Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Blizaro - City of the Living Nightmare

3 posters

Gå ner

Blizaro - City of the Living Nightmare Empty Blizaro - City of the Living Nightmare

Inlägg av Geten fre 25 feb - 6:41:47

Blizaro - City of the Living Nightmare Blizarocity

Efter några genomlyssningar känner jag att denna går upp i toppskiktet av min 2010-lista. De spelar progressiv rock som det lät på skräckfilmssoundtrack i slutet av 70-talet/början av 80-talet och främst italienska sådana, blandat med lite traditionell doom metal här och där. Tänk på Goblin, Claudio Simonetti, Fabio Frizzi, John Carpenter och Paul Chain.
Jag tycker den låter jävligt autentiskt och om det gjordes en film ca 1980 som hette City of the Living Nightmare så skulle dessa låtar passa perfekt i den. Låt fantasin föra er dit! Om det är någon som reagerade så finns det en film från 1980 som heter City of the Living Dead med musik av ovan nämnda Fabio Frizzi. Coincidence? I think not.
Rekommenderar er att kolla upp om genren intresserar er!
De har en myspace men jag vet inte om låtarna där är SÅ representativa för albumet. Tror inte att en endaste låt från albumet ligger uppe där. Annars: Hit me up with a PM så kan vi styra upp något.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Blizaro - City of the Living Nightmare Empty Sv: Blizaro - City of the Living Nightmare

Inlägg av Gäst fre 25 feb - 11:02:04

:o

Ska kollas upp när jag inte sitter vid min laptop.

EDIT: Behövde ju bara slå på Sea of Darkness så hör man att det låter jävligt autentiskt. Länge leve Italien.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Blizaro - City of the Living Nightmare Empty Sv: Blizaro - City of the Living Nightmare

Inlägg av slothmachine fre 25 feb - 18:09:13

Sepå, vilken passande tråd. Jag hade nämligen tänkt fråga vad du hade för synpunkter på skivan. Såg den i senaste hatlistan och blev sugen på att beställa, men nu är den given.
slothmachine
slothmachine

Antal inlägg : 194
Join date : 10-04-05

Till överst på sidan Gå ner

Blizaro - City of the Living Nightmare Empty Sv: Blizaro - City of the Living Nightmare

Inlägg av Vitus sön 27 feb - 14:09:59

tyckte inte om öppningslåten, vilket är synd. en rätt viktig låt på en platta liksom. allt lät bara gnälligt på den. typ som om gurorna inte var stämda ordentligt. men resten av plattan var fanimej riktigt bra. blev en härlig natt för min del för jag skiftade mellan denna platta, anima mortes debut och symphonic holocaust med morte macabre.
men ja, city of the living nightmare var go som fan och lät som lovat av geten. fanns kanske en lite väl lång ambient låt jag inte diggade mycket på den förutom den första låten men annars så. blir lätt flera genomlyssningar.
Vitus
Vitus
Sloth Warrior
Sloth Warrior

Antal inlägg : 3482
Join date : 10-01-31
Age : 32
Ort : Rydaholm

http://www.last.fm/user/public_library

Till överst på sidan Gå ner

Blizaro - City of the Living Nightmare Empty Sv: Blizaro - City of the Living Nightmare

Inlägg av Geten sön 27 feb - 15:25:56

Första låten är asbra.

Edit: Kanske kan utveckla lite varför jag tycker den är asbra. För mig låter den som en låt som spelas under förtexterna (väldigt långa sådana) i en skräckfilm. Zombiefarsoten sprider sig! Eller eftersom det är en "Living Nightmare" kan det vara vad som helst som är otäckt. Staden tas ivarjefall över av denna plåga. Gillar även hur den övergår till In the Basement of St. Jerome's. Introduktionen är slut, i källaren står någon och leker reanimator eller nåt. Vem vet, alla kan göra sin egen tolkning genom att läsa låttitlarna och det gör att konceptet fungerar bra med musiken. Denna platta är lysande. bow
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Blizaro - City of the Living Nightmare Empty Sv: Blizaro - City of the Living Nightmare

Inlägg av Geten sön 24 apr - 18:13:30

När jag lyssnade på dem efter varandra häromdagen insåg jag hur lika Blizaro och gamla italienska bandet Black Hole är. This is a good thing.
Så om ni gillar Blizaro men har aldrig hört Black Hole borde ni kolla upp Land of Mystery.

För övrigt var inte låtarna på splitten med Wooden Stake lika bra som de på albumet. De kändes verkligen som splitlåtar. Fungerar i det begränsade sammanhanget men när man hört albumet, som fungerar som ett längre sammanhållet stycke musik, så var de lite av en besvikelse. Fortfarande bra dock och mycket mer (doom) metal än City of the Living Nightmare.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Blizaro - City of the Living Nightmare Empty Sv: Blizaro - City of the Living Nightmare

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet