Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Yogsothery (Lovecraft-influerad musik)

4 posters

Gå ner

Yogsothery (Lovecraft-influerad musik) Empty Yogsothery (Lovecraft-influerad musik)

Inlägg av Geten tis 1 feb - 18:45:32

Yogsothery (Lovecraft-influerad musik) Yogsothery_chaosmogonic_rituals_of_fear

Inhandlade denna platta nyligen och jag är väldigt imponerad. De fyra medverkande banden hade fria händer att göra vad de ville och alla lyckades göra låtar som - åtminstone enligt mig - lyckas framkalla en 'Lovecraftisk' känsla av oro, bestörtning och oförståelse. Klart, det kanske hjälper ännu mer om man knarkar först och sen lyssnar men det har jag inte gjort och jag kan ändå leva mig in i dessa känslor för musiken är så potent. Men det bästa av allt är enigheten. Låtarna passar ihop jättebra trots att det är fyra olika band med fyra unika uttryckssätt. Jääportit börjar med dark ambient/electronica, sedan kommer Umbra Nihil och Aarni som kör sin progressiva och experimentella doom och skivan avslutas med en monsterlåt i drone/funeral-stuk av Caput LVIIIm som bara existerade för detta projekt. Medlemmar i sistnämna band lirar även i Malasangre så man vet att man får kvalitet. Eller jag vet det och ni får lita på mig.
Tummen upp till förpackningen också för det är den snyggaste jag sett en CD ha på jättelänge. Projektet har definitivt getts mycket omtanke. Rekommenderas!

Men eftersom jag tvivlar få här är intresserade av denna split kan ni väl diskutera era musikfavoriter med Lovecraft-tema. Vilka band som lyckats bäst med konceptet. Personligen kan jag tänka mig vissa funeral doom-band men jag föredrar faktiskt Yogsothery över allt annat jag hört hittills.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Yogsothery (Lovecraft-influerad musik) Empty Sv: Yogsothery (Lovecraft-influerad musik)

Inlägg av Carrion tis 1 feb - 19:00:02

Är ett stort fan av Lovecrafts verk så detta ska jag definitivt kolla in!
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Yogsothery (Lovecraft-influerad musik) Empty Sv: Yogsothery (Lovecraft-influerad musik)

Inlägg av Vitus tor 3 feb - 20:58:22

det där omslaget är helt fantastiskt.
har lyssnat på skivan nu. och jo, den är definitivt annorlunda ifrån det jag är van vid eller hur ja tänkte att det skulle låta ens.
den bästa låten var lätt den sista. Caput vad-de-nu-hette. sen umbra nihils låt, Aarni och sist jääportit.
det var en intressant, spännande och kul genomlyssning. la märke till "gate 1" i skivnamnet. man undrar ju hur många kommer göras om det ens blir fler. hade ju inte blivit det första släppet med nån form av "volym 1" i titel som aldrig fick en volym 2.

vad det gäller själva musiken så var den väldigt annorlunda och unik. kan ju tänka mig fiskfolket i innsmouth knalla omkring nån av dessa låtarna i Ipoden! och visst fick man upp lite bilder av the unspeakable när man lyssnade.
härligt atmosfäriskt. kanske blir flera genomlyssningar.
Vitus
Vitus
Sloth Warrior
Sloth Warrior

Antal inlägg : 3482
Join date : 10-01-31
Age : 32
Ort : Rydaholm

http://www.last.fm/user/public_library

Till överst på sidan Gå ner

Yogsothery (Lovecraft-influerad musik) Empty Sv: Yogsothery (Lovecraft-influerad musik)

Inlägg av Monoliten fre 4 feb - 12:50:58

Fan så sugen jag blev på att lyssna på plattan. Håller med Vitus om omslaget också, fantastiskt.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Yogsothery (Lovecraft-influerad musik) Empty Sv: Yogsothery (Lovecraft-influerad musik)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet