Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Black Metal som "konst"

Gå ner

Black Metal som "konst" Empty Black Metal som "konst"

Inlägg av Atlas Musclecore fre 15 okt - 5:08:11

Det här inlägget kommer vara pretentiöst som en hel indianstam, men vadfan... Jag är jävligt pretentiös själv. Skapade en tråd på Repulsive's forum om det hela först för att se om det gick att få någon respons där innan jag postade här, men jag tycker det är intressant och det är mer aktiva medlemmar här så nu är det dags. Kommer rippa de inlägg som har postats där som en grund för fortsatt diskussion och debatt här om folk är intresserade. Om ni inte håller med mina premisser, sure, men skriv i sådana fall något konstruktivt om varför ni inte håller med!

Wall of text inc.

_______________________________________________________________________________________________

Black Metal, Innovation och Pretention - vart är vi nu?

Atlas Musclecore skrev:En liten grej jag satt och finnurlade på såhär på småtimmarna....

Black Metal så som den kristalliserades i den "andra vågen" bygger på ständig innovation och diversion. På 80-talet och en bit in på 90-talet fanns det ett antal band som står över merparten inom diverse subgenrer som man lätt kan identifiera, de som verkligen lyckades leva upp till sina "pretentioner", och som sedan har kopierats av ny-nostalgiska band i motsyfte till genrens fundamentala artistiska visioner. Musiken kan för all del vara bra eller till och med bättre än innovatörerna i vissa särfall. Men egentligen hände det inte mycket med genren fram tills någon gång i början av förra decenniet, då den "orthodoxa" skolan fick ett uppsving och en ny gnista slog liv i genren.

Deathspell Omega, Ofermod, Negative Plane, Watain, Mgła, Ondskapt (främst Dödens Evangelium jag tänker på då), Peste Noire mfl. hade väckt liv i det döda kadavret och fått något att hända. Hela Norma Evangelium Diaboli och Anja-perioden. Den trenden höll i sig i princip mellan 2002/03 - 2006/07 någon gång - sedan kom de kopiösa mängderna av band som ville kapitalisera på den nya rörelsens artistiska framgångar, och allt gick i stöpet igen precis som det skedde i slutet av 90-talet.

Sedan dess har flera av de här banden fortsatt att köra vidare på sina respektive linjer, men någon egentlig innovation utöver det som de redan har skapat kan jag inte sägas ha gjorts. Må hända har band haft pretentioner på innovation, men har inte riktigt levt upp till dessa.

Och som sagt... Vart är vi nu? Finns det några nya hopp inom genren, eller nöjer vi oss med nostalgin och de gamla jättarna som tröskar på med nytt material som oftast inte lever upp till deras tidigare kataloger? Må hända att några av dem fungerar som ledstjärnor i mörkret, men finns det ny mark att vinna eller är genren med sina pretentioner lämnad att äta upp sig själv i sin nostalgi? Frågan går egentligen att säga om alla de metal-genres i allmänhet, men som en artistisk strömning ser jag att black metal är kristalliseringen av idealen, och det är där den mesta ny mark har blivit vunnen de senaste tjugo åren.

pat skrev:Tycker att de flesta som lyssnar på black metal är så otroligt konservativa (märkligt nog) och dömer ut alla som vågar testa något nytt. Det är visst inte true om man inte låter som banden gjorde i början av 90-talet.

Angående band så hoppas jag på Shinings nya men Klagopsalmer var tyvärr inte lika bra som Halmstad så vi får se vad som händer. Tror tyvärr inte att den är så bra som jag hoppas.

Deathspell Omega tycker jag är in ständig utveckling, alla deras skivor låter olika så Paracletus ska bli otroligt spännande att höra. I övrigt så vet jag inte riktigt vilka band man ska hoppas på framöver. Visst ser jag fram emot nya släpp med ett flertal andra band men det är inget jag tror kommer föra genren vidare direkt.

Atlas Musclecore skrev:Men man kan inte förneka att Deathspell Omega i princip har haft sitt eget stuk sedan SMRC. Det är en ny inriktning som de befäste 2004, och som de sedan har spelat vidare på i nya utvecklingar runt samma koncept. Dock har ingen annan "vågat" fortsätta i deras fotspår känns det som, eller så bortförklarar de det som pretentiös onani.

Men jag känner själv att det finns potential i genren för att det ska bli någon... femte våg eller vad man nu ska kalla det. Dock har jag ingen aning i vilken riktning det kan tänkas gå - om det fortsätter med den religiösa satanismen eller vad i lyriken. Känns i vilket fall som helst att den nya riktningen måste ha ett djup i någon slags "tro", må så vara om den är religiös som filosofisk eller rent konstnärlig - eller allt samtidigt!

Atlas Musclecore skrev:
pat skrev:Känner att det är viktigt med band som står för något och vill förmedla något mer än bara underhållning.

Precis! Och det var vad black metal tog som sina ideal i Norge i slutet av 80-talet. Visst har jag inget emot att det finns band för strikt underhållning också, även om de inte aktivt står för ett konstnärligt uttryck så finns det i djupet av alla bra bands musik. Dock så blev det nästan självändamålsenligt förankrat i black metal att vara proaktiva inom det området, därför vill jag i princip inte kalla band som inte lever upp till det hela för "black metal"... men vad ska man göra? De spelar musik som låter likadant som de band som är black metal.

Wolves of the Throne Room har väl kanske en viss potential, kommer ihåg att jag inte gillade deras tidigare grejer riktigt, men Black Cascade hade faktiskt ett par ljuspunkter vad jag minns. Där har vi ett band som jag skulle vilja säga inte lyckas leva upp till sina pretentioner.

Altar of Plagues har faktiskt gått mig helt förbi, så det har jag inget egentligt grepp om!

Har om jag ska vara ärlig inte riktigt hållit mig up to date med den moderna black metal scenen, det var därför jag tänkte den här tråden kunde vara av intresse för att spåna om genren ur ett mer konstnärligt perspektiv och för att få fram lite nya band med potential.

pat skrev:Wolves in the Throne Room tycker jag är bland det absolut bästa som finns. De växer för varje lyssning och blir bara bättre och bättre.

Döden skrev:
pat skrev:
Miljöaktivistblackmetal i stil med Wolves in the Throne Room och Altar of Plagues kanske?
det tror jag faktiskt också, ganska många som utövar black metal hävdar ju sin beundran till naturen, så varför inte bli aktivist i dess namn? låter rimligt...satanistgrejen då, är den utvattnad numera? jag tror fan det, kanske inte den ortodoxa sorten (watain, dissection, deathspell) men de som har det som image, man känner ju på två röda sekunder när det är fejk...
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet