Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Heavy Metal på 90-talet

5 posters

Gå ner

Heavy Metal på 90-talet Empty Heavy Metal på 90-talet

Inlägg av Geten ons 30 mar - 15:28:19

Idag lyssnade jag på tyska Heaven Ward (släppte sitt album 1991) och svenska Thrashon (EP:s 91-92) och började fundera igen. Utöver etablerade band som Iron Maiden och Judas Priest m.fl. gillar ni mer obskyra heavy metal-band som inte lyckades få ut något förrän 80-talet var över? Som ni vet tog först death- och sedan black metal över strålkastarljuset i metalvärlden 1990 och framåt men det betydde inte att det inte fanns lirare som försökte ge oss gammal hederlig hårdrock istället. Lite för sent för att uppskattas kanske, men ändå. Under 2000-talet började ju heavy metal komma tillbaka men för mig känns den här eran (ca 1990-1995) tämligen förbisedd så låt oss lysa med lyktan på de "glömda åren". Bara för att något släpptes då betyder inte att det var dåligt! Slough Feg t.ex. är asbra och de började verksamheten 1990, när det blivit ohippt att spela traditionell metal och fick lida för det i början. Ja, låt oss rekommendera band till varandra nu. Upptäck 90-talet, suckers!

P.S. Och ingen jävla power metal i den här tråden om det inte är av det amerikanska slaget.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal på 90-talet Empty Sv: Heavy Metal på 90-talet

Inlägg av Carrion tor 31 mar - 17:57:39

Det enda jag kan komma på just nu är Tattooed Millionare (1990) och Balls To Picasso (1994) med Bruce Dickinson men jag antar att redan hört dem.

Annars finns ju State of Mind (1996) och Welcome to the World (1997) med Psycho Motel även om inte årtalen är de du sökte efter.

Det är allt jag kan komma och allt är Maiden-relaterat.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal på 90-talet Empty Sv: Heavy Metal på 90-talet

Inlägg av Geten tor 31 mar - 18:17:44

Jo, fast jag egentligen ville diskutera mer eller mindre okända band som spelade heavy metal men inte lyckades eller hann släppa något förrän 90-talet börjat. Två såna band är Nitefall (tre demon 1990-92) och Invicta (debutalbumet kom 1992). Jag gillar band som vägrade vika sig för trender trots att det försvårade deras situation.
Å andra sidan kan jag inte förvänta mig att många här ska ha koll på sånt så vi kan lika gärna prata om släpp av mer kända band som varit aktiva i flera år tidigare också. För när jag tänker efter fanns det väl inte så många band som lirade heavy metal på 80-talet och fortsatte med det in på 90-talet utöver stora namn som Maiden, Priest, Accept, W.A.S.P. etc. Traditionell heavy metal som inte besvärtades av mainstreamen alltså. Påminn mig om dessa i så fall! Det slutade vara inne med heavy metal och skivbolagen ville inte satsa längre. Antar det är en anledning till att genren dog ut lite.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal på 90-talet Empty Sv: Heavy Metal på 90-talet

Inlägg av Carrion tor 31 mar - 18:43:32

Grungen sabbade mycket på 90-talet vilket är lite synd.

Min kunskap om denna period när det gäller heavy metal är sämst i hela världen så jag kan nog inte bidra med speciellt mycket.

Ehh... Body Counts debut med Ice T på sång? Laughing
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal på 90-talet Empty Sv: Heavy Metal på 90-talet

Inlägg av Atlas Musclecore fre 1 apr - 13:35:02

Tog bort Nahvas inlägg, bidrog inget till diskussionen.

På rak arm är det bara Metalucifer jag kan komma på! Fast det är väl inte särskilt obskyrt jämfört med mycket annat. Antar att Gezol reagerade på trenderna och att alla lirade extremmetal av olika slag, och startade då det bandet som någon slags protest. Är ju väldigt avskalad heavy metal, går in på den mer traditionella kärnan av genren samtidigt som det bibehåller sin egen profil.

Root gick ju vidare och körde på heavy metal efter de första plattorna på 90-talet också, är väl kanske värt att nämnas.

Försöker komma på lite andra band, men det går fan inte vägen. Är väl obskyra grejer jag har tankat hem, lyssnat på en gång och sedan aldrig mer, eller enstaka låtar på youtube. Har helt enkelt inte registrerats i hjärnbarken eller i något musikbibliotek. :(
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal på 90-talet Empty Sv: Heavy Metal på 90-talet

Inlägg av pissmannen fre 1 apr - 15:27:08

Atlas Musclecore skrev:Tog bort Nahvas inlägg, bidrog inget till diskussionen.


Då har du väl ändå ganska många fler inlägg att ta bort på forumet? scratch Det här till exempel!
pissmannen
pissmannen
Witchfinder General
Witchfinder General

Antal inlägg : 327
Join date : 10-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal på 90-talet Empty Sv: Heavy Metal på 90-talet

Inlägg av Geten fre 1 apr - 15:30:04

pissmannen skrev:
Atlas Musclecore skrev:Tog bort Nahvas inlägg, bidrog inget till diskussionen.


Då har du väl ändå ganska många fler inlägg att ta bort på forumet? scratch Det här till exempel!
Eller mer eller mindre samtliga inlägg som Echmil gör.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal på 90-talet Empty Sv: Heavy Metal på 90-talet

Inlägg av Atlas Musclecore fre 1 apr - 16:01:44

pissmannen skrev:
Atlas Musclecore skrev:Tog bort Nahvas inlägg, bidrog inget till diskussionen.


Då har du väl ändå ganska många fler inlägg att ta bort på forumet? scratch Det här till exempel!

Pallar inte alla gånger. Eller så gör jag en avvägning om att det är mer "friendly banter" och accepterar det, men i de strikta musikdiskussionsavdelningarna finns en ambition om att vara liite hårdare i alla fall!

Aja, nog med OT!
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal på 90-talet Empty Sv: Heavy Metal på 90-talet

Inlägg av Hammerheart lör 2 apr - 11:58:48

Svenska Wolf släppte ju en del demos i mitten av 90-talet.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal på 90-talet Empty Sv: Heavy Metal på 90-talet

Inlägg av pissmannen lör 2 apr - 12:03:49

Det är väl du Geten som ska kunna det här! Fram med namn nu barre.
pissmannen
pissmannen
Witchfinder General
Witchfinder General

Antal inlägg : 327
Join date : 10-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal på 90-talet Empty Sv: Heavy Metal på 90-talet

Inlägg av Geten lör 2 apr - 12:19:28

Ja, vill du ha episk heavy metal kan jag nämna Longings Past (egentligen bara var en fortsättning på bandet Enchanter) som släppte två album 1992 och 1994, och Ageless Wisdom som släppte en demo 1990 och ville låta precis som Manilla Road! Nöjd nu?
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal på 90-talet Empty Sv: Heavy Metal på 90-talet

Inlägg av pissmannen mån 4 apr - 11:22:11

Longings Past var verkligen inte dumt! Ageless Wisdoms sångares försök till att låta som Shelton lät däremot hemskt!
pissmannen
pissmannen
Witchfinder General
Witchfinder General

Antal inlägg : 327
Join date : 10-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Heavy Metal på 90-talet Empty Sv: Heavy Metal på 90-talet

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet