Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Band från barndommen?

+19
Naurbereth
Fidde
Halonen666
Scullicon
Jandelin
Carrion
Svullet_Rektum
Karate-Molin
ShieldsOfGold
Bestial Death
Atlas Musclecore
Hammerheart
Countess
Xemtoth
Geten
Monoliten
M-Morbid
Stenberg
Tartaros11
23 posters

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Band från barndommen? Empty Band från barndommen?

Inlägg av Tartaros11 fre 25 mar - 5:17:07

Yes! Vilka var de första banden med lite metal/hårdrocksdrag som ni började lyssna på? Hur gamla var ni, etc. Vet att jag själv lyssnade på Pain runt 6-årsåldern (jag såg musikvideon till shut your mouth ocg tyckte den var übercool), och Kiss runt 7-8-årsåldern. Bring it on!
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Stenberg fre 25 mar - 8:24:29

Var 8-9 år när jag började lyssna på Black Sabbath och Deep Purple. Tackar farsan för det!
Stenberg
Stenberg

Antal inlägg : 1420
Join date : 10-03-13
Age : 31
Ort : Stenungsund

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av M-Morbid fre 25 mar - 8:52:57

KISS var väl det första rockbandet någonsin av vad jag kan minnas som jag hörde. Var väl en fem år tror jag.

Som elvaåring fångade den spännande omslagskonsten mitt intresse för hårdrock. Judas Priest, WASP, Black Sabbath, Deep Purple och inte minst Iron Maidens omslag i reklam för LP-klubbar från farsans gamla serietidningar gjorde mig intresserad.

Var nära att köpte Powerslave som min första skiva inhandlad för egna pengar, men vetefan varför jag ballade ur, hmm.

M-Morbid

Antal inlägg : 1412
Join date : 10-09-12
Age : 33
Ort : Hedemora

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Monoliten fre 25 mar - 9:00:00

Själv ballade jag inte ur och inhandlade nyfiket Powerslave. Fick dock ingen hjälp av syskon eller föräldrar med skiten, going where the lonely go liksom.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Geten fre 25 mar - 9:07:22

Lyssnade inte på hårdrock när jag var barn.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av M-Morbid fre 25 mar - 9:17:16

Pappa Doom skrev:Själv ballade jag inte ur och inhandlade nyfiket Powerslave. Fick dock ingen hjälp av syskon eller föräldrar med skiten, going where the lonely go liksom.

Grejen är den att jag också hittade hårdrocken till en övervägande del själv.
Omslagskonsten jag hittade i en annons var just bara en annons, banden jag fick upp ögonen för där var ingenting min fader lyssnade på så att säga.
Men var jävligt nära att köpa Powerslave, så det så!

M-Morbid

Antal inlägg : 1412
Join date : 10-09-12
Age : 33
Ort : Hedemora

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Xemtoth fre 25 mar - 10:51:53

Kiss och Black Sabbath. En hel del Deep Purple med. Så läge jag kan minnas? Dock så saknade man ju musiksmak vid den åldern egentligen, och lyssnade på allt.
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av M-Morbid fre 25 mar - 10:55:27

Bra början där alltså! Jo, håller med, lyssnade mer på det man gillade av allt då.
Minns att det första hela albumet jag hörde var Holy Diver - Dio och gillade den, men det var Maiden som gjiorde mig till hårdrockare på allvar.

KISS hörde jag på tv, men tänkte ju mer på deras utseende snarare än musiken, musiken upptäckte jag senare.


Senast ändrad av M-Morbid den fre 25 mar - 12:02:03, ändrad totalt 1 gång

M-Morbid

Antal inlägg : 1412
Join date : 10-09-12
Age : 33
Ort : Hedemora

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Countess fre 25 mar - 11:00:57

Kiss började jag lyssna på när jag var fyra år... Iron Maiden var också väldigt tidigt och sen var det Black Sabbath, Alice Cooper och Dio vid 9 årsåldern.Efter det gick det snabbt och man började lyssna på många fler band jag inte orkar räkna upp.
Countess
Countess

Antal inlägg : 1265
Join date : 10-05-04
Age : 30
Ort : Under eken

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Xemtoth fre 25 mar - 11:07:16

Alice Cooper fick jag inte heller glömma!
Xemtoth
Xemtoth
Aspect of Albert
Aspect of Albert

Antal inlägg : 3977
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Hammerheart fre 25 mar - 11:46:19

Vettifan. Har väl bara lyssnat på The Zep, The Sab och The Purp som yngre genom morsan... Sedan har man ju fått blues in i benmärgen av Sammy.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av M-Morbid fre 25 mar - 11:56:55

Witchryder skrev:Vettifan. Har väl bara lyssnat på The Zep, The Sab och The Purp som yngre genom morsan... Sedan har man ju fått blues in i benmärgen av Sammy.

Det är vad jag kallar uppfostran! :)

M-Morbid

Antal inlägg : 1412
Join date : 10-09-12
Age : 33
Ort : Hedemora

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Tartaros11 fre 25 mar - 12:53:58

Håller med om att föräldrar har påverkat en del. Thank god att jag inte hade schlagergalningar till föräldrar..
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Monoliten fre 25 mar - 13:01:08

Mina föräldrar diggar schlager och radio, har inte påverkat mig. Visserligen diggar farsan AC/DC men det har aldrig varit ett band jag tagit till mig på något plan.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Countess fre 25 mar - 14:26:24

Mina föräldrar är inga hårdrockare precis. Pappa gillar Rolling Stones och mycket svensk progg medans mamma gillar Madonna och sån skit....

Fast min kusin är hårdrockare och det är antagligen därför jag är det.
Countess
Countess

Antal inlägg : 1265
Join date : 10-05-04
Age : 30
Ort : Under eken

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Tartaros11 fre 25 mar - 15:50:56

Var la mer att åtminstone farsan sådde fröet till min dagliga musiksmak.
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Atlas Musclecore fre 25 mar - 17:23:49

Finns inga egentliga band som spelades regelbundet i barndomen som jag lyssnar på idag. Visst så var det att farsan spelade Black Sabbath för mig en gång när jag gick på dagis som jag senare erinrade i mellanstadiet som fick mig kolla in plattan igen och att bli hårdrockare. Medan jag å andra sidan aldrig uppskattade Metallica som min mor spelade en hel del. (Visserligen mest Black Album, men ibland lite annat)

Fick höra väldigt mycket olika genrer av musik som barn helt enkelt. Klassiskt, hårdrock, metal, punk, blues, new wave, svensk progg, turkisk pop, world music, folk rock, alternativ rock, instrumental, vokal - you name it i princip. Däremot med en övervägande faktor av rockorienterad musik. Så har väl fått en gnutta av min eklektiska sida ifrån barndomen, även om det är metal som dominerar.

Finns även en del som mina föräldrar har "återupptäckt" med åldern och tack vare nätet osv. som sedan har smittat sig över till mig i senare tonåren och även i dagens läge. Joy Division via farsan t.ex. Till viss del David Bowie ifrån morsan.

Det som ligger närmast "barndomen" annars är väl tidiga Rammstein som spelades väldigt mycket sedan Sehnsucht släpptes 1997, så då var jag alltså 7-8 bast eller så. Och tidiga Rammstein är något som jag fortfarande kan dra igång ibland och uppskatta, och ett band som jag lyssnade en hel del på i min begynnelse som hårdrockare.


Senast ändrad av Atlas Musclecore den fre 25 mar - 19:14:06, ändrad totalt 1 gång
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Bestial Death fre 25 mar - 19:04:56

Jag var fem när jag började lyssna på Kiss. Jag kom in på Sabbath och AC/DC bara något år senare.

Bestial Death

Antal inlägg : 782
Join date : 10-02-09
Age : 31
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av ShieldsOfGold fre 25 mar - 22:17:40

Jag var slav till mainstream tills 2008. Det var först då jag började uppskatta Metal på riktigt.
ShieldsOfGold
ShieldsOfGold

Antal inlägg : 344
Join date : 10-09-05
Age : 29
Ort : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Karate-Molin fre 25 mar - 23:26:29

Det där att rata sig själv är inge vidare.
Säg som det här istället. Du gillade det helt enkelt.

Själv började jag lyssna på Kiss runt 5-6 åren, tappade intresse för det metal överhuvudtaget runt 8-15/16 år åldern då min kära bror kom hem och gav mig diverse musik. Marduk var väll ett av banden om jag inte mins fel.
Karate-Molin
Karate-Molin
Black Dwarf
Black Dwarf

Antal inlägg : 2829
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Kristinehamn.

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Svullet_Rektum fre 25 mar - 23:27:01

Jag har alltid varit musikintresserad och letade ända sedan jag var liten efter bra musik. Då det inte fanns någon i min närhet som kunde visa mig riktigt bra musik så fick jag plocka russinen ur den kaka som serverades via TV och radio främst. Visst lyssnade farsan en del på Gary Moore och sådant, men det var väldigt casual och jag fastande aldrig.
Jag minns att jag i mina yngre tonår började bli mer och mer intresserad av tyngre musik och det tyngsta man kunde få reda på via de offentliga kanalerna var grejer som Linkin Park (första plattan är för övrigt grym) och Korn (jag minns ledmotivet till Tomb Raider som en låt jag tyckte var jävligt fet!). Mot slutet av högstadiet introducerade en polare mig för Iron Maiden och sen gick det bara utför. Fann även Blind Guardian i samma veva som var musik-guld för en ärkenörd som undertecknad. Hade en power metal-period i början av gymnasiet för att sedan göra en hastig snabbdykning i death och black. Sedan blev det mer progressiva grejer efter gymnasiet och en jävla blandning av lite allt möjligt. Jag är dessutom en sådan musiklyssnare som inte har någon specifik genre eller några speciella band jag konsekvent lyssnar på utan plockar det bästa från allt möjligt. Jag kan gå från Silencer till Opeth till The Pogues till Miles Davis till R.E.M. till Chopin när jag lyssnar på musik utan problem. All musik som förmedlar en slags känsla gillar jag och har således svårt för alldeles för teknisk musik, där fokus inte läggs på att göra musik som får en att tänka utan mer för att visa hur duktig man är. Reguljär "röjmetal" som thrash, döds och grind-genrerna kan jag heller inte lyssna på hemma utan det är live som gäller. Annars får det vara.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Carrion lör 26 mar - 2:03:36

Iron Maiden, Kiss, Alice Cooper och Guns N' Roses när jag var 5 år gammal.

Allt möjligt med Maiden från 1980 och framåt fram till The X Factor. Min morbror var den som introducerade dem för mig. Fick låna alla skivorna han hade med dem vid det tillfället.

Diverse med Kiss. Strutter är fortfarande favoritlåten efter alla dessa år med Shout It Out Loud tätt efter. Mamma visade mig detta band.

Alice Cooper är en av mina absoluta favoriter för evigt! Alice Cooper är heligt för mig och fortfarande är! Farsan visade The Last Temptation och då blev jag frälst. Senare upptäckte man resten av Coopers plattor.

Farsan får creds för Guns också. Efter Right Next Door To Hell så fanns det ingen återvändo.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Gäst lör 26 mar - 23:21:54

Jimi Hendrix och Black Sabbath är väl de jag egentligen lyssnat längst på. Även om Iron Maiden är ett band jag lyssnade på en tid senare, så är det inget jag kan säga att jag uppskattar lika mycket idag som jag just gör med Hendrix och Sabbath.


Senast ändrad av Hellbastard den sön 27 mar - 0:05:41, ändrad totalt 1 gång

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av M-Morbid lör 26 mar - 23:43:01

Hemma hos mig spelades det knappt någon musik av mina föräldrar, har hittat mitt intresse för musik huvudsakligen på egen hand, och då inte bara hårdrock och metal utan även musik överlag, jämför mig med Atlas och har en mer eklektisk sida jag med. Är mycket bred i min musiksmak även om de är hårdare grejer som dominerar.

Varekn morsan eller farsan är några hårdrockare heller direkt, morsan har alltid gillat KISS men har aldrig varit någon inbiten rockare. Farsan gillade rockabilly men föredrog annars det som spelades på radion.
Med lite hjälp från syrran som flitigt spelade Holy Diver ett tag och en polare som introducerade mig för lite band ahr jag funnit allt själv.

M-Morbid

Antal inlägg : 1412
Join date : 10-09-12
Age : 33
Ort : Hedemora

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Jandelin lör 26 mar - 23:58:47

Började lyssna på Iron Maiden när man var 12 år, var vid min barndom mest en allätare så man lyssnade på allting.

När man var vid 16- årsåldern så började jag min hårdrock på allvar då man började lyssna på Judas Priest, Kiss, Saxon, Slayer mm.

Min pappa lyssnar rätt så mycket på AC/DC, Accept och Ozzy Osbourne vilket fick att börja uppskatta och gilla banden rätt så mycket.

Idag så lyssnar man på allt från Progressiv Rock till Brutal Dödsmetall.
Jandelin
Jandelin

Antal inlägg : 798
Join date : 10-02-03
Age : 33
Ort : Svedala

http://www.lastfm.se/user/Jandelin

Till överst på sidan Gå ner

Band från barndommen? Empty Sv: Band från barndommen?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet