Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hårdrockare.

+20
Stenberg
Adde
M-Morbid
pissmannen
Vitus
Evilkillerrrrrr
Sire-Nahvas
Countess
Antagonist
Xemtoth
Monoliten
Hammerheart
Snikich
Naurbereth
Halonen666
Carrion
Scullicon
Sictorment
Svullet_Rektum
Fidde
24 posters

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Hårdrockare. Empty Hårdrockare.

Inlägg av Fidde tor 14 apr - 0:08:03

Tänkte ta upp en fråga som man har läst mycket om på många olika forum, som folk brukar kunna babbla rätt mkt om. En ganska onödig fråga igentligen men ibland kommer det upp bra svar och bland kommer det upp helt konstiga roliga "krav". Så tänkte se vad ni säger.

Frågan är, Vad är en hårdrockare? (vem är en hårdrockare? hur är man för att klassas som en hårdrockare?)

Finns det krav för att kunna kalla sig själv för hårdrockare(?) Många säger ja och andra nej. Vissa säger att man måste ha långt hår medans vissa säger att det är skit samma.
Folk säger att man ska vara aggressiv och andra säger att det är skit samma,många säger att man måste spela i ett band och vissa inte. Det sägs att man ska supa som fan osv...ja ni har säkert själva läst om denna frågan nån gång så ni vet väl hur den kan se ut.

Det är ju skildnad att gilla hårdrock och att vara hårdrockare enligt mig iaf.
Finns dom som gillar hårdrock, som nöjer sig med att leta upp lite låtar hit o dit med olika band på tex spotify eller youtube. Går runt med en Kiss tshirt som dom har hittat i en kläd affär men räcker de?...inte enligt mig iaf. Hårdrockare kommer inte på köpet bara för att man kanske råkar äga Brittish steel med priest, bara som ex.

För mig är en hårdrockare en person som man kan diskutera hårdrock med, gärna köper skivor och som inte bara känner till de största banden och låtarna liksom.
Har på sig bandtröjor med banden dom gillar, går på konserter/festivaler och lägger ner tid, pengar och intresse för de, och som helst ser ut som en också.

Det är alltid ett stort tjat om man ska se om som en eller inte...Men i grund och botten så känner man igen en hårdrockare om den har långt hår och en läderjacka eller väst med tygmärken och bandtröjor osv...självklart finns det folk som inte ser ut som hårdrockare som älskar det lika mkt och som är jävligt, kanske mer insatta i de hela än många som ser ut som en.
Men som sagt grund stilen för en hårdrockare finns och den borde fortsätta (enligt mig).

Nu har jag börjat lite, så jag vill se hur ni ser på de hela...Ska man spela instrument? ska man ha långt hår? ska man ha klädstilen? måste man lyssna på de "rätta" banden? Ska man köpa skivor? Får man äta filmjölk på morgonen?....haha

Tänkte mest de kunde va kul o höra vad ni säger på detta stället, man har läst många olika konstiga saker.


Fidde

Antal inlägg : 209
Join date : 11-01-02
Age : 33

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Svullet_Rektum tor 14 apr - 0:13:11

Någon som gillar hårdrock.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Sictorment tor 14 apr - 0:32:30

Spela i band torde väl inte vara direkt avgörande i alla fall, att det sedan råkar vara så att många gör det är en annan sak.

Det finns ju en bild uppmålad av hur en hårdrockare ska vara/se ut och det är ju med långt hår, jeans/skinjacka och en öl i handen i princip. Sedan oftast ha hyfsat bra koll på band.

Finns många som går utanför den ramen som jag ändå skulle kalla hårdrockare. Men tar man exempelvis och går en runda på stan och ser någon/några människor med utseende likt det jag beskrev ovan så är det lättare att anta vad de lyssnar på än om de inte haft det.


Senast ändrad av Sictorment den tor 14 apr - 0:36:55, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : tillägg)
Sictorment
Sictorment

Antal inlägg : 930
Join date : 10-02-13
Ort : Karlshamn

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Scullicon tor 14 apr - 6:05:26

Krav och krav, Om man gillar musiken kan man ju inte rå för att man gör de.
Mer utmärkande är väl saker som klädstil och konsertbesök, som är val man själv gör.
Alla som lyssnar på Hårdrock i större utsträckning än andra genrer borde kunna kallas hårdrockare, men oftast så reagerar inte folk förrän du ser ut på ett visst sett.
Så de är upp till varje individ enligt mig.

(Inget krav men håret är viktigt, annars försvinner ju hela poängen med headbanging)
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Carrion tor 14 apr - 6:34:52

Scullicon skrev:(Inget krav men håret är viktigt, annars försvinner ju hela poängen med headbanging)

Nja håller inte riktigt med. Långt hår gör det bara mer effektfullt men det handlar om huvudet. Visserligen finns det inget som ser dummare ut än en helt skallig man som headbangar. headbangig

Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Halonen666 tor 14 apr - 6:38:28

En person med långt hår, Bandtröja, Väst med patcher, Skinpaj, Nitar, Intresse för musiken, Går på konserter, Står för det man säger och gör, Patronbälte, Har någon poster/Flagga med något band,

Ungefär så.
Halonen666
Halonen666
FÄRS
FÄRS

Antal inlägg : 2659
Join date : 10-01-31
Age : 31
Ort : Karlstad (Kronoparken)

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Naurbereth tor 14 apr - 8:04:47

Håller med om att det räcker att man lyssnar på hårdrock för att ha rätt att kalla sig hårdrockare sen finns det ju dem som gärna har bandtröjor/långt hår osv..
Har nog blivit kallad allt möjligt, första två åren i högstadiet sågs man som "emo" och sista året var det " svartrockare" Rolling Eyes ...det var förens i gymnasiet då jag gick estet där det redan fanns många stilar som man sågs som "Metalhead".
Var nog lite Evanescence och liknande där i början av högstadiet men sen övergick det Power/Speed Metal.. vilket tydligen sågs som emo
Naurbereth
Naurbereth

Antal inlägg : 833
Join date : 10-01-31
Age : 33
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Snikich tor 14 apr - 8:24:24

Kanske ska finnas "Hårdrockare Startpaket" med nå bandtröja, 5 klassiska album, nitarmband och gnuggis-tatueringar för dem som är nyfikna på hårdrockarlivet.

Nej, man får nog lägga ner lite tid och engagemang på intresset om man ska kalla sig för hårdrockare dock tycker inte jag det ska finnas krav på hur man ska bete sig/se ut för att uppnå statusen.

Själv anser jag mig nog inte som hårdrockare längre då jag sällan lägger tid på intresset.


Senast ändrad av Snikich den tor 14 apr - 8:27:09, ändrad totalt 1 gång
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Hammerheart tor 14 apr - 8:25:43

Tack för att du är hårdrockare.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Snikich tor 14 apr - 8:27:28

Fina visdomsord det! :D
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Monoliten tor 14 apr - 8:35:09

Det är ju inte bara ett intresse, det är ju en kultur och en livsstil skulle jag säga, bara att den livsstilen ser väldigt olika ut för olika individer, men det är ändå hårdrock liksom.

"Folk säger att man ska vara aggressiv"?
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Xemtoth tor 14 apr - 8:40:03

Naurbereth skrev:Håller med om att det räcker att man lyssnar på hårdrock för att ha rätt att kalla sig hårdrockare sen finns det ju dem som gärna har bandtröjor/långt hår osv..
Har nog blivit kallad allt möjligt, första två åren i högstadiet sågs man som "emo" och sista året var det " svartrockare" Rolling Eyes ...det var förens i gymnasiet då jag gick estet där det redan fanns många stilar som man sågs som "Metalhead".
Var nog lite Evanescence och liknande där i början av högstadiet men sen övergick det Power/Speed Metal.. vilket tydligen sågs som emo
Tycker inte man bara kan gå och bli något bara hej tvärs. Man växer in i en stil.
Bara för man lyssnar på hårdrock tycker jag verkligen inte att man har rätt att kalla sig hårdrockare. Sen brukar jag ha jävligt svårt att kunna se tjejer som hårdrockare. Finns väldigt få som jag träffat som actually ser hårdrock ut. Och är det dessutom.

Hårdrockare tycker jag är dem som har just hårdrock som huvud-anledning till att dem lever. Det enda jag tänker på är mer eller mindre musik, tänker jag inte på musik, slår jag på musik och njuter av vet, om inte det spelar jag. Skivor och konserter är ju såklart också en självklarhet tycker jag. Hade jag blivit döv, hade jag gått och hängt mig, till och med om jag blev av med mina händer, alternativt fingrar så jag inte kan spela gitarr.

edit: Ja, långhåriga, bandtröjor, skinnjacka.

Pappa Doom skrev:Ja menar, jag har vänner som gillar olika hårdrocksband men som definitivt inte är hårdrockare. Det är mer än musiken för mig i alla fall, livsstilen i en mustig symbios med musiken!
Du sade det jag försökte få fram, fast enkelt och kort. Haha.


Senast ändrad av Xemtoth den tor 14 apr - 8:51:35, ändrad totalt 2 gånger
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Snikich tor 14 apr - 8:43:56

Sebban: Hur menar du då? Alltså med kultur och livsstil? Skulle Leif Pagrotsky kunna vara hårdrockare enligt dig tex.?

http://www.expressen.se/noje/1.211520/ministern-var-pa-satanistkonsert
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Monoliten tor 14 apr - 8:45:50

Ja menar, jag har vänner som gillar olika hårdrocksband men som definitivt inte är hårdrockare. Det är mer än musiken för mig i alla fall, livsstilen i en mustig symbios med musiken!

@Snikich: Nej det skulle jag inte påstå, han ser definitivt inte ut som en hårdrockare, han kanske gillar hårdrock och han gick på en konsert, men jag tror inte han är en hårdrockare bara för det. Man måste leva det på nått sätt, det är en livsstil.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Snikich tor 14 apr - 8:48:39

Kanske ska om-formulera då jag syfta på om du hade någon synpunkt på det kulturella och livsstilen då det gäller hur man ser ut och beter sig utåt? Kan en snubbe med jobb och utseende som Leif Pagrotsky vara hårdrockare i dina ögon?
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547
Join date : 10-01-31
Age : 39
Ort : Säffle

http://www.bajsa.nu

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Monoliten tor 14 apr - 8:56:02

Det skulle han kunna vara ja. Det känns som man ska visa kärlek och engagemang på något sätt för det hela också. Följa vad som händer i det stora communityt som är metal, gå på konserter/festivaler, lyssna på musiken ohälsosamt mycket, köpa plattor, kanske lira själv. Utseendet är svårare dock, jag gillar ju idén om att hårdrockare är långhåriga men alla har inte den möjligheten heller. Har man möjligheten dock och väljer att komma i nån slickad jävla kontorsfrisyr så är det gtfo alltså. Även ordet hårdrockare är lite luddigt, svårt att förklara, men jag känner ändå att jag vet när någon är hårdrockare eller inte.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Svullet_Rektum tor 14 apr - 9:52:16

Tycker utseendet är skit samma. Utsidan speglar inte alltid insidan liksom.

Har svårt med att placera in folk i fack sådär. Antingen så är alla som uppskattar hårdrock mer än övrig musik och har ett visst engagemang hårdrockare, eller så är det die hard, blod och tårar som gäller - tänk Bröderna Hårdrock. Allt mittemellan skulle annars vara en högst subjektiv definitionsfråga och då får vi ju hela den löjliga diskussionen om vem som är "äkta", "poser" och det där. Många tar säkert hårdrock och anammar det som en regelrätt livsstil, men du kan vara hårdrockare även om du inte gör det, bara du älskar musiken.

Jag skulle inte kalla mig hårdrockare enligt standardmall 1A, men i princip alla som ser mig för första gången skulle göra det. Det finns så mycket mer bra musik än bara metal som jag gillar. Även om metal kanske är det jag lyssnar på mest i förhållande till andra genres så är det inte vad jag lyssnar på i majoritet. Sedan är den laidbacka, ganska intellektuella sidan av hårdrockskulturen förjävla skön. Där man bara sitter ett gäng och dricker öl och snackar musik. Inget slagsmål eller brölande för mig tack.

Nu blev detta inlägg ganska flummigt men jag vaknade precis. I love you
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Gäst tor 14 apr - 10:45:50

Jag vet inte själv faktiskt.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Antagonist tor 14 apr - 11:13:55

Jag vill inte bli associerad med hårdrockare, eftersom de i allmänhet är jävligt löjliga och fåniga.
Antagonist
Antagonist

Antal inlägg : 1043
Join date : 10-07-21
Age : 32
Ort : skoggen :O

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Countess tor 14 apr - 11:59:40

Fidde skrev:

Det är ju skildnad att gilla hårdrock och att vara hårdrockare enligt mig iaf.
Finns dom som gillar hårdrock, som nöjer sig med att leta upp lite låtar hit o dit med olika band på tex spotify eller youtube. Går runt med en Kiss tshirt som dom har hittat i en kläd affär men räcker de?...inte enligt mig iaf. Hårdrockare kommer inte på köpet bara för att man kanske råkar äga Brittish steel med priest, bara som ex.

För mig är en hårdrockare en person som man kan diskutera hårdrock med, gärna köper skivor och som inte bara känner till de största banden och låtarna liksom.
Har på sig bandtröjor med banden dom gillar, går på konserter/festivaler och lägger ner tid, pengar och intresse för de, och som helst ser ut som en också.

Det är alltid ett stort tjat om man ska se om som en eller inte...Men i grund och botten så känner man igen en hårdrockare om den har långt hår och en läderjacka eller väst med tygmärken och bandtröjor osv...självklart finns det folk som inte ser ut som hårdrockare som älskar det lika mkt och som är jävligt, kanske mer insatta i de hela än många som ser ut som en.
Men som sagt grund stilen för en hårdrockare finns och den borde fortsätta (enligt mig).


Blir onödigt om jag ska skriva vad jag tycker, Fidde skrev det så bra.
Countess
Countess

Antal inlägg : 1265
Join date : 10-05-04
Age : 30
Ort : Under eken

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Sire-Nahvas tor 14 apr - 12:56:46

om man lyssnar på musiken engagerat och ser ut därefter
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Evilkillerrrrrr tor 14 apr - 13:32:37

Om man föredrar analogt ljud (60-70-80-tal) framför (90-00-10) så är man en riktig hårdrockare. Om man däremot lyssnar mycket på nya "överproducerade" band som faller för modernitet och kommersiell popularitet (det mesta som låter tråkigt och platt och som är nytt), så är man en tönt. Det har vi alla varit som abstinenta barn.

Evilkillerrrrrr

Antal inlägg : 81
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Vitus tor 14 apr - 14:19:07

riktiga hårdrockare bor i linköping och heter antingen jesper eller alexander.
It's the law.
Vitus
Vitus
Sloth Warrior
Sloth Warrior

Antal inlägg : 3482
Join date : 10-01-31
Age : 32
Ort : Rydaholm

http://www.last.fm/user/public_library

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Monoliten tor 14 apr - 16:34:55

*wank wank*
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Scullicon fre 15 apr - 12:09:00

Evilkillerrrrrr skrev:Om man föredrar analogt ljud (60-70-80-tal) framför (90-00-10) så är man en riktig hårdrockare. Om man däremot lyssnar mycket på nya "överproducerade" band som faller för modernitet och kommersiell popularitet (det mesta som låter tråkigt och platt och som är nytt), så är man en tönt. Det har vi alla varit som abstinenta barn.


Och om man föredrar olika band från båda perioderna helt oberoende på va de är för ljud ?
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Hårdrockare. Empty Sv: Hårdrockare.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet