Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ofermod

+6
AdverseSphere
Hammerheart
Xemtoth
Fylgja
Carrion
Tartaros11
10 posters

Gå ner

Ofermod Empty Ofermod

Inlägg av Tartaros11 ons 21 sep - 19:33:28

Har knappt hört något om Ofermod på detta forum, så jag startar en tråd om dem. Så vad tycker ni om deras musik? Bra? Dålig? Kickass?
En av mina favoritlåtar är följande:
https://www.youtube.com/watch?v=esnHD7z52WA&feature=channel_video_title
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Carrion ons 21 sep - 20:01:48

Tycker deras musik är ganska kickass. Inte helt kickass, men ganska kickass.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Fylgja ons 21 sep - 20:54:08

De är väl helt okej, inte något riktigt favoritband men det händer att jag lyssnar på dem mellan varven. De kan få ett plus i kanten för att åtminstone en av medlemmarna har hyfsat skev trosuppfattning. Sånt är alltid underhållande.

Blir dock inte riktigt klok på hur man ska uttala deras bandnamn. Ofermod lär vara en ålderdomlig variant av Övermod men det hjälper mig föga. Någon som vet vad som är korrekt uttal?
Fylgja
Fylgja

Antal inlägg : 83
Join date : 11-09-17
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Xemtoth ons 21 sep - 20:57:39

Endast hört och äger endast Mystérion Tés Anomias, den är bra.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Hammerheart ons 21 sep - 21:13:49

Den skivan du äger, Kribbe, har fan vart med en grejer! Först köpte jag den på Kompakt Disk, då begagnad, så då har det funnits minst EN ägare, innan jag ägde den, och sedan bytte den med Ralle för några skivor jag inte minns för tillfället, och sedan gav han den till dig.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Xemtoth ons 21 sep - 21:52:45

Jag köpte faktiskt den skivan av honom!
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Hammerheart ons 21 sep - 22:33:10

Jaja. Men poängen är att den har rest väldigt mycket!
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av AdverseSphere ons 21 sep - 22:37:47

Tematiken och känslan är rätt. Rent musikaliskt känns det ganska torrt.
Såg dem live och blev besviken. Berodde väl delvis på höga förhoppningar och mitt usla fysiska tillstånd.
Nefandus är bättre - but that's another issue.
AdverseSphere
AdverseSphere

Antal inlägg : 173
Join date : 10-06-06
Age : 111

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Tartaros11 tor 22 sep - 5:48:50

Nja, får nog säga att jag gillar Ofermod bättre än Nefandus.
På livevideorna på youtube från deras spelning i Tyskland så ser man bland annat att deras sångare upprepade gånger tittar i en "grim trve sångbok" och ändå sjunger fel. Var det av sådana anledningar du blev besviken eller var det andra saker?
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Johan tor 22 sep - 8:21:06

Mystérion Tés Anomias är ett jävla mästerverk ju, var ett tag sedan jag lyssnade på den nu så det får jag ta och ändra på. Fullängdaren tyckte jag hade sina stunder och den funkar som helhet, men känner sällan något sug att lyssna på den.
Johan
Johan

Antal inlägg : 543
Join date : 10-01-30
Ort : Florens/Lund

http://isbrytare.wordpress.com/

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av AdverseSphere tor 22 sep - 12:00:29

Tartaros11 skrev:Nja, får nog säga att jag gillar Ofermod bättre än Nefandus.
På livevideorna på youtube från deras spelning i Tyskland så ser man bland annat att deras sångare upprepade gånger tittar i en "grim trve sångbok" och ändå sjunger fel. Var det av sådana anledningar du blev besviken eller var det andra saker?

Delvis. Det var otight på flera plan och ljudbilden kändes vek. Ytterligare en gitarrist hade behövts. Jag började ledsna redan efter introt och ett par låtar. Förvisso så krasslig och trött att jag knappt höll mig på benen, men så var det större delen av kvällen.
AdverseSphere
AdverseSphere

Antal inlägg : 173
Join date : 10-06-06
Age : 111

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Scullicon tor 22 sep - 14:45:17

Johan skrev:Mystérion Tés Anomias är ett jävla mästerverk ju, var ett tag sedan jag lyssnade på den nu så det får jag ta och ändra på. Fullängdaren tyckte jag hade sina stunder och den funkar som helhet, men känner sällan något sug att lyssna på den.

Håller med dig, Mystérion Tés Anomias funkar vid varje lyssning för min del.
Tiamtü däremot är bra, Men. men jag känner heller aldrig riktigt att verkligen vill lyssna igenom den igen, bläddrar lätt förbi den och spelar något annat.
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Atlas Musclecore fre 23 sep - 17:32:35

Mystérion Tés Anomias är, efter Mayhem's "De Mysteriis Dom Sathanas", den mest klockrena svartmetall-releasen någonsin. Belfagor/Michayah är en överdrivet bra musiker, tycka vad man vill om honom som person eller inom mer religiösa aspekter. Trummorna på singeln/EP'n t.ex... De är mer än något som bara följer rytmen, de exemplifierar och lägger emfas i olika delar av låten. Fungerar mer som ett instrument i arrangemangen. Nej fyfan vad bra det är.

Hade världens förhoppningar på "Tiamtü", eller Pentagrammaton som titeln var ifrån början, i åratal. Men när den väl kom var det bara en besvikelse. Men, lite som med Reinkaos och Dissection, så försvann den känslan med tiden och man kunde lyssna på det hela med andra öron. Så finner den bättre än vad jag gjorde initialt, men den är långt ifrån deras storhetstid. Det är främst produktionsaspekterna som spökar, ljudbilden är för kompakt och disciplinerad. Man hör potentialen i musiken, och vad de skulle ha kunnat ha gjort med det material som de spelade in, men resultatet de satsade på tilltalar helt enkelt inte.

Ser fram emot nästa släpp! Snackade lite med Belfagor om det hela, la fram min egen kritik och han förstod vad jag menade, och berättade sin sida av det hela - och nämnde att nästa release kommer att skilja sig ifrån Tiamtü. Hoppas att man får känna glöden, kaoset, igen.

Här har ni min fanboyrecension förresten:

http://www.metal-archives.com/reviews/Ofermod/Myst%C3%A9rion_T%C3%A9s_Anomias/75541/Jarnroth

Är inte riktigt nöjd med den, men skrev helt ärligt vad jag kände, tyckte och hade kommit fram till i Juni 2008.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Sictorment mån 3 okt - 23:48:07

Ep'n är grymt bra och bättre än skivan, därmed inte sagt att skivan är dålig.
Sictorment
Sictorment

Antal inlägg : 930
Join date : 10-02-13
Ort : Karlshamn

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Atlas Musclecore tis 8 nov - 10:27:26

Belfagor:
“Nebiros valde att satsa helhjärtat på den MC-klubb han tillhör och ger därför plats åt en ny röst i bandet.
Vem detta blir får än så länge förbli en hemlighet men Ofermod satsar på att hedra Nebiros genom att ge ut ett album med en röst som gör t.o.m denna sångarnas sångare nöjd…och kanske aningen häpen.
Det är med stort vemod som Ofermod går vidare utan denne sångare, som lämnar ett tomrum i Black/Death-kulten som ej går att ersätta. Jag väljer att avsluta denna anteckning med ett SUPPORT STONEHEAD MC!!!”

Ser man på.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Hammerheart tis 8 nov - 15:59:47

Haha djävlar! Förresten, Atlas. Gick nyss upp för mig att du är en väldigt skicklig författare! (läste din review)
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Atlas Musclecore tis 8 nov - 16:25:08

Författande och författande, raving fanboyism! Synd att jag sällan finner inspirationen till att skriva något dock. Tror förövrigt den där Ofermod-recensionen tog mig 2 månader att skriva. Skrev ett första utkast jag lät ligga i tre veckor, kom tillbaka och ändrade lite, skrev lite nytt, tog bort en del. Sedan gjorde jag samma sak igen. Blev väl hyfsat i slutändan.

Borde kanske skriva en recension på någon av Necrofrost's skivor. Skulle nog kunna måla upp en fin misantropisk recension.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Hammerheart tis 8 nov - 16:28:42

Kan du logga in på msn, Atlas?

Men ja, du bör skriva mer!
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Atlas Musclecore fre 26 okt - 19:14:37

Nya skivan släpptes idag. Sitter och lyssnar via någon japansk stream, låter fan bra! Tydligen är Tehôm, eller Johannes Kvarnbrink som han egentligen heter, ersättaren för Nebiros. Kanske känns igen för folk som har lyssnat på Mortuus, Dödfödd e.t.c. :) Han var ju t.o.m. med i Ofermod på pappret ett tag runt tiden när de spelade in Khabs am Pekht och Rape the World (som basist), men vad jag har förstått var han aldrig med under inspelningen utan Michayah gjorde allt. Aja! Nu kör han i varje fall vocals och leker lite på stränginstrumenten.

Bara hört en-två låtar hitintills, och det slår sig egentligen inte som perfekt på en gång, men låter däremot rätt så intressant. Låter bättre än Tiamtü i varje fall. Aj fan. Blir kanske att skriva en recension på det här bara för att följa upp... Får väl klämma in Tiamtü i den vevan bara för att få det gjort.

/PS. Kom fan in något jävla heavy metal-riff i det hela helt plötsligt, haha. Verkar hända en del intressanta grejer här. Diggar Michayah's trummande.

PPS. Skivan finns på Spotify vad jag har förstått.

PPPS. De har spelat in en ny version av Chained to Redemption. Atlas Musclecore Låter helt ok... Fast lite konstigt att höra när man är så van vid originalet. Humhum.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Sictorment fre 26 okt - 20:18:55

Får man slänga ett öra eller två på då, låter intressant efter vad du skriver. Tyckte och tycker fortfarande Tiamtü var rätt bra, när allt kommer omkring. Inte i klass med ep'n, men ändå
Sictorment
Sictorment

Antal inlägg : 930
Join date : 10-02-13
Ort : Karlshamn

Till överst på sidan Gå ner

Ofermod Empty Sv: Ofermod

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet