Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Religionshat

+10
Svartesmeden
Antagonist
AdverseSphere
Carrion
Svullet_Rektum
Peggyfier
Karate-Molin
Fylgja
Monoliten
Tartaros11
14 posters

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Religionshat Empty Religionshat

Inlägg av Tartaros11 ons 28 sep - 18:35:37

Vad jag har hört så är det väldigt många som hatar religion. Inte bara en religion, utan alla religioner verkar det som. En av anledningarna kan jag förstå att många religioner (speciellt de abrahamistiska) har stor inblandning i politik. Sen så har ju hinduismen kastsystemet som även där påverkar samhället väldigt negativt.
Men varför folk hatar resten av alla religioner förstår jag inte. Buddhismen t.ex, vad har den gjort? Och hedendomen? Resten av alla religioner?
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Monoliten ons 28 sep - 18:41:26

Religion håller tillbaka mänskligheten.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Tartaros11 ons 28 sep - 18:48:10

Du menar utvecklingsmässigt i vetenskapen? Biologiskt?
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Monoliten ons 28 sep - 18:51:44

Biologiskt?! Shocked Men fan, fundera lite mer på vad jag kan mena, jag har revbensspjäll att sätta tänderna i nu.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Fylgja ons 28 sep - 18:53:53

Det skulle kanske kunna bero på att de flesta religiösa tror på hyfsat efterblivna saker och att det utförs en hel del otrevliga handlingar i religionens namn. Att en del religiösa envisas med att försöka pracka på andra sin övertygelse och ser ner på dem som tror annorlunda gör knappast saken bättre.
Fylgja
Fylgja

Antal inlägg : 83
Join date : 11-09-17
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Tartaros11 ons 28 sep - 19:13:00

Fylgja skrev:Det skulle kanske kunna bero på att de flesta religiösa tror på hyfsat efterblivna saker och att det utförs en hel del otrevliga handlingar i religionens namn. Att en del religiösa envisas med att försöka pracka på andra sin övertygelse och ser ner på dem som tror annorlunda gör knappast saken bättre.

Finns ju en otroligt stor del av alla religionsutövare som inte är såna. Jag själv kan tycka det är trevligt att argumentera med ateister som religionsutövare, men jag kommer och har aldrig försökt "tvinga" någon in i en religion.
De som du tänker på är Jehovas vittnen bland annat. Och jag förstår vad du menar med det, blir själv väldigt förbannad när dessa svin står och knackar på. Man skulle stått beredd med en redig hagelbock och satt en patron i varje.
De ohyggliga sakerna som görs i religionernas namn tänker du på främst?
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Fylgja ons 28 sep - 20:42:32

Tartaros11 skrev:
De ohyggliga sakerna som görs i religionernas namn tänker du på främst?
Förtyck av oliktänkande, terrordåd samt hedersrelaterat våld och förtryck är ett par exempel.

För att förtydliga så hyser inte jag något större agg mot de flesta religiösa, vill de tro på en massa tokigheter så får de väl göra det. Vad jag skrev tidigare var möjliga förklaringar till att många starkt ogillar all form av religion.
Fylgja
Fylgja

Antal inlägg : 83
Join date : 11-09-17
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Tartaros11 ons 28 sep - 20:49:24

Fylgja skrev:För att förtydliga så hyser inte jag något större agg mot de flesta religiösa, vill de tro på en massa tokigheter så får de väl göra det. Vad jag skrev tidigare var möjliga förklaringar till att många starkt ogillar all form av religion.

Vänsterpolitik är tokigheter för högerfolk, och högerpolitik är tokigheter för vänsterfolk.

Som sagt jag inte att så många religionsutövare följer de exempel du räknade upp, men det är ändå bra anledningar. Sen kommer man till det här att inte lägga alla över en kam.
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Gäst ons 28 sep - 21:11:10

Kan säga att jag ogillar religion när det blir en politisk ideologi, eller åtminstone en vägledning inom politik och samhällsfrågor.
Men folk kan tro på vad de vill för min del, så länge de inte utövar något våld eller tvång mot andra religiösa, ateister etc.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Monoliten ons 28 sep - 21:14:57

Bränn alla böcker! Bannlys! Bränn lite mer!
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Karate-Molin ons 28 sep - 21:20:54

Pappa Doom skrev:Bränn alla böcker! Bannlys! Bränn lite mer!

Lek nazist.
Karate-Molin
Karate-Molin
Black Dwarf
Black Dwarf

Antal inlägg : 2829
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Kristinehamn.

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Monoliten ons 28 sep - 21:24:04

Bygga lite läger och skicka folk på långa led i värmländska skit-tåg? Näe man behöver ju inte överdriva.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Karate-Molin ons 28 sep - 21:55:21

Vem har sagt om att överdriva?
*slipar dvärgyxan i smyg*

Nä men va fan, allt hat är bara onödigt.
Låt fölk vara dumma i höve helt enkelt så länge dem ger fan oss andra som är dumma i höve.
Karate-Molin
Karate-Molin
Black Dwarf
Black Dwarf

Antal inlägg : 2829
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Kristinehamn.

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Peggyfier tor 29 sep - 9:17:29

Religion kan göra gott för mänskligheten, men det slutar oftast när den blir organiserad. Jag tror t.ex säkert att den verkliga Jesus var en bra man, sen kom hans anhängare och pajade allt med att skapa kristendomen som har lett till så mycket våld och död att det är helt sanslöst.
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Svullet_Rektum tor 29 sep - 9:33:48

Barn har låtsaskompisar, vuxna har religion.

Jag har personligen svårt för folk som lever efter vad något allsmäktigt skäggo har sagt, i rädsla för att hamna i helvetet eller bryta normer som sattes upp för tusentals år sedan. Folk som är osäkra på sig själva och har existentialistiska våndor gör det enkelt för sig genom att köpa ett paket med färdiggjorda moralkakor och levnadssätt. Eller så är man bara indoktrinerad sedan barnsben. Religiösa människor är ofta (enligt min erfarenhet) väldigt trångsynta och defensiva och har svårt att acceptera andras åsikter och livsval. Jag bryr mig inte om du tillber Gud, Muhammed, Chtulhu, Khorne eller om du är Jedi eller satanist, bara du håller det i hemmet och inte besvärar din omgivning med dina vanföreställningar.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Monoliten tor 29 sep - 9:49:15

Om Jesus ens fanns.

Jag tycker man ska få bort religion från jordens yta. Få alla att fatta att vi inte är så jävla olika och sluta kriga över skitgrejer. Klart att olika kulturer skulle dela upp folk men jag tror inte det skulle vara i närheten av lika allvarligt som det är nu, mänskligheten skulle må så bra, så bra om skiten försvann för gott så ingen kunde hävda den absoluta sanningen längre och sprida lögner och förtrycka etc.

Det goda som organisationer som svenska kyrkan gör för folk skulle de kunna göra utan gud med i bilden. Gud behövs inte, religion behövs inte.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Peggyfier tor 29 sep - 9:53:08

Ja, om Jesus fanns. Säger inte att han måste ha gjort det, men det är ingen omöjlighet att det fanns en snubbe däromkring som gjorde massa bra saker för folk och predikade saker.

Ja, folk brukar ju slänga fram argumentet att Svenska Kyrkan gör massa bra saker, men ja, som sagt så behöver man inte religion för att göra bra saker. Plus att de säkert slänger in sin gudspredikan vart dem än kommer, oavsett om de är där för att predika eller hjälpa till med riktiga saker.
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Tartaros11 tor 29 sep - 11:28:37

Hade inte religion funnits, tror ni inte man hade hittat andra saker att kriga för i så fall?
Sen så har man all rätt i världen att vara stolt över den man är, oavsett hur abstrakt eller konkret det är. Vill någon bygga en kyrka någonstans, varför ska ni (ni som gör) ens bry er? Deras tro är deras ensak, vill dem bygga en kyrka för dyra pengar pga deras tro ska ni inte lägga er i - oavsett hur dumt det låter. Det är ungefär som att försöka få en bög att inte vara bög. Eller att få metalheads att sluta lyssna på metal.
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Peggyfier tor 29 sep - 11:32:54

Mja, där håller jag inte med dig. Därför att i fattigare länder är det lättare att övertala människor om att en tro är bättre än någon annan, särskilt om man gör det samtidigt som man hjälper till med saker som faktiskt behövs. Vilket gör att det hela känns lite falskt. De ska ha allt beröm i världen för att de gör livet lättare för människor som har det svårt, men de hade som sagt inte behövt blanda in religionen i det dem gör.
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Tartaros11 tor 29 sep - 12:16:08

I andra läder är inte vetenskapen lika "känd", och folket i de länderna är därför mer öppna för religion. Det är ju därför deras val om dem vill konvertera. Oavsett kan ju lite teologi knappast skada. Dessutom så nekas dem ju inte hjälp om dem "ignorerar" Svenska kyrkans budskap.
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Monoliten tor 29 sep - 12:37:54

Det handlar ju mer om att folk inte vet bättre i många av de fallen, om inte ett vettigt jävla alternativ finns så blir det ju "magic man dun it".
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Carrion tor 29 sep - 13:03:10

Det Bill Maher säger vid 1.11 är bland det bästa som sagts om religion.

Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av AdverseSphere tor 29 sep - 13:04:18

Min släkting rapporterade och terroriserade "smygreligiösa" partimedlemmar efter bikten/kvällsgudstjänsten, och andra obefogade beteenden, för att det var vad han hade matats med sedan barnsben. Religion som maktmedel är borttynande i det moderna samhället, och ersätts med andra former av skräck- och frälsningspropaganda.

AdverseSphere
AdverseSphere

Antal inlägg : 173
Join date : 10-06-06
Age : 111

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Antagonist tor 29 sep - 13:09:19

Religionshat Remiq.net_16093
Antagonist
Antagonist

Antal inlägg : 1043
Join date : 10-07-21
Age : 32
Ort : skoggen :O

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Carrion tor 29 sep - 13:35:04

AdverseSphere skrev:Min släkting rapporterade och terroriserade "smygreligiösa" partimedlemmar efter bikten/kvällsgudstjänsten, och andra obefogade beteenden, för att det var vad han hade matats med sedan barnsben. Religion som maktmedel är borttynande i det moderna samhället, och ersätts med andra former av skräck- och frälsningspropaganda.


Världsregeringen? Bang Head
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet