Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Skolfrågan

+12
Xemtoth
Hammerheart
Evilkillerrrrrr
Naurbereth
patologen
Karate-Molin
Monoliten
Geten
Atlas Musclecore
Svullet_Rektum
Peggyfier
Stenberg
16 posters

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Svullet_Rektum tor 28 okt - 23:53:29

Det jag menar är att det inte finns någon ordning, lärarna har ingen auktoritet i många klassrum, det finns ingen arbetsro när folk sitter och pratar/messar/stör när läraren föreläser eller när man ska plugga. Jag har själv erfarit det genom min skolgång och jag gick varken IV eller något program för svagbegåvade utan samhälle/natur där man skulle kunna föreställa sig att det fanns någon slags ordning och reda. Nu låter jag säkert som Jan Björklund men det ger jag fan i, jag har tyckt såhär ända sedan jag började högstadiet för snart 10 år sedan.
Det är även ett jävla daltande med bråkstakar eller elever som inte sköter sig eller sitt arbete, vilket leder till att de inte rycker upp sig utan bara fortsätter skita i allt. Lägg till det faktum att eleverna buntas samman som en homogen massa där alla bör, enligt skolan, prestera någorlunda likartade resultat, något som inte kunde vara längre från sanningen. Jag minns när jag började ettan att jag kunde läsa flytande och räkna relativt väl. Jag blev alltid klar först när vi fick uppgifter men fick inte gå vidare med något mer avancerat därför att jag var tvungen att vänta in resten av klassen. Ja, jag är jävligt bitter.
Lägg även till gymnasieinriktningar som de estetiska linjerna. Ska alla bli gitarrlärare och konstnärer eller vad är det frågan om? Snacka om slöseri på resurser och kunskap. Visst om man har intresse inom de områdena (något som jag själv har), men att fjanta bort gymnasietiden på det är ju bara idiotiskt. Man har någonting som kallas för fritid, ett begrepp som på något sätt har blivit mer eller mindre synonymt med skolgången. Eleverna ska ha roligt, lärarna ska inte vara förmedlare av kunskap och en bestämmande auktoritet som man kan se upp till utan mer en polare som man kan snacka skit med.
Att kunskapsnivåerna har sjunkit drastiskt de senaste 10-20 åren bevisar min tes till viss del. Jag säger inte att det bara är "förflummningen" av skolan som spelar in även fast jag tror att det är nyckelanledningen.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Gäst fre 29 okt - 10:58:46

Svullet_Rektum skrev:Det jag menar är att det inte finns någon ordning, lärarna har ingen auktoritet i många klassrum, det finns ingen arbetsro när folk sitter och pratar/messar/stör när läraren föreläser eller när man ska plugga. Jag har själv erfarit det genom min skolgång och jag gick varken IV eller något program för svagbegåvade utan samhälle/natur där man skulle kunna föreställa sig att det fanns någon slags ordning och reda. Nu låter jag säkert som Jan Björklund men det ger jag fan i, jag har tyckt såhär ända sedan jag började högstadiet för snart 10 år sedan.
Det är även ett jävla daltande med bråkstakar eller elever som inte sköter sig eller sitt arbete, vilket leder till att de inte rycker upp sig utan bara fortsätter skita i allt. Lägg till det faktum att eleverna buntas samman som en homogen massa där alla bör, enligt skolan, prestera någorlunda likartade resultat, något som inte kunde vara längre från sanningen.

+ jävla 1.

Känns också som att skolan bara handlar om resultat idag, det handlar inte om hur mycket man lär sig, utan om hur lång bokstavskombinationen är i slutbetyget.
Lärarna har ju dessutom inget att säga till om mot ungarna, ifall de ens rör en muskel så kommer PK svinen och skriker MISSHANDEL.
Inte nog med det så ska alla jävla curlingföräldrar sitta och "Näää min Jocke/Pelle/Horunge är sååå snäll" "näää så kan man inte göra" etc.

Det bästa, är nog ifall det tredje världskriget bryter ut innan den mänskliga rasen blir ännu mer depraverad än vad den redan är...

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av patologen fre 29 okt - 11:49:07

Livet är en tävling...
patologen
patologen

Antal inlägg : 365
Join date : 10-05-10

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Skolfrågan

Inlägg av Peggyfier fre 29 okt - 12:24:04

Svullet_Rektum skrev:wall of text.

Jag vet vad du menar med att man tror att alla ska utvecklas samtidigt och jag har haft samma problem som dig, jag kunde redan mycket av det lärarna gick igenom, och så var det för mig fram till högstadiet. Då började jag på en skola som de flesta skulle kalla flumskola, men det var också där som jag och andra helt plötsligt blev behandlade som individer, något som absolut inte skedde innan det. Alla fick jobba i sin egen takt, vi hade projekt som spände över tre veckor åt gången där man alltid fick utforma det lite själv, så att man lärde sig det man skulle, men kunde göra det på ett sätt som var stimulerande för en själv och som var intressant. Men framförallt, så la de stor vikt på att kunna använda hjärnan och tänka själv, ta eget ansvar och göra egna slutsatser.

När jag sen började på gymnasiet, så började jag och två av mina klasskompisar i samma skola fast på olika linjer. Första veckorna för oss, gick ut på att vänja sig vid att merparten av eleverna på det gymnasiet, faktiskt inte kan tänka själva. Och det är elever som har gått på en hyfsat konservativ skola, fått bra betyg i många ämnen, men endast för att de kan trycka in mycket information i huvudet, som de sedan minns i nån månad, tills de har klarat av provet eller uppgiften eller vad det nu kan vara. Temporär informationslagring känns faktiskt inte som ett bra attribut om man inte kan använda sig av informationen ens när man kommer ihåg, det blir bara menlöst.

Självklart tycker jag att lärare ska ha auktoritet, men eleverna ska varken behöva vara rädda för dem eller bli så pressade att de får ångestproblem. Kan ta en av mina musiklärare som exempel. Han har en enorm respekt från alla sina elever, dels genom sin kunskap och dels genom sitt sätt att ha sina lektioner samt att han har gjort det klart för sina elever att om man inte visar vilja att lära sig så kan man lika gärna gå därifrån. Men däremot så är han också en sån lärare som man kan sitta och diskutera nästan vad som helst med. Senaste lektionen jag hade med honom satt vi och diskuterade Budgie, Di Leva och väldigt mycket annan musik i princip hela lektionen och att kunna ha sådana konversationer värdesätter jag otroligt högt. Lärare ska ha auktoritet, men de ska inte avskärma sig från eleverna, de kan vara asbra och respekterade lärare samtidigt som de faktiskt umgås med eleverna ibland.

Och angående estetlinjer. Borgarna tänker plocka bort min linje, för att de anser att den är en estetlinje som är för flummig. Jag går alltså ljudteknik/musikproduktion och vad de tänker göra med linjen är att göra den till en ren musiklinje. Istället för ljudteknik ska de lägga in körsång. Vilket låter mest vettigt?
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Naurbereth fre 29 okt - 18:49:04

Det är sjukt vad lite skolan gör åt dem som missköter sig, min högstadietid var ett riktigt helvette och lärarna skyllde antingen på att man hittade på saker eller att dem gjort "allt" för att de som missköter sig inte ska göra det. Blev utsatt för rasism i skolan, Mordhot, och de målade hakkors på dörren hemma.... fick ta tag i det själv för att det skulle sluta. Skamligt enligt mig...
Kan tillägga att jag inte berättat för någon av dem om min bakrund, utan det ryktet hade redan spridits som en löpeld av en del människor som jag umgicks med innan

Känner också folk som lider av bland annat social fobi och skit för vad dem blivit utsatta för..
Naurbereth
Naurbereth

Antal inlägg : 833
Join date : 10-01-31
Age : 33
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Evilkillerrrrrr tor 10 feb - 21:48:28

Läraryrket verkar inte vara så inbjudande nuförtiden. För mycket pappersarbete och för mycket stress. För lite samarbete. Men det som gör mig SÅ JÄVLA FÖRBANNAD är att man inte tas på allvar. Det fokuseras för mycket på resultat som sagt, och bestraffningar. Men ingenting på samarbete och lösningar på sociala problem.

Evilkillerrrrrr

Antal inlägg : 81
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Hammerheart tor 10 feb - 22:09:00

- Högre lön för lärare, mindre lön för politiker.
- Återinför barnaga i skolan. Lets face it, 60-talisterna är fan ta mig så jävla mycket hårdare och modiga än vad 80- och 90-talisterna är.
- Undervisa saker som är lite mer praktiska i livet efter skolgången. Som t.ex hur man skriver ihop ett bra CV, hur man deklarerar, A-kassa, facken. Saker som helt enkelt hjälper dig att ta dig igenom arbetslivet lättare. För ja, skolan är ju bara till för att föda upp våran framtida arbetskraft.
- Tona ner betygssystemet, lägg ner alla stora djävla bokstäver som berättar för dig hur pass dum i huvudet du egentligen är. Ersätt det med omdöme, och sätt helt enkelt bara högre press på eleverna som inte presterar så bra i ämnena. Vill de inte, se "Barnaga".
- Förändra provprincipen. Se till att ungdjävlarna får lov att använda sina skolböcker och material när de skriver sina prov. Jag vet, det låter irrationellt, men det är faktiskt inte så korkat. Du lär dig ämnet du ska studera DJÄVLIGT mycket mer effektivt om du kan använda all material när du skriver ett prov. Och du minns det mycket lättare. En av våra gymnasielärare testade den här tekniken en gång. Minns fortfarande det mesta av provet. Men släng fram ett prov jag idiotpluggade till i Geografi A när jag gick i samma årskurs, så ska du få se att jag förmodligen inte minns att jag ens skrivit provet.

Problem = Löst.

Edit: Alla hårdrockare har fuskat på prov, såsom t.ex kikat på vad en polare har skrivit. Erkänn själva att ni kunde komma ihåg det svaret bättre efteråt, än de ni hade läst på?
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Svullet_Rektum tor 10 feb - 22:48:57

Lite off topic, men det finns en anledning till att lönerna för politiker är så pass, nästan löjligt, höga. Det börjar på k och slutar på orruption.
Sedan bör lärarlönerna absolut vara högre. Läraryrket borde ha mycket högre prestige överlag.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Hammerheart tor 10 feb - 23:19:09

Därför man ska höja deras löner liksom. Då blir folk mer motiverade till att arbeta som det, och således blir det ju ett statusyrke.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Svullet_Rektum tor 10 feb - 23:36:04

Ja, verkligen. En gymnasielärare pluggar ju fem år eller vad det är för en pissig ingångslön och taskigt arbetsklimat.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Monoliten tor 10 feb - 23:58:45

Att slå folk leder sällan till något positivt. Våld föder mer våld, så är det bara. Ska ungarna börja ha skoluniform också eller? FFD
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Xemtoth fre 11 feb - 0:07:02

Pappa Doom skrev:Att slå folk leder sällan till något positivt. Våld föder mer våld, så är det bara. Ska ungarna börja ha skoluniform också eller? FFD
Ja det tycker jag, för jag slipper gå i skolan så det rör inte mig. Woho bounce
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Svullet_Rektum fre 11 feb - 0:12:54

Säger nej till båda uniform och aga. Då inte sagt att det inte behövs mycket hårdare tag i skolorna.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Monoliten fre 11 feb - 0:14:56

Det behövs det absolut, men aga är ingen lösning, visst det kanske blir lugnare men det kan skapa en hel rad med andra problem istället. Uniformer är ju bara nazi :hitl0r:
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Antagonist fre 11 feb - 0:41:25

Uniform hade fan varit skitcoolt.
Antagonist
Antagonist

Antal inlägg : 1043
Join date : 10-07-21
Age : 32
Ort : skoggen :O

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av patologen fre 11 feb - 0:50:12

Visst hade det varit det.

Skolfrågan - Sida 2 School-uniform

Skolfrågan - Sida 2 Uniform02
patologen
patologen

Antal inlägg : 365
Join date : 10-05-10

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Svullet_Rektum fre 11 feb - 7:21:12

Skolfrågan - Sida 2 Star-trek-costumes-uniforms

Om Svullet hade fått bestämma. Cool
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Hammerheart fre 11 feb - 9:07:46

Nu menar jag ju inte att man ska misshandla ungarna. Men man bör helt klart slå dem med linjalerna när de inte sköter sig! Återigen, de som blev agade i skolan är fan bättre människor än de som kommer ifrån senare generationer!
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av M-Morbid fre 11 feb - 9:40:07

Ja, får man linjalen på fingrarna om man missköter sig lär man sig visa respekt mot plugget och att ta ansvar, om man ska se det så.
Man kan ju tycka att man borde lära sig att ta ansvar, om man ska se det ur den vinkeln.
Men säger som Bamse: Ingen blir snäll av stryk! Är emot aga ändå.

M-Morbid

Antal inlägg : 1412
Join date : 10-09-12
Age : 33
Ort : Hedemora

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Hammerheart fre 11 feb - 11:35:11

Ja, men sedan gick ju Bamse på steroid-honung. You get the picture!
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Antagonist fre 11 feb - 12:34:11

Witchryder skrev:de som blev agade i skolan är fan bättre människor än de som kommer ifrån senare generationer!

Utveckla, är du snäll.
Antagonist
Antagonist

Antal inlägg : 1043
Join date : 10-07-21
Age : 32
Ort : skoggen :O

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Gäst fre 11 feb - 14:04:39

"Se till att ungdjävlarna får lov att använda sina skolböcker och material när de skriver sina prov"

Det existerar. Har vid en hel del tillfällen skrivit prov med anteckningsmaterial, som lika bra kunde ha varit skrivna från boken. Min bror i åttan har även gjort det.


Tycker både uniform och aga är löjligt.
Att införa uniform i skolor och mena att det förhindrar mobbning stämmer inte riktigt, ungar är experter på att hitta individer som kan bli utsatta för mobbning.

Aga är också rätt onödigt, dessutom förbjöds aga i skolorna 1958, så att 60-talisterna skulle ha blivit agade stämmer inte, man måste vara född senast 1950 för att kunna ha gått i första klass och blivit agad (Agan förbjöds den 1 Januari 1958). Sen kan den säkert ha förekommit, men generellt sätt så var den förbjuden och borttagen.

Dessutom är hela "generationshetsen" något som förekommit i alla tider, anledningen till varför 80 och 90 talister verkar mer omogna är helt enkelt för att de (vi) helt enkelt inte är gamla nog. Jag är övertygad om att vi kommer sitta om 20 år och klaga på den dagens ungar, det kommer alltid förbli att den äldre generationen ser sig som bättre, åtminstone så länge som ungdomsgenerationen växer upp.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Carrion fre 11 feb - 14:40:36

Det Davve skrev om att få ha material och böcker vid prov är inte en dum idé faktiskt.

Problemet är att man märker att folk pluggar inte till ett prov för att lära sig något utan enbart för att klara provet så att det ser vettigt ut i betygspappren.
Det är väldigt mycket man får lära sig som man aldrig kommer ens fundera på att tillämpa.

Varför får man inte lära sig hur man undviker skattesmällar t ex? Deklarera?
Matematikbiten är väl fan värst! Inte fan använder man en inre derivata när man går och handlar? Dåligt exempel men ni fattar nog.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Monoliten fre 11 feb - 14:43:31

Vi hade såna prov i Historian vill jag minnas, bokprov kallade läraren det för, var extremt mycket svårare prov än vanligt men det var fan grejer. Oförberedda prov är något annat de skulle kunna pröva, för att testa grundkunskaper osv.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Hammerheart fre 11 feb - 14:59:40

Garf: Förvånar mig inte att du och din bror har gjort prov av den natur. Poängen var att man ska nyttja den tekniken mer frekvent istället för att gå på en människas pluggkapacitet och tålamod.

Aga är inte ett dugg löjligt! Det är ett bra sätt att disciplinera. Och återigen pratar jag inte om att misshandla barnen blodiga. Men att snärta till dem med en linjal i ung ålder när de inte skärper till sig ökar självfallet disciplinen och givetvis med det: Inlärningsförmågan. Tyck inte synd om ungarna, för de är fan de som inte lärt sig att bete sig för att deras överklassföräldrar skämmer bort dem med silversked i käft.

60-talister är bättre människor än vi för att 80- och 90-talister är veka och självgoda idioter.

Till råga på det tycker jag att man skall införa allmän värnplikt igen!
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Skolfrågan - Sida 2 Empty Sv: Skolfrågan

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet