Beksinski
5 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Beksinski
Startar upp den här delen av forumet med en tråd om en av mina favoriter, Zdzislaw Beksinski.
Det mesta han har gjort är skitbra, postapokalyptiskt, och det gillar jsg skarpt.
Hans hemsida innehåller musik av Zbigniew Preisner och är jävligt fint gjord. Första gången jag hittade den satt jag uppe själv och trodde jag skulle gå under.
Det mesta han har gjort är skitbra, postapokalyptiskt, och det gillar jsg skarpt.
Hans hemsida innehåller musik av Zbigniew Preisner och är jävligt fint gjord. Första gången jag hittade den satt jag uppe själv och trodde jag skulle gå under.
Gäst- Gäst
Sv: Beksinski
Som de bilderna ovan, på vilket sätt är de postapokalyptiska tänker du?
Monoliten- Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
- Antal inlägg : 5700
Första gången jag såg alla Zdzislaws verk så fick det mig att inse att etablerade konstnärer KAN verkligen göra bra konst!
De verken jag fastnar mest för är dock när han skapar olika människoskepnader som är helt absurt skräckinjagande, även ifall alla hans verk är fantastiska.
Även det universum han skapar med hjälp av sina målningar och teckningar får fantasin att flöda extremt mycket. Jag tänker inte vara någon konstkritiker utan jag låter heldre bilderna tala för sig själva.
Men jag har ändå en favoritmålning och det är den här:
Självklart kan man tolka den på flera olika vis, det ligger i betraktarens öga. Men något med armarna som sträcker sig efter ett ljus de inte kan nå, ger en ganska vemodig känsla.
De verken jag fastnar mest för är dock när han skapar olika människoskepnader som är helt absurt skräckinjagande, även ifall alla hans verk är fantastiska.
Även det universum han skapar med hjälp av sina målningar och teckningar får fantasin att flöda extremt mycket. Jag tänker inte vara någon konstkritiker utan jag låter heldre bilderna tala för sig själva.
Men jag har ändå en favoritmålning och det är den här:
Självklart kan man tolka den på flera olika vis, det ligger i betraktarens öga. Men något med armarna som sträcker sig efter ett ljus de inte kan nå, ger en ganska vemodig känsla.
Gäst- Gäst
Pappa Doom skrev:Som de bilderna ovan, på vilket sätt är de postapokalyptiska tänker du?
det är mycket ruiner, mycket vanskapta varelser, som om något hemskt inträffat. Och den i mitten känns som om det är överlevande efter något... Äh, jag vet inte.
Men ja, Preisnermusiken är ju den som finns på hemsidan, man blir helt sjuk i sinnet av det
Gäst- Gäst
Ja förstår hur du menar, men jag får inte den känslan. Det känns mer som en riktigt ond plats. Som ett monument som byggts upp av ondska liksom. Svårt att förklara det.
Ja, postapokalyptiskt kanske inte är helt rätt ord för Beksinski, men har skitsvårt för att förklara den känslan jag får av hans målningar så det fick bli det.
Gäst- Gäst
Jag håller med Hedvig i det här. Känner ingen ondska, känner bara någon slags medömkan för de varelser som lever i den där världen, samt en slags känsla av något större i de byggnader och den natur som han målar upp.
Är nog mer inne på Sebbans spår, jag ser inte varelserna som något som plågas eller liknanade, de är i sin naturliga och rätta form. Ser dock inte världen som en ondskefull värld heller, utan mer som ett fridfullt ställe där dessa varelser finns till bara.
Men ja, jag flyger ju bara iväg och fantiserar
Men ja, jag flyger ju bara iväg och fantiserar
Gäst- Gäst
Jag vet inte riktigt vad det är. Känns som att det ofta är varelser som varit vackra men som blivit förvridna till något annat. Som om världen har varit med om något, allt har rasat samman och kvar är dessa återstoder av varelser, människor och djur, som lever kvar i någon alternativ verklighet där de måste dras med sina hemska liv.
Jag vet inte riktigt om det där fångar det heller. Bah, svårt det här
Jag vet inte riktigt om det där fångar det heller. Bah, svårt det här
Gäst- Gäst
Den här ska upp igen! Beksinski förtjänar uppmärksamhet och det kanske är någon bland de nya som kan uppskatta hans konst?
Slänger in några fler bilder.
Slänger in några fler bilder.
Gäst- Gäst
Beksinski Ja, de va så han hette.. sett några av hans verk tidigare när jag höll på med mer konst själv, Uppskattar hans helt klart, älskar de små detaljerna, som tex de 2 ben, spröt elelr va det nu är som är lyfta som 2 liar i mitten på den sista bilden, eller de lilla objektet som ligger i handen på den bilden med alla armar.
Eller varför han har placerat ut små brasor med folk runt på alla pelarna utan 2 av de riktigt synliga som bara har ett hål mitt på.
Eller varför han har placerat ut små brasor med folk runt på alla pelarna utan 2 av de riktigt synliga som bara har ett hål mitt på.
Scullicon- Antal inlägg : 1392
Beksinski är helt klart en konstnär med känsla för både detalj, som du säger, och stora vyer.
Sånt jävla djup i de där två
Sånt jävla djup i de där två
Gäst- Gäst
Ja, den första finns de så mycket att se och fundera över, antennerna är
härliga,. den andra är bara.... Majestätisk,. vill veta vad som finns på toppen i röken.
härliga,. den andra är bara.... Majestätisk,. vill veta vad som finns på toppen i röken.
ser ut som att de kan vara därifrån röken kommer så det kanske inte är så smart ändå,..
Jo men de är roligt att analysera bilder, om dom är väl utförda, eller om konstnären heter Dali XD
Den här gillar jag skarpt
Den skriker våld och kaos, harmoni i mina ögon
And I looked, and behold a pale horse: and his name that sat on him was
Death, and Hell followed with him.
Återigen, musik funkar helt sagolikt till Zdzislaw Beksinskis grejer. Nu vill jag slå ett slag för apokalypsen.
Senast ändrad av Pappa Doom den fre 24 sep - 7:32:26, ändrad totalt 1 gång
Den där brukade jag använda som avatar en gång i tiden!
Men Beksinski alltså... Han målar känslor, i ett väldigt symboliskt konstnärskap, men inte på ett konventionellt vis. Menar alltså att han inte brukar konventionell symbolik, utan målar upp en värld som individen själv får tolka utifrån sig själv... Djupa grejer.
Men Beksinski alltså... Han målar känslor, i ett väldigt symboliskt konstnärskap, men inte på ett konventionellt vis. Menar alltså att han inte brukar konventionell symbolik, utan målar upp en värld som individen själv får tolka utifrån sig själv... Djupa grejer.
Det är helt klart den bästa sortens symbolik, brukar vara intressant att höra olika tolkningar av sådana verk.
Min första tanke med den sista bilden här va att de vandrar en blind man längs en stig, omedveten om att världen är i sådan misär att himlavalvet står i lågor, kanske till och med omedvetn om va de är för varelse som leder honom.
Min första tanke med den sista bilden här va att de vandrar en blind man längs en stig, omedveten om att världen är i sådan misär att himlavalvet står i lågor, kanske till och med omedvetn om va de är för varelse som leder honom.
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet