Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mercyful Fate

+10
Fidde
Evilkillerrrrrr
Xemtoth
Scullicon
pissmannen
M-Morbid
Bestial Death
Halonen666
ElectricWizard
Carrion
14 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Mercyful Fate Empty Mercyful Fate

Inlägg av Carrion mån 7 feb - 20:06:30

Finns det en King Diamond- tråd så måste det finnas en Mercyful Fate-tråd.

Ja Melissa och Don't Break The Oath är fantastiska skivor och där brukar det tydligen stanna för de flesta. Personligen så tycker jag att In The Shadows ÄR lika bra som de två första! Den är ju mer eller mindre en riktig MF-skiva. Visserligen är inte Kim Ruzz med men detta är det närmaste till originalet man kan komma. Time är också en riktigt bra skiva fast bara nästan lika bra som In The Shadows. Into The Unknown funkar den med men det är något som saknas och detta gör att den inte är lika vass som de två föregångarna.
Däremot Dead Again är inte så jävla bra och jag ser den som den svagaste skivan de släppt hittills. Finns en och annan bra låt men mycket saknas från de skivor som kom innan den.
9 tycker jag funkar mycket bättre! Den är väl skivan som borde blivit Dead Again. Så ser jag på det iaf. Bra låtar och trevlig produktion.

Sen kommer ju frågan, vilka är bäst? KD eller MF?
Snackade lite med Davve om detta och kom väl mer eller mindre fram till att King Diamond är bättre just för att han släppt fler bra skivor där än med Mercyful Fate.
Glömde nämna första EP'n som är en liten klassiker med skitbra låtar.

Sen drog Davve även upp frågan, vad kommer dras igång först, KD eller MF?
Så som han formulerade det så känns det nog mer naturligt att Mercyful Fate dras igång först gör en (sista?) turné och skiva och sen går vidare till KD. Lite så ser jag jag på det iaf med skiva och det som tillhör.
Sen gäller ju det också att inte King går bort eller att något händer som gör att han inte kan fortsätta/slutföra något. Detta scenario var ju nästan väldigt verkligt för inte alls så längesen.

So, what say you?
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av ElectricWizard mån 7 feb - 20:17:34

King Diamond är lite jämnare men Mercyful Fate's toppar är högre. Dock ska det sägas att jag tycker om samtliga skivor Herr Diamant har släppt under båda namnen. Finns knappt några andra band som bara släppt bra skivor
ElectricWizard
ElectricWizard

Antal inlägg : 254
Join date : 10-06-07
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av Halonen666 mån 7 feb - 20:19:27

Är bara lyssnad på Mellisa och In The Shadows!
Skitbra plattor!
Halonen666
Halonen666
FÄRS
FÄRS

Antal inlägg : 2659
Join date : 10-01-31
Age : 31
Ort : Karlstad (Kronoparken)

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av ElectricWizard mån 7 feb - 20:22:41

Halonen666 skrev:Är bara lyssnad på Mellisa och In The Shadows!
Skitbra plattor!

Då är det nog dags att lyssna på Don't Break the Oath
ElectricWizard
ElectricWizard

Antal inlägg : 254
Join date : 10-06-07
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av Halonen666 mån 7 feb - 20:28:28

Det får bli så!
Halonen666
Halonen666
FÄRS
FÄRS

Antal inlägg : 2659
Join date : 10-01-31
Age : 31
Ort : Karlstad (Kronoparken)

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av Bestial Death mån 7 feb - 20:31:52

"In the Shadows" är absolut en riktigt jävla bra platta, men jag håller fortfarande de två föregående plattorna och även EP:n högre. Så rolig är jag.

Sett över hela karriären är KD såklart bättre, då han - precis som du också nämnde - har släppt fler bra plattor. Ser man emellertid på Kingens plattor mer individuellt, ter sig "Melissa" och "Don't Break the Oath" tämligen överlägsna.

Bestial Death

Antal inlägg : 782
Join date : 10-02-09
Age : 31
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av M-Morbid mån 7 feb - 20:33:49

Mercyful Fate är hur svinigt jävla bra som helst, åtminstone Melissa och Don´t Break The Oath.
Plattorna de gjort efter dem är inte lika starka men bra ändå, håller med ElectricWizard om att King Diamond är jämnare men Mercyful Fates toppar är högre.

M-Morbid

Antal inlägg : 1412
Join date : 10-09-12
Age : 33
Ort : Hedemora

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av pissmannen mån 7 feb - 20:38:40

De toppar lika högt, och som ni säger är King Diamond bättre just för att det finns fler skivor att lyssna på.
pissmannen
pissmannen
Witchfinder General
Witchfinder General

Antal inlägg : 327
Join date : 10-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av Scullicon mån 7 feb - 20:43:37

Att välja någon MF platta över den andra är svårt,. riktigt svårt.
Men jag är av den sort som Tycker In the Shadows och Time är snäppet vassare än debuterna, lite på grund av några fantastiska låtar som Tex Legend of the headless rider på ITS. som är enligt mig deras vassaste stund någonsin.

KD är bättre just för att de finns mer material att gå på, annars så kan jag inte bestämma mig alls.

Jag skulle önska att Mercyful Fate drar igång först om de blir något på den fronten pga att jag redan sett Ruter Kung.
Hade varit kul att hinna se MF oxå innan allt läggs ner helt.
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av pissmannen mån 7 feb - 20:55:00

Ja Legend of the Headless Rider är sjukt bra, näst bäst på den plattan efter The Old Oak. Aah fyfan om man kunde få höra de låtarna i Don´t Break The Oath-produktion, helt magiskt ljud.
pissmannen
pissmannen
Witchfinder General
Witchfinder General

Antal inlägg : 327
Join date : 10-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av Scullicon tis 8 feb - 7:58:20

De hade vart nåt att hänga i granen.
Spenderat morgonens bussresa på 1 timme med enbart MF,
Råkade dock sätta på repeat och somna hur de nu gick till,
Allt jag hörde sista 50 min:

Return of the Vampire, Leaving his lair!
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av M-Morbid tis 8 feb - 9:33:12

pissmannen skrev:De toppar lika högt, och som ni säger är King Diamond bättre just för att det finns fler skivor att lyssna på.

Ja, visst är det så. Mycket jämnstarka både MF och KD.

M-Morbid

Antal inlägg : 1412
Join date : 10-09-12
Age : 33
Ort : Hedemora

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av Xemtoth tis 8 feb - 11:34:21

Don't break the oath och Time är mina absoluta favoriter med Mercyful Fate. Det är två plattor jag aldrig tröttnar på!
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av M-Morbid tis 8 feb - 11:37:06

Förståerligt, samma med MF:s alla plattor, svårt att tröttna på dem, lika svinbra ändå!

M-Morbid

Antal inlägg : 1412
Join date : 10-09-12
Age : 33
Ort : Hedemora

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av Xemtoth tis 8 feb - 11:39:04

Ja faktiskt är det lite sådär där! Minns när jag såg videon för Witches Dance första gången, var helt jävla blown away! Första låten jag hörde med MF var Curse of the pharaohs.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av M-Morbid tis 8 feb - 12:57:12

Ja om det ändå visades fler videos i stil med Witches Dance!
Bra låt det, tror den första låten jag hörde var Burning The Cross.

M-Morbid

Antal inlägg : 1412
Join date : 10-09-12
Age : 33
Ort : Hedemora

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av pissmannen tis 8 feb - 13:01:50

M-Morbid skrev:Ja om det ändå visades fler videos i stil med Witches Dance!
Bra låt det, tror den första låten jag hörde var Burning The Cross.

Burning The Cross är fan bästa Mercyful Fate-låten!
pissmannen
pissmannen
Witchfinder General
Witchfinder General

Antal inlägg : 327
Join date : 10-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av ElectricWizard tis 8 feb - 13:11:23

Satt och tänkte på Burning the Cross just i detta nu. Ganska konstigt att den inte är hamnade på nåt av deras album

Breaking religion by burning the cross
ElectricWizard
ElectricWizard

Antal inlägg : 254
Join date : 10-06-07
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av Evilkillerrrrrr tis 8 feb - 13:22:09

Håller med det alla har sagt. De bästa skivorna med Mercyful Fate är de två första samt Epn, och det är även det bästa inom Heavy Metal, ingen kan göra det bättre. In the shadows är i klass med det tidiga, men som Pissmannen sade: produktionen är inte lika magisk som de första albumen.

Burning the cross gjorde man antagligen om genom ett riff, till Devil Eyes som hamnade på Epn. Den är inte dum den heller. Många låtar från demosarna kan man höra att en del riff tagits och pusslats ihop annorlunda på albumen. Inte mig emot måste jag säga.

Evilkillerrrrrr

Antal inlägg : 81
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av Fidde tis 8 feb - 14:07:39

Nu ska jag berätta min lilla historia om Mercyful Fate.

Jag köpte Don´t Break The Oath (Cd) på skivlagret för 4-5 år sedan, köpte den mest för att jag kände igen omslaget och tyckte att den såg ball ut.

Eftersom jag är mest för Thrash,Speed och "N.W.O.B.H.M" (lyssnar även på lite döds metal och "vanlig heavy metal" eller vad man ska säga, ni fattar kanske) men mest för Thrash,speed och n.w.o.b.h.m som sagt.
I alla fall, när jag sen kom hem och satte igång skivan och lyssnade igenom den så tänkte jag bara "jaha?" eftersom det inte var den typen av metal jag letade efter för tillfället, sen satte jag den i ena Cd-stället och rörde den inte igen.

Men nu för kanske en månad sen ungefär när jag,Marko och Davve var ute på krogen o snackade hårdrock så börja dom prata om King Diamond och Mercyful Fate. Jag satt ju där som en fågelholk o lyssnade och hade inte mer att säga än att jag äger Don´t Break The Oath och att jag inte hade gett den mer än en genom lyssning och att jag inte gillade den för att det inte var det jag var ute efter på den tiden.
Marko sa att jag borde kolla upp den igen, så dagen efter så tog jag ut den igen från cd stället och drog av lite damm från den och satte igång den.

Nu kan jag säga att den skivan har snurrat jävligt friskt här hemma, tycker verkligen om den som fan, men ibland tycker jag dock att han får en allt för stor spark i pungen när han sjunger men de funkar ändå.
kanske bara jag som gemför den lite med Annihilators "Alice In Hell", mest pga av att det är lite så där creepy musik, vilket är jävligt gött att lyssna på.

Men jag har inte så mycket mer att säga eftersom jag bara äger Don´t Break The Oath, ska köpa första plattan också eftersom alla påstår att den är så jävla bra, men de lär dröja ett tag för jag har andra skivköp som ska göras först och man är ju inte överlusad med pengar precis så de tar ett tag tills jag köper den antar jag.

Fidde

Antal inlägg : 209
Join date : 11-01-02
Age : 33

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av Karate-Molin tis 8 feb - 16:08:56

Don´t Break The Oath är väll den ända platta som jag har lyssnar igenom.
Har försökt mig på Melissa men har inte riktig fastnat för den, än.
(Ska ge den en chans så lugn.)
Karate-Molin
Karate-Molin
Black Dwarf
Black Dwarf

Antal inlägg : 2829
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Kristinehamn.

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av Monoliten tis 8 feb - 16:27:05

Melissa gick lite trögt i början för mig, det berodde visserligen mest på att jag var helt såld på Don't Break the Oath då men i dessa dagar älskar jag Melissa. In the Shadows är också helt fantastiskt bra, behöver lyssna mer på den dock.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av M-Morbid tis 8 feb - 16:47:07

Fidde: Ja nu när du säger det så håller jag med om att "Alice In Hell" med Annihilator låter lite som "Don´t Break The Oath", gillar också när hård musik samtidigt låter sådär skönt creepy.

Pissmannen: Jofan, en av de bästa låtarna i alla fall. Många bra låtar har de gjort men den är bland dem bästa!

M-Morbid

Antal inlägg : 1412
Join date : 10-09-12
Age : 33
Ort : Hedemora

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av Carrion tis 8 feb - 16:51:08

Fidde skrev:Nu ska jag berätta min lilla historia om Mercyful Fate.

Jag köpte Don´t Break The Oath (Cd) på skivlagret för 4-5 år sedan, köpte den mest för att jag kände igen omslaget och tyckte att den såg ball ut.

Eftersom jag är mest för Thrash,Speed och "N.W.O.B.H.M" (lyssnar även på lite döds metal och "vanlig heavy metal" eller vad man ska säga, ni fattar kanske) men mest för Thrash,speed och n.w.o.b.h.m som sagt.
I alla fall, när jag sen kom hem och satte igång skivan och lyssnade igenom den så tänkte jag bara "jaha?" eftersom det inte var den typen av metal jag letade efter för tillfället, sen satte jag den i ena Cd-stället och rörde den inte igen.

Men nu för kanske en månad sen ungefär när jag,Marko och Davve var ute på krogen o snackade hårdrock så börja dom prata om King Diamond och Mercyful Fate. Jag satt ju där som en fågelholk o lyssnade och hade inte mer att säga än att jag äger Don´t Break The Oath och att jag inte hade gett den mer än en genom lyssning och att jag inte gillade den för att det inte var det jag var ute efter på den tiden.
Marko sa att jag borde kolla upp den igen, så dagen efter så tog jag ut den igen från cd stället och drog av lite damm från den och satte igång den.

Nu kan jag säga att den skivan har snurrat jävligt friskt här hemma, tycker verkligen om den som fan, men ibland tycker jag dock att han får en allt för stor spark i pungen när han sjunger men de funkar ändå.
kanske bara jag som gemför den lite med Annihilators "Alice In Hell", mest pga av att det är lite så där creepy musik, vilket är jävligt gött att lyssna på.

Men jag har inte så mycket mer att säga eftersom jag bara äger Don´t Break The Oath, ska köpa första plattan också eftersom alla påstår att den är så jävla bra, men de lär dröja ett tag för jag har andra skivköp som ska göras först och man är ju inte överlusad med pengar precis så de tar ett tag tills jag köper den antar jag.

Som jag nämnde så får du kolla in Melissa och In The Shadows också. Börja med Melissa isf bara för att fatt hur det lät från början.
Fan vad gött att du börjat fastna lite för dem! :D
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av M-Morbid tis 8 feb - 16:55:44

Håller med dig Marko! ;D

M-Morbid

Antal inlägg : 1412
Join date : 10-09-12
Age : 33
Ort : Hedemora

Till överst på sidan Gå ner

Mercyful Fate Empty Sv: Mercyful Fate

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet