämförelse med den andra filmen Lumet regisserat som jag minns att jag har sett, nämligen Before the Devil Knows You're Dead. I den filmen var karaktärerna rövhål och jag ser det även i Network, om än inte på samma nivå. Vet inte, kanske är det ett kännetecken i hans filmer? Att han dras till såna manus. I så fall orkar jag nog inte sträckkolla på dem...

Bästa repliken i filmen:
"The first known instance of a man who was killed because he had lousy ratings."
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976 Empty Sv: Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976

Inlägg av Monoliten ons 27 okt - 17:13:20

Jag kände också att det blev lite väl många utdragna monologer där varje karaktär tvunget behövde skrika ut sina demoner, men det var välskrivet. Sen, visst folk pratar inte så i verkligheten, men detta är ju ingen dokumentär. Det är pretentiöst men fullt av små härliga doser humor, budskap etc.

Jag diggade den ordentligt och två stora tummar upp för "The Mad Prophet of the Airwaves". Rasande bra agerat av Peter Finch.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976 Empty Sv: Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976

Inlägg av Geten ons 27 okt - 17:42:59

Filmdialog ska så klart flyta. I Network är dialogen så överdrivet övertänkt att den låter onaturlig. Ja, jag är ingen beundrare av sånt. Vore jag det skulle jag väl läsa Shakespeare eller nåt. Teater, som sagt. Författaren vann visst en Oscar för sitt manus. Förvånar det någon? Som ett beställningsjobb för kritikerkåren.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976 Empty Sv: Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976

Inlägg av Monoliten ons 27 okt - 18:01:31

Hade den överdrivet övertänkta överdialogen hållt sig inne på Beale's show kunde det nog gjort mycket för filmen, nu när jag tänker efter så hade det varit mer passande, om han fått vara det retoriska geniet i filmen som bara snackat bollarna av vem som helst och som orsakar ramaskri i hela förenta staterna. Så visst, jag får hålla med dig. Fortfarande, jag gillar det, även om det blir för mycket.

Vill minnas att jag läst att Finch fick en oscar för sin roll? Men mitt minne är ju spenat så..
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976 Empty Sv: Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976

Inlägg av Geten ons 27 okt - 18:04:12

Won
Best Actor in a Leading Role — Peter Finch
Best Actress in a Leading Role — Faye Dunaway
Best Actress in a Supporting Role — Beatrice Straight
Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen — Paddy Chayefsky

Nominated
Best Actor in a Leading Role — William Holden
Best Actor in a Supporting Role — Ned Beatty
Best Cinematography — Owen Roizman
Best Film Editing — Alan Heim
Best Director — Sidney Lumet
Best Picture
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976 Empty Sv: Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976

Inlägg av Monoliten ons 27 okt - 18:05:53

Se på fan, nu vet jag inte vilka mer som var nominerade det året men Peter Finch tycker jag fick priset välförtjänt.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976 Empty Sv: Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976

Inlägg av Geten ons 27 okt - 18:35:55

Det kan jag ta reda på åt dig också.

Best Actor in a Leading Role

Network - Peter Finch
Network - William Holden
Rocky - Sylvester Stallone
Seven Beauties - Giancarlo Giannini
Taxi Driver - Robert De Niro
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976 Empty Sv: Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976

Inlägg av Johan tor 28 okt - 14:31:03

"You have meddled with the primal forces of nature, Mr. Beale, and I won't have it!" Så jävla bra scen. En klar favorit. Filmen som helhet är inte fullt lika underbar dock.
Johan
Johan

Antal inlägg : 543
Join date : 10-01-30
Ort : Florens/Lund

http://isbrytare.wordpress.com/

Till överst på sidan Gå ner

Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976 Empty Sv: Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976

Inlägg av Vitus tor 28 okt - 21:18:34

ni får ursäkta mig. inte sett den än eftersom jag haft lite förhinder ( varit stenad med polare mer eller mindre sen i måndags)
nu i helgen kommer ju ECHMIL & CO så vetefan om man hinner se den. men ses ska den. har ju lov nästa vecka så.
Vitus
Vitus
Sloth Warrior
Sloth Warrior

Antal inlägg : 3482
Join date : 10-01-31
Age : 32
Ort : Rydaholm

http://www.last.fm/user/public_library

Till överst på sidan Gå ner

Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976 Empty Sv: Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976

Inlägg av Atlas Musclecore lör 30 okt - 4:27:24

Såg den med Hedvig tidigare ikväll... Eller ja, eh, igår blir det väl nu. Är redigt packad nu, så ska skriva något mer utförligt imorgon. Jag kan i alla fall säga att jag diggade filmen och var positivt överraskad på sätt och vis, men ska utveckla mer senare.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976 Empty Sv: Metalexiles Filmklubb #1: Network 1976

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet