Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Rörstärkare

4 posters

Gå ner

Rörstärkare Empty Rörstärkare

Inlägg av Juck lör 15 maj - 7:16:38

Jag är ingen gitarrförstärkar guru men kan ju dela med mig av mina erfarenheter ändå.
Förstärkartips efterfrågas ju i frågetråden så vi kan väl slänga ut lite info här istället.

Till oldschooldöds eller typ vilken hårdhomo som helst så är det tyvärr så att det är rörstärkare som gäller i alla fall i mina öron.
Många tror att det räcker att köpa en Marshall för att få till det där köttet dom har hört på skiva men Marshall precis som alla andra märken gör en del budgetgrejer och en del bra grejer. Lyssna mer på ljud än att stirra er blinda på märket.

Har man taskigt med pengar så leta upp någon billig gammal rörstärk eller ett rörslutsteg så får ni garanterat mer ljud för pengarna än om man knallar in i musikaffären och köper billigaste peavey eller marshallstärkaren. Ibland ser man någon liten helrörstopp för dryga tusenlappen.

Tänk också på att man i studio oftast använder flera olika stärkare och kanske blandar transistor och rörljudet för att få det totala köttet.

Man kan få till ett jävla kött ur en Peavey Valveking som ju är en relativt billig stärkare men jag tror inte att byggkvalitén är lika hög som på de dyrare modellerna. Vi har en valvekingtopp som står i repan och den låter i alla fall bra än så länge, sprakar mindre än tex en JCM800 så det är absolut ingen skitstärkare.

Fördelarna med rörstärkare är helt klart ljudet men rören slits vilket innebär högre driftkostnader och de är tyngre och känsligare för stötar.
Transistorstärkarna pajar inte alls lika ofta och är oftast mycket lättare att släpa runt på.




Eftersom det kom upp lite efterfrågningar på tips om stärkare i frågetråden så skapade jag den här tråden, annars tror jag att frågetråden kommer avhandla typ allt och lite till.
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Rörstärkare Empty Sv: Rörstärkare

Inlägg av Xemtoth lör 15 maj - 8:06:11

Tänkte faktist köpa en topp + låda när jag känner att jag har råd. Jag ska spela tung doom metal, så kanske inte säger dig något, men har hört att Peavey har bra toppar iaf! Men jag antar också att det beror på vilken musik man lirar, sen hur man gillar ljudet. Personligt as hell!
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Rörstärkare Empty Sv: Rörstärkare

Inlägg av Svullet_Rektum lör 15 maj - 12:10:08

Ska också köpa en rejäl rörkombo inom en snar framtid. Har alltid spelat på transistor innan tills jag nyligen fick prova en rörstärkare. Enorm skillnad rent ljudmässigt var det. Jag har inte riktigt bestämt mig än för vilket märke/modell jag ska köpa, har du några tips, Juck? Spelar rätt varierat från tyngre metal till gammal rock och jazz. Även ett bra cleanljud är viktigt.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Rörstärkare Empty Sv: Rörstärkare

Inlägg av Juck lör 15 maj - 12:58:53

Jag har inga direkta tips och det finns ju tusen stärkare.
Ska man spela hemma så är ju en kombo att föredra och nästan ju svagare desto bättre. På en 100W-topp så kan man ju inte nudda volymratten innan det blir för högt.

Spelar man i band, repar och tänker att man ska spela live så kommer man tillslut sitta med en topp + låda.

Mesa, Marshall, Matamp, Orange, Diezel, Soldano, Peavey, Greenamp, Simms Watts osv osv....
Alla gör väl jävligt bra stärkare och sen är det ju en smaksak vad man gillar och vad man ska använda den till. Sen har man ju ofta en eller flera pedaler och de färgar ju ljudet också.
Budget och smak måste få styra.

Sen kommer vi ju till lådan...marshall 4x12 är ju standard men jag skulle nog säga att det är bättre att köpa en Harley Benton om man gillar marshallådorna...Harley Benton är bättre byggda på alla sätt.

MEN lådor som är lite större eller djupare än marshallådorna tycker jag ofta låter bättre och ger lite mer botten. Mesa har ju en del justa lådor. En polare böt ut sina två marshall 4x12:or till 2 st mesa 2X12:or Halva antalet högtalare men mycket bättre tryck.
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Rörstärkare Empty Sv: Rörstärkare

Inlägg av Bestial Death lör 15 maj - 18:21:47

Tack för tipsen! Jag ska ha allt det där i åtanke nu när jag letar efter en ny stärkare!

Bestial Death

Antal inlägg : 782
Join date : 10-02-09
Age : 31
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Rörstärkare Empty Sv: Rörstärkare

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet