Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc.

+2
Atlas Musclecore
Geten
6 posters

Gå ner

Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc. Empty Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc.

Inlägg av Geten tis 9 aug - 18:41:39

Vet att ett par av er har ett visst intresse för dessa relaterade musikgenren så då kan vi väl diskutera lite om det inte är för mycket begärt. Atlas gillar väl Mighty Sphincter, Kribbe gillar väl The Candles Burning Blue och slothmachine gillar... ja, en hel del... och alla gillar The Sisters of Mercy. Så mycket vet jag i alla fall. Avslöja mer för mig.

Jag tror första bandet jag fastnade för var Fields of the Nephilim. Sedan gick det några år innan jag satte mig ner och började utforska mer och det håller jag fortfarande på med. Band som Joy Division, The Sisters of Mercy och Christian Death är ju givna men det finns väldigt mycket mer att hitta, med regionala scener och band från udda länder som varit influerade av de stora men skapade något eget. Däremot har jag fortfarande ingen koll på Sveriges bidrag till genrerna. Undrar om det fanns ett schysst svenskt gothband på 80-talet som sjöng på svenska...

Dra gärna upp lite namn ni funnit och fastnat för. Generella observationer och åsikter är också välkomna.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc. Empty Sv: Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc.

Inlägg av Atlas Musclecore tis 9 aug - 21:54:51

Är väl egentligen mest de stora banden inom subgenrerna jag har fastnat för. Joy Division var väl starten för allting, rekommendation ifrån farsan för 5-6 år sedan. Sedan testades lite annat som Bauhaus, The Sisters of Mercy, Siouxsie And The Banshees, The Cure. Allt tilltalade inte med dessa band, mest låtar eller ett enstaka album. Fields of the Nephilim har jag hitintills i princip bara lyssnat på Elizium med, men tar min tid och låter den plattan sjunka in innan jag går vidare. Kommer även ihåg att jag hade en fas runt 2006-07 (samma period som jag även utforskade en del neofolk/klassiskt/osv.) då jag i princip inte lyssnade på metal ö.h.t. - då jag kollade in ett par tjog olika band inom genren. Tyvärr blev det såpass mycket att inget registrerades i hjärnbanken, haha. Men ibland känner jag igen ett band ifrån den tiden när jag hoppar runt bland relaterade klipp på youtube.

Men i alla fall, det som mjukade upp mig inför genren ö.h.t. var egentligen Nick Cave & The Bad Seeds. Även om de spelade en lite... annorlunda form av post-punk i begynnelsen. Den här låten var hela början specifikt:



Vad jag gillar med den här sortens musik är mörkret i det hela. Samma anledning varför jag gillar metal också egentligen, att estetiken bejakar det dolda känslolivet, tabun - utan att för den delen bli barnsligt. (Finns väl dock vissa deathrock band jag tycker kan bli barnsliga, haha) Aja, pretto är jag i alla fall.

Förövrigt måste jag kolla in Christian Death. Ge gärna fler tips. Har känt mig inspirerad av Mighty Sphincter (största musikaliska fyndet på åratal) att hitta något mer i den stilen.

PS. Kan väl nämna Pere Ubu. Lite mer experimentellt, och stundvis "svårt" att lyssna på. Men här har ni en klassisk, mer lättillgänglig låt:



Och lite två låtar som jag har youtubat fram den senaste tiden:

Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc. Empty Sv: Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc.

Inlägg av Geten tis 9 aug - 22:17:06

Åh, jag gillar också Pere Ubu. T.o.m. när de började bli mer avant-garde och knäppa. Gillar dock den tidiga musiken mest även om jag testat allt de släppte på 70- och 80-talet. The Modern Dance och Dub Housing är klassiker inom post-punk enligt mig. Antar att kritiker och musikkännare tycker likadant.

Satt och bläddrade i mapparna för att hitta något att nämna i tråden och jag hittade Young Marble Giants. Deras första och enda fullängdare "Colossal Youth" är utsökt och introspektiv minimalism. Har inte funnit något liknande än.

Om du ska börja med Christian Death ska du självklart börja med "Only Theatre of Pain" och gärna med en version som har "Deathwish" EP som bonus. Har personligen inte hört något bandet gjort utan Rozz Williams. Just nu känns det inte värt att göra det heller.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc. Empty Sv: Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc.

Inlägg av Atlas Musclecore mån 15 aug - 19:46:23

Är Die Haut något att ha?

Här har ni förövrigt lite The Birthday Party:



Senast ändrad av Atlas Musclecore den mån 15 aug - 20:08:13, ändrad totalt 3 gånger
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc. Empty Sv: Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc.

Inlägg av Stenberg mån 15 aug - 19:59:02

Jo Division är bra skit, annars är jag inte så insatt.
Stenberg
Stenberg

Antal inlägg : 1420
Join date : 10-03-13
Age : 31
Ort : Stenungsund

Till överst på sidan Gå ner

Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc. Empty Sv: Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc.

Inlägg av Carrion tis 16 aug - 8:47:11

Bauhaus, The Sisters of Mercy, Siouxsie And The Banshees, The Cure och Fields of the Nephilim är vad jag hört.

Bauhaus tycker jag inte är så roliga att lyssna på, The Sisters Of Mercy introducerade min morbror för mig och dessa uppskattades för 6-7 år sedan.
Siouxsie And The Banshees gillade jag också samtidigt som TSOM. Ogillar väl inte de nu men har inte lyssnat på dem på skitlänge.

Fields Of The Nephilim har jag först börjat lyssna på nu ganska nyligen. Tror det var via Watain eller något sånt som jag hittade dem.
Dessa gillar jag fast har hört alldeles för lite för att kunna uttala mig om skivor och dylikt.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc. Empty Sv: Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc.

Inlägg av Xemtoth tis 16 aug - 18:52:58

Inte utforskat allt för mycket Gothrock faktiskt, men det lilla jag satt mig i gillar jag. The Candles Burning Blue som Geten sade, tidiga The 69 Eyes, The Fields of The Nephilim, Love Like Blood och såklart The Sisters of Mercy. Första plattan med The Sisters of Mercy är helt fantastisk!
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc. Empty Sv: Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc.

Inlägg av Atlas Musclecore ons 17 aug - 13:20:47

Some kind of angel come insiiiiiiiide!
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc. Empty Sv: Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc.

Inlägg av Atlas Musclecore ons 5 okt - 11:41:31

"EMI Label Services are proud to announce a new partnership with legendary gothic icons Fields Of The Nephilim to release ‘Ceromonies’ their long-awaited live album and DVD. The Europe-wide deal marks the next chapter in the band’s evolution, and heralds a new dawn for their legions of fans around the world."

Undrar om man kan vänta sig ny fullängdare och så inom en snar framtid? Med snack om ett nytt kapitel och så vidare.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc. Empty Sv: Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc.

Inlägg av Atlas Musclecore ons 12 okt - 12:28:04

http://www.spookhouse.net/tsom/mastersvoice.html

En intressant.... intervju ifrån 1987 med Andrew Eldritch.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc. Empty Nytt svenskt...

Inlägg av 1978 fre 13 jan - 8:34:51


1978

Antal inlägg : 1
Join date : 12-01-13

Till överst på sidan Gå ner

Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc. Empty Sv: Post-punk/gothic rock/deathrock/darkwave etc.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet