Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sångtråden!

+8
Monoliten
Xemtoth
Hammerheart
Bestial Death
Halonen666
Carrion
Svullet_Rektum
MetalManiac87
12 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Sångtråden! Empty Sångtråden!

Inlägg av MetalManiac87 mån 30 maj - 18:40:34

Ja, här kan alla som sysslar med sång skriva lite. Detta var enda sektionen som jag tyckte att ämnet passade inom så... Hur är ni som sångare/sångerskor? Sjunger ni rent/growl, hur ser ditt/ert register ut, hur värmer ni upp och för som spelar instrument (typ bas/gitarr) och samtidigt sjunger, är det svårt? Jag är nämligen gitarrist också, men kan fan inte göra både och.

Själv är jag som, de flesta män, baryton. När jag väl värmt upp så kan jag ta en del toner i huvudregistret. Har ingen koll på terminologi, men jag kan gå över höga C (för män) och tar väl en del höga "belting-toner" i bröstregistret och enstaka i huvudklang eller falsett beror helt på vilken form jag är i och om jag gör rätt så att säga.

Släng gärna upp youtubeklipp eller myspace-länk där man kan höra smakprov. Själv har jag inget smakprov. Har spelat in mig själv, högst amatörmässigt på mobil och liknande men det lät väl sådär.

MetalManiac87

Antal inlägg : 88
Join date : 10-07-20
Age : 36
Ort : Sollentuna

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Gäst mån 30 maj - 18:45:41

Alla musiktermer gör mig yr i bollen.. jag bara kör på och hoppas på det bästa. Sjunger i och för sig inte live, men det ska ju låta bra på inspelningar också!

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Svullet_Rektum mån 30 maj - 18:57:16

Har tränat sång i någon månad kanske. Har lärt mig att hitta stödet och grejer, men har rätt kass klang.

Övar också growl, har fått till en rätt schysst ton och tränar på att få upp styrkan.

Kan nog slänga upp ljudklipp om några veckor för allmän beskådan.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Carrion mån 30 maj - 19:40:41

Är ingen sångare alls men har bidragit med lite backing vocals en gång i tiden.
Var väl helt okej på det antar jag men sen fick jag sångskräck. Ingen sång efter det i princip. Försökte lägga lite kör när det repades med förra bandet men har tappat simultanförmågan som jag en gång hade.
Funderar dock på att lära mig sjunga på riktigt men det har inte blivit av ännu.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Svullet_Rektum mån 30 maj - 19:53:20

Min simultanförmåga är god. Kan spela ganska avancerade saker och sjunga samtidigt. Det är något man måste träna upp.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Carrion mån 30 maj - 19:58:28

Jo klart att det tränas upp. Min har blivit så illa så jag kan knappt prata med rätt betoning på orden när jag spelar. Laughing
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Halonen666 mån 30 maj - 20:28:44

Brukar göra lite ljud för mig när jag värmer upp o sen kör jag på (Growl)

Fast brukar inte bli så mycket träning. Tränar mest veckan innan repning.

Vanlig sång vettjagfan.. Har inte fått någon kritik över den fast jag brukar inte sjunga öppet (Händer under fyllan)
Halonen666
Halonen666
FÄRS
FÄRS

Antal inlägg : 2659
Join date : 10-01-31
Age : 31
Ort : Karlstad (Kronoparken)

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Bestial Death mån 30 maj - 21:49:09

Jag vrålar och ylar mest på fyllan, och det är väl något jag gör hellre än bra.

Bestial Death

Antal inlägg : 782
Join date : 10-02-09
Age : 31
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Hammerheart tis 31 maj - 8:08:51

Är egentligen ingen sångare. Varesig det gäller dötts eller "rent". Men ibland kanske man får till att.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Xemtoth tis 31 maj - 8:59:49

Bestial Death skrev:Jag vrålar och ylar mest på fyllan, och det är väl något jag gör hellre än bra.
Du kan growla ditt sågspån.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Monoliten tis 31 maj - 9:03:04

@Switchglyder: Din döttzzzsång är bland det sjukaste jag hört och det menar jag på ett positivt sätt, du låter ju helt sjuk i huvet liksom, med såna jävla skrik hela tiden. Ska man tänka growl som så kanske det inte är asbra men det är speciellt, charmigt och gött liksom och det ska inte tänkas som growl IMO.

Folk säger att jag sjunger bra men jag vetefan, jag tycker Johan Längquist sjunger bra, Aids-Freddie sjöng bra, Cancer-Dio sjöng bra, Kingen sjunger bra etc. och där kan jag då fan inte mäta mig ens i närheten. Jag har inte hittat någon bra kontroll på vibratot ännu, detta med rätt toner funkar väl ok liksom men det kan bara bli bättre, mycket mer än så vetefan. Uppvärmer gör jag genom att sjunga. Visor är perfekt för det, Åkerströms stämma passar min (om jag är bakfull) sångstil eller vad man ska säga. Hallelujah textwall, svammel svammel häxdoktor.

Growl är dock lätt och fint efter man hållt på med det nu i en 6 år ungefär, tror jag det blir i alla fall.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Xemtoth tis 31 maj - 9:16:23

Black Metal growl (High Pitch) kan jag göra bäst, för det har jag gjort i över 4 år så. Mörkt growl är jag inte lika bra på men det kan jag också när det behövs. Sjunga rent kan jag väl, men behöver övning. Det jag hört av folk är att det är bra i vilket fall!

Och värma upp gjorde jag i början när jag var ny med growl, nu kör jag bara. Minns att om jag growlade när jag var ny inom det, utan att värma upp, så tappade jag min "growl" röst efter ett tag, fast jag kunde prata vanligt utan problem. Skumt men så var det. När jag sjunger rent så värmde jag endast upp när jag var i studio.


Senast ändrad av Xemtoth den tis 31 maj - 9:40:15, ändrad totalt 1 gång
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Sire-Nahvas tis 31 maj - 9:39:31

Försöker sjunga rent men jag tycker inte att jag har den "power" som krävs i rösten och det låter inte särskilt bra heller.
Growla gör jag i alla fall och det är ju bara att kötta på.
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Hammerheart tis 31 maj - 10:57:43

Slobbryder: Ja, av vissa kanske det kan uppfattas som "bra". Men jag har ingen teknik för fem öre som alla pretto-growlers har. Och därmed kan jag ju knappast identifiera mig själv med dem.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Svullet_Rektum tis 31 maj - 11:24:24

Haha! Vad är en prettogrowlare?
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Hammerheart tis 31 maj - 11:42:31

En som sitter och runkar till olika övningar och tekniker och slutar oftast(!) upp med att låta förbannat tråkiga (enligt min personliga mening då).

Men du hajar liksom "Åh nej, jag måste värma upp. Åh nej, jag måste spara rösten, åh nej jag måste göra armhävningar och sit-ups för att öppna stämbanden, åh nej jag måste dricka mycket vatten, åh nej jag kan inte äta innan, åh nej nu är jag slemmig i halsen... Nä, vi ställer in"

Förfan, bara tuta och köra!

Den enda tekniken och uppvärmningen som finns är whisky, bärs och kedjerökning!
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Svullet_Rektum tis 31 maj - 12:04:03

Om man vill att rösten ska paja efter några år kanske! Sen sitter du där och kan inte growla alls. Kul!
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Hammerheart tis 31 maj - 12:05:25

Struntprat! Sålänge man inte vrålar som ett mongo klarar man sig fint! Och dessutom låter man ju hellre ordentligt i 3 år än som en bög för resten av livet!
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Xemtoth tis 31 maj - 12:14:01

Svullet_Rektum skrev:Om man vill att rösten ska paja efter några år kanske! Sen sitter du där och kan inte growla alls. Kul!
Ta inte illa upp, men det låter lite som du är en sån där produktions och teoribög.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Sire-Nahvas tis 31 maj - 12:31:11

Witchryder skrev:Struntprat! Sålänge man inte vrålar som ett mongo klarar man sig fint! Och dessutom låter man ju hellre ordentligt i 3 år än som en bög för resten av livet!
L-G klarar sig lixxom och Tom Angelrippers röst är i topp fortfarande
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Svullet_Rektum tis 31 maj - 13:25:29

Xemtoth skrev:
Svullet_Rektum skrev:Om man vill att rösten ska paja efter några år kanske! Sen sitter du där och kan inte growla alls. Kul!
Ta inte illa upp, men det låter lite som du är en sån där produktions och teoribög.

Vad fan är det? Det säger väl sig själv att rösten pajar om man skriker sönder den.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Hammerheart tis 31 maj - 13:41:54

Witchryder skrev:Struntprat! Sålänge man inte vrålar som ett mongo klarar man sig fint!
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Xemtoth tis 31 maj - 13:49:38

Svullet_Rektum skrev:
Xemtoth skrev:
Svullet_Rektum skrev:Om man vill att rösten ska paja efter några år kanske! Sen sitter du där och kan inte growla alls. Kul!
Ta inte illa upp, men det låter lite som du är en sån där produktions och teoribög.

Vad fan är det? Det säger väl sig själv att rösten pajar om man skriker sönder den.
Det är klart, man ska inte skrika. Alltså hitta en del i ens hals där det är naturligt att låta som man gör utan att behöva förvränga den.

Nej men jag menade att overall så verkar du ha lite högre standard när det gäller produktion och musik. Något vi tycker oftast är snuskigt bra tycker du är lågproducerat/kasst. Inte för det kanske hör hit men.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Svullet_Rektum tis 31 maj - 13:50:19

Du behöver inte vråla som ett mongo, det räcker att du har fel teknik så sabbar du stämbanden på lång sikt. Detsamma gäller med vanlig sång, men growl är mer känsligt då man enklare gör "fel". Men visst, det är coolare och mer true att bara stå och skrika som en dåre utan att ta vissa försiktighetsåtgärder. Eller inte.

Xemtoth skrev:Nej men jag menade att overall så verkar du ha lite högre standard när det gäller produktion och musik. Något vi tycker oftast är snuskigt bra tycker du är lågproducerat/kasst. Inte för det kanske hör hit men.

Vad baserar du det på? Bra produktion är något som måste anpassas efter musiken. Jag hade inte velat lyssna på Burzum eller Slayer med kristallklar produktion, samtidigt vill jag inte lyssna på Pink Floyd eller Queen med kass produktion. Jag tycker inte att något automatiskt är bättre för att det har en dålig produktion, men inte heller bättre.


Senast ändrad av Svullet_Rektum den tis 31 maj - 13:53:36, ändrad totalt 1 gång
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Xemtoth tis 31 maj - 13:51:26

Svullet_Rektum skrev:Du behöver inte vråla som ett mongo, det räcker att du har fel teknik så sabbar du stämbanden på lång sikt.
Av egna erfarenheter brukar man dock känna om det gör ont eller är obekvämt, då ska man inte fortsätta. Så länge man tycker det är bekvämt att göra det man gör är det väl ändå lugnt?
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Sångtråden! Empty Sv: Sångtråden!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet