Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Laibach

4 posters

Gå ner

Laibach Empty Laibach

Inlägg av Peggyfier tis 2 feb - 19:55:35

Laibach, en del av konstgruppen NSK (Neue Slovenische Kunst-nånting). Fick hamna här på grund av deras elektroniska inslag och för att jag har svårt att placera dom. Någon kallade dem en hög med provokation och det stämmer väl till stor del.

De har bland annat gjort covers på kända låtar och förvrängt dom lite så att de ofta låter militäriska. De har även gjort ett album vid namn Volk som innehåller versioner av en drös nationalsånger, som för det mesta får en negativ klang (de har ett långt ljudspår i versionen av Amerikas där Milan Fras (sångaren i Laibach) bland annat säger "America, the melting pot")

De är inte rädda för att använda sig av symbolik med negativ laddning utan slänger ihop saker friskt, förvrider och förvränger, sätter militärisk prägel på det som inte redan har det. Och så är det episkt som fan i många fall.

Så, någon som har ett intresse för dessa Slovenska provokatörer?

Laibach Laibach


Tanz mit Laibach

Geburt einer nation (one vision cover)

God is god

Anglia
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Laibach Empty Sv: Laibach

Inlägg av Atlas Musclecore tis 2 feb - 20:00:14

Alltså, rent musikaliskt är de väldigt upp och ner, men som artister/konstnärer är de helt enkelt underbara. Som sagt, i sina provokationer och symbolspråk. Volk är rätt så mysig den med, på sitt eget vis. Har aldrig kommit dem särskilt långt in på djupet, men det finns i alla fall en tendens till att jag skulle kunna i framtiden. :)

Favoritlåten är helt klart deras cover på Opus disco hit "Live is Life"...
https://www.youtube.com/watch?v=JbB1s7TZUQk
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Laibach Empty Sv: Laibach

Inlägg av Gäst tis 2 feb - 20:00:21

Helt klart något jag borde dyka ner djupare i, var riktigt intressanta grejer det här. Kan inte förklara riktigt med ord vad som fick mig att gilla just God is God-videon, men antar att estetiken där tilltalar mig bara.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Laibach Empty Sv: Laibach

Inlägg av Peggyfier tis 2 feb - 20:03:18

@Atlas: Håller verkligen med om att det går upp och ner musikmässigt, med hela deras koncept och symbolik älskar jag. Och när de får till det musikmässigt också... Då jävlar afro

@Peter: Den är ju ganska episk
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Laibach Empty Sv: Laibach

Inlägg av Vitus tis 2 feb - 20:08:37

introducerades till detta band genom en skum typ som gick på min förra skola.
får ju hålla med atlas om att de går upp och ner. coverlåtarna är egentligen det mesta ja hört med dom, de flesta är jävligt bra. detta band har verkligen känsla alltså.
alla måste ju älska den odödliga klassikern Tanz mit Laibach också. man får fan lust att dansa. bara det säger en hel del tycker jag.
Vitus
Vitus
Sloth Warrior
Sloth Warrior

Antal inlägg : 3482
Join date : 10-01-31
Age : 32
Ort : Rydaholm

http://www.last.fm/user/public_library

Till överst på sidan Gå ner

Laibach Empty Sv: Laibach

Inlägg av Atlas Musclecore tis 2 feb - 20:10:20

Vitus skrev:introducerades till detta band genom en skum typ som gick på min förra skola.
får ju hålla med atlas om att de går upp och ner. coverlåtarna är egentligen det mesta ja hört med dom, de flesta är jävligt bra. detta band har verkligen känsla alltså.
alla måste ju älska den odödliga klassikern Tanz mit Laibach också. man får fan lust att dansa. bara det säger en hel del tycker jag.
Haha, jag upptäckte just den låten via Rathergood's lilla flashgrej med militärkatter...

http://www.rathergood.com/laibach

Har faktiskt viiljat se bandet live väldigt länge nu också, tror det skulle vara en helt annan upplevelse än högtalarna - både det visuellt och audiellt.


Senast ändrad av Atlas Musclecore den tis 2 feb - 20:16:29, ändrad totalt 2 gånger
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Laibach Empty Sv: Laibach

Inlägg av Peggyfier tis 2 feb - 20:11:13

Ja, den är helt underbar :D och så videon till och... Ja, allt. Sympathy for the devil är en fin cover också.
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Laibach Empty Sv: Laibach

Inlägg av Geten ons 3 feb - 4:21:25

Håller väl till stor del med Atlas. I alla fall att det estetiska med dem är tilltalande och att Life is Life (låten + videon) är fantastiska. Annars är deras musik dålig. Det tidiga materialet som är en form av proto-martial industrial är tråkigt och deras senare material snuddar på det värdelösa.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Laibach Empty Sv: Laibach

Inlägg av Gäst ons 3 feb - 8:53:46

Har inte Morbid Angel släppt en platta där deras låtar är remixade av dessa? Laibach remixes? Kanske är en bootleg, jag minns inte.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Laibach Empty Sv: Laibach

Inlägg av Geten ons 3 feb - 9:14:31

Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Laibach Empty Sv: Laibach

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet