Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

GITARRISTER: Favorit accessoar

+7
Svullet_Rektum
Carrion
Halonen666
Xemtoth
pompepg
Hammerheart
Bobbafett
11 posters

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

GITARRISTER: Favorit accessoar - Sida 3 Empty Sv: GITARRISTER: Favorit accessoar

Inlägg av Hammerheart ons 7 apr - 20:06:23

Yeah, I'm bad :( Blir fan alltid ett rövhål mot mina vänner när jag är på gott humör, men när jag är deprimerad är jag alltid jättesnäll.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

GITARRISTER: Favorit accessoar - Sida 3 Empty Sv: GITARRISTER: Favorit accessoar

Inlägg av Juck sön 25 apr - 16:14:27

Det finns bra och dåliga exemplar av alla instrument men jag får känslan av att folk bara tror att man kan slänga på vilka strängar som helst utan att justera stall och hals....Med tjockare eller tunnare strängar påverkas ju strängtrycket ganska markant vilket påverkar halsen.
7-strängade instrument är ju justerade från fabrik för att klara trycket av de sju strängarna.
Våra gitarrister kör båda på .13-set med spunnen G-sträng. Justerar man bara gitarren efter strängsort/modell så ska det väl inte vara några problem.
Själv kör jag ju en gammal jävla bas som absolut inte är gjord för att spela metal på. Jag justerade halsen efter varje strängbyte tills jag hade hittat de strängar som passade mig, nu kör jag enbart på den strängtypen och behöver inte justera längre (intonering är väl smart att göra ändå).

Tjockare eller tunnare strängar är en smaksak och jag har hört hur många gånger som helst att man ska sätta på tjockare strängar på basen om man ska stämma ner. Jag testade ett tag och tyckte det sög och kör istället med standardset.
MEN om man inte tänker ställa in sitt instrument som man lagt åtskilliga tusen kronor på så måste man gå upp i strängtjocklek när man stämmer ner för att halsen inte ska balla ur och dra sig bakåt.

En en justering av vilket instrument som helst är nog värt mer än 3000 spänn i inköpspris.
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet