Strupsång
+3
Vitus
Geten
Atlas Musclecore
7 posters
Sida 1 av 1
Strupsång
Även kallat övertonssång.
Kommer ihåg när jag upptäckte det här runt julen 2007, måste det ha varit... Vart helt såld på en gång, jag får fortfarande rysningar när jag lyssnar på vissa saker. Det känns på något vis nära hjärtat, väldigt... komplicerad grej, men fortfarande får jag starka kopplingar till naturen. Den sortens strupsång jag snackar om är först och främst den Mongoliska varianten, som även finns i vissa delar av Ryssland (Regionerna Tuva och Altai). Men det finns andra stilar som har praktiserats av bla. Inuiter, vissa äldre indianstammar osv.
Det är alltså någon slags folkmusik kan man säga i vilket fall som helst... Äsch, kommer inte riktigt på vad jag ska säga; men har har ni ett exempel.
(Är förresten inte helt 100% om det här platsar i den här avdelningen, men om Peggy inte håller med är det väl bara att flytta till Chillout )
Strupsången grundar sig på en mycket låg och utdragen ton från långt nere i luftstrupen på vilken det läggs högre toner genom att sångaren placerar tungan i olika positioner i munnen. På detta sätt kan en sångare sjunga två toner samtidigt.
Kommer ihåg när jag upptäckte det här runt julen 2007, måste det ha varit... Vart helt såld på en gång, jag får fortfarande rysningar när jag lyssnar på vissa saker. Det känns på något vis nära hjärtat, väldigt... komplicerad grej, men fortfarande får jag starka kopplingar till naturen. Den sortens strupsång jag snackar om är först och främst den Mongoliska varianten, som även finns i vissa delar av Ryssland (Regionerna Tuva och Altai). Men det finns andra stilar som har praktiserats av bla. Inuiter, vissa äldre indianstammar osv.
Det är alltså någon slags folkmusik kan man säga i vilket fall som helst... Äsch, kommer inte riktigt på vad jag ska säga; men har har ni ett exempel.
(Är förresten inte helt 100% om det här platsar i den här avdelningen, men om Peggy inte håller med är det väl bara att flytta till Chillout )
Sv: Strupsång
Hahah detta var det sjukaste jag sett på länge. Men inte var det speciellt bra, mest coolt.
Gäst- Gäst
Eagle Twin använde strupsång på sin debut. Det lät häftigt. Mer strupsång i metal, tack!
Geten- Profeten Geten
- Antal inlägg : 4777
Vad snackar du om, det här är asbra! URGH!Vinterväsen skrev:Hahah detta var det sjukaste jag sett på länge. Men inte var det speciellt bra, mest coolt.
Geten: Atilla drar väl in lite sådant i sina projekt i alla fall... Snackade med en brud som visste om något band som hette Bloody Panda (tror jag) som körde strupsång också, tror hon sa att det var black metal.
Nä, Bloody Panda är en form av långsam metal. Inte doom. Men inte riktigt sludge, drone eller funeral heller. Och så är vokalisten en brud.
Geten- Profeten Geten
Kanske finns två band som heter det? Vad jag förstod var bandet hon snackade om ifrån Baltimore, men de där är ifrån NY vad jag kan se på MA.Geten skrev:Nä, Bloody Panda är en form av långsam metal. Inte doom. Men inte riktigt sludge, drone eller funeral heller. Och så är vokalisten en brud.
Vad är oddsen att det finns två band som heter Bloody Panda?
Du kanske blandar ihop.
Du kanske blandar ihop.
Geten- Profeten Geten
Googlade på´t, står att det är någon snubbe som heter Gerry Mak som lägger lite strupsång ibland, men jag ser inget om denne på MA heller... Hmm. *funderar*
Strupsång ackompanjerat av en didgeridoo. Finns det?
Geten- Profeten Geten
Åh, skitbra. Ett helt album av sånt där vill jag ha!
Geten- Profeten Geten
helvete, ska finnas ett asballt band som kör strupsång varianter på diverse hårdrockslåtar. bra är de också. men minns inte namnet, aaaaaaaaaaargh
det är inte strupsång.. det är en typ av strup sång enligt wikipedia och min sångpedagog iaf xD
helsjukt
han måste ju fan vara blind. såg ju förfan ut som en kattunge i nyllet!!!
han måste ju fan vara blind. såg ju förfan ut som en kattunge i nyllet!!!
Sire-Nahvas- Fast Taker
- Antal inlägg : 2630
Tufft ju.
Karate-Molin- Black Dwarf
- Antal inlägg : 2829
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet