Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur skriver ni låtar?

5 posters

Gå ner

Hur skriver ni låtar? Empty Hur skriver ni låtar?

Inlägg av Countess tor 19 maj - 6:40:53

Jag satt uppe igår och plinkade på lite riff och skit som man kommit på. Då slog det mig, ''Hur skriver andra låtar?''. Gör ni som jag då man gör riffen först och sen arbetar kring det? eller kanske sång melodin först? Skriver ni med andra människor eller själv och hur mycket får annat folk lägga sig i era låtar? får dom sjunga på sitt sätt etc? Sitter du/ni i sträck tills alla arrangemang är färdiga? Eller chillar du/ni lite och låter låten mogna några dagar/veckor/månader?

Det blev många frågetecken här men jag tyckte det skulle vara intressant och höra andras metoder.
Countess
Countess

Antal inlägg : 1265
Join date : 10-05-04
Age : 30
Ort : Under eken

Till överst på sidan Gå ner

Hur skriver ni låtar? Empty Sv: Hur skriver ni låtar?

Inlägg av Sire-Nahvas tor 19 maj - 6:51:59

kommer på 1000 riff 5 minuter innan läggdags och sen sitter jag och lirar i 2 timmar och spelar in alla idéer med t ex mobilen och sedan när jag har tid så arrangerar jag de bitar som passar bra ihop till en låt.
Antingen görs den biten med papper och penna eller vid en dator med ProTools till hjälp. ProTools-delen måste jag göra förr eller senare oavsett vilket för att få arrangemanget färdigt (så att jag vet om det är bra eller dålig) och sedan plussar jag bara på en text och oftast (av ren slump antar jag) så har jag en text som passar in på låten jag gjorde.
Skriver nämligen inte texter med låtar i åtanke utan det pusslar jag ihop efteråt.
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Hur skriver ni låtar? Empty Sv: Hur skriver ni låtar?

Inlägg av pissmannen tor 19 maj - 7:00:30

Alla de där metoderna skulle jag säga. Beror på, har alltid riff i bagaget och ibland får man ryck och pusslar ihop en låt själv i pojkrummet på 20 minuter. Annars är det långa perioder då jag har 666 riff men inte förstår hur fan man ska pussla ihop skiten. Har också hänt att man fått inspiration till en text och skriver några rader, sedan bygger låten runt texten. Men jag tycker de bästa låtarna blir när alla hjälps åt i replokalen, kommer med några riff var och bygger låten tillsammans. Något jag har problem med är att förstå att man kan ändra en låt, typ när man har repat på en låt ett tag och det egentligen skulle vara bättre att ändra något så känns det asjobbigt, som om låten är gjuten i sten.
pissmannen
pissmannen
Witchfinder General
Witchfinder General

Antal inlägg : 327
Join date : 10-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Hur skriver ni låtar? Empty Sv: Hur skriver ni låtar?

Inlägg av Svullet_Rektum tor 19 maj - 11:15:39

När jag sitter med gitarren i knäet. Antingen så kommer det fram ett riff eller en melodi av sig själv så ger jag mig fan på att skriva något. Det första brukar funka bättre. Tabbar sedan ner det i Guitar Pro och bygger på låten successivt, lägger till fler gitarrer, trummor, bas, keyboard och annat och lägger mycket tid på att arrangera. Många kan skriva ett bra riff, men en riktigt duktig låtskrivare vet hur man får in riffen snyggt i en låt och kan avväga med dem.

Har nog skrivit en 20-30 låtar de senaste 3 åren som är färdigarrangerade och klara att spelas in. Och då är det inte skatepunk utan ganska avancerade (och långa) bitar. Sen har jag säkert lika många låtar till som -nästan- är färdiga men som jag inte är nöjd med (samt en drös med enskilda riff och melodier). Antingen låter de för mycket som något annat band eller så är de helt enkelt inte bra nog. Att kunna sila ur guldkornen ur det man själv skriver är svårt och kräver en stor dos självdistans. Kill your darlings som det heter.
Många har svårt att skriva klart en låt de har börjat på och det är väl ungefär så för mig också. Jag kan skriva klart en låt och sedan sitta i månader efter och pilla med detaljer och arrangera om. Ni som skriver, var inte rädda för att fråga många (många) människor vad de tycker och får du en stark reaktion på något i låten så var inte rädd för att ändra det. Man är alltid väldigt subjektiv till det man själv skrivit och det behövs lite andra perspektiv.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Hur skriver ni låtar? Empty Sv: Hur skriver ni låtar?

Inlägg av pissmannen tor 19 maj - 11:57:05

Svullet_Rektum skrev: Att kunna sila ur guldkornen ur det man själv skriver är svårt och kräver en stor dos självdistans. Kill your darlings som det heter.

Tycker fan tvärtom alltså, man tänker ju HELA tiden "ae fyyfan vad dåligt och tråkigt, i papperskörga mät barre". Ett riff man kommer på hemma själv kan ju låta tråkigt då, men kör man det i repan med trummor och bas och allt så blir det ju bra!
pissmannen
pissmannen
Witchfinder General
Witchfinder General

Antal inlägg : 327
Join date : 10-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Hur skriver ni låtar? Empty Sv: Hur skriver ni låtar?

Inlägg av pissmannen tor 19 maj - 12:01:38

Eller ja, man ska ju såklart inte spara allting bara för det, gäller att ha en bra balans helt enkelt.
pissmannen
pissmannen
Witchfinder General
Witchfinder General

Antal inlägg : 327
Join date : 10-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Hur skriver ni låtar? Empty Sv: Hur skriver ni låtar?

Inlägg av Sire-Nahvas tor 19 maj - 12:15:34

Det mesta riff och så jag skriver tycker jag såhär om typ:

För stunden, när man kommer på det - fyfan vad bra. Detta måste jag göra någonting av senare, i framtiden. en given hit! *spelar in med mobil t ex*

Man spelar in det i nån skoldator eller så med ProTools eller så och lyssnar på det med ett mera "riktigt" ljud" - Fan vad dåligt. Detta kommer aldrig att bli något.

Man får till ett arr, med fler riff eller melodier inblandade - hmm...ÄHH!! jag fortsätter väl med detta då...

Låten är färdig - Fan vad bra det blev /ELLER/ Fan...nä papperskorgen.
Vissa låtar tar det också ett tag att "ta in" så man vet om det är en keeper eller en thrower, men när man väl har bestämt sig så är det försent och låten är släppt.
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Hur skriver ni låtar? Empty Sv: Hur skriver ni låtar?

Inlägg av Gäst fre 27 maj - 14:01:35

Jag skriver en del låtar i min ensamhet, men det brukar sluta med att jag börjar med en annan, som enligt mig då är mycket bättre.
För mycket självkritik antar jag, tycker att texterna jag skriver är fruktansvärt dåliga.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur skriver ni låtar? Empty Sv: Hur skriver ni låtar?

Inlägg av Carrion mån 30 maj - 21:29:47

Kommer på riff, spela in på mobil, arra i Guitar Pro, bra eller anus, ev repa, ändra, spela in. Kommer på riff, spela in på mobil, arra i Guitar Pro, bra eller anus, ev repa, ändra, spela in. Kommer på riff, spela in på mobil, arra i Guitar Pro, bra eller anus, ev repa, ändra, spela in.

Det är väl typ min metod. Däremot så har den musikaliska soptunnan använts mer frenetiskt än någonsin. Oftast stannar det vid "spela in på mobil", anus eller repa. Har även haft den mest brutala skrivtorkan för ca ett år sedan, då hände verkligen ingenting.

Texter är inte riktigt min grej just nu men jag tvingar fram det till bli min grej.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Hur skriver ni låtar? Empty Sv: Hur skriver ni låtar?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet