Thrash, som det borde vara!
+13
MetalManiac87
Johan
Sire-Nahvas
Halonen666
Tompus
ThrashDave
Hammerheart
pissmannen
Wolvie
Atlas Musclecore
Geten
Carrion
Gutterslut
17 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Thrash, som det borde vara!
Varför gör inget av de större banden thrash längre? Vad är grejen?
Släng på en platta med Slayer, Exodus eller Nuclear Assault... vad fa-an håller dom på med nu för tiden? Allt låter bara "låtsashårt" och mixat till den grad att den i slutändan innehar mindre själ än en bit backelit.
När man slänger på t.ex Heathen - Breaking the Silence eller Annihilator - Alice in Hell så åker man på en grov käftsmäll. En riffkavalkad utan like. Man kan sitta med bara musiken och leva sig in i varenda ton, allt känns äkta och "på riktigt".
T.ex Overkills nya skiva. Asbra! Förutom på mixen. Varför? Varför ska dom ha det så? Söndertriggat och jävligt.
Finns det ens något band(gammalt. Eller nytt för den delen...) som släpper en skiva med hedern i behåll idag?
Violator var ju ett hopp som tändes för ett par år sen. Men när fullängdaren väl kom lät det ju exakt lika skit som allt annat...
...och vad i helvete håller band som Fuled by Fire och Bonded by Blood på med!?
Thrashen lever bara underground år 2010!
Jag tänkte alltså att vi kunde hålla diskussion om vad som hände, varför det blev på detta vis.
Släng på en platta med Slayer, Exodus eller Nuclear Assault... vad fa-an håller dom på med nu för tiden? Allt låter bara "låtsashårt" och mixat till den grad att den i slutändan innehar mindre själ än en bit backelit.
När man slänger på t.ex Heathen - Breaking the Silence eller Annihilator - Alice in Hell så åker man på en grov käftsmäll. En riffkavalkad utan like. Man kan sitta med bara musiken och leva sig in i varenda ton, allt känns äkta och "på riktigt".
T.ex Overkills nya skiva. Asbra! Förutom på mixen. Varför? Varför ska dom ha det så? Söndertriggat och jävligt.
Finns det ens något band(gammalt. Eller nytt för den delen...) som släpper en skiva med hedern i behåll idag?
Violator var ju ett hopp som tändes för ett par år sen. Men när fullängdaren väl kom lät det ju exakt lika skit som allt annat...
...och vad i helvete håller band som Fuled by Fire och Bonded by Blood på med!?
Thrashen lever bara underground år 2010!
Jag tänkte alltså att vi kunde hålla diskussion om vad som hände, varför det blev på detta vis.
Gutterslut- Antal inlägg : 72
Sv: Thrash, som det borde vara!
Jag tycker att Violator gör det bra men de är ju inte stora eller så men Slayers Christ Illusion var hård på ett äkta sätt. Senaste var sämre men Christ var fan riktigt bra på ett tr00 sätt tycker jag.
Carrion- Antal inlägg : 5778
Hmm, jag håller ju med dig verkligen här.
Anledningen till varför Slayer, Nuclear Assault, Annihilator och dessa band låter såhär är för att de helt enkelt inte har vad det tar att stanna och låta på topp för evigt, band blir sämre med tiden om det inte är riktigt duktiga eldsjälar. Jag tror det är att ett band förlorar den energi, iver och skaparglädje de hade från första början när man har repat ett tag, släppt demos och spelat en del gigs, så bygger man väl upp en förväntan av att det första albumet som de spelar in ska bli något speciellt, och sen när det andra kommer så har bandet redan erfarit ett släpp, och då vet de lite mer att det kanske inte blir så bra som de tror och tänker att "Ja vafan, vi kan väl köra på det här" istället för att verkligen finslipa och producera något riktigt jävla bra. Finns ju trots allt inte många band som inte gör bättre album än det första.
Sen är det nog lite med trender och så, de senaste åren har det ju varit att allting ska låta så modernt och "bra" som möjligt, dock kanske det börjar vända nu?
Motörhead är ju enligt mig ett band som hållit sig i toppform. Det är bara det att produktionen kan motsägas, men jag antar att deras skivbolag inte har analoga studior längre?
Anledningen till varför Slayer, Nuclear Assault, Annihilator och dessa band låter såhär är för att de helt enkelt inte har vad det tar att stanna och låta på topp för evigt, band blir sämre med tiden om det inte är riktigt duktiga eldsjälar. Jag tror det är att ett band förlorar den energi, iver och skaparglädje de hade från första början när man har repat ett tag, släppt demos och spelat en del gigs, så bygger man väl upp en förväntan av att det första albumet som de spelar in ska bli något speciellt, och sen när det andra kommer så har bandet redan erfarit ett släpp, och då vet de lite mer att det kanske inte blir så bra som de tror och tänker att "Ja vafan, vi kan väl köra på det här" istället för att verkligen finslipa och producera något riktigt jävla bra. Finns ju trots allt inte många band som inte gör bättre album än det första.
Sen är det nog lite med trender och så, de senaste åren har det ju varit att allting ska låta så modernt och "bra" som möjligt, dock kanske det börjar vända nu?
Motörhead är ju enligt mig ett band som hållit sig i toppform. Det är bara det att produktionen kan motsägas, men jag antar att deras skivbolag inte har analoga studior längre?
Gäst- Gäst
Oj missade själva poängen!
Varför band har blivit sådana är väl att det inte är lika kul att mangla i ljusets hastighet så länge kanske?
Vissa har ändå förändrats bra fast det enda jag kommer på
är Megadeth. Rust In Peace är det bästa de någonsin gjort,
Varför band har blivit sådana är väl att det inte är lika kul att mangla i ljusets hastighet så länge kanske?
Vissa har ändå förändrats bra fast det enda jag kommer på
är Megadeth. Rust In Peace är det bästa de någonsin gjort,
De får slut på bra idéer.
Geten- Profeten Geten
- Antal inlägg : 4777
Det är nog den mest rimliga anledningen blandat med att man kanske tröttnar.
I vissa fall tror jag att det kan vara så att de började spela själva på 80-talet just för att det var en trend, och sedan har de följt de nya trenderna eftersom de har kommit och på så vis justerat sitt sound därefter.
Med nyare band som inte riktigt lever upp... ? Tja, jag vet faktiskt inte.
Med nyare band som inte riktigt lever upp... ? Tja, jag vet faktiskt inte.
Thrash är ju inte världens mest mångsidiga genre så det är väl skitsvårt att göra något nytt och fräscht idag och fortfarande låta bra. Alternativet är att kopiera rakt av från det som gjordes tidigare.
Wolvie- Soulreaper
- Antal inlägg : 615
Vad man än spelar så tror jag man måste utvecklas på något sätt, tänk att göra musik inom samma "box" i 20 år! Jag själv frestas som fan hela tiden med att testa nya, vågade grejer.
pissmannen- Witchfinder General
- Antal inlägg : 327
Nu är jag inte helt insatt i thrash men om det hänger på produktionen så är det ju snarare ett problem med att producenter och artister har mer tillgång till olika effekter och att man i dagens läge kan ändra och modifiera nästan vad som helst och hur som helst. Resultatet känns ofta väldigt fabriksaktigt på något sätt.
Gäst- Gäst
Pftja... Fueled By Fire tyckte jag var helt okej... Annars Hellish Crossfire... som ändå lirar öld skööl black/thrash... alltså thrash!
Hammerheart- The Banhammer
- Antal inlägg : 4278
ja alltså thrash med ren produktion blir bara sååååååå jävla tråkigt:( men antichrist är ju iaf bra det lilla jag hört och sett
ThrashDave- Har ingen spaceknapp
- Antal inlägg : 390
Det bandet som jag tänkte på var Hellish Crossfire, dom lirar ju Thrash som det ska vara!
Tompus- Antal inlägg : 657
Nja, skillnaden mellan dem och många andra band som spelar thrash "som det ska vara" är att de åtminstone låter lite originella och stjäl inte äldre bands riff/låtar rakt av.
Geten- Profeten Geten
- Antal inlägg : 4777
tkr alla borde checka in senaste violator EP:n https://www.youtube.com/watch?v=CbK7s2K7KBw
kan fan inte bli mkt bättre än så här,fast så har jag en jävla kärlek till bandet he he he,just för att dom är från sydamerika precis som jag,kunde dock inte skadat med liiiite skitigare ljud kanske
kan fan inte bli mkt bättre än så här,fast så har jag en jävla kärlek till bandet he he he,just för att dom är från sydamerika precis som jag,kunde dock inte skadat med liiiite skitigare ljud kanske
ThrashDave- Har ingen spaceknapp
- Antal inlägg : 390
För mig var det faktist helt godkänT!
Halonen666- FÄRS
- Antal inlägg : 2659
Om inget annat: ANTICHRIST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hammerheart- The Banhammer
- Antal inlägg : 4278
har ni hört talas om ANTICHRIST förresten?
Sire-Nahvas- Fast Taker
- Antal inlägg : 2630
ThrashDave skrev:tkr alla borde checka in senaste violator EP:n https://www.youtube.com/watch?v=CbK7s2K7KBw
Sången suger också.
Antichrist, Deathhammer, Witching Hour, Cruel Force, Raging Steel, Elimination etc.
Där har vi fan riktigt jävla rövbra thrash så det räcker och blir över!
Där har vi fan riktigt jävla rövbra thrash så det räcker och blir över!
Gäst- Gäst
Nu lyssnar jag inte på så mycket trash, men vad tycker folk som gör det (här) som Aura Noir? Black Trash Attack är ju så jävla bra. Hades Rise?
Johan skrev:Nu lyssnar jag inte på så mycket trash, men vad tycker folk som gör det (här) om Aura Noir? Black Trash Attack är ju så jävla bra. Hades Rise?
Kanadensiska Rezet är rätt bra! Har i för sig bara hört ett par låtar så kan väl egentligen inte göra en fullständig bedömning, men det lilla jag har hört låter bra.
MetalManiac87- Antal inlägg : 88
Dark Angel är det enda som behövs inom thrash. Sodom också ifall man känner sig lite tysk och vill heila lite.
Wolvie skrev:Thrash är ju inte världens mest mångsidiga genre så det är väl skitsvårt att göra något nytt och fräscht idag och fortfarande låta bra. Alternativet är att kopiera rakt av från det som gjordes tidigare.
Vad jag tänker också, synd att thrash lätt har blivit så ojämnt med tanke på att man gillar det som fan.
M-Morbid- Antal inlägg : 1412
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet