Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand

+4
Svullet_Rektum
slothmachine
Metaltrash
Geten
8 posters

Gå ner

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand Empty Primordial - Redemption at the Puritan's Hand

Inlägg av Geten ons 23 feb - 7:08:18

Irish pagan metal masters PRIMORDIAL have revealed the artwork and track listing for their upcoming album, "Redemption At The Puritan's Hand", due on April 26 via Metal Blade Records.

"Redemption At The Puritan's Hand" track listing:

01. No Grave Deep Enough
02. Lain With The Wolf
03. Bloodied Yet Unbowed
04. God's Old Snake
05. The Mouth Of Judas
06. The Black Hundred
07. The Puritan's Hand
08. Death Of The Gods

Commented PRIMORDIAL vocalist Alan "Nemtheanga" Averill: "So it's finished, ready, done and dusted, as they say.

"The cover was done again by our by now resident art executioner Paul McCarroll from Unhinged Art. Simple, I think you will admit, but definitely one that we argued least about through all the years, dark, macabre and beautiful it perfectly portrays the themes of the new album, which I will get into shortly."

Nemtheanga about the recordings: "So how does it compare? For the first time I guess we felt a little pressure. Before 'To The Nameless Dead' we had always been a niche band, a critic's choice, but following 'To The Nameless Dead' we moved a little more centre stage.

"Expectations, my friends, expectations! Yes, it contains rabble-rousers and hooks and choruses, memorable themes and dynamics but also it has darkness in spades. It has grit, filth and foreboding. Dark sweeping tragedy as always mixed with blood stirring defiance!

"The recording, of course, was booked during what has turned out to be one of the worst winters in living memory in Europe. Leaving Ireland at -15 to travel to a -20 Wales, trudging through feet of snow, slipping on black ice and basically having our bollix frozen off for three weeks left me thinking next time I'm going to record in the Bahamas and fake all this grimness. For good measure, I got what looking back must have been swine flu recording the vocals. In fact, some I can't remember recording, I was so out of my head on painkillers and energy drinks. Suffering for your art is overrated, believe me."

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand Primredem
Någon annan som ser fram emot denna? The Gathering Wilderness och To the Nameless Dead var båda fullkomligt lysande så mina förväntningar är högt ställda.
Så här lång tid har det heller aldrig tagit dem att få ut ett nytt album så jag undrar om de fulländat eller finslipat för mycket. Ja, lite nervöst är det. Man vill ju aldrig att ett favoritband ska klanta till det och eftersom typ samtliga mina gamla favoritband släpper nya album i år så är det bara en tidsfråga innan någon gör det. Det får inte bli Primordial dock!
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand Empty Sv: Primordial - Redemption at the Puritan's Hand

Inlägg av Metaltrash ons 23 feb - 8:43:18

Har väntat som fan på det här albumet. Ett av mina favoritband.
Hoppas och tror nog att detta mycket väl kan bli ett lika fulländat album som dom 3 (Spirit the earth aflame är förbannat bra också) innan.

Såg att dom lirar på Srf kryssningen i år. Nästan så man skulle dra dit bara för det.

Nej det är nästan jobbigt nu med så många plattor man ser fram emot. Som du säger. Nån lär klanta till det.
Metaltrash
Metaltrash

Antal inlägg : 33
Join date : 10-11-03
Ort : Säffle

http://www.myspace.com/scorchedsweden

Till överst på sidan Gå ner

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand Empty Sv: Primordial - Redemption at the Puritan's Hand

Inlägg av Geten ons 9 mar - 11:43:00

http://www.metalblade.com/primordialstream/

Nya låten Bloodied Yet Unbowed streamas. Oboy, oboy, oboy! Hur kan den inte vara bäst helt enkelt? Den episka irländska melankolin sitter kvar där den ska och mina förväntningar på Redemption at the Puritan's Hand steg med 120%. penis
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand Empty Sv: Primordial - Redemption at the Puritan's Hand

Inlägg av slothmachine ons 9 mar - 15:47:21

Primordial är ett band jag verkar gilla mer och mer med åren.
slothmachine
slothmachine

Antal inlägg : 194
Join date : 10-04-05

Till överst på sidan Gå ner

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand Empty Sv: Primordial - Redemption at the Puritan's Hand

Inlägg av Metaltrash tor 10 mar - 16:24:26

Fy fan va bra det låter. Grym press på resten av skivan nu. Lutar åt årets släpp.
Metaltrash
Metaltrash

Antal inlägg : 33
Join date : 10-11-03
Ort : Säffle

http://www.myspace.com/scorchedsweden

Till överst på sidan Gå ner

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand Empty Sv: Primordial - Redemption at the Puritan's Hand

Inlägg av Svullet_Rektum fre 11 mar - 11:40:54

Lyssnar nu, låter redigt bra. Någon gillar Bathory, fniss.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand Empty Sv: Primordial - Redemption at the Puritan's Hand

Inlägg av Monoliten sön 13 mar - 15:41:17

Kändes som att bli nykär detta, vilket är andra-tredje gången i detta bandet tror jag, när jag hörde The Coffin Ships första gången liksom, huvaligen. Detta låter fantastiskt helt enkelt.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand Empty Sv: Primordial - Redemption at the Puritan's Hand

Inlägg av Geten mån 25 apr - 18:54:31

Tycker inte bandet överträffar sig själva men Redemption at the Puritan's Hand är minst lika bra som de två föregående. Väldigt beroendeframkallande material. Sätter jag igång måste jag lyssna färdigt på hela albumet. Kanske inte allt på en gång varenda gång men jag går inte och byter till något annat om jag tar en paus. Bästa komplimangen man kan ge ju.

There is sickness in the soil
Nothing grows this side of Eden
Nor in the yearning abyss
That is all men's hearts
Nor in the skeletal tug
Of motherhood that curses all with life


Haha, det är doom det. Irländsk bitterhet när den är som bäst. Ett band som Griftegård önskar de kunde skriva något som är lika bra! Jo, jag ser likheter serru.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand Empty Sv: Primordial - Redemption at the Puritan's Hand

Inlägg av Geten sön 8 maj - 16:17:40

Ingen annan som har lyssnat på plattan än? Vill gärna höra någons kommentar.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand Empty Sv: Primordial - Redemption at the Puritan's Hand

Inlägg av Countess sön 8 maj - 19:46:49

Jo, tycker den är riktigt bra. Inte deras bästa men fortfarande väldigt bra.
Om man sätter på den kan man ju typ inte sluta lyssna! Irländsk dysterhet blandat med keltiska melodier... Underbart resultat.
Countess
Countess

Antal inlägg : 1265
Join date : 10-05-04
Age : 30
Ort : Under eken

Till överst på sidan Gå ner

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand Empty Sv: Primordial - Redemption at the Puritan's Hand

Inlägg av ElectricWizard tis 10 maj - 16:28:49

Jag tycker den är jävligt bra men inte fullt lika lysande som de två föregående plattorna, som är rena mästerverk. Har kört den kanske 10-15 varv i skrivande stund så det är möjligt att den växer ut till ett monster i sinom tid. Men just nu känns den en aning svagare som sagt. Låtarna är inte lika omedelbara och det är "något", som jag inte kan sätta fingret på, som saknas.

Kan hursomhelst slå fast att det post-2000-talet inte finns något annat band vars musik har lika mäktig och storslagen känsla
ElectricWizard
ElectricWizard

Antal inlägg : 254
Join date : 10-06-07
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand Empty Sv: Primordial - Redemption at the Puritan's Hand

Inlägg av Geten tis 10 maj - 17:16:43

Det är definitivt den mörkaste plattan de gjort hittills. Märkte jag framför allt när jag lyssnade på den sida vid sida med The Gathering Wilderness och To the Nameless Dead som nästan är partyplattor i jämförelse. Sen är produktionen den bästa de haft hittills också. Kanske blir så att jag uppskattar Redemption at the Puritan's Hand mest i längden. Bättre om man inte kommer in i musiken för snabbt för då tröttnar man snabbare också. Denna ska få gro.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand Empty Sv: Primordial - Redemption at the Puritan's Hand

Inlägg av ElectricWizard tis 17 maj - 19:52:29

Har kört 25+ varv nu och den växer faktiskt mer än jag från början trodde. Kan bli årets platta rent av
ElectricWizard
ElectricWizard

Antal inlägg : 254
Join date : 10-06-07
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand Empty Sv: Primordial - Redemption at the Puritan's Hand

Inlägg av Geten lör 9 jul - 14:33:09

Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand Empty Sv: Primordial - Redemption at the Puritan's Hand

Inlägg av Nirusu666 sön 21 aug - 15:47:31

cool intervju fan! karln är klar i knoppen vilket även syns i texterna. plattan är asbra, en av de bästa i år tycker jag! första primordial-plattan jag tagit mig an till 100 % men nog vevades to the nameless dead ett par varv men den här är bättre :D
Nirusu666
Nirusu666

Antal inlägg : 23
Join date : 11-08-18
Age : 32
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Primordial - Redemption at the Puritan's Hand Empty Sv: Primordial - Redemption at the Puritan's Hand

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet