Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Adramelch

3 posters

Gå ner

Adramelch Empty Adramelch

Inlägg av Geten lör 4 dec - 21:49:21

Nu när jag noterat att deras fantastiska debutalbum äntligen blivit återsläppt av Underground Symphony som deluxe 2CD digipak med demo- och tidigare outgivna låtar på den andra skivan så vill jag starta en tråd om dem.
Ja, vilka är då Adramelch? De är från Italien och 1988 släppte de en av de bästa progressiva power metalplattorna någonsin i Irae Melanox. Så jävla underbar! Ett måste för alla som gillar episk metal från 80-talet.

Bästa jämförelsen går väl att göra med samtida Dark Quarterer, som också är från Italien och spelar episk och progressiv metal. Fates Warning (med John Arch, så klart) går också att namedroppa men Adramelch hade sin egen episka och unika stil.

Den tunna produktionen är det jag sett få mest klagomål. Fast vadårå? Ger ju skivan sin egen utpräglade charm. Som någon uttryckte sig "The guitar tone is awesome, blasphemer. It's DOS-era game worthy stuff." Hells yeah! headbangig
Men bara så ni vet så har återsläppet remastrats så ljudet är bättre.
Låtarna nedan är inte från återsläppet...





...men de ska dyrkas. bow

P.S. Ja, bandet släppte en till platta 2005 men den är jag inte inlyssnad på. Irae Melanox is where it's at, bitches!
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Adramelch Empty Sv: Adramelch

Inlägg av Vitus lör 4 dec - 22:06:21

oh ho hoooo, jotack! verkligen upptäckt på senaste tid hur pass bra Italien är som land när det gäller musik. deras dialekt passar utmärkt till sång. detta var ganska ballt. tycker bara det är lite väl mycket power metal. om man hade bytt ut det mot heavy metal hade det varit perfekt. proggig heavy liksom. nice. men ändå. detta var värt min tid känner jag.

lite kul att namnet, loggan och albumomslaget bara skriker dödsmetall enligt mig. så får man nånting helt annat.
Vitus
Vitus
Sloth Warrior
Sloth Warrior

Antal inlägg : 3482
Join date : 10-01-31
Age : 32
Ort : Rydaholm

http://www.last.fm/user/public_library

Till överst på sidan Gå ner

Adramelch Empty Sv: Adramelch

Inlägg av Geten lör 4 dec - 22:51:28

Vitus skrev:lite kul att namnet, loggan och albumomslaget bara skriker dödsmetall enligt mig.
Så är det nog för alla som känner till bandet Adramelech från Finland.


Mycket egensinning musik som kommit från Italien. En del är genialisk och annat är bara udda. Men musikaliska innovationer på 60/70/80-talet var sköna och episk metal kan spagettiätarna minsann, även om deras inriktning sedan 90-talet varit åt fel håll enligt mig.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Adramelch Empty Sv: Adramelch

Inlägg av Carrion lör 4 dec - 22:55:40

Detta var ganska nice faktiskt! Aldrig hört tidigare men delen från ca 1:25 i den nedre videon är riktigt bra och snyggt. Håller med dig Vitus ang dödsdelen du skrev.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Adramelch Empty Sv: Adramelch

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet