Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Släktforskning!

+12
Peggyfier
AdverseSphere
Sire-Nahvas
Countess
Vitus
ShieldsOfGold
Atlas Musclecore
Stenberg
Naurbereth
Svullet_Rektum
Scullicon
Tartaros11
16 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Släktforskning! Empty Släktforskning!

Inlägg av Tartaros11 mån 9 jan - 3:14:26

Hejsanhejsan
Har nyss börjat släktforska, och hittills har jag kommit bak till 1500-talet som längst. Jävligt intressant. Tycker det hade vart intressant att höra ifall någon här också släktforskar eller har något ballt att berätta om sin släkt, nån intressant historia eller kanske kända personer.
Bring it on! cheers
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Scullicon mån 9 jan - 11:16:49

lust att berätta hur du gick till väga ? har funderat på det, men aldrig börjat, så vet inget i princip.
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Svullet_Rektum mån 9 jan - 11:53:27

Min farmors bror har släktforskat på hans och hennes fars ursprung, ända bak till 1600-talet i princip. Förrförra året organiserade han en släktträff med min farmors farfars avkommor (han hade 10 barn eller så) och vi blev typ 70 stycken. Helt sjukt hur mycket släkt man har egentligen, alla bryllingar, sysslingar, pysslingar och tremänningar och allt vad det heter.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Tartaros11 mån 9 jan - 12:56:00

Scullicon skrev:lust att berätta hur du gick till väga ? har funderat på det, men aldrig börjat, så vet inget i princip.

Har nyss gått med i en hemsida som heter myheritage.se. Där kan man göra ett släktträd och söka efter information om specifika personer. Det var en i mitt släktträd från 1800-talet som jag hittade i en annan användares släktträd, så har man tur kan man ju ta reda på mer av hemsidans användare.
Jag har fråga mina mor- och farföräldrar en hel del. Där har jag bland annat fått två släktträd, varav det ena går bak till 1700-talet.
Har man dessutom en del av släkten som varit adlig eller "känd" genom historien så brukar det finnas mer information.
Jag själv är släkt med släkten Bagge från Marstrand. Där fanns en präst, Fredrik Bagge, som under danskarnas erövring av Carlsten inte bad för den danska kungen. Han bad istället för den svenska kungen och Sveriges seger. Han blev satt i fängelse dömd till döden fram tills att han befriades av svenskar. Han blev då belönad av Karl XI för sin lojalitet och blev så kallat "prost". Finns en hemsida för släkten - baggebo.nu
Kolla med släktingar!
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Naurbereth mån 9 jan - 13:07:38

Har funderat på att släktforska men det är ganska kört på morsans sida av familjen eftersom att den informationen verkar ha försvunnet när de flesta mördades av nazisterna..
Skulle väll bli på farsans sida, min farmor ska ha forskat kring hennes finska ursprung men vart hon lagt dom uppgifterna vet vi inte. Kan inte fråga heller då hon gick bort för ungefär två-tre år sedan..
Kommer ihåg att det skulle finnas en mördare med men annars inget märkvärdigt.
Naurbereth
Naurbereth

Antal inlägg : 833
Join date : 10-01-31
Age : 33
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Svullet_Rektum mån 9 jan - 13:13:43

Min släkt var i alla fall sjukt vardaglig, vilket skulle göra det svårare att släktforska. Adeln och de rika samt brottslingar dokumenterades men vanliga bönder finns det knappt någon information om. Vet i alla fall att släkten bott här i Skåne sedan minst 1600-talet.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Scullicon mån 9 jan - 13:41:51

Skulle oxå få problem nu när jag tänker efter, Min Farfar är hittebarn, Farmor invandrad valon, Fast de på Styrsö borde inte va så svårt att leta upp, skall kolla runt lite.
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Gäst mån 9 jan - 13:55:52

Det enda jag vet är att jag är medlem i Långarydssläkten. Så det finns en hel del folk som man är avlägsen släkting med.

Thåström bland annat.


Senast ändrad av Hellbastard den mån 9 jan - 17:11:11, ändrad totalt 1 gång

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Stenberg mån 9 jan - 14:49:09

Inget intressant för andra direkt, mest bönder på morsans sida och sjömän på farsans sida.

Sen har jag för mig att jag har vallon-blod i mig från pappas sida. En släkting (mammas sida) har ju släktforskat och gjort en bok om släkten som sträcker sig bak till 1400-talet, det tycker jag är fräckt.
Stenberg
Stenberg

Antal inlägg : 1420
Join date : 10-03-13
Age : 31
Ort : Stenungsund

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Atlas Musclecore mån 9 jan - 17:00:24

Farmor har släktforskat en del på farsans sida, morsan en del själv på sin. Kommer bara ihåg en detalj ifrån farmors släktforskning, var någon adelsdam som kom med Drottning Desideria's ekipage tillsammans med Jean Baptiste under dennes kröning som kung här i Sverige. Adelsblod i släkten, fuck yeah! Franskt dock... :( Tror de blev storbönder i Blekinge.

På morsans sida var det någon stormakare som började starta upp en fackföreningsrörelse i Nyköping i slutet av 1800-talet som blev stadsförvisad, tillsammans med sin fru och deras tre döttrar. De gick till fots till Norrköping och livnärde sig via dagsarbeten på bondgårdar under färden.

Myancestry fungerade i alla fall skit. Man måste ju antingen betala 995:- för ett år, eller strula för att få de där gratis fjorton dagarna. Försökte saka, men deras javaplugin bara strular. Annars är det relativt lätt att söka på släkten eftersom det är rätt så egna efternamn, Jarnroth för mamma och Egberg ifrån farmor. Farfar hette däremot "Svensson", och morfar har ett galet tjeckiskt efternamn som jag inte ens minns hur det stavas. Bjetak eller något åt det hållet. Gammelmorfar hette inte Jarnroth ifrån början, utan Johansson, som inte ens var hans efternamn rent släktrelaterat, utan var ifrån sin styvfarsa. Hans farsa är en anonym dräng som satte gammelmormor på smällen och stack. Gammelmormor hette... Sjöblom.

Och just det, var Sjöblom som var den här fackföreningsskomakarsossen! Men i vilket fall som helst... Finns inte så många saftiga detaljer annars. Vanliga knegaryrken vad gäller släkten i stort. Bönder, skomakare, smeder o.s.v Får kanske ta och fråga farsan om han har farmors släktforskning liggandes någonstans.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av ShieldsOfGold mån 9 jan - 17:51:19

Jag kommer ihåg att jag pratade med min farfar om tidigare släkt. Jag vet att jag har arv från Italien och Nederländerna (kan även tänka mig Ryssland).

Från min mammas sida så var det borgare på mormors sida och arbetare på min morfars sida. Min morfar hade en syster som dog i tidig ålder. Hans lillebror dog när han var drygt tjugo.

Från min pappas sida har det mest varit hantverkare, präster och bönder.

Min farfars farfar emigrerade till Amerika för ett tag tror jag också.

Jag återkommer när jag har mer information.
ShieldsOfGold
ShieldsOfGold

Antal inlägg : 344
Join date : 10-09-05
Age : 29
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Vitus mån 9 jan - 19:42:18

fan det här var ju intressant. får en att undra över ens egna historia.
Vitus
Vitus
Sloth Warrior
Sloth Warrior

Antal inlägg : 3482
Join date : 10-01-31
Age : 32
Ort : Rydaholm

http://www.last.fm/user/public_library

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Tartaros11 mån 9 jan - 19:54:31

Atlas Musclecore skrev:Myancestry fungerade i alla fall skit. Man måste ju antingen betala 995:- för ett år, eller strula för att få de där gratis fjorton dagarna.

Wut? Antingen har jag valt ett alternativ som du har missat eller så håller jag på att bli skyldig pengar till en äcklig affärstyck med dator. Behövde i alla fall inte betala något. Tror jag.
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Tartaros11 mån 9 jan - 19:57:56

Intressanta historier!

(affärs-TYSK ska det stå ovan)
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Atlas Musclecore mån 9 jan - 21:44:59

Jag var tydligen registrerad sedan innan, men varenda gång jag sökte på ett namn och försökte hoppa in i något register så gick den direkt till en sida där man var tvungen att prenumerera. (995:- år, och något annat val jag har förträngt/glömt bort) Fast man måste ju ge kreditkortsuppgifter för att det där ska betalas, och om man gör det så är man tydligen giltig för gratistjänsten i två veckor innan det debiteras. Men om man avbryter det hela innan det så har man tagit del av tjänsten gratis. Samma skit som de här telefonförsäljarna oftast försöker trycka på en.

I alla fall, råkade skriva lite fel ovan... men även rätt. Skrev att det var lätt att söka på släkten p.g.a. efternamnen, och visserligen är det så om man hittar källan. Men just eftersom det inte är ett klassiskt efternamn så finns det få sub-källor, och man kan inte hoppa in på andra släktträd och glo. Skulle förmodligen behöva ett efternamn på gammelmormor/morfar på farsans sida, och förmodligen någon generation bakåt eller två på min mors, för att kunna komma någon vart.

Eller så släktforskar man helt enkelt gratis som hobby eller ett projekt, och skiter i de här helvetessidorna på internet.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Countess mån 9 jan - 22:00:22

På min fars sida vet jag att jag har släkt i Australien, Kanada, USA, Tyskland och såklart Kroatien (min far kommer därifrån). Så det är en jävla röra där.

På min moders sida vet jag inte en längre tid tillbaka men de flesta har varit fiskare i Blekinge ett bra tag.
Countess
Countess

Antal inlägg : 1265
Join date : 10-05-04
Age : 30
Ort : Under eken

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Sire-Nahvas mån 9 jan - 22:24:53

Jag har bra koll på min mammas farfars sida.
Valloner där osv.
På mormors sida finns det gott om papper också eftersom hon är adel.
Hon har tittat några grejer ända
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av AdverseSphere mån 9 jan - 23:16:41

Den här sidan är kanonbra, om jag minns rätt! Släktforskade lite för ett tag sedan.
http://www.ancestry.se/

Edit: Märkte nu att även denna kostar. Synd, för jag behöver en databas om jag ska hitta något öht.
AdverseSphere
AdverseSphere

Antal inlägg : 173
Join date : 10-06-06
Age : 111

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Peggyfier tis 10 jan - 5:45:45

Åhåhå, sånt här är ju skitkul! FFD

På min pappas sida har jag inte så mycket, förutom att min farfars farfar eller så var riksspeleman, Erik August Sellin hette han.

På mammas sida däremot, där har vi lite mer grejer i och med att min morfars mamma var adlig. Hon var en Reuterskiöld, men hennes mamma i sin tur var Oxenstierna i rakt nedstigande led från Axel Oxenstiernas syster.

Min morfars pappas släkt, Bring-släkten, är ett gammalt prästsläkte, det finns biskopar och även snubben som startade Ersta Diakoni här i Stockholm, Johan Theofil Bring om jag inte minns fel... Kan se om jag kan leta upp några gamla målningar på dessa bistra herrar, de är ganska roliga att titta på...

Har en massa mer liggande nånstans, finns en bok om Gabriella Oxenstierna och Reuterskiöld bland annat... Rätt intressant läsning, när man är på humör.
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Tartaros11 tis 10 jan - 13:48:12

Angående bilder av gamla släktingar så hittade jag en bild och en wikipedia-artikel om min släkting Fredrik Bagge:
http://o.mfcreative.com/f2/file10/objects/d/a/a/adaa46a3-9c6a-4f61-9fec-23ca0db3e851-3.jpg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrik_Bagge
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Antagonist tis 10 jan - 14:26:23

Min farfar har grävt upp en del om mina gamla släktingar, men jag är inte säker på att jag vill veta mycket mer om dem, med tanke på att vi var polacker på 15-1600-talet. Det förklarar mina slaviska och öst-europeiska drag.
Antagonist
Antagonist

Antal inlägg : 1043
Join date : 10-07-21
Age : 32
Ort : skoggen :O

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Vitus tis 10 jan - 15:00:14

Antagonist skrev:Min farfar har grävt upp en del om mina gamla släktingar, men jag är inte säker på att jag vill veta mycket mer om dem, med tanke på att vi var polacker på 15-1600-talet. Det förklarar mina slaviska och öst-europeiska drag.

du är säkert jude!
Vitus
Vitus
Sloth Warrior
Sloth Warrior

Antal inlägg : 3482
Join date : 10-01-31
Age : 32
Ort : Rydaholm

http://www.last.fm/user/public_library

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Antagonist tis 10 jan - 16:48:31

Håll käften!
Antagonist
Antagonist

Antal inlägg : 1043
Join date : 10-07-21
Age : 32
Ort : skoggen :O

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Monoliten ons 11 jan - 5:40:54

Min morbror hade släktforskat för ett tag sen, var ett jävla projekt alltså och han hade hyrt in nån som jobbade med skiten för att få fason på grejerna, så långt bak som 700-talet hade snubben kommit, jag tvivlar en del på hur väl allting stämmer men vad som hyfsat säkert kan sägas är att det är mycket värmländska torpare i släkten, i många hundra år bakåt. Några norrmän har letat sig in i ens dna, runt 1100 år tillbaka finns det några generationer danska kungar i släkten också. Man är jävligt nära att vara ett skandinaviskt fullblod, dock finns det skotskt blod i en också, från min morfars farmors sida, eller nått sånt. Minns fan inte.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Tartaros11 ons 11 jan - 10:04:10

Haha, osäker på om jag är helskandinav, då jag inte är säker på om jag har påbrå från Tyskland. Min mormor har sagt att jag är släkt med Katharina von Bora, osäker på att det stämmer dock.
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Släktforskning! Empty Sv: Släktforskning!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet