Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Seriösa Etiketter

5 posters

Gå ner

Seriösa Etiketter Empty Seriösa Etiketter

Inlägg av savopipo sön 17 apr - 11:29:45

Eftersom jag håller på med ett musikaliskt projekt som sprider sin musik på internet så kommer jag med jämna och ojämna mellanrum i kontakt med människor som har alla möjliga idéer om hur de skall "hjälpa" mig i min verksamhet. Det brukar allt som oftast mynna ut i att jag antingen skall åka någonstans på egen bekostnad och göra något eller skicka en mp3:a i sällskap av en viss summa pengar till någon adress. Givetvis ser jag snabbt igenom dessa enligt egen utsago "seriösa" producenter och bolagschefer så det är inget stort problem men det har fått mig att börja fundera på hur ett "riktigt" skivbolag tar kontakt när de är genuint intresserade. Eller är det kanske så att det helt enkelt inte händer utan att de sitter och väntar på att man själv skall skicka sina grejer? Om någon här på forumet har erfarenheter inom området så skulle det vara kul att höra.
savopipo
savopipo

Antal inlägg : 237
Join date : 11-04-14
Age : 56

http://tystnad.bandcamp.com

Till överst på sidan Gå ner

Seriösa Etiketter Empty Sv: Seriösa Etiketter

Inlägg av Geten sön 17 apr - 11:49:23

Öh, bolaget tar väl bara kontakt helt enkelt? Frågar vad bandet vill åstadkomma, om de är intresserade av ett samarbete och sedan är förhandlingarna igång. Aldrig varit konstigare än så de gångerna jag raggat upp band för I HATE. Och om bandet inte är etablerat hjälper det förstås att skicka in en demo först.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Seriösa Etiketter Empty Sv: Seriösa Etiketter

Inlägg av savopipo sön 17 apr - 13:34:44

Geten skrev:Öh, bolaget tar väl bara kontakt helt enkelt? Frågar vad bandet vill åstadkomma, om de är intresserade av ett samarbete och sedan är förhandlingarna igång. Aldrig varit konstigare än så de gångerna jag raggat upp band för I HATE. Och om bandet inte är etablerat hjälper det förstås att skicka in en demo först.

Ja, att de tar kontakt det fattade jag också. Vad jag menar är kanske mer om det finns några tecken på att det är seriöst. Brukar man skicka någon typ av dokument? Fortsätter kontakten även framöver via e-mail eller föredrar man telefon eller skype? Såna saker. Om det är så enkelt som du säger så är det väl inte mycket mer att säga i ämnet.
savopipo
savopipo

Antal inlägg : 237
Join date : 11-04-14
Age : 56

http://tystnad.bandcamp.com

Till överst på sidan Gå ner

Seriösa Etiketter Empty Sv: Seriösa Etiketter

Inlägg av Geten sön 17 apr - 14:18:01

Några dokument skickas väl inte förrän ett eventuellt kontrakt ska skrivas under. Och kontakten fortsätter normalt sett mest via email. Men det är klart att telefonsamtal också sker om det behövs. Eller möten i verkliga livet om såna är möjliga.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Seriösa Etiketter Empty Sv: Seriösa Etiketter

Inlägg av savopipo sön 17 apr - 15:18:59

Om man vänder på det då? När skall man dra öronen åt sig? Att jag reagerar när någon ber mig skicka en mp3:a plus 150$ för att medverka på en samlingsplatta är ju självklart men det finns säkert andra varningsignaler också, eller?
savopipo
savopipo

Antal inlägg : 237
Join date : 11-04-14
Age : 56

http://tystnad.bandcamp.com

Till överst på sidan Gå ner

Seriösa Etiketter Empty Sv: Seriösa Etiketter

Inlägg av Hammerheart sön 17 apr - 16:21:24

Tips är ju annars att ta kontakt med andra artister på bolaget och höra vad de tycker.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Seriösa Etiketter Empty Sv: Seriösa Etiketter

Inlägg av savopipo sön 17 apr - 17:38:32

Witchryder skrev:Tips är ju annars att ta kontakt med andra artister på bolaget och höra vad de tycker.

Så enkelt men ändå så lätt att missa. Vilket bra tips! Om det är någon som har erfarenhet av ett bolag så är det ju självklart de som jobbar med dem.
savopipo
savopipo

Antal inlägg : 237
Join date : 11-04-14
Age : 56

http://tystnad.bandcamp.com

Till överst på sidan Gå ner

Seriösa Etiketter Empty Sv: Seriösa Etiketter

Inlägg av Sire-Nahvas sön 17 apr - 19:56:41

om du ska skriva på något så läs det först
fattar du inte vad som står så skriv inte på och fråga INTE bolaget vad det betyder för svaret är "ähh! det är ett helt vanligt kontrakt bara. alla skriver på det. klart att det är bra. lita på oss" och sen ska dom ha 90% av alla royalties + radiointäkter.

bolag som "signar" band via e-post kan man ju ta å ge fan i för finns det inte på papper så finns det inte alls

bolag som ska ha betalt för att släppa något...vet inte
verkar dåligt

det ska ju visst vara så att bolaget ska tjäna något på det men om man som artist inte går med vinst...nja
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Seriösa Etiketter Empty Sv: Seriösa Etiketter

Inlägg av Hammerheart sön 17 apr - 20:05:02

Sedan beror det ju på. Du behöver ju knappast ha vinst i siktet när du släpper en demo. Då demos enbart är till för att etablera sig själv som artist i en viss krets.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Seriösa Etiketter Empty Sv: Seriösa Etiketter

Inlägg av Svullet_Rektum sön 17 apr - 20:12:32

Bolaget vi ligger på har ett ganska regelrätt kontrakt och inga konstigheter/fuffens. Vi behöver inte betala något för att sprida skiten (dvs tryck/distribution av skivor och merch), däremot måste vi bekosta inspelningarna själva då skivbolag inte vill lägga pengar på mindre band som eventuellt innebär en förlust för dem, vilket är förståeligt.

Vi skrev också under "på riktigt" och skickade sedan kontraktet, inget internetskit.

Du kommer inte gå jämnt upp om du är ett mindre, oetablerat band, men du kan eventuellt få tillbaka det mesta om du säljer lite merch och drar på någon turné, helst i konjunktion.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Seriösa Etiketter Empty Sv: Seriösa Etiketter

Inlägg av savopipo mån 18 apr - 6:43:12

Svullet_Rektum skrev:Bolaget vi ligger på har ett ganska regelrätt kontrakt och inga konstigheter/fuffens. Vi behöver inte betala något för att sprida skiten (dvs tryck/distribution av skivor och merch), däremot måste vi bekosta inspelningarna själva då skivbolag inte vill lägga pengar på mindre band som eventuellt innebär en förlust för dem, vilket är förståeligt.

Vi skrev också under "på riktigt" och skickade sedan kontraktet, inget internetskit.

Du kommer inte gå jämnt upp om du är ett mindre, oetablerat band, men du kan eventuellt få tillbaka det mesta om du säljer lite merch och drar på någon turné, helst i konjunktion.

Låter vettigt. Tack för att du delade med dig.
savopipo
savopipo

Antal inlägg : 237
Join date : 11-04-14
Age : 56

http://tystnad.bandcamp.com

Till överst på sidan Gå ner

Seriösa Etiketter Empty Sv: Seriösa Etiketter

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet