Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Era absoluta favoritfilmjävlar

+9
Svartesmeden
Stenberg
BIFFonen 666
Evilkillerrrrrr
Scullicon
Vitus
Peggyfier
Geten
Svullet_Rektum
13 posters

Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Svullet_Rektum mån 18 apr - 11:00:10

Hade varit intressant att veta vad ni andra har för favoritfilmer! I love you Lista så många ni vill, men se till att skriva en rad eller två om varje så det inte blir en tråkig listtråd. Det ska vara filmer som är top of the line för er och inte bara filmer som ni tycker är riktigt bra. Personliga favoriter alltså.

Svulloms favoriter är väl något i denna stilen...

Aliens: En favorit sedan barnsben. Den perfekta actionfilmen som inte bara består av hjärndöd pang-pang utan även en kylig atmosfär, skådespelarinsatser i världsklass och en bra story. Och klimaxet i slutet, ojojoj. Och aliens själva, such magnificent creatures. Cool Jag har planer på att tatuera in ett Giger-influerat motiv när riksdaler finnes. Vet att många föredrar ettan, men måste jag välja en i serien så är denna given.

Le fabuleux destin d'Amélie Poulain: En av mina topp 3, utan tvekan. En feel good-film som samtidigt är intelligent, fartfylld, charmig, men samtidigt melankolisk och alldeles, alldeles underbar. Tautou är nog den sötaste människan på vår planet. Perfekt pacing, dialoger att dö för och snyggt foto som sig bör med Jean-Pierre Jeunet. Mot slutet så går den ner lite i tempo, men det vore att nitpicka i detalj.

Conan The Barbarian: Knappast en film i världsklass i sig, men musiken, atmosfären, miljöerna och berättandet gör den till en sådan grym upplevelse att jag önskar att jag inte vore född i denna ålder. Arnold är som gjuten för rollen (även om jag vet att mycket inte är sig likt från böckerna, jag bedömer filmer på egna meriter) och övriga skådespelare gör bra ifrån sig. Som sagt, ingen femstjärnig film i sig, mer av en upplevelse.

The Matrix: En rulle som representerar allt pre-millenieskiftet/sent 90-tal. Solglasögonen, kläderna, musiken, rädslan för datorer och allt. Otroligt underhållande pseudointellektuell sci-fi-action. Jag blir alltid knäsvag av filmer med detta konceptet och som lyckas göra det bra. När jag såg den första gången så var jag runt 11 år och blev helt begeistrad och den känslan sitter kvar än idag. Tyvärr är båda uppföljarna skit.

Braveheart: Också en film som jag såg om och om igen med brorsan när vi var yngre. Sitter du inte och bölar i slutet är det något fel med dig! Stridsscenerna är fantastiska (ingen jävla CGI) och storyn är involverande. Sen är jag en sucker för alla gammalt skotskt- och irländsktrelaterat också, allt från musiken till dialekterna. Freedooooooom!

Monty Python and the Holy Grail: Vad finns det att säga egentligen? En av världens absolut roligaste filmer där i princip all dialog är citatmaterial. Klassiker.

Wall-E: Blev helt förtrollad av denna när jag såg den, utan några direkta förväntningar. Första halvan är så välgjord så att jag fäller en ensam tår bara jag tänker på det. Andra halvan är också bra, men känns lite mer konventionell. Jag ska inte spoila, men i slutet sitter man och storlipar. Detta är konst.

A Clockwork Orange: Kanske lite klyshig att ha med på sin lista, men denna filmen är bara så välgjord från början till slut. Det finns ingenting negativt att säga. Precis som The Holy Grail så är i princip all dialog citatmaterial. Klassiker.

"It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen. "

---

Det finns några filmer till som jag bara måste komma på, men lista era egna nu för böfvelen. flower
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Geten mån 18 apr - 12:39:39

50% på den listan är bland mina favoriter också.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Peggyfier mån 18 apr - 15:19:09

Kan väl skriva ner de jag kommer på nu såhär direkt.

Das Boot
En skildring av andra världskriget som faktiskt inte har med Hitler eller antisemitism någonstans, istället visar den hur förjävligt det var att vara nere i de tyska ubåtarna och det om något är gripande. Musiken är också helt fantastisk.

Kom inte på någon av de andra just nu :(
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Svullet_Rektum lör 23 apr - 1:57:24

Bättre kan ni. Vafan.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Vitus lör 23 apr - 2:42:50

det här är på tok för jobbigt för att ens tänka på. för min del i alla fall. jösses!
Vitus
Vitus
Sloth Warrior
Sloth Warrior

Antal inlägg : 3482
Join date : 10-01-31
Age : 32
Ort : Rydaholm

http://www.last.fm/user/public_library

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Scullicon lör 23 apr - 11:41:50

Boondock Saints
Vad skall man säga. Absoluta favorit är ju att ta i men nog fan är den med på top 5.
Helt enkelt en komisk våldsam film som ändå har ett härligt budskap som alltid får mig på ett djävla bra humör.
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Geten lör 23 apr - 12:19:12

Jag avskyr Boondock Saints. Jävla psuedo-Tarantino-film.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Scullicon lör 23 apr - 12:33:54

Haha,. de va en udda reaktion,
Är inte så jätteförtjust i Tarantinos filmer själv, Dom är oftast bra löjliga.
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Geten lör 23 apr - 12:52:33

Och Boondock Saints är en favorit? It makes no sense!
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Evilkillerrrrrr lör 23 apr - 13:41:59

Jag har snöat in på Ingmar Bergman på sistone. Han lyckades göra en massa mästerverk. Kvalitét och kvantitet i ett.

Det sjunde Inseglet naturligtvis, med sin dödsångestskildring under pesten på medeltiden.

Höstsonaten som kretsar kring en uppgörelse mor och dotter emellan. Ångestladdad behövs knappt sägas, då i princip alla hans filmer innehåller något ångestframkallade. Perfekt dialog och manus.

Vargtimmen om en paranoid konstnär och dennes fru.

Persona som är en häftig film om psykisk sjukdom där man får följa med två personer som ska kurera sig efter en sjukskrivning.

Det finns en hel del att frossa i alltså. Har rätt många filmer kvar att se från hans arkiv.

Evilkillerrrrrr

Antal inlägg : 81
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Scullicon sön 24 apr - 10:40:25

Geten skrev:Och Boondock Saints är en favorit? It makes no sense!

Jo, för Tarantino har varit inblandad i en till av mina favoriter,.
Resten är mest halvroande utfyllnad, utan vidare intryck.
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av BIFFonen 666 sön 24 apr - 11:17:56

The Green Mile och Braveheart är två av många mina favoriter.

BIFFonen 666
BIFFonen 666
BIFF
BIFF

Antal inlägg : 764
Join date : 10-09-12
Age : 28
Ort : Storfors

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Stenberg sön 24 apr - 14:27:38

The Good, The Bad & The Ugly

Älskar allt med den här filmen. Handling är verkligen skitbra och soundtracket är grymt (The Ecstasy of Gold ger mig gåshud). Måste se den snart igen, nu blev jag sugen. cheers
Stenberg
Stenberg

Antal inlägg : 1420
Join date : 10-03-13
Age : 31
Ort : Stenungsund

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Svartesmeden sön 8 maj - 0:30:10

The Big Lebowski

Monty Python and the Holy Grail

Lock, Stock and Two Smoking Barrels

Fast det är ju fan i mig omöjligt att lista "favorit" filmer. Detta är några som jag gilllar väldigt mycket. Borde tillägga "In Brüdges" också, jag gillar den filmer som fän.
Svartesmeden
Svartesmeden
Svampführern

Antal inlägg : 745
Join date : 10-01-31
Age : 33

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Countess sön 8 maj - 20:03:17

Sagan om Ringen trilogin, Monthy Python gängets ovannämnda, Dödligt Vapen filmerna... Star Wars kommer lite efter.

LOTR: Otroligt bra filmatiseringar av otroligt bra böcker, bra skådespel och överlag helt jävla överjävliga.

MP: Älskar Engelsk humor! Finns Ingen film som får mig att skratta som denna! Life of Brian är också kunglig.

DV: Pistoler, explotioner, långa fighting - scener, Sydafrikaner, Chineser, Negrer, Mel Gibson.


Senast ändrad av Countess den sön 8 maj - 22:09:10, ändrad totalt 1 gång
Countess
Countess

Antal inlägg : 1265
Join date : 10-05-04
Age : 30
Ort : Under eken

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Svullet_Rektum sön 8 maj - 21:38:26

Svullet_Rektum skrev:men se till att skriva en rad eller två om varje så det inte blir en tråkig listtråd.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Johan sön 29 maj - 22:15:30

Funny Games. För att den är så förbannad obehaglig och välgjord. En film som tål att ses otaliga gånger, trots att den knappast får en att må bra. För helvete, när pappan sitter på golvet medans frugan hans letar kniv, jisses.. Hanekes filmer överhuvudtaget.

Repo Man. Fylld av härliga citat och ännu en film som tål att ses ett jäkla antal gånger, utan att det känns som att man slösar sin tid. På något värdelöst i alla fall.

Rambo! Världens bästa action-film. Tycker Stallone är en skådespelare och regissör i världsklass, ingen hade någonsin kunnat göra Rambo eller Rocky bättre än honom.

De sju samurajerna, tja, såg den för förstaa gången som rätt ung och tycker fortfarande den är ett mästerverk. Jag och många fler.

Falling Down hade kunnat komma högt men gillar bara börjar.
Johan
Johan

Antal inlägg : 543
Join date : 10-01-30
Ort : Florens/Lund

http://isbrytare.wordpress.com/

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Gäst mån 30 maj - 18:43:01

Känns som om mitt liv är lite som en Montesoriskola, fast istället för avvika från leksaker förutom de gjorda av trä, så avvek jag från film. Mongoloid-filmoid. Icke-kunnig.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av EddieTheHead1989 tis 8 jan - 23:59:03

Pulp Fiction:
Tarantino när han är som bäst! humorn,våldet,karaktärerna,att scenerna inte är i kronologisk ordning.

Alien:
En av dom allra bästa sci/fi-filmerna som någonsin gjorts. fruktansvärt snyggt filmad, själva varelsen som är läskig som fan..ja, en jävligt bra rulle!

Taxi Driver:
vilken jävla film! Robert De Niro är suverän som vanligt i detta mästerverk av Martin Scorsese. handlar om en kille som inte kan sova så han börjar köra taxi på nätterna.
EddieTheHead1989
EddieTheHead1989

Antal inlägg : 150
Join date : 12-12-18
Age : 34
Ort : Edge of Darkness

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Karate-Molin ons 9 jan - 6:01:40

Gay niggers of outerspace.

Den är så pass dålig att den förblir dålig, därför är den en av mina favoritfilmjävel.
Karate-Molin
Karate-Molin
Black Dwarf
Black Dwarf

Antal inlägg : 2829
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Kristinehamn.

Till överst på sidan Gå ner

Era absoluta favoritfilmjävlar Empty Sv: Era absoluta favoritfilmjävlar

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet