Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

reparationer etc

2 posters

Gå ner

reparationer etc Empty reparationer etc

Inlägg av Peggyfier mån 10 maj - 14:30:00

Jag och min vän gjorde igår ett försök att laga min halvkassa vinylspelare som jag köpte för 300 kr på en loppis. Det är en Sharp VZ-N15H, sån där allt i ett så det är inga direkta kvalitetsgrejer. Iaf så har själva vinylspelarn i den inte riktigt hängt med (svajat en massa) när man spelar så vi skruvade upp den, hade i lite symaskinsolja i motorn samt kortade av drivremmen som var lite utsliten. När detta var gjort så skruvade ihop den igen och när vi prövade att spela så gick den finfint! Med ett litet undantag, vilket var att eftersom att vi inte hade något bra lim så hade vi tejpat ihop drivremmen, och tejpen var blank så den saktar ner då och då. Erh ja. Men för att vara första gången jag håller på med sånt här så är jag ändå nöjd! Men ska nog köpa en ny drivrem till nästa gång... Eller lim.

Iaf, har ni någon erfarenhet av sånt här? och så tänkte jag att om man har problem med sina grejer så kan man skriva det här och se om någon känner igen problemet och har en lösning!
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

reparationer etc Empty Sv: reparationer etc

Inlägg av Juck mån 10 maj - 18:10:55

http://shop.conrad.se/websale7/?shopid=conrad-swe&act=product&prod_index=340774&subref=search/skivspelare/prod_340774&Ctx=


Det verkar finnas en förkärlek för att bunta ihop trådar oavsett vad det gäller...Det kommer bli omöjligt att hitta vad man söker. Vill någon ha tips på rörbyte så får de sitta och leta igenom 20 sidor i reparationstråden...
Jag röstar för en tråd/ämne.
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

reparationer etc Empty Sv: reparationer etc

Inlägg av Peggyfier tis 11 maj - 7:43:51

du har en poäng. Sen vet jag inte hur stort intresset för just reparationer av teknik är här på forumet, men Kribbe som är moderator får kanske avgöra det senare. Angående drivremmar så vet jag var jag ska köpa, jag har bara inte råd Razz
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

reparationer etc Empty Sv: reparationer etc

Inlägg av Juck tis 11 maj - 7:58:54

Jag tror att det är svårt att få någonting annat att hålla.
Du kan kanske gå in på myrorna och snatta en från någon som typ saknar pickup eller något.

Gummisnodd?

På min skivspelare är remmen jävligt viktig eftersom den hoppar när man byter hastighet om man satt dit den fel. På vissa spelare går ju remmen mer i ett spår och man kan sätta dit det mesta av rätt längd.
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

reparationer etc Empty Sv: reparationer etc

Inlägg av Peggyfier tis 11 maj - 8:01:51

Jo, ska försöka fixa den där snart, på nåt sätt. Men har ingen större brådska eftersom att vi har en fungerande i vardagsrummet som jag använder för det mesta, den där är mest rolig att pilla med.
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

reparationer etc Empty Sv: reparationer etc

Inlägg av Peggyfier tis 21 jun - 10:22:13

Har nu pillat med en ny grej! Fick en gammal Luxor Dirigent 3000 (vinylspelaren högst upp på första bilden) som jag gillar som fan, men det visade sig bli lite problem med den. För det första så har den DIN-kontakter, något man fick för sig att använda som högtalarkontakter nån gång under mitten av 70-talet. Och mina högtalare har inte sådana kontakter. För det andra så har den redan inbyggd förstärkare, så jag kan inte koppla den till min Marantz om jag inte skruvar upp den och börjar pilla (kanske försöker mig på det nån gång senare dock, eftersom att Marantzförstärkaren är bättre.

reparationer etc DSC00251

Här är iaf förstärkaren och vinylspelaren. Mitt projekt blev att köpa två switchar, DIN-kontakter och en bit kabel. Har fäst DIN-kontakterna på två små bitar kabel, så att ljudet för det första kommer ut från spelaren. Sedan fäst dessa i switcharna, gjort samma sak med kablarna från Marantzen, och till slut fäst högtalarkablarna i switchen.

reparationer etc DSC00250

Så nu kan jag växla mellan min vanliga förstärkare och spelaren får

Blev iaf jävligt nöjd över att det funkade eftersom att det var lite av ett experiment.
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

reparationer etc Empty Sv: reparationer etc

Inlägg av Gäst tis 21 jun - 18:04:28

Bra meck alltså!

Söker själv en affär som kan laga grejer. Vågar man lita på att typ HiFi-klubben kan reparera en vinylspelare från -76? Känns som om man verkligen behöver en duktig meckare för att rota i en så pass gammal spelare, eller har jag fel?

Problemet är att stereo inte fungerar.. vet inte riktigt vad man ska göra åt saken.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

reparationer etc Empty Sv: reparationer etc

Inlägg av Juck sön 3 jul - 8:34:23

Peggy ->Snygga grejer, men du får nog ta och möblera lite bättre när du sitter på sådana gobitar.

Kap -> Du kan nog lita på Hifi-klubben bara dom tar emot den. Jag tror absolut att dom har tillräckliga skills för att klara av en skivspelare...Det är ju inte många komponenter och Hifi-klubben har ju bra skills på analog audio.
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

reparationer etc Empty Sv: reparationer etc

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet