Zeuhl
4 posters
Sida 1 av 1
Zeuhl
Har stött på denna progressiva genre ett flertal gånger, men har aldrig riktigt fattat vad det är för något...
Så är det någon som har lite mer koll och känner för att dela med sig av sitt kunnande?
Så är det någon som har lite mer koll och känner för att dela med sig av sitt kunnande?
Sv: Zeuhl
Läs på wikipedia!
Enda bandet i genren jag lyssnat på är Magma och de var konstiga.
Enda bandet i genren jag lyssnat på är Magma och de var konstiga.
Geten- Profeten Geten
- Antal inlägg : 4777
Zeuhl typically blends progressive rock, symphonic rock, fusion, neoclassicism, aspects of rock in opposition and vocal elements of African-American spirituals and Western military call and response. Common aspects include dissonance, marching themes, throbbing bass, keyboards including piano, Rhodes piano, or organ, and brass instruments
“ Zeuhl sounds like, well, about what you'd expect an alien rock opera to sound like: massed, chanted choral motifs, martial, repetitive percussion, sudden bursts of explosive improv and just as unexpected lapses into eerie, minimalist trance-rock."
“ Zeuhl sounds like, well, about what you'd expect an alien rock opera to sound like: massed, chanted choral motifs, martial, repetitive percussion, sudden bursts of explosive improv and just as unexpected lapses into eerie, minimalist trance-rock."
Svullet_Rektum- Svullom Rektorum Absurdum
- Antal inlägg : 4534
Ett påhittat språk har genren också. Därifrån namnet Zeuhl kommer har jag för mig.
Geten- Profeten Geten
- Antal inlägg : 4777
Geten skrev:Enda bandet i genren jag lyssnat på är Magma och de var konstiga.
Jo, Magma är även det enda zeuhlbandet jag lyssnar på. De är rätt bra, men konstiga som fan.
Bestial Death- Antal inlägg : 782
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet