Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Kalles vilda recensionstråd...

+7
Snedseglare
Monoliten
Atlas Musclecore
Svullet_Rektum
Vitus
Hammerheart
Sire-Nahvas
11 posters

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas sön 12 feb - 9:29:17

Här kommer jag att publicera massa vilda recensioner jag har skrivit.

Jag har några på g nu eftersom jag har gett mig fan på att lyssna in mig på alla skivor jag har som bara står och samlar damm.
De plattorna som jag har köpt, och bara lyssnat på en gång lixom.

Inklusive före/efter-text...

0 = disco
1 = Sämst
2 = Sämre
3 = Dåligt
4 = Knappt ok
5 = ok men inte mer
6 = Godkänt
7 = Bra
8 = Bättre
9 = Bäst
10 = Magiskt


Senast ändrad av Sire-Nahvas den lör 15 sep - 16:35:41, ändrad totalt 1 gång
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas tis 14 feb - 19:16:07

Glory Bell's Band
Dressed In Black
LP 1982 Sverige

Inköpt?
På en skivmässa typ hösten 2011 för 40.-

Varför?
En polare hade köpt deras andra album och rekommenderade detta bandet till mig.
Eftersom jag utgår ifrån att alla mina vänner har bra smak så köpte jag en platta med dom när jag hittade en.

Åsikt om plattan innan inlyssning:
Rätt så tråkiga låtar. Jag är en refräng-människa så det är viktigt med refränger som fastnar.
Gärna fort.
Flying dutchman är den enda låten som fastnat. I'm The Captain har lustig text. Firestone är en hårding.
Resten av plattan kan jag inte uttrycka mig om "utantill" så att säga.

Åsikt om plattan EFTER inlyssningen:
Glory Bell's Band
Dressed In Black
LP 1982 Sverige

SIDA A
Dressed In Black - 5p
Plattan börjar med ett lovande riff och sången låter bra och lovande. När sångaren sjunger "oh my sexy baby", vilket är den textraden som hörs mest, så undrar man lite vad det handlar om... Ingen bra låt men bra riff.

Guest Working Man - 4p
Inget märkvärdigt händer i denna låten. Ingen minnesvärd refräng och jag gillar inte heller sättet den är arrangerad med små "pauser" eller vad man ska kalla det. Trevliga melodier i solot och bra vrål i slutet men överlag en ointressant låt.

I'm The Captain - 6p
Denna låten vinner en hel del på sin text. "i'm the captain, on this starship, and i'm flying around the earth (uttalas "öÖÖRS")!! And looking, after objects, from another world (uttalas "wöÖRLD")!!
Samt refrängen "my robot computer have something to say! (He said) you're gonna die today!" så det är en låt som tjänar lite extra på att den har en lustig text som går att tralla med i.

Sir Lionheart - 5p
Härligt driv på huvudriffet, men det är också allt. Det riffet pumpar igenom nästan hela låten så det händer inte så mycket.

Firestone - 6p
En lite snabbare låt i jämförelse. Sångarens röst ligger på max och han sjunger väldigt högt och väldigt bra hela låten igenom. Det som fattas är en bra och allsångsvänlig refräng.
Ett texthäfte hade inte skadat till denna typen av platta...

SIDA B
Flying Dutchman - 7p
Bästa låten på plattan. Mest tack vare refrängen. Jag gillar ju refränger...
Mycket svängig låt dessutom.Lite rock 'n' roll-känsla över den.

City In My Soul - 4p
Denna låten känns inte lika rolig. Kan inte sätta fingret på det.

This Is Freedom - 3p
En rätt så tråkig ballad. Det händer inte mycket när man lyssnar på den.

Old Viking Man - 5p
En till lugnare låt som inte heller är särskilt rolig att lyssna på. Den lyfter något enormt mot slutet när låten tar fart och gitarrerna spelar en härlig melodi. Solot är det som lyfter låten.

Military Toys - 4p
Vem fan kommer på idén att börja en heavyrock-låt med texten "i like to play with my military toys" egentligen? Ytterligare en låt som passerar i stort sett obemärkt förbi.

Genomsnitt - 4,9p

mix/produktion/osv:
Väldigt passande för denna typen av musik. Inget att anmärka på.

Slutsats:
En platta som skulle passerat mig obemärkt förbi om jag inte gett mig in på att lyssna in mig på den. Överlag ganska tråkig men vissa bitar t ex Flying Dutchman lyfter plattan för stunden. Sångaren utnyttjar inte riktigt rösten till fullo men i Firestone levereras det med råge. Min polare har deras andra album. Om den plattan låter vettig så behåller jag denna och letar efter deras 2a album också. Om inte, så säljer jag den till min polare, för jag kommer nog inte att spela den särskilt ofta.

Rekommenderas till:
Jag skulle inte rekommendera denna plattan på så sätt, men om man gillar lite okändare band från tidigt 80-tal så kan man finna nöje i denna skivan.

Slutbetyg - 49%


Senast ändrad av Sire-Nahvas den sön 25 mar - 10:19:36, ändrad totalt 1 gång
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas ons 15 feb - 18:07:57

Pantera
Metal Magic
LP 1983 USA

Genre - Hard Rock / Melodisk Heavy Metal

Första plattan är en mysig historia i stil med Def Leppards debut, fast med aningen mer keyboard. Ballader avlöses av dubbelkaggar. Större delen av plattan är dock midtempo och det flesta låtarna håller hög klass.

mix/produktion/osv:
Lite väl dålig. Det fattas lite och det skulle kunna vara en bättre platta om produktionen hade varit bättre.

Betyg - 63%
______
-----------

Pantera
projects in the jungle
LP 1984 USA

Genre - Heavy Metal / Glam Metal

Deras andra album påminner mera om t ex Shout At The Devil. Denna plattan är mer varierad än föregångaren. Mer dubbelkagge och fler ballader. Mer av allt. Låtmaterialet håller fortsatt hög klass med ett litet undantag för ett poänglöst ensamt gitarrsolo som inte tillför något till helheten utan snarare drar ner helhetsintrycket. Jag måste dock tillägga att de har fått till en var världens häftigaste låtar med Heavy Metal Rules!

mix/produktion/osv:
Bättre än föregångaren men trummorna låter fortfarande lite tama. Gitarrljudet har tagit ett stort kliv uppåt.

Betyg - 71%
______
-----------

Pantera
I Am The Night
LP 1985 USA

Genre - U.S. Power / Heavy Metal

Blixtsnabba spännande riff avlöser varandra i högt tempo. Trummorna dundrar fram som...ja...dundrande trummor!! Låtarna är överlag snabba och allt material håller väldigt hög standard. Denna plattan har också ett ännu onödigare ensamt gitarrsolo som ackompanjeras av en mystisk mörk röst som säger meningslösa saker. Alla låtar är väldigt bra, men jag förstår inte storheten med Come-On Eyes som verkar hyllas mycket. Det är en bra låt, men den är inte bäst.

mix/produktion/osv:
Denna plattan är en fröjd för öronen att lyssna på. Jag gillar faktiskt ljudet på pukorna också.

Betyg - 85%
______
-----------

Pantera
Power Metal
LP 1988 USA

Genre - U.S. Power / Heavy Metal

Ny sångare och Panteras klassiska sättning var ett faktum. Phil har lite mer kraft i rösten än Terry och aningen mer powerfalsetter. Blixtsnabba trummor och stentuffa riff avlöser varandra i högt tempo och helt plötsligt kan låten byta karaktär och få en helt annan vinkling. Albumets svagaste stund är We'll Meet Again och höjdpunkterna består av Hard Ride och Rock The World. Diamond Darrel bjuder på en fullt godkänd sånginsats i den avslutande låten. Egentligen så tycker jag att I Am The Night är bättre, men Power Metal tjänar på att här inte finns något ensamt gitarrsolo som sabbar drivet.

mix/produktion/osv:
Helt klart precis lagom bra och inget som höjer eller sänker betyget.

Betyg - 85%


Senast ändrad av Sire-Nahvas den sön 25 mar - 10:18:53, ändrad totalt 1 gång
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Hammerheart ons 15 feb - 19:05:13

Tycker helt klart att du ska fortsätta med detta Kalle!
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas ons 15 feb - 23:13:33

Wolf
Edge Of The World
LP 1984 UK

Genre - jävligt brittisk metal som låter mer '80 än '84

Inköpt?
I min lokala skivaffär för 29.- ca slutet av 2008 kanske? Tidigt 2009?

Varför?
Den är uppenbart väldigt tuff (omslaget!!!) och dom hade en annan, likadan skiva inne men den kostade 79.- så det var lite "fyndkalle" som gjorde det också.

Åsikt om plattan FÖRE inlyssning:
Mitt tidigare intryck har varit att det är en bra platta som jag bara låter bli att lyssna på av ren lathet.
Igår (i tisdags förra veckan) när jag lyssnade på den för första gången på kanske...ett & ett halvt år (minst) så ändrades inget.
Bra låtar och bra refränger och om jag bara lägger ner lite tid på denna plattan så kommer jag att gilla den.

___________
-------------------
Wolf
Edge Of The World
LP 1984 UK

SIDA A
Edge Of The World - 8p
Ett episkt bas+syntintro och sen börjar det. En helt vanlig brittisk heavy-låt. Keyboard i bakgrunden ger ingen mjuk känsla utan detta är mer episkt. I refrängen får man känslan av öppna landskap, höga berg och en fantastisk utsikt. "we're here, standing at the edge of the world" är exakt den känslan låten ger.

Highway Rider - 8p
Denna låten påminner mig om något som jag bara inte kan sätta fingret på. Lite tyngre och snabbare än föregångaren.

Heaven Will Rock 'N' Roll - 7p
En svängig låt. Påminner väldigt mycket om det svänget man kan hitta i tidiga Saxon.

Shock Treatment - 7,5p
Mycket bra i refrängerna men versen bygger inte riktigt upp stämningen i låten på rätt sätt. Först efter halva låten typ tar det fart. Före och efter solot så kompas refrängen av lite snabbare trummor i stället och det gör saken lite bättre.

A Soul For The Devil - 9p
Om jag skulle tipsa någon om denna plattan så skulle jag inte lägga på denna låten på personens blandband. Man fattar helt enkelt inte om man inte har hört resten av albumet. Detta är en långsam episk låt som börjar med bara trummor och keyboard och för att sedan byggas upp med resten av instrumenten inför refrängen där dom brakar loss lite mera. Mycket mysig låt.

SIDA B
Head Contact (Rock 'N' Roll) - 8p
Heavy riff och en bra refräng. Vad mer behövs för att göra en lyckad låt?

Rest In Peace - 8p
Svårbeskriven låt. Bra driv från början och den lyfter i första refrängen, för att inte tona ner sig igen. En bra och trallvanlig NWOBHM-låt.

Too Close For Comfort - 5p
Den enda låten som jag inte kan spontan-nynna på bara genom att läsa låttiteln. Rent instrumentalt är den bra i alla fall. Påminner om något Girlschool gjort eller UFO-låten Doctor Doctor.

Red Lights - 8,5
En snabbare historia. Just nu känns det som den bästa "vanliga" låten på skivan.

Medicine Man - 6p
Nu är keyboarden tillbaka med den där lilla episka touchen. Dock är denna låten inte lika bra som de andra episka. Den lyfter lite mot slutet och sen kommer ett crescendo.
Där borde låten varit slut, men icke! I stället får vi en refräng till och en avslutande fade.

Genomsnitt - 7,5

mix/produktion/osv:
1984 kunde man göra bättre, vilket egentligen gör detta till väldigt true NWOBHM eftersom detta låter skitigt och polerat sådär som de flesta banden lät 1980. Gitarrljudet låter avlägset på något sätt också, typ som om det inte är där utan mer lite bakom... Tyvärr kommer inte alla låtarna till sin fulla rätt ibland och det har tagits med i betyget för varje låt.
-5%

Slutsats:
En väldigt bra sen NWOBHM-platta som skulle kunna varit bättre. Den är mysig att lyssna på för att alla låtar lyckas förmedla en bild av handlingen. Sångaren är bra, men ibland känner man att det hade kunnat passa bättre med lite mer tryck i rösten i vissa bitar.
Detta är en platta jag kommer att spela lite oftare i framtiden. Hur ofta får dock framtiden utvisa...

Rekommenderas till:
Om du gillar riktigt tidig NWOBHM eller sent 70-tal kan denna plattan tilltala dig. Du kan gilla denna plattan om du gillar
Def Leppard - On Through The Night
Pantera - Metal Magic
The Rods - S/T

Slutbetyg - 70%
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Vitus ons 15 feb - 23:58:31

jag håller verkligen med dig om soundet och att plattan är bra men också hade potential för att vara bättre. den är fortfarande redigt cool dock!
Vitus
Vitus
Sloth Warrior
Sloth Warrior

Antal inlägg : 3482
Join date : 10-01-31
Age : 32
Ort : Rydaholm

http://www.last.fm/user/public_library

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas tor 16 feb - 11:38:33

Vitus skrev:jag håller verkligen med dig om soundet och att plattan är bra men också hade potential för att vara bättre. den är fortfarande redigt cool dock!
fick nyss ny info
mordred på SRF-forumet hade mer info och han skrev:Den här skivan var inspelad och skulle egentligen ha getts ut på Chrysalis Records 1982 men det blev inte av. Det släpptes bara en maxisingel då. Plattan blev liggande i två år innan Mausoleum gav ut den 1984.
Och det förklarar ju ett och annat.
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas fre 17 feb - 13:03:16

Sweden Rock Magazine #48 - 2007 skrev:Man blir då nyfiken på vad definitionen hårdrock innebär, Hellbutcher klargör:
– Om man till exempel kommer hem till en person och sätter på EXCITER ”Blood of Tyrants”, sen sitter man och super och börja slå sönder sina egna saker – då förstår man vad hårdrock handlar om.
Man märker på folk helt enkelt, ifall de förstår vad hårdrock är och inte.
Denna korta textsnutt fick mig att fundera lite.
Om ett band kan framkalla den reaktionen så måste dom vara jävligt bra.

Mina funderingar, samt att jag hade en låt med dom på en samlings-LP fick mig att rusa iväg till min närmsta välsorterade skivbutik (som då var Roadhouze Records i Helsingborg).
Jag hittade Violence & Force och samtidigt så köpte jag Nuclear Assault - Game Over. Dom kostade bara 50.-/st...

I slutet av 2008 flyttade jag till örebro och jag tror att första vändan jag köpte skivor där, inne på Banana Moon, så köpte jag Long Live The Loud samt Feel The Knife.
Där tog det stopp ett tag fram tills att min sambo köpte Unveiling The Wicked och jag köpte The Dark Command. Då insåg jag att exciter kanske var ett band att lita på, och jag hade ju fortfarande inte debuten eller den plattan som det talades så varmt om i SRM #48. Jag beställde deras senaste album, köpte på mig plattorna med Brian på gitarr och då insåg jag att jag troligtvis skulle gilla allt.
Via postorder beställde jag resterande plattor och fann ett band som trots ett antal märkliga medlemsbyten, alltid har gjort bra plattor.
Den enda nuvarande originalmedlemmen har inte ens varit med hela tiden...
Om man jämför deras S/T (den som ibland kallas O.T.T.) med Blood Of Tyrants så är det inte ens samma band, dvs inga gemensamma medlemmar.


Nu tänkte jag gå igenom alla deras studioalbum låt för låt.
Jag börjar med deras debut (som jag nyligen köpt och lyssnat in mig på) och avslutar med det Exciter-relaterade projektet som deras gamla sångartrummis håller på med just nu.

För att det inte ska bli för mycket på en gång tänkte jag publicera en om dagen. Den första kommer i kväll någon gång.
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas fre 17 feb - 19:21:46

Exciter
Heavy Metal Maniac
LP 1983 Canada

Genre - Speed Metal, den första plattan som släpptes inom denna typen av musik!!

Inköpt?
Januari 2012 via postorder. 150.-

Varför?
Jag fick ett jävla ryck och bestämde mig för att jag bara MÅSTE ha ALLA plattor med Exciter. När jag hittade ett original i plast som var till salu så köpte jag direkt. Den och London - Don't Cry Wolf beställde jag då. Lustigt också, för debuten var den sista som jag fick hem.

Åsikt om plattan för ca 2 veckor sedan:
Vissa låtar är jävligt tråkiga. Iron Dogs ...haha? Va?
Vissa låtar är dock jävligt bra.
Jag tycker att produktionen på sången påminner om en annan debutplatta med ett visst band som heter Slayer...

-
Ska jag vara ärlig så har jag lyssnat mer på deras plattor från 90-talet och hitåt. Dom är svinbra, medans debuten lades lite åt sidan.

Numera tycker jag:
............................................................
Exciter
Heavy Metal Maniac
LP 1983 Canada

Genre - tidig Speed Metal

SIDA A
The Holocaust
Ett lagom långt intro som bygger upp inför första låten. Det skulle kännas löjligt att betygsätta ett intro och det är inget som drar ner helheten heller.

Stand Up And Fight - 10p
Något som låter som en jetmotor som far fort förbi, sen brakar det loss i den första Speed Metal låten från det första Speed Metal-albumet. En vass gitarr inleder och sången utbrister i ett FIGHT! Sångaren är arg, gitarristen är arg, bassisten är arg och sångaren spelar mycket argt på sitt trumset.
Efter ca två tredjedelar av låten kommer ett vasst och snabbt solo som avslutas med en divebomb och efter avslutande vers+refräng är det över.

Heavy Metal Maniac - 10p
Fortsätter i samma stuk. Det är snabbt, det är hårt och det är fantastiskt bra. Denna typen av låt är en sådan som fastnar omedelbart.

Iron Dogs - 6p
Jag hade lite svårt för denna låten från början. Jag fattar inte riktigt vad den handlar om och när han sjunger "iron dogs" så är det någon inlagd gitarrgrej som inte alls passar in i helheten. Den fastnade i alla fall och mot slutet när låten tar fart så blir det lite bättre.

Mistress Of Evil - 6,5p
Ett långsamt intro innan låten tar fart. Refrängen är inte "helt hundra" som man säger. Bra riff och bra tempo räddar dock låten.

SIDA B
Under Attack - 10p
Nu är det full throttle igen. Falsetter och ett repeterande av titeln över ett köttigt trumkomp gör refrängen. Gitarrsolot slaktar och sedan är det ett kort break med bara trummor innan låten går in i sin avslutande vers+refräng.

Rising Of The Dead - 8p
En annorlunda låt känns det som eftersom den börjar med enbart gitarr och sång. Bra refräng. Efter kanske halva låten byter den riktning, vilket är ovanligt i Exciter-sammanhang känns det som.

BlackWitch - 7p
Det var inte bara pudelbanden som gjorde ballader. Denna har dock en mörkare känsla och den är inte kommersiell på något sätt.
Det känns dock inte riktigt som om Dan har rösten som krävs för att sjunga till akustisk gitarr och det låter lite surt men samtidigt är det gjort med mycket känsla.
Precis när man tror att låten är i slutfasen så dundrar dom igång med det snabbaste partiet på hela plattan.

Cry Of The Banshee - 9p
En till snabbare låt och när man har kommit såhär långt in på plattan så vet man vad som väntar. Det bästa är det ännu köttigare partiet som kommer efter halva låten och varar till slutet. Falsetter, refränger och blixtsnabba solon avlöser varandra.

Genomsnitt - 8,3125p

mix/produktion/osv:
Taskigt producerad. Det hörs att det var en demo från början. Rykten säger att man typ kan höra toaletter spolas i bakgrunden men det är inget jag har märkt.
Sången är riktigt bra mixad med massa reverb, precis som det ska vara.
-5%

Slutsats:
En smått spetig debut med höga toppar. Det känns som om dom har hittat sin stil, men inte riktigt hunnit skriva färdigt tillräckligt många låtar till plattan. Låtstrukturen är simpel och de flesta refrängerna är enkla att vråla med i, precis som det ska vara...
Denna plattan kommer jag att fortsätta spela rätt så ofta antar jag. Det är ju trots allt Exciter...

Rekommenderas till:
Alla som gillar häftig metal borde börja med denna, för gillar man denna så blir det i stort sätt bara bättre.
Om du gillar följande plattor kan denna vara något för dig:
Slayer - Show No Mercy
Hallow's Eve - Tales Of Terror

Slutbetyg - 78%


Senast ändrad av Sire-Nahvas den mån 20 feb - 9:32:30, ändrad totalt 1 gång
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas lör 18 feb - 8:39:15

Exciter
Violence & Force
LP 1984 Canada

Genre - Speed Metal

SIDA A
Oblivion
Ett intro som känns onödigt att betygsätta då det inte spelar någon roll för helheten.

Violence & Force - 10p
Denna låten dundrar igång i full fart. Det är tryck i denna låten och den fastnar fort. Jag har alltid gillat den mullrande trumgrejen som bryter av mitt i låten.

Scream In The Night - 10p
Den första låten jag hörde med Exciter. I denna låten fortsätter dom i den riktningen dom hittade på debuten, med snabba låtar, falsetter och snabba trummor.

Pounding Metal - 6p
Töntig låt. Därför är den bra. Fast...jag vet inte! Jag har något emot denna låten, även om den inte är dålig. Midtempo och lite för pratig sång för min smak.

Evil Sinner - 9p
Ett (för att vara exciter) melodiskt intro öppnar en låt som snabbt tar fart och fortsätter i det klassiska exciter-stuket med bra falsetter, catchy refränger och snabba hårda riff över dundertrummor.

SIDA B
Destructor - 8p
Dundertrummor öppnar låten och därefter följer allting den typiska Exciter-mallen. Trots detta blir det aldrig tråkigt att lyssna på och det är egentligen inte särskilt enformigt heller.

Swords Of Darkness - 7p
Denna refrängen är inte lika lätt som alla de andra men det är ändå en bra låt.

Delivering To The Master - 7p
Akustiskt intro och en låt i ungefär samma tempo som Pounding Metal, fast lite mer seriös... Ett svängigt riff över tunga trummor. En hastighetsökning i slutet av låten bryter av det sega.

Saxons Of The Fire - 9p
Mycket bra låt bra...ja som större delen av plattan. Det börjar att tråkigt att skriva samma sak nu...

War Is Hell - 7p
En helt vanlig midtempo-låt med bra riff och sedvanlig sång varvad med lite falsetter. Den går att vråla med till, precis som alla andra låtar på plattan.

Genomsnitt - 8,1111...

mix/produktion/osv:
Mycket bra. Produktionen lyfter låtarna till högre höjder. Det är lite enklare att gilla en platta om det är bra gitarrljud och om trummorna dundrar som fan.
+5%

Slutsats:
Bättre låtmaterial och bättre produktion än på föregångaren. De flesta låtarna är lika bra och detta är en klassisk skiva som alla borde äga. Omslaget är nog bäst.

Rekommenderas till:
Om man gillar hårdrock och vill köpa en jävligt bra platta så kan man köpa denna. Direkt.

Slutbetyg - 86%
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas mån 20 feb - 9:40:55

Exciter
Long Live The Loud
LP 1985 Canada

Genre - Speed Metal

SIDA A
Fall Out
Ett intro som kanske är lite för långt...nä...lagom

Long Live The Loud - 10p
Long Live The Fast!! Det är ett motto som Exciter verkar gå efter när det ska snickras låtar. Long Live The Good också, för denna låten håller mycket hög kvalitet med sin "riot-vocals" fyllda refräng och racersolon.

I Am The Beast - 8p
Inte lika bra refräng som man vill ha men likväl en ytterst typiskt bra Exciter-låt. Dom har ju sitt speciella sätt att skriva riff på.

Victims Of Sacrifice - 6p
Börjar som en långsam, episk låt i stil med BlackWitch men efter någon minut händer det grejer och låten ökar. Denna låten har ingen egentlig refräng, och jag gillar refränger...

Beyond The Gates Of Doom - 7p
En upptempolåt som tyvärr inte heller har refrängen som krävs för att nå full pott. Bra är den i alla fall.

SIDA B
Sudden Impact - 7p
Höga toner och ljusa skrik, snabba kaggar och hårda riff. "look to the sky" "don't ask why" klockren textrad.
Låten blir bättre mot slutet när titeln ropas ut några gånger.

Born To Die - 9p
"man hör ju direkt att detta är AC/DC" är en klassisk kommentar jag brukar kläcka ur mig när denna låten dyker upp på blandband osv. Helt fel ute är jag inte, för låten går i midtempo och har typiska kör-refränger och konstigt nog verkar det funka bra.
Efter sista refrängen, precis innan låten tar slut, kommer ett snabbt parti med gitarrsolo, för inte kan man väl spela ett solo över långsamma trummor heller?

Wake Up Screaming - 10p
Manowar har en på sin tredje platta. Helloween också. Iron Maiden har gjort en (på deras 3e med bruce) och Queensrÿche gjorde en på debuten. Vad talar jag om?
Jo jag menar "den där långa episka låten som avslutar plattan" såklart!!
Perfekt, tungt och jävligt bra.
I denna låten händer det saker också. En mycket udda låt i Exciter-sammanhang och den rekommenderas absolut.

Genomsnitt - 8,14285...

mix/produktion/osv:
Bra...men!! Sången skulle varit lite högre i mixen. Vilken tabbe!
-5%

Slutsats:
En platta med lite jämnare låtmaterial än föregångaren men ändå inte lika bra på något sätt.

Rekommenderas till:
Om man gillar Exciter eller tror att man kanske skulle göra det så kan man börja med vilken som helst av de tre första plattorna.

Slutbetyg - 76%
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas tis 21 feb - 19:44:18

Exciter
Feel The Knife
12" 1985 Canada

SIDA A
Feel The Knife - 10p
Denna låten blev över från Long Live The Loud och det är en höghastighetsdänga av bästa sort. Detta är den bästa låten Exciter gjorde med en sjungande Dan Beehler.

SIDA B
Violence & Force
En ytterst väl framförd liveinspelad låt.

Pounding Metal
En ytterst väl framförd liveinspelad låt.

mix/produktion/osv:
Mycket bra.
Live har också bra ljud, speciellt om man tänker sig att trummisen sjunger och att han måste ha en mick extra där också.

Slutsats:
Eftersom jag inte tänker betygsätta livelåtarna så blir det jävligt högt betyg på denna. Detta är sista skivan med kniv/svärd på omslaget.

Rekommenderas till:
Alla!!

Slutbetyg - 100%


Senast ändrad av Sire-Nahvas den sön 25 mar - 10:20:10, ändrad totalt 2 gånger
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas tis 28 feb - 20:11:31

Nu börjar en ytterst välsmakande soppa av medlemsbyten.
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas tis 28 feb - 20:12:50

Exciter
Unveiling The Wicked
LP 1986 Canada

Genre - Heavy Metal / Speed Metal med en melodisk twist

Förord:
Detta är den första plattan utan John Ricci på gitarr.
Det är även den första plattan som inte har en röd exciterlogga på framsidan...

Lineup:
Brian McPhee - gitarrist (NY - ersatte John Ricci)
Dan Beehler - trummis och huvudsaklig sångare
Allan Johnson - Bassist
Alla tre sjunger/körar osv...

SIDA A
Breakdown The Walls - 8p
Trummor får inleda denna plattan. Direkt när gitarren kommer in så hör man att något är annorlunda.
Sången är fortfarande i samma stuk som innan, fast ännu högre skrik ännu oftare. I bryggan och refrängen så hör man ett melodiskt riff.
Det är uppenbart att det är den nya gitarristen som har ett annat sätt att skriva riff. Mycket bra låt.

Brainstorm - 3p
Jag förstår syftet och poängen med detta, men det betyder inte att jag tycker att det är roligt att lyssna på mitt i en platta.

Die In The Night - 8p
Ett vanligt heavy metal-riff öppnar i denna låten och det följs av en melodisk snabb-midtempo bit som leder till versen, som också är hyfsat melodisk. I refrängen blir det taktbyte och Dan skriker fram "DIE IN THE NIGHT!!" som om han verkligen önskar livet ur oss. Han befaller oss att dö!! Gitarrsolona på denna plattan är melodiska, och glada.

(I Hate) School Rules - 7p
En bra låt men är det inte lite väl sent att vara anti-skola när man varit rockartist i flera år? En midtempo HeavyRockRökare!!

Shout It Out - 8p
Ett riffande som för tankarna till någon tidig snabbare Saxon-låt.

SIDA B
Invasion
Är bara en långsam, tung bit som leder fram till...

Waiting In The Dark - 9p
Som är ytterligare en låt i facket melodisk speed. Halvvägs bryts låten av en akustisk bit som för tankarna till BlackWitch igen och det följs av ett oerhört bra solo. Mycket fina melodier. Det är nu det börjar hända saker i låtarna och helt utan förvarning återgår det till att vara snabbt igen.

Living Evil - 9,5p
Nu hör man verkligen att det är en stor produktion.
Trummorna dundrar med lika stort sound som tex Fighting The World (Manowar) och låten är en trallvänlig dänga som vanligt. Gitarrsolot är spännande och det hoppar från höger till vänster innan låten fortsätter som vanligt.

Live Fast, Die Young - 9,5p
Beroende av läder och hastighet?
Ja. Det sjunger dom. Lev fort, dö ung! Konstigt att Exciter inte dog redan på 80-talet då, så fort som dom spelar... Han skriker ut det så att man nästan tror att han ska skrika ihjäl sig!

Mission Destroy - 8p
En låt i stil med Living Evil. Midtempo och bra riff samt en typisk exciter-refräng. Mot slutet på låten spelar gitarren huvudriffet ensamt några gånger och då märker man hur jävla bra riff det är.

Genomsnitt - 7,7777...

mix/produktion/osv:
Riktigt bra. En av de bäst mixade plattorna som har släppts av Exciter.
+10%

Sammanfattning:
Den nya gitarristen för med sig massa nya spännande idéer. Midtempo, melodier och mjukare solon är något som inte tidigare funnits i Exciters låtar på samma sätt som på denna plattan. Överlag så är det mycket mera falsetter också.

Rekommenderas till:
De flesta som gillar hårdrock å heavy metal skulle nog kunna gilla denna plattan men speciellt fans av
Riot - ThunderSteel
Manowar - Fighting The World
Helloween - S/T + Walls Of Jericho

Slutbetyg - 87%


Senast ändrad av Sire-Nahvas den sön 25 mar - 10:20:41, ändrad totalt 2 gånger
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Svullet_Rektum tis 28 feb - 21:31:51

Varför tar du upp Manowars SÄMSTA skiva som en positiv jämförelse? :(
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Atlas Musclecore tis 28 feb - 22:13:30

Är ju en svinbra skiva, vad snackar du om.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas ons 29 feb - 7:35:55

Svullet_Rektum skrev:Varför tar du upp Manowars SÄMSTA skiva som en positiv jämförelse? :(
för att du inte ska vilja lyssna på den plattan
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Svullet_Rektum ons 29 feb - 9:15:57

Atlas Musclecore skrev:Är ju en svinbra skiva, vad snackar du om.

1-2 låtar är ok men inte mer. Sen även om det är deras sämsta så behöver den inte vara dålig för det, eller hur?

Men nä, för mainstream. Det passar inte Manowar alls.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas tor 1 mar - 13:04:08

Exciter
Exciter (även känd som O.T.T. ibland)
LP 1988 Canada

Genre - Heavy Metal

Rob Malnati - sångare (ny medlem)
Brian McPhee - gitarr
Allan Johnson - bassist
Dan Beehler - trummor
Antagligen så körar alla medlemmar + att jag tror att Dan sjunger lite extra i någon låt.
SIDA A
Scream Bloody Murder - mer än 10p
Det börjar med en lite melodisk uppbyggnad med gitarrer i olika stämmor, keyboard (OBS!!) och lite trumslag.
Snart brakar det loss i en sjuhelvetes låt. Det hörs direkt att det är en ny sångare. Falsetter och vilda skrik med massa eko och melodier och snabba trummor. Falsetterna!! GRR!! Detta är utan tvekan den bästa låten som gjorts under namnet exciter och det har jag tyckt ända sedan den sparkade ner Feel The Knife från förstaplatsen. Det krävdes bara en lyssning...

Back In The Light - 8p
Ytterligare en snabb melodisk låt. Dan använder mera fills och pukor på denna plattan och det märks ganska bra i denna låten. Antagligen eftersom han inte längre sjunger samtidigt.

Ready To Rock - 10p
Typisk midtempolåt med mäktiga körer som skriker titeln för maximal allsångseffekt. Det fungerar. Riktigt bra låt. Publikljud mot slutet på låten förstärker allsångskänslan.

O.T.T. - 7p
Jag får en märkligt opassande känsla av rock n roll varje gång jag hör denna låten. Den är glad och det svänger.

I Wanna Be King - 9p
En låt som för tankarna till lite mjukare heavy-band som t ex Dokken eller London, fast med mycket ljusare sång. Fantastisk låt med makalöst bra refrängmelodi. Körer är inte alltid det viktigaste. Mycket minnesvärt gitarrsolo.

SIDA B
Enemy Lines - 9p
En snabb låt i stil med Back In The Light, fast lite hårdare. Nu blev det lite fart på plattan igen. Efter två tredjedelar kommer ett lugnt parti med keyboard (!!??) och ett riktigt bra vrål innan avslutningsrefrängen kommer med full fart.

Dying To Live - 8p
Ytterligare en softis. Denna är dock inte lika bra som I Wanna Be King men det är ungefär det stuket på den.

Playin' With Fire - 8p
Denna låten är såklart också i midtempo och det verkar vara den nya grejen på denna plattan.
Bra refräng. Sen bryts midtempolåten med ett parti dubbelkagge precis innan ett jävligt bra gitarrsolo innan låten fortsätter som vanligt.

Eyes In The Sky - 7p
Denna låten är lite konstig. Den är midtempo i versen men i refrängen är det snabbt men ändå midtempo. Trevligt med en varierad låt som är svängig på ett bra sätt.

Termination - 6p
En instrumental låt som jag alltid glömmer bort att den existerar. Jag brukar inte gilla instrumentala låtar men denna funkar att lyssna på ett tag och precis när man börjar tröttna på den så tar den slut. Skönt.

Genomsnitt - 8,2

mix/produktion/osv:
Låtarnas höga kvalitet framhävs på ett mycket bra sätt. Alla instrumenten är närvarande på ett bra sätt.
+5%

Slutsats:
Exciter kanske försökte softa till sig med denna plattan, men vad gör det? Kvaliteten på låtarna är ju oerhört hög. Första gången jag lyssnade på denna så utsåg jag den till bäst. Det ska bli intressant att se vad slutresultatet blir.

Slutbetyg - 87%
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Atlas Musclecore tor 1 mar - 13:25:15

Svullet_Rektum skrev:
Atlas Musclecore skrev:Är ju en svinbra skiva, vad snackar du om.

1-2 låtar är ok men inte mer. Sen även om det är deras sämsta så behöver den inte vara dålig för det, eller hur?

Men nä, för mainstream. Det passar inte Manowar alls.

Carry On är väl den enda låten som jag anser vara lite subpar... Men ja, den är inte på samma nivå som mycket annat, men har inget som helst emot den. När jag är på rätt humör ligger den lika högt som Sign of the Hammer eller vilken som. Insinuerade heller aldrig att du sa att den var dålig, även om det är lätt att tolka det så när man säger "sämsta" istället för något i stil med "minst bra" eller liknande... Därför fick du en hård respons!
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas fre 2 mar - 11:05:57

Exciter
Kill After Kill
CD och LP 1992 Canada

Genre - Speed Metal

Dan Beehler - trummor och sång
John Ricci - gitarr (tillbaka i bandet igen)
David Ledden - bas (omnämns inte som en riktig medlem i texthäftet utan mer som en "special thanks to" kille)

Rain Of Terror - 9p
Man hör direkt att det är rätt gitarrist som spelar och att detta låter som exciter ska låta. John har ju sin egna stil när det gäller riff.

No Life No Future - 7p
Denna låten går också att vråla med i. Den påminner om Beyond The Gates Of Doom från deras 3e album. Mitt i låten blir det en lugn paus sen kommer den avslutande refrängen fylld med höga skrik.

Cold Blooded Murder - 5p
Aningen tråkigare än Pounding Metal men en låt i samma hastighet. OK, men inte mer.

Smashin 'Em Down - 9p
En snabb låt där sången växlar mellan mellanregister och höga skrik. Bra refräng och en av de bättre låtarna på plattan.

Shadow Of The Cross - 10p
Av alla långsamma låtar Exciter har gjort är detta den bästa. Med enbart 3 instrument lyckas man bygga upp en episk känsla och en tyngd som lyser igenom en produktion som nästan helt består av mellanregister och diskant. Sista halvan av låten är snabb och aggresiv och det skapar en kontrast som tillsammans skapar en bra och varierad låt.

Dog Eat Dog - 7p
Denna låten får mig alltid att tänka på Smashin 'Em Down när jag hör introt och det känns, för första gången på en Exciterplatta, som att de har upprepat sig men det är ändå en bra låt.

Anger, Hate & Destruction - 6p
Denna låten får mig alltid att tänka på The Demons Whip, en Manowarlåt från samma år. Att dom håller ett ackord som en paus liksom utan trummor och sen lägger sång över det ackordet. Denna är dock mycket sämre. Något som skulle kunna kallas refräng dyker inte upp förrän i slutet.

The Second Coming - 5p
Snabbt och hårt men samtidigt får man en oinspirerad känsla av denna låten.

Born To Kill (live) - 5p
Alltså...nä!! Det går inte att bedöma denna låten. Den har så dåligt ljud att alla andra låtar på plattan framstår som välproducerade i jämförelse. Låten i sig är ju bra men fy fan säger jag bara.

Genomsnitt - exakt 7p

mix/produktion/osv:
4p av 10 om man kan säga så. Diskanten skär i öronen även efter att jag drog den i botten på min stereo.
-15%

Slutsats:
Hade det inte varit för att denna plattan har bra låtar så hade jag aldrig lyssnat på den eftersom den i övrigt är i princip olyssningsbar. Denna går inte att spela på hög volym.

Rekommenderas till:
Om man gillar Exciter överlag så borde man köpa denna plattan också, annars är den inte viktig, tex om man bara gillar deras 80-tal osv...

Slutbetyg - 55%


Senast ändrad av Sire-Nahvas den sön 25 mar - 10:14:28, ändrad totalt 2 gånger
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas ons 14 mar - 8:59:39

Exciter
The Dark Command
LP och CD 1997 Canada

Genre - Speed Metal

John Ricci - gura (enda originalmedlemmen, resten är nya)
Jacques Bélanger - sång
Rik Charron - trummor och pudelfrilla (ej släkt med...)
Marc Charron - bas

The Dark Command - 10p
Jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig första gången jag stoppade in denna skivan i spelaren. Hur skulle Exciter låta utan Dan Beehler i bandet? Det som mötte mina öron var snabbt, brutalt och mycket bra. Nya sångaren har en annorlunda röst jämfört med Dan eller Rob. Jävligt mycket tryck i rösten (liknande Halford) och precis rätt val för Exciter. Denna låten fastnade omedelbart.

Burn At The Stake - 9p
Snabba dubbelkaggar och ett midtempokomp utgör versen. Precis innan refrängen stegras trummorna över ett falsettskrik och i refrängen blandas det lite av båda. Nya snubben vet verkligen hur man ska bete sig när man spelar trummor i Exciter. Falsetten precis innan solot är inte att leka med... Det kanske inte var så dålig idé att fortsätta med en ny sångare trots allt?

Aggressor - 10p
Några tunga ackord med trumfills mellan får utgöra det kraftfulla introt innan låten brakar igång med full fart. Hela låten är allsångsvänlig och sedvanligt består refrängen av att titeln vrålas ut. Efter lite mer än två minuter kommer det ett break fyllt av solon och andra tuffa grejer.

Assassins In Rage - 8p
Brist på sångmelodi i versen drar ner betyget på denna. Likförbannat är det en jävligt bra låt med refräng (jag gillar ju sånt...) och asbra falsetter.

Ritual Death - 3p
Det börjar som vilken vanlig låt som helst, men sen händer något. Låten vänder till något tyngre i stil med Anthrax - bring the noise. När sången kommer in så handlar det snarare om rap än om sång. Den får 3p bara för att refrängen skulle kunna varit från vilken annan låt som helst och det är några bra falsetter här och där. Blä! Jag brukar ALDRIG hoppa över låtar när jag lyssnar på en platta (oavsett band) men denna hoppar jag alltid över.

Sacred War - 8p
"WEAPONS OF STEEL!!!" Så lyder de sista orden innan första refrängen. Jävligt nice tycker jag.
Låten är snabb som sig bör, och refrängen är allsångsvänlig som vanligt och det är till och med en "woo oo oo" bit som är som gjord för att publiken ska sjunga varannan gång.

Let Us Prey - 9p
En mycket kraftfull (typ) ballad som börjar lugnt med akustisk gitarr, pukor och diverse fills. Första refrängen blir det elgitarr men fortsatt tungt. Först efter första refrängen blir det snabbare, typ som i versen till Burn At The Stake. Falsetter flyger hit och dit och efter andra refrängen blir det gitarrsolo över refrängkompet och det hela avslutas med akustisk gitarr igen. Dock är låten inte slut för nu kommer det kraftfullaste i hela låten. Lyssna och förstå. Kan ej beskrivas.

Executioner - 8p
Den som inte sjunger med i denna refrängen har ingen talan. Inte bästa låten på plattan, men en av de bästa refrängerna. Trummorna spelar lite annorlunda i versen typ...jag kan ju inte musikteori men jag tycker att det är knepigt i alla fall.

Suicide Overdose - 9p
Man behöver inte begå självmord för denna låten slaktar! Falsetter, refränger och hastighet. Man vet vad man får.

Screams From The Gallows - 10p
Trummor i introt och ett typiskt Exciter-riff innan versen kickar igång. Sångaren växlar mellan sitt aggresiva mellanregister och sin lite ljusare bröströst medans bryggan och refrängen består av några av de bästa höga skriken på plattan. Det är när man hör en låt som denna som man verkligen önskar att man kunde sjunga bra.

Genomsnitt - 8,4

mix/produktion/osv:
Inget extra men samtidigt inte dåligt. Hyfsat gammeldags är det i alla fall och det är ju alltid ett plus.

Slutsats:
När jag köpte denna skivan så tyckte jag att det var så bra att den inte lämnade spelaren på en vecka. Om det inte hade varit för Ritual Death så hade det blivit högre snittbetyg och även högre slutbetyg. Alla låtar förutom den är riktigt jävla bra. Dessutom är den röda Exciterloggan tillbaka på omslaget till denna plattan!

Rekommenderas till:
Alla som vet vad det innebär att gilla hårdrock och heavy metal borde leta som besatt efter denna skivan!

Slutbetyg - 84%


Senast ändrad av Sire-Nahvas den sön 25 mar - 10:09:12, ändrad totalt 1 gång
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas fre 16 mar - 18:02:13

Exciter
Blood Of Tyrants
CD 2000 Canada

Genre - Speed Metal

Förord:
Någon som vet om denna släpptes på vinyl? Låtordningen på skivan är upplagd på ett sådant sätt att vinyl hade varit det enda rätta.

John Ricci - gura
Jacques Bélanger - sång
Rik Charron - trummor och pudelfrilla
Marc Charron - bas och mustasch

"SIDA A"
Metal Crusaders - 10p
Rise up!
The end is near, it's fast and loud...
När dessa orden vrålas fram i första låten hör man direkt att detta är bra, mycket bra.
Falsetterna haglar tätare än någonsin tidigare. Sångaren är argare än någon sångare varit tidigare. Riffen är vassare. Trummorna är hårdare. Allt är snabbare känns det som!
KILL!!!

Rule With An Iron Fist - 9p
Efter första versen kommer det en sådan "woo oo oo" sjungamed-bit och samtidigt som trummorna spelar ett snabbt vanligt komp så kommer det ett fill över alla pukor och det är tekniskt omöjligt att spela så såvida man inte har fyra armar. (eller?) Övriga låten håller mycket hög klass och trummorna ger låten härlig variation över Johns typiska riff.

Intruders - 8p
En bra låt i första taget, men refrängen känns mer som en förlängning av versen. Versen i sig är varierad i sångregistret och med mycket bra sångmelodier. Trummorna dundrar på och riffen riffar som fan!

Predator - 10p
Trummor inleder och ett tungt riff gör strax sällskap med en divebomb i hasorna. Sången är jävligt hög och det blandas med aggresivt morrande.
Refrängen går helt enkelt ut på att morra fram låttiteln fyra gången i en takt som får en att vilja slå sönder någonting riktigt hårt så att man får riktigt ont. Dom hade kunnat använda denna låten som vapen i filmen med samma namn för det hade fan slaktat mer...

Martial Law - 10p
Om man tar taggtrådsrösten Udo och jämför med detta så framstår Udo som mjuk spaghetti.
Denna låten har också ett passande tempo för att slå sönder saker. Just nu är mina ben närmast så dom blir lidande. Detta är brutalt bra.

"SIDA B"
War Cry - 5p
Om den hade varit en tredjedel så lång hade jag räknat den som ett intro till låten efter och inte tagit med den i betyget. Den är lite för enformig och jag gillar inte instrumental musik heller men den är trots allt ok, men inte mer.

Brutal Warning - 9p
Här blandas det friskt mellan morrande och vanlig sång. Refrängen är brutal och består av 50/50 falsett/morr och det fungerar. Nu börjar jag dessutom få lite ont i halsen av allt skrikande.

Weapons Of Mass Destruction - 10p
Här slår man sönder saker redan i introt! Av någon anledning tänker jag på Leather Rebel av Judas Priest när jag hör denna, fast denna är typ 112 gånger brutalare. Det finns säkert ingen likhet låtarna emellan egentligen. Gitarren låter som en motorsåg hela jävla låten igenom, och är det minsann inte en motorsåg som skymtas lite i slutet på gitarrsolot? (vid 1:55)
Brutalt. Det är ju inte varje dag ett band lägger till sådana små detaljer.
Attack!!

Blood Of Tyrants - 6p
Lika konstig som Pounding Metal och detta är även den enda låten på plattan som går i midtempo. Bra, men lite fånig refräng som jag inte riktigt förstår. Svängig låt, men minst bra på plattan.

Violator - 10p
John har alltid lyckats få gitarren att låta som en svärm arga getingar. Här byggs det upp med enbart gitarr och pukor till ett crecendo utan like som brakar loss i det bästa falsettskriket Exciter någonsin spelat in.
Klämmiga riff, kraftfull sånginsats och oerhört genomtänkt strukturerad låt gör detta till ett perfekt avslut på plattan.

Genomsnitt - 8,7

mix/produktion/osv:
Mycket bra för att vara ny. Härligt virvelljud och bra nivåer på allt.
+5%

Slutsats:
Jag har ont i öronen och halsen nu.
Ont i benen får jag väl senare. Exciter får svårt att överträffa denna plattan och det är inte många metalplattor som kan mäta sig med denna. Denna borde spelas på alla fester, men jag förstår att folk inte vågar göra det. Man vill ju vara rädd om inredningen... Sånginsatsen är den bästa Exciter har haft och låtmaterialet är det brutalaste dom skrivit.

Rekommenderas till:
Alla!!
Om man förstår vad det innebär att dyrka hårdrock och heavy metal borde man leta som besatt efter denna skivan!

Slutbetyg - 92%


Senast ändrad av Sire-Nahvas den sön 25 mar - 10:10:47, ändrad totalt 1 gång
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas ons 21 mar - 7:46:28

Exciter
New Testament
CD 2004 Canada

Förord:
Jag tänker inte betygsätta någonting som har med denna plattan att göra eftersom det är en samlingsplatta.
Däremot tänker jag jämföra låten med originalet och lyssna efter om resultatet blir bättre, sämre eller ungefär lika bra.
Bättre - kräver motivering
Sämre - kräver ingen motivering
Ungefär lika bra - kräver ingen motivering mer än att låten har gjorts på ett sätt som gör den bra under rådande förutsättningar.

John Ricci - gitarr och bas
Ric Charron - trummor
Jacques Bélanger - sång

Rising Of The Dead - sämre
Violence And Force - ungefär lika bra
Rule With An Iron Fist - bättre, pukorna efter versen är inte fuskgjorda längre!
Rain Of Terror - bättre, mest tack vare att låten är som gjord för Jacques-eran samt att produktionen är bättre.
Brutal Warning - ungefär lika bra
Victims Of Sacrifice - lite bättre, antagligen för att sången är mer framträdande
The Dark Command - lika bra
I Am The Beast - lite sämre
Pounding Metal - mycket sämre, denna låten passar inte alls denna sångaren.
Stand Up And Fight - godkänd men inte bättre
Heavy Metal Maniac - sämre, sångaren passar inte denna låten och låten passar inte med körer på detta sättet. Det låter faktiskt skrattretande.
BlackWitch - mycket bättre, introt är längre och John visar att han kan göra spännande saker med en akustisk gitarr och ljudet är helt fantastiskt. Denna sångaren passar mycket bättre till denna låten! Han överdriver sig själv lite ibland men resultatet blir mycket bra.
Burn At The Stake - nästan lika bra
Long Live The Loud - lika bra, den gör sig riktigt jävla bra med arga körer och denna sångarens kraftfulla röst.
Ritual Death - den är redan sämst

mix/produktion/osv:
Ibland låter virveltrumman som en fis och ibland som en burkfis och det låter som om John har kört basen genom samma förstärkare som gitarren. Förutom det så låter det i övrigt helt ok.

Slutsats:
En stabil samling nyinspelningar som kunde varit bättre med bättre basljud och bättre virvelljud samt bättre låtval för denna sångaren.

Rekommenderas till:
Om man gillar alla tidigare plattor så kan man skaffa denna för att komplettera och få bättre versioner av vissa låtar.

Slutbetyg - OK!!


Senast ändrad av Sire-Nahvas den sön 25 mar - 10:17:31, ändrad totalt 1 gång
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Hammerheart ons 21 mar - 17:09:34

Den här sångaren*
Denna sångare*
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet