Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bästa från 2010

+2
Vitus
Geten
6 posters

Gå ner

Bästa från 2010 Empty Bästa från 2010

Inlägg av Geten sön 5 dec - 16:54:14

Lika bra att börja sammanfatta året. Vilka plattor från i år har ni gillat/lyssnat på mest? Skriv åtminstone kortfattat om varje skiva.

Tycker själv att året varit väldigt svagt i jämförelse med 2009 men en liten lista kan jag skrapa ihop. Det här är mina favoriter av det jag har hört.



Bästa från 2010 1z51bno
1. The Wounded Kings - The Shadow Over Atlantis (doom metal)
Släpptes i början av januari och har inte blivit överträffad sedan dess. Den bästa musiken enligt mig brukar vara den som för mig till en annan plats och det gör den här väldigt bra. Mörka avgrunder och undervattensgravar; forntida ruiner och världsundergång, allt finns att finna här!


Bästa från 2010 W1v67b
2. Atlantean Kodex - The Golden Bough (epic heavy/doom metal)
Åtminstone en episk platta brukar återfinnas på min årliga lista och det här är genrens obestridda champion i år. Precis som med "The Shadow Over Atlantis" kan jag direkt lämna verkligheten bakom mig när jag tryckt på play och iväg till mytomspunna och bättre tider Geten flyger sin kos.


Bästa från 2010 Xf6vdg
3. Electric Wizard - Black Masses (doom metal)
Ptja, om de släpper ett nytt album så hamnar de på min lista, så enkelt är det. Blev övertygad direkt när jag hörde första smakprovet på youtube och resten av materialet gjorde mig inte besviken. "Witchcult Today" var bra men den här gången känns det som om bandet vet vad de vill göra med sitt nya sound.


Bästa från 2010 29zrjls
4. Burzum - Belus (black metal)
Trodde albumet skulle suga när jag hörde samples men tji fick jag! Jag går så långt att jag påstår att det här är hans näst bästa verk efter Filosofem.


Bästa från 2010 2eplz5w
5. Garden of Worm - S/t (progressive/doom metal)
Ingen ny Revelation i år... *snyft* Men vad gör det när jag fick debuten från Garden of Worm. Mysig progressiv musik som kanske inte kommer till dig omedelbart men med lite tid så öppnar den sig som en sagobok - om i sagan Hans och Greta brinner i ugnen.


Bästa från 2010 2h8bpj4
6. Forteresse - Par Hauts Bois et Vastes Plaines (black metal)
Senaste tillskottet. Bättre än bandets förra skiva. Ambient och episk black metal att vandra i vackra och ödsliga landskap till. Japp, mer musik att drömma sig bort till.



Tror inte jag kommer längre än så. Året har trots allt varit svagt. Finns givetvis flera titlar som jag tyckt varit okej men inte tillräckligt bra för att hamna på en topplista. Dessutom tar jag inte med splittar eller EP:n. Inte för att någon sån varit topplistematerial heller.



Special mention går till Blood Bros: First Blood. Eftersom det är en mixtape med tidigare utgivet material så platsar den inte på min lista men sällan har en mer butch samling låtar delat utrymme. Fantastiskt. Behöver mer kärlek från er girlie men.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Bästa från 2010 Empty Sv: Bästa från 2010

Inlägg av Vitus sön 5 dec - 17:00:45

det finns ingen lista på årets alla metalsläpp eller nått? jag har verkligen noll koll på vilket år det jag lyssnat på är ifrån.
av det du radade upp så har ja hört wounded kings och electric wizard. men bara cirka två-tre gånger var så jag har ingen riktig analys eller djup åsikt att ge. de var bra helt enkelt. kan lätt tänka mig att de lär bli bättre ju mer man lyssnar.
Vitus
Vitus
Sloth Warrior
Sloth Warrior

Antal inlägg : 3482
Join date : 10-01-31
Age : 32
Ort : Rydaholm

http://www.last.fm/user/public_library

Till överst på sidan Gå ner

Bästa från 2010 Empty Sv: Bästa från 2010

Inlägg av Hammerheart sön 5 dec - 17:06:25

Har faktiskt mage nog att vara tillräckligt fjantig för att säga att Enforcers släpp var jävligt bra!
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Bästa från 2010 Empty Sv: Bästa från 2010

Inlägg av Tompus sön 5 dec - 17:07:27

Jag har bara hört ca 4 album som är värda att nämna:
Watain - Lawless Darkness, Enforcer - Diamonds, Ghost - Opus Eponymous & Danko Jones - Below The Belt. Jag har inte lyssnat på Stench - In Putresence, men den hamnar troligtvis på listan också. Sen måste jag kolla upp Electric Wizard's nya också.
Tompus
Tompus

Antal inlägg : 657
Join date : 10-06-20
Age : 29
Ort : Fagersta

Till överst på sidan Gå ner

Bästa från 2010 Empty Sv: Bästa från 2010

Inlägg av Gäst sön 5 dec - 17:11:13

1.Electric Wizard - Black Masses

Ockult doom-psykedelisk knarkritual. Vad mer kan jag behöva?
2.Tame Impala - Innerspeaker

Underbar psyk-rock från Australien, är dock besviken att singellåten Half Glass Full of Wine saknas på skivan, då det hittils är bandets Magnum Opus.
3. Swallowed - Swallowed EP

Finsk döds-doom. Låter helt enkelt riktigt bra.


Senast ändrad av Hellbastard den sön 5 dec - 17:21:02, ändrad totalt 2 gånger

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Bästa från 2010 Empty Sv: Bästa från 2010

Inlägg av Geten sön 5 dec - 17:17:49

Skriv åtminstone kortfattat om varje skiva.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Bästa från 2010 Empty Sv: Bästa från 2010

Inlägg av Edenborg sön 5 dec - 19:37:53

Lawless Darkness - Watain, är väldigt episkt men det gillar jag.

Circle The Wagons - Darkthrone, unikt album med ett härligt budskap rakt igenom :) Gillade av någon anledning inte deras nya stil när jag hörde det först men nu så!

Tompus skrev Ghost's skiva och det kan jag hålla med om passar på listan.
Edenborg
Edenborg

Antal inlägg : 108
Join date : 10-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Bästa från 2010 Empty Sv: Bästa från 2010

Inlägg av Naurbereth mån 6 dec - 14:09:27

Blind Guardian - At The Edge of Time

Superbra ny platta från favoritbandet, känns lite mer som dem gått tillbaka till ett sound som passar dem. A Twist in The Myth var inte helt vad man hade önskat sig trots de fyra åren som de brukar ta för dem att släppa en ny platta hade dem helt rätt att vara perfektionister nu..
Spår som "Tanerlorn (Into The Void)", "Sacred Worlds", "A voice in The Dark" & "Curse My Name" är dem som spelas oftast..


Crashdïet - Generation Wild

Helt ärligt är det svårt att säga om detta eller "Rest in Sleaze" är bästa plattan.. i all respekt mot Dave, inte ett enda låt på plattan som man vill skippa eller inte dansa till..
Simons röst är riktigt härlig och passar musiken perfekt, förra sångaren Olli kunde bli lite för skrikig ibland så tycker att de valde helt rätt.. Bästa låtarna på plattan är "Beautiful Pain", "Bound to Fall", "Chemical" och "Generation Wild".
Naurbereth
Naurbereth

Antal inlägg : 833
Join date : 10-01-31
Age : 33
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Bästa från 2010 Empty Sv: Bästa från 2010

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet