Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~

5 posters

Gå ner

Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~ Empty Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~

Inlägg av delarge ons 6 okt - 16:43:07

Jag är förvånad att ingen här har gett detta fenomenala men bortglömda band en tråd än.

Till skillnad från 50-100 andra pm-band från den tiden som nötte fantasy-tema så körde Scanner på ett sci-fi-tema som ingen annan hade kunnat drömma om. Och förutom att texterna innehöll sci-fi så kunde de även skapa ett ljud från instrumenten och sången som definierades bra med temat.

https://www.youtube.com/watch?v=Jg6dOsT0UZo

https://www.youtube.com/watch?v=jZDJFrNidf0&feature=related

https://www.youtube.com/watch?v=WhCg0Lc9CUw&feature=related

https://www.youtube.com/watch?v=wgZeyDx_Cpw&feature=related


Och såvitt jag vet så håller bandet på att spela in ett nytt vax.
Men ska ni försöka få tag i deras två första alster (Hypertrace 1988, Terminal Earth 1989) får ni leta efter återutgåvorna från -98 som gavs ut av tyska Noise Records.

delarge
delarge

Antal inlägg : 39
Join date : 10-10-06

Till överst på sidan Gå ner

Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~ Empty Sv: Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~

Inlägg av Halonen666 ons 6 okt - 21:46:00

Fan detta var skitbra, verkligen min kopp ov de inom denna genre!
Ska kolla upp plattorna mera imorgon Cool
Halonen666
Halonen666
FÄRS
FÄRS

Antal inlägg : 2659
Join date : 10-01-31
Age : 31
Ort : Karlstad (Kronoparken)

Till överst på sidan Gå ner

Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~ Empty Sv: Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~

Inlägg av Hammerheart ons 6 okt - 21:48:34

Jag lyssnade igenom de låtarna du länkade där. Jag tycker verkligen att det är bra grejer. Men hade detta spelats under ett krök t.ex, så hade jag förmodligen inte lagt särskilt mycket märke till det... (Det är oftast så jag värderar hur mycket jag tycker om ett band, nämligen).
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~ Empty Sv: Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~

Inlägg av Sire-Nahvas fre 8 okt - 8:18:18

jag har Hypertrace på kassett och den är ju bra.
sångarens falsetter påminner om enforcers fast lite bättre.
varför ska man leta efter återutgåvorna? jag såg vinylen (hypertrace då också) för bara några veckor sedan.
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~ Empty Sv: Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~

Inlägg av Gäst fre 8 okt - 8:22:31

Rätt bra band faktiskt!

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~ Empty Sv: Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~

Inlägg av delarge fre 8 okt - 8:54:46

Sire-Nahvas skrev:jag har Hypertrace på kassett och den är ju bra.
sångarens falsetter påminner om enforcers fast lite bättre.
varför ska man leta efter återutgåvorna? jag såg vinylen (hypertrace då också) för bara några veckor sedan.
Jag tänkte mer på folk som inte hade vinylspelare hemma, då är återutgåvorna lättast att hitta, men egentligen inte. De har varit utgångna ett bra tag nu. Själv har jag bara US-pressningen utav Terminal Earth och den japanska utav Hypertrace. Konstigt nog så tryckte de aldrig Scanner's album på original CD i Europa som de gjorde med andra större band som Helloween och Running Wild. Ett obskyrt band var kanske slöseri med CD på 80-talet.
delarge
delarge

Antal inlägg : 39
Join date : 10-10-06

Till överst på sidan Gå ner

Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~ Empty Sv: Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~

Inlägg av Sire-Nahvas fre 8 okt - 10:38:15

med tanke på att CD-spelare inte började bli "bra till rimligt pris" förrän kring 89 (har jag för mig) så är det fullt förståeligt att de inte släpptes många 'CD då.
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~ Empty Sv: Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~

Inlägg av delarge fre 8 okt - 13:08:02

Det började smått i Europa 1986 (England, Västtyskland), men annars så har det varit USA och Japan. Folk valde hellre att betala 70 riksdaler för en LP än 249 kr för en US/Japan import CD.
delarge
delarge

Antal inlägg : 39
Join date : 10-10-06

Till överst på sidan Gå ner

Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~ Empty Sv: Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~

Inlägg av BIFFonen 666 fre 8 okt - 13:42:21

Dom är jävligt bra o.O
BIFFonen 666
BIFFonen 666
BIFF
BIFF

Antal inlägg : 764
Join date : 10-09-12
Age : 28
Ort : Storfors

Till överst på sidan Gå ner

Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~ Empty Sv: Scanner ~Tyskt speed/power metal-band~

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet