Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tid.

3 posters

Gå ner

Tid. Empty Tid.

Inlägg av Atlas Musclecore ons 22 aug - 5:29:34

Sitter och funderar som alltid när jag är ensam, när jag träffar folk är jag bara reaktionär. Men i alla fall, tid... Rent vetenskapligt alltså, men på sätt och vis filosofiskt i det sett vi har att förhålla oss till det hela. Om vi ponerar att hela Big Bang-grejen är det som faktiskt utspelade sig i begynnelsen av den tillvaro vi lever i nu, och Einstein's relativitetsteori stämmer - vart fanns tiden när existensen vart kondenserad i den miniskulösa kärna som brast till det vi har att förhålla oss till idag? Var "tid" helt enkelt irrelevant som term, och tiden som en fysisk kraft kunde/kan enbart existera så fort det fanns partiklar som kunde förhålla sig till varandra? Att ponera existensen innan Big Bang blir ju flummigt, eftersom existensen under den tiden förmodligen var såpass verklighetsfrämmande att det knappt går att greppa. Fungerade materia på samma vis, var det kvarkar, atomer, protoner, neutroner, molekyler som verkade innan explosionen?

Vad är egentligen tid, om vi bortser ifrån vårt eget konstruerade, praktiska system för att förhålla oss till den omedelbara omvärlden och dess relativt kort dokumenterade historia. Fast tråden kan väl vara öppen för en sådan diskussion också, för den praktiska tidskonstruktionen är rätt så intressant i sig även den.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Tid. Empty Sv: Tid.

Inlägg av Torzul ons 22 aug - 9:59:29

Perfekt! Det där ska jag dra nästa gång någon tycker jag borde växa upp någon gång Laughing
Torzul
Torzul

Antal inlägg : 168
Join date : 12-06-04
Age : 88
Ort : Alvesta

Till överst på sidan Gå ner

Tid. Empty Sv: Tid.

Inlägg av Svullet_Rektum ons 22 aug - 16:37:38

Om vi säger att det var som du lägger fram det, så fanns inte tid eller materia. Det är svårt - omöjligt - för människohjärnan att greppa konceptet, på samma sätt som det är omöjligt att föreställa sig att något skulle vara oändligt á la universum om det nu är det.
Ja, tid var i så fall irrelevant eftersom det inte fanns.
Tid idag är inte konstruerat utan det naturliga flödet av händelser. Det får mig att tänka på en ras i Deep Space Nine som inte lever i samma tidsrymd som oss. Tid för dem är inte linjär utan för dem finns inte dåtid, framtid eller nutid. Det är en rätt intressant tanke, att leva som att all tid är ickekonstant.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Tid. Empty Sv: Tid.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet