Iron Maiden- Göteborg 1 Juli 2011
+23
mjältbrand
Countess
Sire-Nahvas
Hammerheart
Seroth
Karate-Molin
Friberg
Atlas Musclecore
Monoliten
Sictorment
Edenborg
Svullet_Rektum
Scullicon
BIFFonen 666
Vitus
Carrion
Johan
Halonen666
M-Morbid
Stenberg
pompepg
ThrashDave
Jandelin
27 posters
Sida 7 av 7
Sida 7 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Iron Maiden- Göteborg 1 Juli 2011
Det är klart de inte är mainstream, men med de kriterierna hade de varit det. Ett mainstreamband för mig är ett band som har som mål att bli populära hos den stora massan och synas så mycket som möjligt genom att kompromissa med sin musik och följa trender.
Svullet_Rektum- Svullom Rektorum Absurdum
- Antal inlägg : 4534
MEN de är mainstreamens rockgrupp nummer ett! kaaaanske delad plats med metallica, men ändå.
Nej fan. IM sålde sig aldrig! Sen kan man diskutera huruvida Metallica gjorde det eller ej, förvisso. Men det är en annan diskussion...
Delvis är det det. Mainstream är direkt knutet till populärkulturen, villket hårdrock aldrig har varit en del av. Wikis definition är "Mainstream music denotes music that is familiar and unthreatening to the masses, as for example popular music, pop music, middle of the road music, pop rap or pop rock. Opposing mainstream music is the music of subcultures. This exists in virtually all genres of music and is found commonly in punk rock, indie rock, alternative/underground hip hop, anti-folk and heavy metal, among others."
Jag snackade alltså om den generella mainstreamen och inte mainstreamen inom heavy metal. Där är ju Maiden definitivt mainstream.
Jag snackade alltså om den generella mainstreamen och inte mainstreamen inom heavy metal. Där är ju Maiden definitivt mainstream.
Man kan väl lägga upp det som så att i princip de flesta hårdrockare gillar/uppskattar Iron Maiden, samt en rätt så stor sjara icke-hårdrockare.
Bland hårdrockare är det en relativt liten del av publiken som gillar Mayhem, och inte särskilt många icke-hårdrockare alls.
Särskilt i Sverige då. Man kan ha "mainstream appeal" utan att spela mainstream musik, helt enkelt.
Bland hårdrockare är det en relativt liten del av publiken som gillar Mayhem, och inte särskilt många icke-hårdrockare alls.
Särskilt i Sverige då. Man kan ha "mainstream appeal" utan att spela mainstream musik, helt enkelt.
Fanboys vägrar ibland att inse sanningen...
Stämmer perfekt in på Iron Maiden, musik som spelas på rockklassiker och som högaktas av många som lyssnar på rockorienterad musik. Musikens budskap är inte direkt så kontroversiellt så att folk ogillar det heller, musiken är väldigt lätt att lyssna till dessutom. Det talar till mycket människor helt enkelt, även en stor del av mainstreamkulturen.
Hela det stycket passar perfekt till Iron Maiden och speciellt mediaövervakningen över när de kommer hit och spelar vartenda jävla år. Evangemanget kallas folkfest, det finns artiklar som dessa: http://www.aftonbladet.se/sofismode/mode/article11463368.ab
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article11470346.ab
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article13262544.ab
Det går för övrigt inte en dag utan att sunkiga kanaler som Rockklassiker spelar Run To The Hills eller Aces High.
Detta hade aldrig hänt ett band som inte är mainstream. Hårdrock är en del av svenssonkulturen (och populärkulturen) oavsett om du vill det eller inte, lika obligatoriskt som Solsidan och moderaterna.
Svullet_Rektum skrev:"Mainstream music denotes music that is familiar and unthreatening to the masses
Stämmer perfekt in på Iron Maiden, musik som spelas på rockklassiker och som högaktas av många som lyssnar på rockorienterad musik. Musikens budskap är inte direkt så kontroversiellt så att folk ogillar det heller, musiken är väldigt lätt att lyssna till dessutom. Det talar till mycket människor helt enkelt, även en stor del av mainstreamkulturen.
Hela det stycket passar perfekt till Iron Maiden och speciellt mediaövervakningen över när de kommer hit och spelar vartenda jävla år. Evangemanget kallas folkfest, det finns artiklar som dessa: http://www.aftonbladet.se/sofismode/mode/article11463368.ab
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article11470346.ab
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article13262544.ab
Det går för övrigt inte en dag utan att sunkiga kanaler som Rockklassiker spelar Run To The Hills eller Aces High.
Detta hade aldrig hänt ett band som inte är mainstream. Hårdrock är en del av svenssonkulturen (och populärkulturen) oavsett om du vill det eller inte, lika obligatoriskt som Solsidan och moderaterna.
Senast ändrad av Hellbastard den tis 5 jul - 14:22:46, ändrad totalt 1 gång
Gäst- Gäst
Nej, du har fel. De flesta människor gillar inte hårdrock eller Iron Maiden (nej, att nynna på refrängen till RttH är inte att gilla IM). Sedan ÄR visserligen hårdrock stort i Sverige och det har blivit någon folkig grej att se Maiden och AC/DC på Ullevi. Sedan går folket hem igenom och kollar på MTV.
Hårdrock är inte "unthreatening" och kommer aldrig att bli det eftersom det är en genre som tar avstånd från mainstreamen både musikaliskt och textmässigt. Hårdrock är inte en del av populärkulturen, däremot är många rockband (och vissa låtar) det. Det finns en viss skillnad.
Sedan är det inte 1986 längre. Mycket som var hemskt och förstörde ungdomen förr är accepterat idag. Tiderna förändras.
Detsamma kan sägas för Pink Floyd. Ett band som tog avstånd från mainstreamen men ändå är/var enorma för att tillräckligt många gillade musiken.
Min poäng är att man inte är mainsteam bara för att man är stor och berömd. Det, och hur man förhåller sig till mainstreamen.
Hårdrock är inte "unthreatening" och kommer aldrig att bli det eftersom det är en genre som tar avstånd från mainstreamen både musikaliskt och textmässigt. Hårdrock är inte en del av populärkulturen, däremot är många rockband (och vissa låtar) det. Det finns en viss skillnad.
Sedan är det inte 1986 längre. Mycket som var hemskt och förstörde ungdomen förr är accepterat idag. Tiderna förändras.
Detsamma kan sägas för Pink Floyd. Ett band som tog avstånd från mainstreamen men ändå är/var enorma för att tillräckligt många gillade musiken.
Min poäng är att man inte är mainsteam bara för att man är stor och berömd. Det, och hur man förhåller sig till mainstreamen.
Kul med iron maiden fans som säger till andra iron maiden fans att de inte är iron maiden fans
patologen- Antal inlägg : 365
patologen skrev:Kul med iron maiden fans som säger till andra iron maiden fans att de inte är iron maiden fans
Kan ju inte göra annat än att hålla med.
Gäst- Gäst
Om hårdrock inte kan vara mainstream... Vad kallade du 80-talets sleaze/glam? Även om det är gay utav bara fan, så är det ju fortfarande Hårdrock.
Hammerheart- The Banhammer
- Antal inlägg : 4278
Kommersiellt var det ju definitivt. 80-talet var då hårdrocken var som störst mycket tack vare subgenres som glam och sleaze som tilltalade många. Sen om det var mainstream vet jag inte. 80-talspopen var det som var mainstream och jag kan tänka mig att det var väldigt många som inte tilltalades av glammandet. Det var en del av mainstreamen men inte mainstream såsom den vanliga populärmusiken.
Kul med sär skrivningar.
Det är skillnad på fans och "fans".
patologen skrev:Kul med iron maiden fans som säger till andra iron maiden fans att de inte är iron maiden fans
Kul med sär skrivningar.
Det är skillnad på fans och "fans".
Var går gränsen då? Jag är lite ny på det här med iron maiden-elitism så förklara gärna.
Intressant att du tar vid dig av min s.k. elitism. Jag gillar många band som är mainstream, men Maiden är inte ett av dem.
Gränsen är inte absolut. Det är också ganska subjektivt. Världen är inte svart-vit
Gränsen är inte absolut. Det är också ganska subjektivt. Världen är inte svart-vit
Klart som fan glam och sådant trams var mainstream på 80-talet. Och klart som fan att Iron Maiden är, och alltid har varit Mainstream. Sedan om att den statusen vart deras mål eller inte, är ju ett helt separat ämne, eller hur?
Fast glambanden hade som mål att slå igenom i mainstreamen och åkte på trenden. Anser att det är ett kriterium för att vara mainstream, att man kompromissar med sin musik för att vara lättillgänglig för massan.
Bara för att en grupp är mainstream, måste det ju inte betyda att gruppen i fråga VILL vara det, eller? Det låter ju lite väl förlegat, faktiskt.
Förvisso inte, men vill man inte vara mainstream, eller kompromissa så pass mycket för att bli stora, så är det väl knappast troligt att man slår igenom i mainstreamen?
Det är lätt att anpassa sig efter mainstreamen (t.ex 80-talets glamband) men det är svårt att få mainstreamen anpassad efter sitt egna band (t.ex IM).
Det jag menar är att om man gör på ''glam-sättet'' är det i negativ mening men om man gör på ''IM-sättet'' är det positivt.
Så jag resonerar i alla fall.
Det jag menar är att om man gör på ''glam-sättet'' är det i negativ mening men om man gör på ''IM-sättet'' är det positivt.
Så jag resonerar i alla fall.
Countess- Antal inlägg : 1265
Svullet_Rektum skrev:Intressant att du tar vid dig av min s.k. elitism. Jag gillar många band som är mainstream, men Maiden är inte ett av dem.
Nej iron maiden är underground ju
Bryr mmig ej om vad du lyssnar på.
Sida 7 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» Hell's Pleasure 2011 (22-24:e Juli)
» Thrashfest Classics 2011 i Göteborg
» Opeth i Stockholm & Göteborg december 2011
» Köpes: Iron Maiden singlar
» Metal Magic Festival IV (7-9 Juli)
» Thrashfest Classics 2011 i Göteborg
» Opeth i Stockholm & Göteborg december 2011