Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur är lagarna i Sverige egentligen?

+3
Carrion
Antagonist
ShieldsOfGold
7 posters

Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av ShieldsOfGold fre 6 maj - 14:36:34

Igår (torsdagen den femte maj) så dömdes en nittonårig uppsaliensare till fem månaders sluten ungdomsvård för våldtäckt.
Detta tycker jag är helt sjukt eftersom han våldtog och att han faktiskt är vuxen (visserligen så var han sexton år när han begick våldtäckten tillsammans med några andra). Man kan få fängelse i fyra år för att ha klottrat men den här mannen fick fem månaders ungdomsvård.

För er information så var några som jag kände lite grann väldigt nära vänner med den våldtagna tjejen som senare tog sitt liv.

Det var bra att han dömdes men kunde inte straffet vara lite hårdare eller rättare sagt, mycket hårdare.
ShieldsOfGold
ShieldsOfGold

Antal inlägg : 344
Join date : 10-09-05
Age : 29
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av Antagonist fre 6 maj - 15:37:06

Tror inte på fängelsestraff. Det gör inget gott att bli inlåst.
Antagonist
Antagonist

Antal inlägg : 1043
Join date : 10-07-21
Age : 32
Ort : skoggen :O

Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av ShieldsOfGold fre 6 maj - 15:42:36

Jo i vissa fall. Som i det här.
ShieldsOfGold
ShieldsOfGold

Antal inlägg : 344
Join date : 10-09-05
Age : 29
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av Carrion fre 6 maj - 15:46:07

Fängelsestraff i Gulag funkar nog men i Sverige, skulle inte tro det.
Så killen begår våldtäkt och får mat och husrum. Bra straff...?

Nej men svenska fängelser verkar vara lite väl lyxiga och för korta straff.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av Gäst fre 6 maj - 16:17:42

Det är ju svårt att "rentvå" eller "avskräcka" folk med fängelsestraff. Jag har väldigt svårt att tro att en lag kan få folk att sluta göra saker. Tvärtom, när en ung människa blir satt i fängelse så skapar man bara kontakter mellan kriminella, vilket kan på sikt göra livet värre för den kriminelle.
Jag tror inte direkt att fängelse är en brottsrehabilitering, utan det är mer ett enskilt val. Somliga kanske inte gör något mer efter straff, men det finns många som fortsätter i samma bana, då de inte har något annat val.

Dock så verkar det vara det enda som faktiskt finns för att hålla somliga ifrån allmänheten. Det är konstigt hur man som smugglare kan få 10 år, ett straff högre än dråp och våldtäkt.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av Svullet_Rektum fre 6 maj - 16:52:44

Fängelse funkar ju bara om det antingen är tillräckligt avskräckande eller på livstid så att den kriminella inte kan skada andra igen. Svenska fängelser är ett skämt.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av Antagonist fre 6 maj - 17:04:15

ShieldsOfGold skrev:Jo i vissa fall. Som i det här.

Nja, vad den killen behöver är nog en hobby (utöver våldtäkt), eller något annat som håller hans tankar i "rätt" bana.
Antagonist
Antagonist

Antal inlägg : 1043
Join date : 10-07-21
Age : 32
Ort : skoggen :O

Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av Gäst fre 6 maj - 17:31:34

Svullet_Rektum skrev:Fängelse funkar ju bara om det antingen är tillräckligt avskräckande eller på livstid så att den kriminella inte kan skada andra igen. Svenska fängelser är ett skämt.

Vad är avskräckande då? I länder där fängelserna är fruktansvärda så begår folk fortfarande brott. Dödsstraff med, där det finns så begår folk fortfarande brotten, oavsett konsekvensen.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av Svullet_Rektum fre 6 maj - 17:35:41

Självklart gör de det, brotten försvinner inte. Samtidigt så finns det hundratals variabler att ta i beaktning och inte bara hur hårda straffen är. Sen finns det ju exempel åt andra hållet, exempelvis Saudiarabien där man hugger av händerna på tjuvar. Där är brottsligheten i princip obefintlig. Dödsstraff tror jag inte för en sekund på, inte heller rehabilitering för grövre brottslingar. Lås in mördare och våldtäktsmän och släng bort nyckeln så resten av samhället slipper dem, liksom.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av Gäst fre 6 maj - 17:53:27

Jag håller inte med vad du säger, att tillämpa de straffen är ytterst ohumant.
Men jag kan tänka mig att det fungerar, trots att det strider mot medborgarens rättigheter, om man vill att brottslingar fortfarande ska vara medborgare efter att de avtjänat sitt straff.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av Atlas Musclecore fre 6 maj - 18:06:57

Arbetsläger säger jag, för alla brott. Minimistraff, 15 år. Ingen villkorlig frigivning. Rehabilitering och samhällsnytta på samma gång, låter asbra! Fast det får inte konkurrera med arbetsmarknaden.

Utifall att brottslingen är förståndshandikappad kan vi använda denne inom forskningen för olika tester, typ vaccin emot HIV.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av Svullet_Rektum fre 6 maj - 19:11:09

Hellbastard skrev:Jag håller inte med vad du säger, att tillämpa de straffen är ytterst ohumant.
Men jag kan tänka mig att det fungerar, trots att det strider mot medborgarens rättigheter, om man vill att brottslingar fortfarande ska vara medborgare efter att de avtjänat sitt straff.

Tror inte riktigt du förstod vad jag skrev.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av Gäst fre 6 maj - 19:13:36

Svullet_Rektum skrev:
Hellbastard skrev:Jag håller inte med vad du säger, att tillämpa de straffen är ytterst ohumant.
Men jag kan tänka mig att det fungerar, trots att det strider mot medborgarens rättigheter, om man vill att brottslingar fortfarande ska vara medborgare efter att de avtjänat sitt straff.

Tror inte riktigt du förstod vad jag skrev.

Nähä? Jag tycker jag förstod perfekt.

EDIT: Jaha. Såg nu vad du menade.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av ShieldsOfGold lör 7 maj - 18:07:55

Våldtäcktsmannen var läkarstuderande också.
ShieldsOfGold
ShieldsOfGold

Antal inlägg : 344
Join date : 10-09-05
Age : 29
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av Antagonist lör 7 maj - 22:21:10

Ja, tänka sig...
Antagonist
Antagonist

Antal inlägg : 1043
Join date : 10-07-21
Age : 32
Ort : skoggen :O

Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av Hammerheart lör 7 maj - 22:41:27

Antagonist skrev:Tror inte på fängelsestraff. Det gör inget gott att bli inlåst.

Tala för dig själv!
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av patologen lör 7 maj - 22:45:19

Det är väl just det man gör på ett forum??? eller vad menas?
patologen
patologen

Antal inlägg : 365
Join date : 10-05-10

Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av Hammerheart lör 7 maj - 22:49:48

Ditt arsel
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av Gäst sön 14 aug - 20:29:18

''Hur är lagarna i Sverige egentligen?'' För det mesta skit

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av patologen sön 14 aug - 20:50:25

mkt bra och utförligt inlägg! nu förstår jag verkligen hur du tycker och tänker i denna fråga bra gjort
patologen
patologen

Antal inlägg : 365
Join date : 10-05-10

Till överst på sidan Gå ner

Hur är lagarna i Sverige egentligen? Empty Sv: Hur är lagarna i Sverige egentligen?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet