Mindfuck
+11
Evilkillerrrrrr
Tartaros11
Scullicon
pompepg
Antagonist
Geten
Hammerheart
Svullet_Rektum
Atlas Musclecore
Monoliten
Carrion
15 posters
Metalforum Exiles :: Övrigt :: Filosofi
Sida 3 av 6
Sida 3 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sv: Mindfuck
Carrion skrev:Snackar vi rymden, you know the universe. Eh planeter/himlakroppar maybe?
Svullet_Rektum- Svullom Rektorum Absurdum
- Antal inlägg : 4534
Roliga rymdfakta (och extraterrestriella mindfucks)
Människan kan för tillfället "bara" femton miljoner ljusår (141910957088712020000km) ut i rymden, och det är föga troligt att vi kommer kunna se mycket mer än så. Dels eftersom vi har mycket nog att kolla på som det är, och eftersom solen kommer slockna om ett par miljarder år. Innan dess tror jag även att människan har dött ut.
Vintergatan (vår galax) roterar med en hastighet på 225km/s, och rör sig även framåt (eller vilken riktning du föredrar att benämna det med... i rymden finns inte fram/bak/upp/ner) med en hastighet på 305km/s.
Universum sägs bestå av 90% mörk materia. Vad mörk materia är vet inte forskarna riktigt, men de tror att det existerar ändå.
Jupiters magnetfält är så stort att det öser över miljarder watt till Jordens magnetfält... varje dag.
En lillfingernagelstor bit av Solens råmaterial kan (teoretiskt sett) döda varenda människa som befinner sig 160km ifrån platsen där minisolen placeras.
En supernova (en exploderande stjärna) ger ifrån sig mer energi än vad Solen har gjort under hela sitt 10 miljarder unga liv.
Om du hade funnit ett badkar stort nog för att rymma Saturnus så hade hela gasjätten flutit på ytan.
Solljuset som träffar Jorden just nu "skapades" inuti Solen för 30,000 år sedan. Det har kämpat sig genom Solens fotosfärer längre än den moderna människan existerat.
Om man skulle säga att universum är en byggnad som är 30km bred, 30km lång och 30km hög, så är ett sandkorn i den byggnaden all massa som existerar i rymden. Alltså finns det väldigt mycket mer tomrum och tråkiga saker än vad det finns planeter, aliens och rymdskepp.
För att undkomma Jordens gravitationsfält måste en rymdfarkost färdas i ~10km/s. Det är som att åka från Malmö till Staffanstorp på en sekund.
Det hade ju inte suttit fel när jag ska börja jobba där.
Det existerar fler stjärnor i rymden än vad det finns sandkorn på jorden. Det är ganska mycket.
Det tar 200 miljoner år för alla stjärnor i Vintergatan att åka ett varv i galaxen.
Vintergatan tros innefatta 250 miljarder stjärnor. Det tros även existera 100 miljarder andra galaxer i universum.
Om ett mjölkpaket skulle placeras 6 meter ifrån ett svart hål, så skulle mjölkpaketet väga 1,000,000,000,000 ton.
Mer än 75 millioner meteorer passerar genom Jordens atmosfär dagligen. De flesta hinner brinna upp innan de träffar marken.
Om du väger 60kg på Jorden, så väger du endast 10kg på Månen, och 1,600kg på Solen.
Människan kan för tillfället "bara" femton miljoner ljusår (141910957088712020000km) ut i rymden, och det är föga troligt att vi kommer kunna se mycket mer än så. Dels eftersom vi har mycket nog att kolla på som det är, och eftersom solen kommer slockna om ett par miljarder år. Innan dess tror jag även att människan har dött ut.
Vintergatan (vår galax) roterar med en hastighet på 225km/s, och rör sig även framåt (eller vilken riktning du föredrar att benämna det med... i rymden finns inte fram/bak/upp/ner) med en hastighet på 305km/s.
Universum sägs bestå av 90% mörk materia. Vad mörk materia är vet inte forskarna riktigt, men de tror att det existerar ändå.
Jupiters magnetfält är så stort att det öser över miljarder watt till Jordens magnetfält... varje dag.
En lillfingernagelstor bit av Solens råmaterial kan (teoretiskt sett) döda varenda människa som befinner sig 160km ifrån platsen där minisolen placeras.
En supernova (en exploderande stjärna) ger ifrån sig mer energi än vad Solen har gjort under hela sitt 10 miljarder unga liv.
Om du hade funnit ett badkar stort nog för att rymma Saturnus så hade hela gasjätten flutit på ytan.
Solljuset som träffar Jorden just nu "skapades" inuti Solen för 30,000 år sedan. Det har kämpat sig genom Solens fotosfärer längre än den moderna människan existerat.
Om man skulle säga att universum är en byggnad som är 30km bred, 30km lång och 30km hög, så är ett sandkorn i den byggnaden all massa som existerar i rymden. Alltså finns det väldigt mycket mer tomrum och tråkiga saker än vad det finns planeter, aliens och rymdskepp.
För att undkomma Jordens gravitationsfält måste en rymdfarkost färdas i ~10km/s. Det är som att åka från Malmö till Staffanstorp på en sekund.
Det hade ju inte suttit fel när jag ska börja jobba där.
Det existerar fler stjärnor i rymden än vad det finns sandkorn på jorden. Det är ganska mycket.
Det tar 200 miljoner år för alla stjärnor i Vintergatan att åka ett varv i galaxen.
Vintergatan tros innefatta 250 miljarder stjärnor. Det tros även existera 100 miljarder andra galaxer i universum.
Om ett mjölkpaket skulle placeras 6 meter ifrån ett svart hål, så skulle mjölkpaketet väga 1,000,000,000,000 ton.
Mer än 75 millioner meteorer passerar genom Jordens atmosfär dagligen. De flesta hinner brinna upp innan de träffar marken.
Om du väger 60kg på Jorden, så väger du endast 10kg på Månen, och 1,600kg på Solen.
Antagonist- Antal inlägg : 1043
Svullet_Rektum skrev:Det existerar fler stjärnor i rymden än vad det finns sandkorn på jorden. Det är ganska mycket.
Eh, ja, jo, precis.
Fakta är inga mindfucks. En ny fråga behöver vi.
Geten- Profeten Geten
- Antal inlägg : 4777
Bådadera,
Om man åker tillbaka i tiden och hälsar på sig själv, borde inte man ha blivit påhälsad av sitt framtida jag innan det sker?
Om man åker tillbaka i tiden och hälsar på sig själv, borde inte man ha blivit påhälsad av sitt framtida jag innan det sker?
Svullet_Rektum skrev:
Det har jag också tänkt på!
Gäst- Gäst
Om tiden är linjär borde det vara så, och om det finns ett bestämt öde. Men säg att varje variation i tidskontinuiteten skapar ett helt nytt parallellt universum så borde det inte vara så!
Nej börja inte med det där, tidsresande, fan va jag blir mindfuckad av det.
Monoliten- Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
- Antal inlägg : 5700
''Vad mörk materia är vet inte forskarna riktigt, men de tror att det existerar ändå''
Kul att folk är så vetgiriga att dom hittar på
Scullicon- Antal inlägg : 1392
Scullicon skrev:''Vad mörk materia är vet inte forskarna riktigt, men de tror att det existerar ändå''
De vet (eller är mycket övertygade) att mörk materia existerar, de förstår bara inte riktigt vad det är.
En hund kan veta att en bil existerar, men ändå inte riktigt förstå vad det är för något.
Jo men de förstod jag redan innan, tycker bara om faktumet att de står fast vid något dom inte är säkra på
Scullicon skrev:Jo men de förstod jag redan innan, tycker bara om faktumet att de står fast vid något dom inte är säkra på
Notera att mycket angående mörk materia och mörk energi är teorier, och att de står fast vid det eftersom det är alternativet som är mest logiskt (både i astronomin och matematiken).
De va hemskt va du hänger upp dig på småsaker
Jim, liksom alla konstnärer, har en tendens att göra så!
Hammerheart- The Banhammer
- Antal inlägg : 4278
Kanske dom gör.
Inte jag personligen,. men kanske inte kan kalla mig för konstnär längre,
Skapar ju sällan något numera.
Inte jag personligen,. men kanske inte kan kalla mig för konstnär längre,
Skapar ju sällan något numera.
Sista frågan där - Gud är en manifestation av den energi som genomsyrar universum. Den lite mer traditionella synen på Gud (om att det skulle vara någon slags andlig varelse) används främst av oragniserad politisk religion.
I de abrahamistiska religionerna har man valt att se denne som man, då mannen ansågs vara "bättre" en kvinnan.
I de abrahamistiska religionerna har man valt att se denne som man, då mannen ansågs vara "bättre" en kvinnan.
Tartaros11- Antal inlägg : 166
Nej... Men no shit?
Hammerheart- The Banhammer
- Antal inlägg : 4278
Scullicon skrev:De va hemskt va du hänger upp dig på småsaker
Jo, det är kanske så. Det beror på att jag har ett öga för detaljer, och ogillar när vissa saker förbises och lämnas i skymundan. Allt viktigt ligger i småsakerna och detaljerna.
More is less, Atlas.
Antagonist skrev:Scullicon skrev:De va hemskt va du hänger upp dig på småsaker
Jo, det är kanske så. Det beror på att jag har ett öga för detaljer, och ogillar när vissa saker förbises och lämnas i skymundan. Allt viktigt ligger i småsakerna och detaljerna.
Pure Gonzojournalism.
Gäst- Gäst
Atlas Musclecore skrev:Inte i USA. Där "more is more".
Har mer fått intrycket av att det är "more ain't enough".
Carrion- Antal inlägg : 5778
Sida 3 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Metalforum Exiles :: Övrigt :: Filosofi
Sida 3 av 6
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet