Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Dwarr

5 posters

Gå ner

Dwarr Empty Dwarr

Inlägg av Geten tis 31 maj - 13:54:15

Ska vi prata om Dwarr eller? Om det jag läst hittills stämmer så satte han igång på 80-talet för att göra den tyngsta musiken han kunde, helt ensam och med små medel. Bara det är beundransvärt tycker jag. Var inte som det är idag när vem som helst kan sätta sig ner hemma med en laptop och spela in något. Hur som helst är Dwarrs två första fullängdare (har inte hört dem andra två) bisarra tillika unika. Psykedelisk hårdrock som Jimi Hendrix möter Black Sabbath skulle jag kalla det och bästa jämförelsen med något samtida jag kommer på är The Mezmerist, en annan speciell individ som satte sig ned och skrev egensinnig, psykedelisk doom. Sen skulle man helt klart kunna jämföra Dwarr med udda band utanför metal och hårdrock men jag är inte tillräckligt insatt i sånt för att komma på ett namn att namedroppa.

Ghost Lovers från plattan Animals.

En av de tyngre och mer "normala" låtarna. Ni kan höra Sabbath-influensen i låten.

Screams of Terror från plattan Starting Over.

Detta ska vara en officiell video för låten som ni kan höra den mer psykedeliska sidan av Dwarr i.

Are You Real från plattan Animals.

Ungefär som det står i comments, inte fan var det många som gjorde psykedelisk metal på mitten av 80-talet.

Jag vill definitivt rekommendera bandet. Duane Warr var inte den duktigaste musikern men nog fan gick han sin egen väg (ska alltid respekteras) och resultatet blev något som jag anser är riktigt tufft.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Dwarr Empty Sv: Dwarr

Inlägg av Xemtoth tis 31 maj - 14:00:04

Bara lyssnat på första låten, men fortfarande jävligt fränt, helt klart något jag kan tänka mig att gräva mig djupare in. Lite Black Hole vibbar över detta.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Dwarr Empty Sv: Dwarr

Inlägg av Geten tis 31 maj - 14:03:54

Xemtoth skrev:Lite Black Hole vibbar över detta.
Ja, faktiskt. Absolut ett band att nämna om man gör en "for fans of"-lista. Och även de var ju samtida.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Dwarr Empty Sv: Dwarr

Inlägg av pissmannen tis 31 maj - 15:06:02

Har aldrig sett något bättre än varulven vid trummorna i Screams of Terror-videon. Det låter ballt det här!
pissmannen
pissmannen
Witchfinder General
Witchfinder General

Antal inlägg : 327
Join date : 10-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Dwarr Empty Sv: Dwarr

Inlägg av Xemtoth tis 31 maj - 15:22:30

Screams of Terror videon var hysteriskt kul tyckte jag!
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Dwarr Empty Sv: Dwarr

Inlägg av slothmachine tis 31 maj - 18:02:44

Vad märkligt och spännande. Detta måste undersökas!
slothmachine
slothmachine

Antal inlägg : 194
Join date : 10-04-05

Till överst på sidan Gå ner

Dwarr Empty Sv: Dwarr

Inlägg av Carrion tis 31 maj - 18:20:02

Detta var inte speciellt bra. Dock är jag jävligt negativ idag så jag får nog ge detta en ny chans någon annan dag.
Men just nu, inte bra öht.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Dwarr Empty Sv: Dwarr

Inlägg av slothmachine tis 31 maj - 18:40:49

Lyssnar på Animals nu. That Deadly Night påminner mig lite om Stupid Child med Swans, fast med ett maniskt gitarrsolo.

Fast Dwarr var före såg jag så det blir väl till att vända på steken om man ska vara korrekt.
slothmachine
slothmachine

Antal inlägg : 194
Join date : 10-04-05

Till överst på sidan Gå ner

Dwarr Empty Sv: Dwarr

Inlägg av Geten tis 31 maj - 19:40:54

The strange whooping sounds which accompany the introduction to Animals evoke the nightmarish images of cannibalism Dwane Warr claims to have had during the making of this obscure metal classic in 1986. It was self-produced in Warr’s trailer park home in South Carolina with just a handful of instruments, an 8-track recorder, probably a stash of old 70s metal albums and industrial-sized quantities of drugs and alcohol. Reacting badly to criticism of his debut, the droned-out psychedelic Starting Out, released 2 years earlier, the self-obsessed factory worker and spare-time musician tried to make a country record to appease his critics. When things didn’t work out, in rage and vengeance he vowed to make the true follow-up the heaviest album he could imagine.



And the write-up for the 2010 reissue of Animals on Drag City Records gives no biographical background at all, only this awesome quote from Duane himself:
“I was working 12 hour shifts down at the sweat factory. One day, I was having a bad day and had a problem with one of the older guys. All of a sudden he pulled his packing knife out on me. I felt a rage running up through me and went running at him. He put the knife away very quickly. That night I had the dream for the title song ANIMALS. In the dream, I ate the human flesh, I crushed the human bone, I was an animal.”
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Dwarr Empty Sv: Dwarr

Inlägg av Carrion tor 28 jul - 21:00:34

Kollade in Dwarr lite igen tidigare idag och kan väl säga att det är helt ok just nu. Får lyssna igenom några plattor så att man får en lite djupare inblick.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Dwarr Empty Sv: Dwarr

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet