Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Miljöhotet/Global Warming

+6
Hammerheart
Atlas Musclecore
Vargr
Geten
Wolvie
Svullet_Rektum
10 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Svullet_Rektum sön 2 maj - 20:31:45

Att Jorden värms upp p.g.a. oss människor och våra utsläpp/vår energiförbrukning verkar vara en allmän uppfattning bland människor och forskare om man ska tro på media och politiker. Personligen är jag lite mer skeptisk, och kollar man på den reella fakta som finns så är det minst lika mycket, om inte mer, som visar på att Jorden faktiskt inte värms upp, och att vi människor inte påverkar detta alls. Det är helt naturligt med klimatförändringar och det sker hela tiden. Den mängden koldioxid vi släpper ut påverkar inte klimatet, i alla fall verkligen inte på det sätt att det ger sådana monumentala förändringar som det sägs. Det är viktigt att peka ut att den "fakta" som forskare sammanställer inte nödvändigtvis är korrekt och ändras hela tiden allt eftersom nya rön upptäcks. Exempelvis så trodde man bara för något decennium sedan att det pågick en "global cooling", vilket vi nu vet är fel. Vad hade hänt om det hade fått samma massmediala uppmärksamhet?

Problemet med de flesta motståndare och deras teser är att för att de ska få något som helst slags genomslag så måste de vara ännu mer sensationella än förespråkarna, vilket leder till vinklade och överdrivna argument.

:echmil:
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Wolvie sön 2 maj - 20:56:39

Jordens klimat ändras med tiden, det är ett faktum och det är inget vi kan ro för. Hela den här grejen har blåst upp till enorma proportioner och säger man emot så är man "förnekare" eller något annat. Alla respekterade forskare vet vad en växthusgas är och att koldioxid har den effekten när den är uppe i atmosfären, dock håller jag åsikten att det är extremt överdrivet den effekt som våra utsläpp gör. Jag har aldrig sett några direkta bevis för AGW och den som kan presentera trovärdiga såna kommer jag lyssna på. Argument som "det är allmän uppfattning bland forskare" håller ingen grund alls för dels är vetenskap ingen demokrati och sen kräver jag att se avhandlingar och data.
Jorden kommer inte koka över pga det vi gör, däremot är inte det en ursäkt för att inte finna bättre energikällor. Förbränning är en väldigt ineffektiv källa, likaså är dessa jävla hippiedrömmar som vindkraft, vågkraft och dylikt. Alla dessa kan bidra lokalt men det är omöjligt att driva dagens moderna samhälle med det, så länge vi inte uppfinner rumstempererade supraledare. Inför mer kärnkraft och utbilda folket om det så man slipper ignoranta idioter som skriker sina åsikter.
Wolvie
Wolvie
Soulreaper
Soulreaper

Antal inlägg : 615
Join date : 10-01-31
Age : 34
Ort : Sveriges ändtarm

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Geten sön 2 maj - 21:00:06

Vore något om jordens undergång skedde genom att den kokade. Mmm, ska fantisera om detta slut i natt tror jag.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Wolvie sön 2 maj - 21:02:05

Det kommer ju hända oundvikligen eftersom solen expanderar så ge det några miljarder år så har vi hårdkokad planet till frukost.
Wolvie
Wolvie
Soulreaper
Soulreaper

Antal inlägg : 615
Join date : 10-01-31
Age : 34
Ort : Sveriges ändtarm

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Vargr sön 2 maj - 21:09:27

Hurfan kan solen expandera? Den får väl inte energi från någonstans. Den avger väl bara energi?

EDIT: Sorry, nu glider vi ifrån ämnet. Detta är inte filosofi delen, eller vart det nu platsar.
Vargr
Vargr

Antal inlägg : 1539
Join date : 10-01-31
Ort : Uppsala

http://www.klockren.nu

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Svullet_Rektum sön 2 maj - 21:16:24

Miljöhotet/Global Warming 676px-Sun_red_giant.svg

Men ja, OT som sagt.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Vargr sön 2 maj - 21:23:37

Jahaja du menar den skiten. Men den expanderar ju inte regelbundet utan det där händer ju skitsnabbt när det väl kommer till kritan.
Vargr
Vargr

Antal inlägg : 1539
Join date : 10-01-31
Ort : Uppsala

http://www.klockren.nu

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Wolvie sön 2 maj - 21:47:55

Vargr skrev:Jahaja du menar den skiten. Men den expanderar ju inte regelbundet utan det där händer ju skitsnabbt när det väl kommer till kritan.
Jo det gör den. Läs på lite.
Wolvie
Wolvie
Soulreaper
Soulreaper

Antal inlägg : 615
Join date : 10-01-31
Age : 34
Ort : Sveriges ändtarm

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Atlas Musclecore sön 2 maj - 22:38:03

Om vi bortser ifrån om det är sant eller inte, för jag känner själv att jag inte kan göra en bedömning såhär på lekmanna nivå med alla faktorer som måste vägas in, så krävs det i vilket fall som helst en förändring ur ett miljöetiskt liksom sociologiskt perspektiv. :echmil:

Den nuvarande förbränningen av fossila bränslen förstör helt enkelt i och med sin utsöndring för såväl individer liksom kollektiv i större eller mindre skada. Eller för den delen utvinningen av det hela har även det en potential att förstöra - ta det här som händer just nu vid oljeplattformen utanför Louisiana i den Mexikanska Golfen till exempel. Eller ta bara och titta på klimatet i de områden där de fortfarande använder kolkraftverk; surt regn osv. vilket påverkar naturen.

Sedan som jag nämnde anser jag att t.ex. en växling ifrån privattrafik till kollektiv skulle främja samhället i sig, och att utöka infrastruktur för järnväg är att föredra framför motorvägar.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Wolvie sön 2 maj - 23:25:50

Inför kärnkraft verk och bygg om vägar till maglev-spår. Det enda som hindrar oss är min mest hatade ursäkt: "har inte råd".
Wolvie
Wolvie
Soulreaper
Soulreaper

Antal inlägg : 615
Join date : 10-01-31
Age : 34
Ort : Sveriges ändtarm

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Gäst mån 3 maj - 12:04:14

Jag är övertygad av att det händer, men världen har ju börjat bättra sig som fan.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Wolvie mån 3 maj - 13:03:44

Så vad är worst case scenario? Att polerna smälter och det blir The Day After Tomorrow? Ehhhhhnej det tror jag inte på för fem öre och ni har rätt att säga "I told you so!" om det händer. Jag har hört att havsströmmarna beror på salt/sötvatten balansen men vad jag vet så är man inte alls säker på vad som bildar och driver strömmarna.
Att vattennivån höjs med 7 m så många kuststäder hamnar under vatten? Holländarna har varit mycket längre under vattennivån i flera hundra år och klarat sig skitbra, och dom snackar 4 språk och röker på samtidigt. I think we'll be fine there.
Att folks friskvattenkällor försvinner när glaciärer smälter? Well jag är en kall människa och bryr mig inte så djupt. Det är hemskt och allt det men jag mår inte dåligt av det. Människan överlevde förra istiden så jag tror att människan idag är kapabel att flytta när kranen slutar rinna.
Wolvie
Wolvie
Soulreaper
Soulreaper

Antal inlägg : 615
Join date : 10-01-31
Age : 34
Ort : Sveriges ändtarm

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Hammerheart mån 3 maj - 13:55:24

Tycker väl att den här vintern som har varit har bevisat rätt bra att det här snaket är rätt så överdrivet.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Wolvie mån 3 maj - 13:58:20

Dock hade ju Lund sin varmaste marsdag det här året på 250 år eller något sånt (dock va det 0,1 grader kallare en gång på 80talet). Men det spelar ingen jävla roll för det är omöjligt att säga något om klimatet på en sådan tidsskala. Såna förändringar tar skitlång tid.
Wolvie
Wolvie
Soulreaper
Soulreaper

Antal inlägg : 615
Join date : 10-01-31
Age : 34
Ort : Sveriges ändtarm

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Hammerheart mån 3 maj - 14:03:04

Äh. Jag tror att hela det här med global uppvärmning är långt mer kommersiellt än vad det är något annat. Och om det sker så är det naturligt för planeten att reagera sådär. Så varför inte? Folk lär väl dö, men vem fan bryr sig egentligen?
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Wolvie mån 3 maj - 14:30:39

Det klart det är, det har ju byggts upp en hel industri kring detta och hela karriärer bildats på endast detta. I dessa tider kan man ju inte bara säga "nä det kanske inte är så farligt" och slopa hela skiten.
Wolvie
Wolvie
Soulreaper
Soulreaper

Antal inlägg : 615
Join date : 10-01-31
Age : 34
Ort : Sveriges ändtarm

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Hammerheart mån 3 maj - 14:43:40

Är det inte så man gör hela tiden?
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Atlas Musclecore mån 3 maj - 15:30:51

Wolvie skrev:Så vad är worst case scenario? Att polerna smälter och det blir The Day After Tomorrow? Ehhhhhnej det tror jag inte på för fem öre och ni har rätt att säga "I told you so!" om det händer. Jag har hört att havsströmmarna beror på salt/sötvatten balansen men vad jag vet så är man inte alls säker på vad som bildar och driver strömmarna.
Att vattennivån höjs med 7 m så många kuststäder hamnar under vatten? Holländarna har varit mycket längre under vattennivån i flera hundra år och klarat sig skitbra, och dom snackar 4 språk och röker på samtidigt. I think we'll be fine there.
Att folks friskvattenkällor försvinner när glaciärer smälter? Well jag är en kall människa och bryr mig inte så djupt. Det är hemskt och allt det men jag mår inte dåligt av det. Människan överlevde förra istiden så jag tror att människan idag är kapabel att flytta när kranen slutar rinna.

Öknar breder ut sig, folk kommer få brist på vatten (som du sa)... Och vad leder det till? En flyktingström värre än något du har kunnat tänka dig hitills. Blir ju askul när hela mellanöstern och Nordafrika kommer åkandes upp till Europa!
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Stenberg mån 3 maj - 15:44:20

Atlas Musclecore skrev:Blir ju askul när hela mellanöstern och Nordafrika kommer åkandes upp till Europa!

Åhnej! :cry:
Stenberg
Stenberg

Antal inlägg : 1420
Join date : 10-03-13
Age : 31
Ort : Stenungsund

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Johan mån 3 maj - 15:46:13

Johan
Johan

Antal inlägg : 543
Join date : 10-01-30
Ort : Florens/Lund

http://isbrytare.wordpress.com/

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Hammerheart mån 3 maj - 16:16:59

Stenberg skrev:
Atlas Musclecore skrev:Blir ju askul när hela mellanöstern och Nordafrika kommer åkandes upp till Europa!

Åhnej! Crying or Very sad

Då har Mona Sahlin sitt nyckelargument till varför hon ska bli statsminister.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Gäst mån 3 maj - 16:17:56

Miljöhotet/Global Warming Mona_sahlin
'nuff said.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Hammerheart mån 3 maj - 16:22:33

Mona Sahlin ser fan ut som en i kristianstad vi kallar för Tompa. Pallar inte fixa bild så ni får ta mitt ord för det.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Gäst mån 3 maj - 16:25:42

Witchryder skrev:Mona Sahlin ser fan ut som en i kristianstad vi kallar för Tompa. Pallar inte fixa bild så ni får ta mitt ord för det.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Hammerheart mån 3 maj - 16:26:47

Du vet vem jag menar iaf! FFD. NEJ VI MÅSTE HA HONOM SOM SMILEY!!!
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Miljöhotet/Global Warming Empty Sv: Miljöhotet/Global Warming

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet