Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Rickenbacker basar

2 posters

Gå ner

Rickenbacker basar Empty Rickenbacker basar

Inlägg av Gäst tor 13 maj - 11:20:07

Tja! Hur mycket brukar Rickenbacker basar gå för?

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Rickenbacker basar Empty Sv: Rickenbacker basar

Inlägg av Hammerheart tor 13 maj - 13:21:34

Kolla musikbörsens hemsida?
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Rickenbacker basar Empty Sv: Rickenbacker basar

Inlägg av Gäst tor 13 maj - 13:33:22

Bra idé!

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Rickenbacker basar Empty Sv: Rickenbacker basar

Inlägg av Hammerheart tor 13 maj - 13:34:16

Att du inte ens täntke på det själv!
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Rickenbacker basar Empty Sv: Rickenbacker basar

Inlägg av Gäst tor 13 maj - 13:35:19

Mjo, jag kollade främst på ebay...Och där fanns de flesta i 10-14k klassen.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Rickenbacker basar Empty Sv: Rickenbacker basar

Inlägg av Juck tor 13 maj - 14:26:41

Hellbastard skrev:Mjo, jag kollade främst på ebay...Och där fanns de flesta i 10-14k klassen.
Shit! Äntligen ett ämne som jag kan skriva uppsatser om :)
Rickar före -74 brukar gå lite högre än de efter eftersom de har en toster i halsläge och lite annan placering än senare modeller.

Jag skulle säga att ett standardpris för en 4001 efter -74 är kring 18-20000. Det ligger en uppe på blocket svinbilligt men säljaren vill inte sälja den ens om man slänger på några tusenlappar (skum kille, kan vara ett födelsedagsskämt).

Det finns en blå -75:a i Göteborg för 18000:- om du är intresserad.

4003:orna går väl på ungefär samma pengar om man inte köper dem i butik då kostar de vansinnigt mycket, jag tror listpriset är över 40.

Personligen gillar jag inte 4003:ans tjockare hals men det är ju en smaksak.

Jag har sneglat på e-bay en del men det är ungefär samma pris som om man köper i sverige med den stora skillnaden att man inte kan provspela. Tänk på att en Rick för 14000 på ebay ska fraktas hem och sen tillkommer tull så man kan väl räkna på pris * 1,3 för att få hem den. Så en rick för 14000:- kostar ungefär 18200 när den väl är hemma.
Jag tror att jag provspelade ungefär 10-20 rickar innan jag köpte min. Nu letar jag efter en till och har provspelat ytterligare ett antal men inte hittat rätt. Jag tycker iofs att de håller jäkligt jämn kvalité jämfört med många andra instrument men ska jag lägga 20000 spänn på en bas så vill jag att det ska kännas helrätt. Jag testade tex en för någon månad sen där ägaren låtit banda om den med jumboband vilket gjorde den till typ ett av världens mest obekväma instrument.

Tänk också på att 4001:orna inte är tillverkade för roundwondsträngar vilket ju är det vanligaste idag. Det är inga problem att köra vanliga strängar om man bara justerar halsen, Rickarna är också jävligt sköna när man stämmer ner.
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Rickenbacker basar Empty Sv: Rickenbacker basar

Inlägg av Gäst tor 13 maj - 14:58:19

Aha. Jag tackar för all information, detta får bli något jag ska tänka över isåfall! cheers

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Rickenbacker basar Empty Sv: Rickenbacker basar

Inlägg av Juck fre 14 maj - 6:17:08

Hellbastard skrev:Aha. Jag tackar för all information, detta får bli något jag ska tänka över isåfall! cheers

Du måste hålla koll på lite grejer också så att du inte köper en kopia. Jag har tom stött på kopior i butik där ägaren trott benhårt att han sitter på en äkta Rick. En butik jag var inne i hade typ 4 eller 5 rickar varav en var en kopia.

Det flesta kopior har bara en dragstång men det finns minst en variant som har två. Kolla mickar osv, utbytta mickar sänker värdet en del. Man måste skruva av trussrodlocket och kolla att dragstängerna inte käkat sig in i trät, kolla gärna elektronikluckan att det sitter en tillverkar signatur där osv..

Testa lite olika innan du köper, testa de olika modellerna.

Eller bäst av allt köp min Jodee. :)
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Rickenbacker basar Empty Sv: Rickenbacker basar

Inlägg av Hammerheart fre 14 maj - 13:28:04

Haha, det är som en jävla kokain-business, det där med Rickenbacker basar.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Rickenbacker basar Empty Sv: Rickenbacker basar

Inlägg av Gäst fre 14 maj - 15:18:47

Aha. Jag tackar för allting, visste inte verkligen att det fanns så bra kopior, nåväl. Jag får se hur allting blir när jag har skrapat ihop pengar.

Men jag är nog intresserad av basen du säljer isåfall! Bara det att jag inte har pengar, än.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Rickenbacker basar Empty Sv: Rickenbacker basar

Inlägg av Juck fre 14 maj - 17:10:54

Hellbastard skrev:Aha. Jag tackar för allting, visste inte verkligen att det fanns så bra kopior, nåväl. Jag får se hur allting blir när jag har skrapat ihop pengar.

Men jag är nog intresserad av basen du säljer isåfall! Bara det att jag inte har pengar, än.

Det finns kopior som är jäkligt lika utseendemässigt och sen finns det kopior som är jävligt bra instrumentmässigt. Jag känner ingen spelskillnad på min Jodee och på mitt original förutom att jag har bytt stallet på originalet och har ett originalstall på Jodeen :)
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Rickenbacker basar Empty Sv: Rickenbacker basar

Inlägg av Gäst fre 14 maj - 17:59:18

Aha!

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Rickenbacker basar Empty Sv: Rickenbacker basar

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet