Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Pensionering

+8
Monoliten
Atlas Musclecore
Karate-Molin
Antagonist
Svullet_Rektum
Vitus
Scullicon
ShieldsOfGold
12 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Pensionering Empty Pensionering

Inlägg av ShieldsOfGold lör 11 feb - 14:43:56

Reinfeldt gick ju ut med att vi skulle kunna behöva höja pensionsåldern till 75 år i framtiden. Det här är ett utspel som jag verkligen gillar då vi lever allt längre. Folk kanske säger att alla kan inte jobba på grund av funktionshinder eller dålig hörsel.
Skitsnack säger jag då, Jason Becker har haft ALS i över 20 år nu och han komponerar fortfarande musik (även om han inte spelar själv), Beethoven fortsatte att komponera musik även när han hade blivit döv.
Det är ganska rimligt att höja pensionsåldern för annars så skulle varken statsekonomin eller privatpersoners ekonomi fungera. Sen så sa han ju inte att vi måste höja pensionsåldern utan att vi att det är möjligt att vi skulle kunna behöva göra det i framtiden. Stor skillnad!
ShieldsOfGold
ShieldsOfGold

Antal inlägg : 344
Join date : 10-09-05
Age : 29
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Scullicon lör 11 feb - 15:23:01

Jag är fruktansvärt dålig på politik över lag med är du seriös, jag skrattade högt när jag hörde de utlåtandet, Medellivslängden är runt 80 så folk skulle jobba tills de nästan avlider?
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av ShieldsOfGold lör 11 feb - 15:24:52

I framtiden så kommer ju medelåldern vara runt 100. Därför är det bra att höja pensionsåldern och jag hoppas kunna jobba tills jag dör.
ShieldsOfGold
ShieldsOfGold

Antal inlägg : 344
Join date : 10-09-05
Age : 29
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Gäst lör 11 feb - 15:29:19

Jag hoppas jag dör ung istället. Fyfan för jobb och pension alltså.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Vitus lör 11 feb - 15:46:25

Hellbastard skrev:Jag hoppas jag dör ung istället. Fyfan för jobb och pension alltså.

den. jag ser ingen framtid för mig själv.
Vitus
Vitus
Sloth Warrior
Sloth Warrior

Antal inlägg : 3482
Join date : 10-01-31
Age : 32
Ort : Rydaholm

http://www.last.fm/user/public_library

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Svullet_Rektum lör 11 feb - 15:51:33

Det är väl snarare för att vi ska kunna ha någon chans i den internationella konkurrensen som land sen, och inte gå samma öde som Grekland till mötes. Men jag är för oinsatt för att uttala mig.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Antagonist lör 11 feb - 15:52:41

Det handlar inte bara om huruvida gamlingar ska jobba längre eller inte, utan om att konkurrensen på arbetsmarknaden kommer att öka. Speciellt med tanke på hur många forntida skräcködlor som vandrar omkring i vårt avlånga land.
Antagonist
Antagonist

Antal inlägg : 1043
Join date : 10-07-21
Age : 32
Ort : skoggen :O

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Karate-Molin lör 11 feb - 16:08:37

Undrar dock hur det ska gå för oss unga som inte kommer in på arbetsmarknaden och blir allt mer utstötta.
Karate-Molin
Karate-Molin
Black Dwarf
Black Dwarf

Antal inlägg : 2829
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Kristinehamn.

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av ShieldsOfGold lör 11 feb - 16:13:23

Vi får lära oss att starta egna företag. Lite ansvar måste man ju ta.
ShieldsOfGold
ShieldsOfGold

Antal inlägg : 344
Join date : 10-09-05
Age : 29
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Antagonist lör 11 feb - 16:17:20

ShieldsOfGold skrev:Vi får lära oss att starta egna företag. Lite ansvar måste man ju ta.

Du är 17 år gammal. Kom och säg det när du gått ut gymnasiet och ska ta tag i ditt liv.
Antagonist
Antagonist

Antal inlägg : 1043
Join date : 10-07-21
Age : 32
Ort : skoggen :O

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Karate-Molin lör 11 feb - 16:40:45

Och varit arbetslös i något år.
Karate-Molin
Karate-Molin
Black Dwarf
Black Dwarf

Antal inlägg : 2829
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Kristinehamn.

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av ShieldsOfGold lör 11 feb - 16:55:54

Finns säkert nåt skitjobb jag kan ta under tiden jag planerar för studierna.
ShieldsOfGold
ShieldsOfGold

Antal inlägg : 344
Join date : 10-09-05
Age : 29
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Scullicon lör 11 feb - 16:59:12

Nej de gör de inte, har jobbat i 4 år, och jag får inte ens tag i ett extrajobb som diskare utöver mina studier.
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av ShieldsOfGold lör 11 feb - 17:00:17

Då får jag väl börja plocka hallon och blåbär och sälja. Det primitiva sättet att tjäna pengar på. Twisted Evil
ShieldsOfGold
ShieldsOfGold

Antal inlägg : 344
Join date : 10-09-05
Age : 29
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Karate-Molin lör 11 feb - 17:14:20

De anställer inte svenskar längre, för dyrt.
Karate-Molin
Karate-Molin
Black Dwarf
Black Dwarf

Antal inlägg : 2829
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Kristinehamn.

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Atlas Musclecore lör 11 feb - 17:50:43

Det här är fan en fråga som enbart femtio plusare borde rösta i om det kommer upp på tapeten (och inte bara som en tanke), ska fan inte ett ungt tjog bestämma.

P.S. Alla kan inte vara entreprenörer. Och säg att man har en familj med ett gäng ungar att försörja, gäller att ha en viss stabilitet då, och då funkar det inte med lingon och blåbär. (Som dessutom är ett säsongsarbete...) Och om det nu är det som vissa vill förespråka, entreprenörskap alltså, så är det ju inget problem om en pensionär gör det ändå. Finns det ju redan ett antal som gör av de som vill arbeta i pensionsålder. Problemet är ju löntagaryrkerna, där det finns en viss åldersdiskriminering.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Antagonist lör 11 feb - 17:58:19

ShieldsOfGold skrev:Då får jag väl börja plocka hallon och blåbär och sälja. Det primitiva sättet att tjäna pengar på. Twisted Evil

Såna kommentarer visar verkligen hur väl bevandrad du är i arbetsmarknaden.

Bra gjort, grabben.
Antagonist
Antagonist

Antal inlägg : 1043
Join date : 10-07-21
Age : 32
Ort : skoggen :O

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Monoliten lör 11 feb - 18:41:48

De kanske skulle ändra pensionsåldern för olika yrkesgrupper? Folk med tunga arbeten lever i genomsnitt kortare och har större risk att skada kroppen eller tillomed förolyckas jämfört med akademiker och annat pack så kanske låta industri/dylikt-arbetarna gå vid 65 och faktiskt på riktigt avnjuta lite lugn och ro? Det är en jävla knepig fråga. Jag vill gärna se folk gå i pension just nu så jag kan hitta ett jävla jobb. Gick en svetskurs i ett år, tog två licenser och allt var frid och fröjd, sen på nästan ett år av ringa-runt-leken till stans alla företag lyckades jag inte ens få praktik. Det var sorgligt, tragiskt, förjävligt. Till en viss gräns tror jag inte det skadar Moder Svea om pensionsåldern stannar där den är då ungdomsarbetslösheten är stor och det finns många som är redo att hoppa in i tomma skor. Sen när arbetslösheten bland ungdomarna går ner och sysselsättningen börjar se riktigt bra ut kan man börja fundera på att höja skiten. Om man tänker över 10-15 år eller nått. Drömma kan man ju.

Sen @Guldskölden: Du ska inte tänka på sånt här nu, plugga klart gymnasiet och försök dra till med en framtidsplan som faktiskt kan funka. Jag drömde först, deppade sen och förstörde flera år av min framtid. Nu är väl inte livet helt åt helvete då jag har en timanställning och tjänar så jag klarar mig, bor hemifrån sen snart två och ett halvt år (för tredje gången) och så, men ja, det kunde även vara klart bättre. Mycket, mycket bättre. Kunde också vara värre, mycket, mycket värre.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Gäst lör 11 feb - 23:11:14

Vitus skrev:
Hellbastard skrev:Jag hoppas jag dör ung istället. Fyfan för jobb och pension alltså.

den. jag ser ingen framtid för mig själv.

Precis. Oavsett vad vi än gör som unga vuxna så gör vi inte tillräckligt. Visst, många av oss kanske har bra betyg i skolan men vad hjälper det? Det finns alltid otroligt många fler som är bättre än oss.

För att inte tala om hur media belyser alla fruktansvärda kriser och problem vår generation står inför. Man kan inte längre skylla på den som har ett starkt pessimistiskt synsätt på framtiden.
En vacker dag kanske vi kommer ha ett bättre samhälle och en bättre värld men med tanke på hur det ser ut nu, kan det bara bli värre.

Samtidigt som vuxenvärlden ger mer press på en ju äldre man blir, känner man bara suget över att bara skita i deras jävla regler och göra vad man vill.

Jag tycker definitivt att det är rimligt att höja pensionsåldern ju äldre vi blir, men frågan är ju om det från början är smart att höja människors livslängd till en sådan extrem nivå. Just nu kanske jag kan säga att jag inte vill leva till jag är hundra, med tanke på hur dålig livskvalitén generellt sätt brukar vara för människor över 80 år.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Svullet_Rektum lör 11 feb - 23:52:04

Vill fan inte bli en dag över 80. Den dag demensen slår in går jag ut i skogen med ett hagelgevär. Människan är inte skapt för att leva så länge. Mediciner, operationer, pacemakers och allt vad det heter ger oss onaturligt lång livslängd. Man borde inte vara rädd för döden, den är oundviklig. Uppskatta istället livet den tid man har.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Halonen666 sön 12 feb - 10:48:30

Monoliten skrev:De kanske skulle ändra pensionsåldern för olika yrkesgrupper? Folk med tunga arbeten lever i genomsnitt kortare och har större risk att skada kroppen eller tillomed förolyckas jämfört med akademiker och annat pack så kanske låta industri/dylikt-arbetarna gå vid 65 och faktiskt på riktigt avnjuta lite lugn och ro?

Detdära kan jag hålla med om att det låter bra!

skulle inte ha något emot om de sänkte pensionen till 60 för yrkesarbetare. Det sliter på kroppen rätt så hårt att vara snickare och jag ser ju gubbarna i firman som är runt 50 bast. Vissa om dem är nästan slutkörda och inte köra i något snabbt tempo. Inte bättre att låta de gå i pension vid 60 och ta in nytt blod i den marknaden?
Medans en kontorsnisse kan nog jobba bra mycket längre utan att ha ont i hela kroppen efter 65?
Men som du sa, Ändra pensionen beroende på vad man har för låter rätt så bra!
Halonen666
Halonen666
FÄRS
FÄRS

Antal inlägg : 2659
Join date : 10-01-31
Age : 31
Ort : Karlstad (Kronoparken)

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Karate-Molin sön 12 feb - 11:34:29

Fast på en kontorsnisse tär det i sinnet istället och leder till psykiska besvär men även fysiska. Vet inte hur mycket det stämmer men skulle tro att man lider av diverse handledsskador, ryggproblem och fetma.
Så nej tack, höj för fan inte.
65 låter bra.
Om någon jävla mup vill jobba länge, låt den fan göra det.
Karate-Molin
Karate-Molin
Black Dwarf
Black Dwarf

Antal inlägg : 2829
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Kristinehamn.

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av ShieldsOfGold sön 12 feb - 11:49:38

Håller nog med ovanstående kommentar där. Min styvfarmor blev mer eller mindre tvingad att gå i pension vid 67 årsålder. Hon ville egentligen inte gå i pension.
ShieldsOfGold
ShieldsOfGold

Antal inlägg : 344
Join date : 10-09-05
Age : 29
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Carrion sön 12 feb - 16:09:39

Båda mina päron har/har haft ryggproblem. Farsan är inom fordonsindustrin och moder min är kontorsnisse. Ingen av dem vill jobba tills de är 75.
Om man får sparken vid hög ålder (säg fr.o.m 55?), vem fan vill anställa en t.ex 67-åring? Ingen kommer ju vilja det. Min mormor fick kicken när hon var 57. Hon har fortfarande inte fått ett riktigt jobb efter det. Säger inte det något till varför man inte ska höja till 75?
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Halonen666 sön 12 feb - 20:16:08

Hörde lite med morsan och hon är heller inte sugen att jobba till hon bli 75(Hon är sådan som tar han gamla människor o sånt)
Jobba tills man är 75 och sen har man 5 år att leva och sen dör man vid 80(Enligt den genomsnittliga dödsåldern)
Då slutar jag hellre att jobba vid 65 och lever på A-kassa tills jag blir 75
Halonen666
Halonen666
FÄRS
FÄRS

Antal inlägg : 2659
Join date : 10-01-31
Age : 31
Ort : Karlstad (Kronoparken)

Till överst på sidan Gå ner

Pensionering Empty Sv: Pensionering

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet