Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Metalexiles Filmklubb #2: Long Weekend (1978)

Gå ner

Metalexiles Filmklubb #2: Long Weekend (1978) Empty Metalexiles Filmklubb #2: Long Weekend (1978)

Inlägg av Geten ons 27 okt - 15:57:56

Metalexiles Filmklubb #2: Long Weekend (1978) 247914.1010.A

http://thepiratebay.org/torrent/5012890
http://www.torrenthound.com/hash/cfa51f748dc06c0b01d0d0a7d6e664578b1fca5a/torrent-info/Long-Weekend-1978-

Seeders kommer och går så det kan ta en dag att få ner så ha tålamod. Jag hjälper till att seeda tills vidare. Ni som deltar i klubben får gärna göra det också.
Är man reggad på Cinemageddon är det säkert inga hastighetsproblem.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Metalexiles Filmklubb #2: Long Weekend (1978) Empty Sv: Metalexiles Filmklubb #2: Long Weekend (1978)

Inlägg av Geten ons 3 nov - 15:22:42

Få se om jag får någon ordning på tankarna jag haft om filmen.

Tyckte regissören gjorde ett gott jobb i att hålla en seriös ton i filmen. Hade lätt kunnat skena iväg och blivit jönsigt med tanke på handlingen. Sen verkar han besitta en del kunskap om skräckfilmsgenren. Han anspelade t.ex. på dolda hot. Jag gillar när man inte ser faran. Och ofta kanske det inte fanns någon fara? It's all in your heads! Paranoia. Utmärkt.
Därför var scenen när mannen satt ensam och rädd vid lägerelden i slutet av filmen bäst. Överallt mörker och oidentifierbara ljud och i det läget kände han att något var fel. Han såg paranoid ut och det hade jag också varit i samma situation. Kunde sätta mig in i det. Att en sko(?) ramlade ner från ingenstans var dock komiskt. Hade fladdermössen modevisning?

Något om filmens antagonist då. Att djur attackerar köper jag. Att vegetationen flyttar på sig för att stänga in någon köper jag också i filmens kontext även om det inte är vettigt. Men att naturen har makt över döden och kan få en död sjöko att krypa närmare köper jag inte. Gick någon och drog i den i smyg? Kanske var hunden. Hur som helst gillar jag när något livlöst oförklarligt kommer närmare när man vänder bort blicken. Och jag gillar konceptet att naturen slår tillbaka mot människan. Eftersom Long Weekend är en lågbudgetfilm så kunde inte filmskaparna göra så mycket med konceptet men de gjorde ett gediget jobb.

Våra hjältar då? Kvinnan var ju mest passiv och tog emot mannens elakheter tills hon fick nog och lämnade honom. Sen gick det som det gick för henne. Skulle vi tycka synd om henne? Jag brydde mig inte. Mannen var en douchebag. Var det meningen att vi skulle heja på honom? Jag kände större delen av filmen att han lika gärna kan dö för jag ogillar hans karaktär. Men sen när det gick åt skogen (no pun intended) så blev jag överraskad att jag faktiskt kände lite medlidande trots allt. Kanske för att han upptäckte för sent vilken douchebag han varit? Nja... När han i panik försökte springa ut ur skogen och hamnade i den där trädtunneln...fan vilken snygg sekvens. Hans dödsscen då? Speglade känguruns död. Ironiskt? Yeah, whatever. Bättre om han överlevt och tvingats leva med kunskapen att han dödat sin partner. Hade varit rätt åt honom baserat på karaktären.

Uppfattade inte riktigt vad som hade hänt paret emellan. Något problem hade uppstått och det var väl därför de reste till naturen för att där försöka lappa ihop relationen. Eller? Till min ursäkt var ljudnivån väldigt låg i rippen jag såg. OK, men de hade i alla fall problem och hon hade sökt sig till en annan man? Hade hon blivit gravid med honom och gjort abort? Eller hade hon fått ett spädbarn som sedan dog? Och det är därför hon blev så hysterisk varje gång sjökoungen ylade. Or did it...?
Hur som helst slog mig tanken att det kanske var det som var den egentliga "crime against nature" som postern nämner. Liten allegori sådär. Kanske är långsökt men jag gillade i alla fall tanken.

Faktum är att jag tyckte filmen var mer en psykologisk thriller än en skräckfilm. Ett par i bekymmer åker till en avlägsen del av naturen och börjar bråka. Naturen i sig bråkar inte med dem för naturen är likgiltig. Allt som går knas kan skyllas på de två individerna. Förutom den där sjökon. Vem fan var det som flyttade på den?! Människorna som jobbade på macken? De såg mysko ut. Sa de inte något om att det inte fanns en strand? Okej, öppnar jag den dörren framstår filmen allt mer som en b-film, vilket den förstås är. Schysst var den i alla fall.

WTF moment of the movie: Kvinnan kastar ett örnägg mot ett träd för att en örn har attackerat mannen. Mannen blir alldeles förskräckt. Så där gör man bara inte! Detta efter att han t.ex. fimpat i buskaget, kört över en känguru utan att egentligen bry sig, börjat hugga ner nämnda träd "bara för att", och skjutit som Rambo mot fåglar eller nåt. WTF?
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet