Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tiamat

+3
Monoliten
Snikich
Carrion
7 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Tiamat Empty Tiamat

Inlägg av Carrion mån 4 apr - 19:03:10

Tror här är bästa placeringen av bandet.

Vilket fall som helst så gillar jag Tiamat och deras musikaliska variation genom åren.

Från Sumerian Cry till Wildhoney är favoritperioden och Wildhoney skulle jag nog säga är deras bästa platta. Fast ibland är Sumerian Cry bättre även fast de är väldigt olika, men det beror på humöret.

Judas Christ, Prey och Amanethes tycker jag är riktigt bra och de visar att bandet fortfarande levererar. A Deeper Kind Of Slumber och Skeleton Skeletron har jag av någon anledning inte lyssnat på ännu.

För att jämföra Treblinka med Tiamat så tycker jag att de låtarna som hamnade på Sumerian Cry men som hade skapats under Treblinka-tiden är mycket bättre på Sumerian Cry. Främst för att de låter mer kvalitativa och i riktig studioproduktion.

Så, vad tycker ni om Tiamat?
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Snikich tor 14 apr - 7:58:24

Tiamat fick mig att fälla en tår på Wacken förra året då de körde genom hela Wildhoney skivan. Magiskt var det!

Tycker egentligen inte de har gjort en dålig låt men detta kan bero på att det är favoritbandet. Får dock se hur nästa skiva blir då Amanethes som stundvis var genialisk saknar en röd tråd. Första 2 låtarna platsar inte in med stämmningen på resten av skivan och det är synd. Hoppas Nuclear Blast inte suger ut kvalitén än mer som Tiamat har att leverera solida album med lagom experimentella influenser. Lite mer Pink Floyd influenser igen hade inte heller varit helt fel... Men det dröjer säkert tills nästa skiva kommer ändå.
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Monoliten tor 14 apr - 8:58:45

Förstår att det var magiskt. Var det under Gaia tåren kom?
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Snikich tor 14 apr - 10:10:05

Bland annat, sista solot där visste jag inte om jag skulle runka eller gråta.. fyfan vilken magi! :D
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Monoliten tor 14 apr - 10:45:26

Det hade väl varit det perfekta tillfället att pröva gråtrunken! bow
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Carrion tor 14 apr - 14:42:20

Snikich skrev:Tiamat fick mig att fälla en tår på Wacken förra året då de körde genom hela Wildhoney skivan. Magiskt var det!

Tycker egentligen inte de har gjort en dålig låt men detta kan bero på att det är favoritbandet. Får dock se hur nästa skiva blir då Amanethes som stundvis var genialisk saknar en röd tråd. Första 2 låtarna platsar inte in med stämmningen på resten av skivan och det är synd. Hoppas Nuclear Blast inte suger ut kvalitén än mer som Tiamat har att leverera solida album med lagom experimentella influenser. Lite mer Pink Floyd influenser igen hade inte heller varit helt fel... Men det dröjer säkert tills nästa skiva kommer ändå.

Började undra ifall det skulle hända något i denna tråden öht.

Wildhoney i sin helhet hade varit så jävla häftigt att få se/höra live! :D
På tal om Amanethes och den saknade röda tråden så håller jag med där.
Vissa låtar avviker helt från resten av plattan vilket gjorde att jag blev lite fundersam men den levererar ändå tycker jag.
Wildhoney är perfekt rätt igenom.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Snikich tor 14 apr - 20:02:51

Sebban: Jag hade aldrig kommit ihåg känslan av att gråtrunka om jag hade gjort det då, jag kanske helt enkelt gjorde det då men inte minns.. Razz Nej, det får jag spara till nån annan gång... hehe

Carrion: Det var första och lär tyvärr vara sista gången de gör någon sådan spelning, är jävligt glad att dem valde att genomföra den på just Wacken som en ändå går på varje år.

Wildhoney är ganska perfekt som skiva, ska helst lyssnas på från början till slut som en enighet. Dock får jag nog säga att favoritskiva varierar väldigt för mig. Clouds var första favoriten för min del men i dagsläge har jag nog ingen jag sätter högre så.

Amanethes är ändå ganska intressant iom att det känns som de söker lite av det gamla, han brölar till som han inte gjort på länge, tänker då särskilt på Raining Dead Angels, och gjorde det även på Wildhoney spelningen. Han kanske är lite sögen på de tuffare tagen igen. Kanske på nästa skiva.. om det nu blir någon. Den som lever får se!
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Amanethes tor 20 sep - 8:18:36

Tiamat! Detta underbara band! Avgudar allt de gjort (speciellt senaste släppet som ni kanske kan ana med tanke på mitt användarnamn). När första spåret spelas så brakar helvetet verkligen löst. Hur kan de fortfarande låta så hårda efter alla dessa år? Vad tror ni om den kommande skivan? Själv tror jag på ren lycka!

Amanethes

Antal inlägg : 42
Join date : 12-09-20
Age : 37

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Snikich tor 20 sep - 16:35:26

Tycker själv första 3 spåren på Amanethes är rätt tråkiga, eller ja, man tröttnar väldigt väldigt fort på dem, samt Temple of the Crescent Moon har alldeles för löjlig text. Resterande av skivan är ta mig fan helt underbart dock!

Angående nya skivan, man väntar spänt på att det ska dippa ner en lapp i lådan om att vinylerna är framme. Boka både den röda från Bengans samt guld-vinylen från Napalm. När man kolla låtlista så ingick en låt vid namn "Thunder & Lightning". Man kan då misstänka att det är en Lucyfire låt som gjorts om från sista demot "Rest in Peace Dear Lucy".

När man hör det här så hoppas man att en ska slippa allt för möe catchiga refränger å skit.. En har dyrkat Tiamat för länge och tyckt om samtliga skivor så det vore synd. Låten hittar du nedan. :)

Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Torzul fre 21 sep - 8:26:10

Wildhoney är ju en favoritplatta oavsett genre.
Gillar attityden de hade att nu får det bära eller brista.
Detta visar också att det går att kärleksbekymmer och heroin faktiskt kan vara en bra kombination för kreativiteten.
Torzul
Torzul

Antal inlägg : 168
Join date : 12-06-04
Age : 88
Ort : Alvesta

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Amanethes fre 21 sep - 12:37:56

Kul att se folk som fortfarande köper skivor, särskilt vinyl. Guld vinyl låter vädligt läckert och smaskigt. Strikt limiterad antar jag?

Amanethes

Antal inlägg : 42
Join date : 12-09-20
Age : 37

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Snikich sön 23 sep - 20:40:57

Den blev slutsåld första dagen, limiterad till 100 kopior så ja.. Fast jag är nog egentligen ingen utgåvesbög, bara det att bonuslåtarna inte verka va med på vanliga röda. :)

Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Carrion ons 26 sep - 18:15:36

Måste säga att nya plattan verkar bli riktigt intressant! Ingen aning varför men det känns som om det kommer bli en höjdarplatta.

Hade ju varit kul om de släppte något spår från plattan så man vet lite hur det kommer låta. Man får väl vänta lite till.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Snikich ons 3 okt - 20:07:02

Carrion skrev:Hade ju varit kul om de släppte något spår från plattan så man vet lite hur det kommer låta. Man får väl vänta lite till.

Lyssna du på Lucyfire låten jag länka tidigare? Om det är den låten som är med så hoppas jag inte det sätter prägel på resterande utav skivan. Eller så kanske det är en helt ny låt med samma titel.

Hade vart nice med en ny Deeper Kind of Slumber men nu drömmer man bara bort sig... :)
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Carrion tor 18 okt - 11:14:45

Där ja! Låter riktigt bra måste jag säga! Påminner om Prey/Judas Christ med en tesked Amanethes tycker jag.

Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Snikich tor 18 okt - 13:34:12

Fan va sexigt!! Tycker iofs den är mest Judas Christ dock men, nu har man bara dratt en lyssna. De recensioner jag läst verkar snuskigt bra, ska finnas en hel del som påminner om Wildhoney på skivan.. Bådar gött! :D
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Carrion tor 18 okt - 13:41:08

Ojoj! Wildhoney är ju min favorit så om det finns något som kan påminna om den ja då jävlar!

Börjar bli otålig nu alltså!
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Snikich tor 18 okt - 14:12:08

http://www.metalunderground.com/reviews/details.cfm?releaseid=7510

4 av 5 bananer.. Inte illa, jämnfördes även till viss del med min återkommande favorit Deeper Kind of Slumber så.. :D

Edit: Väldigt blandade recensioner man hittar ja, 2,5 till 4,5 har man hittat. Nej, nu lägger jag ner detta å väntar de 2 veckorna som är kvar nu då.. Rolling Eyes


Senast ändrad av Snikich den tor 18 okt - 14:39:49, ändrad totalt 1 gång
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Carrion tor 18 okt - 14:34:54

Ser riktigt vettigt ut! Pink Floyd-influenserna gör ju det hela ännu bättre!
Fan, A Deeper Kind Of Slumber och Skeleton Skeletron har jag fortfarande inte kollat in. Måste göra det.

Får hoppas på att de lirar på SRF nu i år. Hade varit perfekt, speciellt om de lirar Clouds. :D
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Snikich tor 18 okt - 15:00:21

De brukar typ bara lira Sleeping Beauty från den.. :/ Deeper Kind of Slumber ska du definitivt lyssna in dig på om du gillar Floyd känslan, förutom introt till The Pentagram så blir det inte mycket mer Floyd än så. Dra på lite värmeljus, knäpp en öl/bong-rip, lut dig tillbaks å njut! Skeleton ska du allt ge en lyssna också, riktgt goa låtar med på den ju! Denna t.ex



Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Carrion tor 18 okt - 16:16:54

Riktigt bra! Ska kollas igenom snarast!
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Atlas Musclecore tor 18 okt - 16:47:54

Snikich skrev:De brukar typ bara lira Sleeping Beauty från den.. :/ Deeper Kind of Slumber ska du definitivt lyssna in dig på om du gillar Floyd känslan, förutom introt till The Pentagram så blir det inte mycket mer Floyd än så. Dra på lite värmeljus, knäpp en öl/bong-rip, lut dig tillbaks å njut! Skeleton ska du allt ge en lyssna också, riktgt goa låtar med på den ju! Denna t.ex




Du är ju så jävla härlig. Måste ta mig till Säffle och bonga med dig och Slobban, lyssna på lite Tiamat och annat mys och bara existera i andra mysiga grabbars närvaro.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Snikich tor 25 okt - 10:24:39

Atlas! :D Du är välkommen i princip när som vet du väl! Lät inte alls dumt så. Inte sugen på å se Tiamat på krysset bl.a? Försöker få ihop en hytt om det nu finns platser kvar.. Lön imorn ju! :D

Tiamat Close-up-baten-nov-komplett
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Atlas Musclecore tor 25 okt - 14:33:30

Tyvärr alltså, riktigt ont om stålar för tillfället. :(
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Snikich tor 25 okt - 22:33:07

Fan.. Synd.. :(

Angående nya skivan, precis lyssnat igenom den.. Får nog smälta lite som helhet men några guldkorn tycker jag allt! Finns både på newalbumreleases och TPB. En vecka kvar till vinylen då.
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Tiamat Empty Sv: Tiamat

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet