Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tipstråd kring inspelning

+2
Svullet_Rektum
Xemtoth
6 posters

Gå ner

Tipstråd kring inspelning Empty Tipstråd kring inspelning

Inlägg av Xemtoth sön 31 jan - 20:52:03

Här kan ni slänga ur er tips om allt som rör sig kring en inspelning. Vilket ljudkort är bäst? vilken porta ska man ha? analogt, digitalt? Vad för stärkare ska man ha för att få det ultimata ljudet? ni förstår nog min poäng. Jag får väll börja antar jag:

Jag äger ett Line6 UX1 ljudkort/digitalporta och använder en Shure SM57 för att micka upp förstärkaren, och det är helt klart den bästa "lågpris" micken (går för ca 1000kr) när det gäller att micka upp förstärkare eller trummor, funkar även på sång, fast lägga sång med dynamiska mickar är inte att rekommendera. Placering? Jo jag brukar köra så att jag sätter den lite till höger mot förstärkaren, men riktar den snett in mot mitten, Det är så jag hittat mitt favoritljud, det är bara att pröva sig fram eftersom alla har ju olika smak, det finns egentligen inget "fel" på placering om man frågar mig.

Hemma använder jag en Peavey Bandit 112 (nyare modellen) och vanligtvis brukar man vilja ha en distpedal för att få till sitt ljud, men eftersom den här förstärkaren är lätt den bästa transistor combon jag spelat på, så kan man få ett väldigt varmt och fylligt ljud med bara förstärkardisten.

Annars brukar jag ha en Digitech Death Metal pedal när jag spelar in gitarrer i repan. Det går att få till ett schysst ljud om man kör på en bra rigg (helst rör). Det kommer ni kunna höra i den uppkommande EPn med Mortau om någon är intresserad av den biten :D

Till sång använder jag en T.Bone SC440 (kondensatormick). Den är att rekommendera om man inte har en porta/ett ljudkort som stödjer Fantommatning (Extra kräm som kondensatormickar behöver för att fungera). Den ansluts via USB och funkar väldigt enkelt och är helt klart prisvärd (går också på CA 1000kr). Ett stort puffskydd är att rekommendera. Om man vill spela in trummor så funkar det faktist o ställa micken framför trumsetet och ställa in gainet, sen lägga på lite reverb och om man vill så kan man mixa till det lite, men det blir svårare eftersom allt från trummorna ligger på ett spår då.

Vad jag har märkt så blir det bäst resultat om man har ungefär 1 decimter mellan micken och puffskyddet. Tänk på att vrid upp gainet så det blir en bra balans (dvs inte för lågt för då kommer det inte med allt för mycket ljud, och inte för högt får då pikar det, och slutresultatet blir rent brus och låter allmänt illa) det gäller allt man spelar in, bas, gitarr, trummor, sång, allt. Att ha på gränsen kan funka, fast när det gäller sång är det lätt att man tar i lite för mycket ibland och för lite ibland, så antingen försöker du sjunga med en jämn nivå eller så har du lite marginal på gainet.

Nå, det var allt för mig, har ni något att tipsa om? kör så det ryker!


Senast ändrad av Xemtoth den tor 22 jul - 20:49:23, ändrad totalt 1 gång
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Tipstråd kring inspelning Empty Sv: Tipstråd kring inspelning

Inlägg av Svullet_Rektum tis 23 mar - 1:02:09

Är inte speciellt insatt i det rent tekniska, men var för i bövfelen väl inrepad när du/ni sätter er och spelar in, speciellt om det råder stor tidspress.
Ta paus när det börjar gå dåligt och du blir irriterad på att du missade tagningen för tionde gången i rad. Ta något att käka och drick lite kaffe eller ta en promenad.
Vill även avråda från alkohol och andra berusningsmedel under inspelning.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 35
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Tipstråd kring inspelning Empty Sv: Tipstråd kring inspelning

Inlägg av Sire-Nahvas tis 23 mar - 14:58:33

jag vill bestämt avråda från att ÄTA undertiden man repar eller pausar från repet för är man mätt så tappar man fokus och samma sak gäller givetvis för inspelningar....
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Tipstråd kring inspelning Empty Sv: Tipstråd kring inspelning

Inlägg av pissmannen mån 5 apr - 15:42:43

Spela in live och drick bäss, wöööh! Ae men man ska verkligen sikta på att göra det så snabbt som möjligt, man blir ju så jävla trött på skiten när man får köra om hela tiden. Om så är fallet, ta pauser som sagt! Sen är det skönt om alla har en avslappnad attityd och skiter i småfel, blir så odräglig stämning om man ska försöka sätta allt perfekt.
pissmannen
pissmannen
Witchfinder General
Witchfinder General

Antal inlägg : 327
Join date : 10-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Tipstråd kring inspelning Empty Sv: Tipstråd kring inspelning

Inlägg av Peggyfier mån 5 apr - 16:14:34

SM57an är ju verkligen allround-mikrofonen nr 1, galet praktisk till jävligt mycket. Men varför tycker du inte att man kan spela in sång med dynamiska mikrofoner? Beror ju helt på vad du ska ha för sound och om man rör sig mycket i de högre registren.

Sen om man ska spela in trummor och vill använda pukorna också så måste man nästan micka upp varenda trumma för att få ett vettigt ljud som är kul att mixa... Då handlar det om 7-8 mikrofoner, en på varje trumma (två på virveln om man tycker det) och två som plockar upp cymbaler och high-hat. Det jobbiga med såna här uppmickningar är att man lätt får fasfel som måste rättas till innan man spelar in.

En annan liten grej som är rätt självklar men som man absolut inte vill missa är att slå av fantom-matningen när man är klar eller byter från kondensator till dynamisk, vissa mikrofoner går sönder av den.

Och var noggrann med inspelningen! Det är t.ex. så jävla mycket lättare att flytta en mick nån cm innan man spelar in än det är att slita med fasfel i mixen senare. Ju mer man jobbar med ljudet på själva inspelningen desto mindre jobbigt blir det sen.
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Tipstråd kring inspelning Empty Sv: Tipstråd kring inspelning

Inlägg av Xemtoth mån 5 apr - 16:47:43

Varför jag inte gillar dynamiska mickar vid sång? Jo jag som growlsångare upplever att en hel del rasp och råhet försvinner när man använder dynamiska mickar. Använder du kondensatormickar så tar den ju upp allt ljud, inklusive raspet ordentligt. Jag blev inte nöjd med mina sånginspelningar förens jag skaffade en kondensatormick. Sm57an är en jävlgit bra allround mick ja, har själv sjungit i en sån i repan, men föredrar en sm58 om det är att lira live/repan. När det gäller inspelning föredrar jag alltid kondensatormickar vid sång. Trummor blir såklart bäst, som du sade, om man mickar upp varsin sak, helt klart. Fast trummor är inte riktigt mitt område, så det är bra att du drar in lite school-basic-skills här! :D Sen är det inte det billigaste o ha en porta som har 8 ingångar.

Vad jag märkt om man mickar upp trummor med bara EN kondensatormick är att man får ju såklart ett ljud som det ungefär låter i verkligheten, skitbökigt att mixa, men vill man ha nån rå gammal sodom inspelning eller något i stil med det, så är det bara ställa micken framför trummorna, på med reverb, sen ösa resten! Fast det är ju såklart endast vad jag tycker, hur man vill ha ljudet är ju förstås inviduellt.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Tipstråd kring inspelning Empty Sv: Tipstråd kring inspelning

Inlägg av Gäst mån 5 apr - 17:01:27

Två mickar funkar också, en uppe och en nere helt enkelt.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Tipstråd kring inspelning Empty Sv: Tipstråd kring inspelning

Inlägg av Peggyfier mån 5 apr - 17:13:08

Ja då förstår jag vad du menar, personligen tycker jag att dynamiska mickar kan låta bra på sång, beroende på vad det är för nåt man håller på med.

Angående trummor... Så är det där med uppmickning redigt olika beroende på vad man har för rum. Du har ju reflektioner som tas upp i micken också och som påverkar ljudet. Vissa rum är helt hopplösa att få bra trum-ljud i för att de är små, har dålig isolering etc, så det blir galet många och korta reflektioner av det ursprungliga ljudet, som ofta stör. Då är det lättare att mixa ljudet om det kommer från så nära ljudkällan som möjligt, dvs så nära den enskilda trumman som möjligt. Självklart får man ju alltid anpassa till ekonomi, men om man har tillgång till den utrustningen så blir ju ljudet så många gånger bättre. Många gånger vill man ha ett så "rent" ljud som möjligt, för att förenkla mixningen.

En till två mickar används nästan bara i Jazz Razz och demo-inspelningar förstås.
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Tipstråd kring inspelning Empty Sv: Tipstråd kring inspelning

Inlägg av Xemtoth mån 5 apr - 21:30:34

Demoinspelningar har oftast råaste och bäst kvalité! Iaf när det gäller gammal Black, Thrash eller Döds.

Ang sången, är det något jag märkt, eftersom jag själv är growlsångare och störde mig på att sången lät råare i verkligheten än på inspelning, det löste jag med en kondensatormick. Kan inte svara på hur det är med vanlig sång, med tanke på att jag aldrig spelat in det med en kondensatormick
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Tipstråd kring inspelning Empty Sv: Tipstråd kring inspelning

Inlägg av Gäst mån 5 apr - 21:32:02

Kan ju bara snacka om min egen erfarenhet med dynamisk mick och sånginspelning och hålla med om att det blir inte samma tryck i skiten som det är i verkligheten.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Tipstråd kring inspelning Empty Sv: Tipstråd kring inspelning

Inlägg av Peggyfier mån 5 apr - 21:33:20

Nah asså jag kan tänka mig att en del av "raspet" i growl inte tas upp helt bra i dynamiska, särskilt inte i high pitched sångsätt, vilket säger sig själv lite...

Men på rensång så är det ju helt enkelt att de dynamiska ger ett mer dovt ljud och kondensator ett klarare ljud eftersom att de tar upp ljud med högre frekvens än dynamiska.
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Tipstråd kring inspelning Empty Sv: Tipstråd kring inspelning

Inlägg av Xemtoth mån 5 apr - 21:35:30

Peggyfier skrev:Nah asså jag kan tänka mig att en del av "raspet" i growl inte tas upp helt bra i dynamiska, särskilt inte i high pitched sångsätt, vilket säger sig själv lite...

Men på rensång så är det ju helt enkelt att de dynamiska ger ett mer dovt ljud och kondensator ett klarare ljud eftersom att de tar upp ljud med högre frekvens än dynamiska.
Nej, bra där sade du nåt! Mina mörkare growl har aldrig påverkats på samma sett, men eftersom jag varit black metal sångare i typ 3-4 år (minns inte riktigt) så har jag ju stött på det här problemet mycket!
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Tipstråd kring inspelning Empty Sv: Tipstråd kring inspelning

Inlägg av Peggyfier mån 5 apr - 21:37:39

Mjo, så det handlar egentligen bara om hur små/stora membran mikrofonerna har, om man ska ha lågfrekventa eller högfrekventa ljudkällor
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Tipstråd kring inspelning Empty Sv: Tipstråd kring inspelning

Inlägg av Juck sön 25 apr - 16:16:05

Handlar tråden om heminspelning eller studioinspelning?
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Tipstråd kring inspelning Empty Sv: Tipstråd kring inspelning

Inlägg av Xemtoth sön 25 apr - 16:38:00

Juck skrev:Handlar tråden om heminspelning eller studioinspelning?
Ja ur mitt perspektiv så var det hemmainspelning, eller sånt i repan för demos etc. Men tips för studioinspelningar går ju såklart också hem! Du har ju några år på nacken ang det där så jag tror nog du kan ge oss några redigt fläskiga tips! Kör hårt Juck The Ripper!
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Tipstråd kring inspelning Empty Sv: Tipstråd kring inspelning

Inlägg av Juck sön 25 apr - 17:09:29

Jag tror att man ska skilja på studio och hem/repinspelningar för att det ska bli något vettigt sagt.

Jag spelar inte in någonting hemma men en del rep i lokalen.
Beroende på vad man ska använda inspelningen till så behöver man ju vara olika petig med hur man spelar in.
Om materialet inte ska släppas till allmänheten spelar det ju knappt någon roll hur det låter, bara man hör själv det man vill höra.
Vi spelar in rep med allting live för att lära sig låtarna snabbare, fundera på ändringar osv.
Då kör vi med följande setup:
Shure SM 57 på: Gitarrstärkare och virvel.
AKG D112: Baskagge
JJ-labs trummickar på: pukor och overhead.
Basen: Linead genom Ampeg SVP-PRO

T-bone multikabel in till kontrollrum där vi har en Tascam M-216 mixer där vi kör ut allt till ett 8-kanaligt Maya 1010 ljudkort och vidare in i cubase.

Just nu är allt uppriggat så att vi bara trycker rec och spelar in utan någon som helst finmixning.

Utrusningen har funkat vettigt för rehearsals.

Vi har inte så jäkla bra dämpat mellan de olika rummen vilket gör att det är svårt eller tidskrävande om man ska göra riktigt seriös inspelning.
SM57:orna läcker jävligt lite vilket är kanon när man kör in live, man får i princip inga trummor med i gitarrmickarna vilket är apskönt.

Vi har skärmat mellan stärkarna med kontorsskärmar (sånna där tygskärmar som användes till kontorslandskap på 70-80:talet) De dämpar jävligt bra och är ett tips för alla som håller på med hemmainspelningar. Man kan lätt få till något som liknar studioakustik om man har några skärmar som man ställer upp kring det man ska spela in.

Annars funkar det bra med en bandspelare som man ställer mitt i lokalen också, Minidisk med vettig mikrofon brukar också ge bra ljud.

Om man tänker att man ska spela in allt i replokalen och har dåligt med pengar så skulle jag nog satsa på Thomanns MB-75-mickar (kopia av SM57) istället för något som det står JJ-Labs på...
Några SM57 funkar ju både till pukor, virvel och gitarrstärkare. Sen behöver man väl någon mick för baskagge AKG D112 är vettig och funkar ju även till basstärkare. Sen får man återanvända mickarna så att man spelar in trummor först och linear bas och gitarr så får man flytta mickarna när man gör pålägg.
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Tipstråd kring inspelning Empty Sv: Tipstråd kring inspelning

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet